S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Moro.
Auto aiheuttaa jälleen harmaita hiuksia. Tällä kertaa ongelmana on tuollainen "huokaisu" jonka auto päästää kun paikallaan kaasua painaa nopeaan jonka jälkeen antaa kierrosten laskea.
Oma veikkaus liittyy tavalla tai toisella ahtimeen, mutta mitään kun en näistä diesel-vehkeistä tiedä, niin apu on tarpeen.
Eli huokaisu kuulostaa siltä, että kun ahdin ehtii herätä ja kierrokset laskee, niin joko jostain vuotaa paineet luultavasti ulos tai vaihtoehtoisesti paine palaa turbon siipien takaa takaisin ilmanputsarille.
Onko mitään vinkkiä onko näissä jotain tyyppivikaa? Mitään dumppia näissä ei taida olla joka takkuaisi?
Tuo auto on jo jonkin aikaa jostain koneen etupäästä vuotanut jonkun verran öljyä, mutta en usko että tuolla välttämättä on asian kanssa tekemistä, vaikkakin ne ahtoputketkin siellä etupäässä on märät öljystä.
Edit: Staria ei ole, mutta ainakaan tuo androidille saatava TorquePro -sovellus sekä sen kanssa toimiva kiinan elm327-skanneri ei ilmoitellut mistään ongelmista mitään. Myöskään mitään vikavaloja/ilmoituksia ei mittaristossa ole.
Edit2: Ääni on hyvin samanlainen kuin tässä videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=3SWYPNniQmA
Auto aiheuttaa jälleen harmaita hiuksia. Tällä kertaa ongelmana on tuollainen "huokaisu" jonka auto päästää kun paikallaan kaasua painaa nopeaan jonka jälkeen antaa kierrosten laskea.
Oma veikkaus liittyy tavalla tai toisella ahtimeen, mutta mitään kun en näistä diesel-vehkeistä tiedä, niin apu on tarpeen.
Eli huokaisu kuulostaa siltä, että kun ahdin ehtii herätä ja kierrokset laskee, niin joko jostain vuotaa paineet luultavasti ulos tai vaihtoehtoisesti paine palaa turbon siipien takaa takaisin ilmanputsarille.
Onko mitään vinkkiä onko näissä jotain tyyppivikaa? Mitään dumppia näissä ei taida olla joka takkuaisi?
Tuo auto on jo jonkin aikaa jostain koneen etupäästä vuotanut jonkun verran öljyä, mutta en usko että tuolla välttämättä on asian kanssa tekemistä, vaikkakin ne ahtoputketkin siellä etupäässä on märät öljystä.
Edit: Staria ei ole, mutta ainakaan tuo androidille saatava TorquePro -sovellus sekä sen kanssa toimiva kiinan elm327-skanneri ei ilmoitellut mistään ongelmista mitään. Myöskään mitään vikavaloja/ilmoituksia ei mittaristossa ole.
Edit2: Ääni on hyvin samanlainen kuin tässä videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=3SWYPNniQmA
-
- Mersumies
- Viestit: 3091
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Eiköhän ole ihan normaali ääni. Ex 204 piti ja kaverin ässä pitää ihan samanlaisen äänen.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Ääni on normaalia,jarno149 kirjoitti: ↑To 11.01.2024 15:42 Moro.
Auto aiheuttaa jälleen harmaita hiuksia. Tällä kertaa ongelmana on tuollainen "huokaisu" jonka auto päästää kun paikallaan kaasua painaa nopeaan jonka jälkeen antaa kierrosten laskea.
Oma veikkaus liittyy tavalla tai toisella ahtimeen, mutta mitään kun en näistä diesel-vehkeistä tiedä, niin apu on tarpeen.
Eli huokaisu kuulostaa siltä, että kun ahdin ehtii herätä ja kierrokset laskee, niin joko jostain vuotaa paineet luultavasti ulos tai vaihtoehtoisesti paine palaa turbon siipien takaa takaisin ilmanputsarille.
Onko mitään vinkkiä onko näissä jotain tyyppivikaa? Mitään dumppia näissä ei taida olla joka takkuaisi?
Tuo auto on jo jonkin aikaa jostain koneen etupäästä vuotanut jonkun verran öljyä, mutta en usko että tuolla välttämättä on asian kanssa tekemistä, vaikkakin ne ahtoputketkin siellä etupäässä on märät öljystä.
