EQA(H243), vetokoukun retrofit (option code 550)

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

EQA(H243), vetokoukun retrofit (option code 550)

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Enpä ole tänne pitkään aikaan mitään projekti tarinaa kirjoittanut, joten ajattelin avata tällaista asiaa kuin tuoreemman mersun alkuperäisen tehdaskoukun jälkiasennus eli trendikkäämmin kansainvälisesti retrofit option code 550. Retrofit hommat ovat itseäni aina kiinnostaneet ja niitä on tullut harrastettua omiinkin autoihin jo aiemmin. Näin suurta projektia ei kuitenkaan ennen ole tullut tehtyä.

Hieman takaperin päivitettiin vaimolle menopeli tähdelliseen sähkövempeleeseen, 2022 vuoden EQA 250 kohtuu perus varustuksella, mutta kuitenkin joillakin lisävarusterukseilla. Varsinaista vaatimusta vetokoukulle ei hankintahetkellä ollut, mutta kysäisin huollon yhteydessä kuitenkin onko autoon mahdollista asentaa vetokoukku kun EQA:ssa kuitenkin vetomassa on trafin sivuille leimattu. Vastaus oli positiivinen ja sain tarjouksen jälkiasennettavasta koukusta, sekä myös alkuperäisen kääntyvän koukun lisäämisestä. Arvata saattaa että hintaero oli melkoinen, mutta en kuitenkaan halua perään töröttävää koukkua ja myöskään jumiutuvat irrotettavat koukut eivät olleet vaihtoehto. No tutkin sitten hieman purkaamoiden sivuja ja näytti että puurkaamoista löytyy aika hyvin tuota kalleinta yksittäistä palikkaa eli itse koukkua runkoineen tuonne taakse. Pyysin alkuperäisen koukun tarjoukseen osat erikseen varaosanumeroilla listattuna, jonka avulla tein sitten hieman excel laskentaa mitä kustantaisi alkuperäinen koukku itse asentaen. Laskelmat näytti jotakuinkin sitä suuntaa että lähden projektia ainakin yrittämään.

Metsästin itse koukun ja ohjausyksikön norjasta purkaamolta, josta se tuli melko edulliseksi kokonaisuudessaan hankkia. Muita nippeleitä metsästin hieman baltian purkaamoilta ja loput mitä ei käytännössä purkuautoistakaan löydy sellaisenaa tilailin baltian marmoritiskin kautta. Tällä hetkellä osat on hyppysissä ja seuraavaksi pitäisi lähteä näitä leipomaan paikalleen.
Tässä vaiheessa jo suuri kiitos käyttäjälle DBFI joka kaiveli minulle WIS dokumentteja näinkin tuoreeseen menopeliin. Ajattelin kokonaisuudessaan tästä projektista kertomalla rohkaista muitakin joita kiinnostaa uudempiinkin autoihin tehdasvarusteiden lisäily.

Kuva

Kuva
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: EQA(H243), vetokoukun retrofit (option code 550)

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Eilen iltapäivästä homma käyntiin.

Ensimmäisenä puskurin irroitus, melko tuttua touhua jos on muitakin puskureita ennen irroittanut ja ohjeitakin on youtube täynnä.

Kuva

Tämän jälkeen koukun asennus melko ilmiselkeä homma. Puskurin tukirauta pois ja koukkuyksikkö paikalleen.

Kuva

Kuva

Tämän jälkeen puskuriin aukon teko koukulle. Puskurissa oli muovissa jo valmiiksi valussa jälki mitä pitkin pitää leikata. Puskuriin tuli vielä tuollainen tukimuovi jäykistämään aukon kohtaa.

Kuva

Ohjainboksi oikeaan poskeen paikalleen ja tämän jälkeen johtosarjojen kimppuun. Johtosarjojen asennus oli aika simppeli homma kun oli tuo WIS ohje käytössä. Käytännössä tuossa siis vedetään can väylä ja kaksi muuta ohjainpiuhaa etu SAMille sekä tuonne SAMin viereen sulaketaululle viisi piuhaa ja niihin uudet sulakkeet. Lisänä takakontin napille yksi johtosarjan veto.

Kuva

Kuva

Siellä se koukku möllöttää oikealla paikallaan.

Kuva

Ja sitten testi. Koukku itsessään lähti napista toimimaan heti asennuksen jälkeen sekä kärryn valot toimii normaalisti. Autossa palaa vielä punainen koukun varoitusvalo, mutta uskon että tuo on koodauksista kiinni. Myöskään mbuxissa ei näy koukun kääntö nappia, tosin en tiedä onko näissä EQA malleissa tuota koukun nappia edes käyttöliittymässä kun koukku ei ole täysin automaattisesti kääntyvä vaan se nostetaan käsin ylös aina vapautuksen jälkeen. Täytyy kysäistä joko merkkarilta tai mblabilta vielä koodaus tuohon.