Edit: Staria ei ole, mutta ainakaan tuo androidille saatava TorquePro -sovellus sekä sen kanssa toimiva kiinan elm327-skanneri ei ilmoitellut mistään ongelmista mitään. Myöskään mitään vikavaloja/ilmoituksia ei mittaristossa ole.
Edit2: Ääni on hyvin samanlainen kuin tässä videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=3SWYPNniQmA
miksi sitä pitää paikallaan noin kaasutella ?
Mökkillä
'
'
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
No perse. Oon vissiin tullut vainoharhaseksi ja luulen jokasta ääntä heti pahimman luokan ongelmaksi.
Eikä tuota oo tullu paikallaan poljettua sen suuremmin. Tehostimen ääntämistä tuos joskus koitin ihmetellä ja siksi sitä kaasuttelin ja tuon äänen ekaa kertaa huomasin.
Sellanen ero tossa on, että kylmänä startatessa se ei tuota ääntä tee, mutta lämpöisellä koneella kyllä.
Eikä tuota oo tullu paikallaan poljettua sen suuremmin. Tehostimen ääntämistä tuos joskus koitin ihmetellä ja siksi sitä kaasuttelin ja tuon äänen ekaa kertaa huomasin.
Sellanen ero tossa on, että kylmänä startatessa se ei tuota ääntä tee, mutta lämpöisellä koneella kyllä.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
No kyllä ne öljyiset ahtoletkut tarkoittaa ahtopainevuotoa. Se nyt joka tapauksessa kannattaa korjata.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Ei mulla pidä tollasta ääntä päästä.autona s203 2006 320cdi.ei vaikka mitä tekis
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Hmm. Jatkan nyt vielä tähän samaan ketjuun, vaikka nyt ilmennyt uusi ongelma ei tähän suoranaisesti liitykään.
Eli mun uljas mersu on alkanut satunnaisesti käryämään jostain ohjaustehostimen säiliön alta.
Tuntuu tapahtuvan vähän satunnaisesti (en ole varma voisiko dpf-poltolla olla jotain tekemistä asian kanssa?). Välillä tosiaan kun auton ajaa normilämpöihin ja pysähtyy kotipihaan, saattaa kuskinpuolen etupyörän kaaresta nousta jonkun verran savua, ja jos konepellin avaa sekä ottaa sen muovisen moottorisuojan pois, niin selkeää harmaata savua tulee jostain tehostimen säiliön alta. Tarkkaa paikkaa on paha sanoa, mutta tuntuu että jostain melko ylhäältä tuo käry kuitenkin tulisi.
Taustana on sellaista että tehostimen säiliö oli päässyt sen verran kuivaksi että pumppu huuteli olemassaoloaan melkolailla. Nestettä lisättyä nuo äänet ja valitukset katosi täysin ja ainakin vielä nesteet on pysyneet säiliössään.
Säiliön alapuolella sormilla kokeillen on joku metallinen putki, jota veikkaisin tehostimen paluulinjaksi ja tuo kyseinen putki ainakin on ihan tuhottoman kuuma. Ikinä en sen kummemmin ole perehtynyt tehostimien toimintaan, joten veikkaan että jonkinasteinen lämpeneminen kuuluu kyllä asiaan. Mietin vaan lähinnä sitä, että onko kaukaa haettua että pumppu olisi mennyt kuivana pyöriessään rikki ja nyt se "keittäisi" noita nesteitä?
Ongelman selvittämistä vähän haittaa tuo satunnaisuus koska se tuota tekee. Nyt esimerkiksi sillä käväsin kaupassa ja moottori oli normilämmöissään hyvän tovin, mutta minkäänlaista käryä ei ollut havaittavissa vaikka miten nenän kanssa koitti konepellin alla nuuskia.
Nuo tehostimen letkut/putket oli myös kauttaaltaan melko märkiä ja niitä viikko takaperin parhaan kykyni mukaan putsailin ja seuraavaksi meinasin mennä auton alle luuraamaan näkyisikö mitään selkeää paikkaa mikä olisi märkä.
Aiemmin kokeilin myös auton ollessa pukeilla käynnistää sen ja kömpiä sinne alle, mutta silloinkaan ei löytynyt mitään selkeää vuotopaikkaa tai muutakaan.
Jos jollain on arvauksia tai tietoa mahdollisesta ongelmasta, niin tietoa otetaan kiittäen vastaan.
Eli mun uljas mersu on alkanut satunnaisesti käryämään jostain ohjaustehostimen säiliön alta.
Tuntuu tapahtuvan vähän satunnaisesti (en ole varma voisiko dpf-poltolla olla jotain tekemistä asian kanssa?). Välillä tosiaan kun auton ajaa normilämpöihin ja pysähtyy kotipihaan, saattaa kuskinpuolen etupyörän kaaresta nousta jonkun verran savua, ja jos konepellin avaa sekä ottaa sen muovisen moottorisuojan pois, niin selkeää harmaata savua tulee jostain tehostimen säiliön alta. Tarkkaa paikkaa on paha sanoa, mutta tuntuu että jostain melko ylhäältä tuo käry kuitenkin tulisi.
Taustana on sellaista että tehostimen säiliö oli päässyt sen verran kuivaksi että pumppu huuteli olemassaoloaan melkolailla. Nestettä lisättyä nuo äänet ja valitukset katosi täysin ja ainakin vielä nesteet on pysyneet säiliössään.
Säiliön alapuolella sormilla kokeillen on joku metallinen putki, jota veikkaisin tehostimen paluulinjaksi ja tuo kyseinen putki ainakin on ihan tuhottoman kuuma. Ikinä en sen kummemmin ole perehtynyt tehostimien toimintaan, joten veikkaan että jonkinasteinen lämpeneminen kuuluu kyllä asiaan. Mietin vaan lähinnä sitä, että onko kaukaa haettua että pumppu olisi mennyt kuivana pyöriessään rikki ja nyt se "keittäisi" noita nesteitä?
Ongelman selvittämistä vähän haittaa tuo satunnaisuus koska se tuota tekee. Nyt esimerkiksi sillä käväsin kaupassa ja moottori oli normilämmöissään hyvän tovin, mutta minkäänlaista käryä ei ollut havaittavissa vaikka miten nenän kanssa koitti konepellin alla nuuskia.
Nuo tehostimen letkut/putket oli myös kauttaaltaan melko märkiä ja niitä viikko takaperin parhaan kykyni mukaan putsailin ja seuraavaksi meinasin mennä auton alle luuraamaan näkyisikö mitään selkeää paikkaa mikä olisi märkä.
Aiemmin kokeilin myös auton ollessa pukeilla käynnistää sen ja kömpiä sinne alle, mutta silloinkaan ei löytynyt mitään selkeää vuotopaikkaa tai muutakaan.
Jos jollain on arvauksia tai tietoa mahdollisesta ongelmasta, niin tietoa otetaan kiittäen vastaan.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Jos pumppu huutaa kuivuttaan on selvä että jotain on käynyt, ei ne kestä kuivana käyttämistä.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Pystyykö tuota mitenkään testaamaan tai tutkimaan, vai tilaanko suoraan uuden pumpun? Nuo tuskin on hinnan kiroissakaan, kun ilmeisesti useammassakin mersussa on samaa pumppua. Toki vaihtotyö ei ahtaudesta johtuen taida mitään mukavaa puuhaa olla, kun ei tahdo sopia alta eikä päältä.
Edit.
Koitin sielä auton alla käydä luuraamassa mutta mitään erikoista en löytänyt. Tuo kuuma metalliputki josta mainitsin, olikin moottorin kylki, joten se sietääkin olla kuuma.
Itse tehostin ei ollut kuuma eikä sen kumiletkutkaan.
Öljystä märkä toki on koko moottorin pohja kauttaaltaan taas eikä saa mitään selkoa mistä tuo tällä kertaa vuotaa.
Pitää koittaa kysellä paikalliselta mersukorjaamolta onko tuolle jotain tehtävissä hinnalla, jolla kannattaa tuota vielä korjata.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Pumppu käteen ja paloiks. Voihan siinä jotain tekohengitystä koittaa, mutta ei niillä pitkälle pääse.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Jos etupyörän kaaresta nousee savua, niin kannattaa toki varmistaa, ettei savu tule laahaavasta jarrusta. Siltä varalta jos ei satu olemaan tuttua hommaa, niin voi kokeilla suht turvallisesti esim. vanteesta, joka lämpiää kyllä selvästi jos jarrut lämpee. Jarruosiin ei kannata ekana sormiaan työntää, sillä siitä saa palovamman jos jarru on kunnolla lämmennyt.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Onko siinä jo v6?
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Ei ole jarrut. Niitä ensimmäisenä tutkailin ja ihan samanlämpöiset on molemmin puolin.T-Row kirjoitti: ↑Pe 26.01.2024 20:39 Jos etupyörän kaaresta nousee savua, niin kannattaa toki varmistaa, ettei savu tule laahaavasta jarrusta. Siltä varalta jos ei satu olemaan tuttua hommaa, niin voi kokeilla suht turvallisesti esim. vanteesta, joka lämpiää kyllä selvästi jos jarrut lämpee. Jarruosiin ei kannata ekana sormiaan työntää, sillä siitä saa palovamman jos jarru on kunnolla lämmennyt.
Tuo käry/savu tosiaan tulee jostain siitä tehostimen säiliön alta. Koitin toki luurailla mitä sielä on, mutta mitään selkeää syyllistä ei millään löydy. Säiliökään nyt ei mitenkään varsinaisesti vuoda, joten en usko että siitäkään mitään öljyä esimerkiksi pakosarjaan pääsisi.
Mitä myös kokeilin tehostimen pumppua sekä sen alla olevaa (ilmastoinnin kompuraa?) eikä nekään mitään kuumia olleet.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Kannattaa katsoa sitä kompuraa tarkemmin, on tapauksia joissa magneettikytkin käryää.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
No kyllä ohjaustehostimen pumppu ääntä saa pidettyä, jos öljyn pinta säiliössä putoaa alla alarajan, siellä menee sitten vaahtoa pumppuun ja se kavitoi. Toki pitkään ei kannata kuunnella sitäkään, mutta en oikein ymmärrä näkemystä, että se kävisi kuivana jos nyt yleensä yhtään on öljyä säiliössä. On aika tarkka siitä öljyn määrästä. Jos kuivana kävisi niin sen kyllä takuulla tuntee ohjauksessa.
Olipa nyt sitten tehostimen pumppu tai kompressori, niin jos savua tulee, se on varmaankin aika kuuma siinä vaiheessa? Toteaako sen nyt sitten parhaiten purkamalla palasiksi, vaihtamalla summittaisesti osia, vai mittaamalla lämpötilan, joko käsikopelolla tai vaikkapa kosketuksettomalla infrapuna-mittarilla?
Hieman analyyttisempää asennettakin voisi käyttää, miltä se "savu" haisee? öljyltä, naftalta, vai jäähdytysnesteeltä? Merkkaako paikkansa? Minkä värisellä liemellä? Höyryä kyllä tulee ihan loiskuneesta vedestä, lumesta tai jäästäkin. Tai sitten voi rynnätä KL:n tiskille tilaamaan uutta pumppua.
Olipa nyt sitten tehostimen pumppu tai kompressori, niin jos savua tulee, se on varmaankin aika kuuma siinä vaiheessa? Toteaako sen nyt sitten parhaiten purkamalla palasiksi, vaihtamalla summittaisesti osia, vai mittaamalla lämpötilan, joko käsikopelolla tai vaikkapa kosketuksettomalla infrapuna-mittarilla?
Hieman analyyttisempää asennettakin voisi käyttää, miltä se "savu" haisee? öljyltä, naftalta, vai jäähdytysnesteeltä? Merkkaako paikkansa? Minkä värisellä liemellä? Höyryä kyllä tulee ihan loiskuneesta vedestä, lumesta tai jäästäkin. Tai sitten voi rynnätä KL:n tiskille tilaamaan uutta pumppua.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Omassa OM642:ssa rupes "savuttaa" letkulämmitin kun laitoin roikkaan. Jostain se jäähdytysnestettä vuotaa vieläki varmaan vaikka kiristin klemmarin. Seurasin hetken jos se sattus leimahtaa. Ei syttyny. Vaihtaa sitten ens talvena.
Eiköhän se jostain päästä öljyä pakosarjan päälle tässä tapauksessa jota käsiteltiin. Omassa tiputtaa moniurahihnan päälle öljyä joskus siitä ohjaustehostimen pumpun vierestä. Kurahaararemontin tarve varmaan.
Eiköhän se jostain päästä öljyä pakosarjan päälle tässä tapauksessa jota käsiteltiin. Omassa tiputtaa moniurahihnan päälle öljyä joskus siitä ohjaustehostimen pumpun vierestä. Kurahaararemontin tarve varmaan.
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Laturi saattaa huokailla (vapaakytkimestä ääni)
wiimax.fi
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Tuossa yksi vikakohde ohjaustehostimen vuodolle
viewtopic.php?t=184262
viewtopic.php?t=184262
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: S212 OM642 "huokaisu" kaasua päästettäessä
Eiköhän se savu tule apulaitehihnasta, joka luistaa ohjaustehostimen pumpun tai ilmastoinnin kompuran hihnapyörässä. Jos ohjaustehostimen pumppu on jo äännellyt, niin ääni sille.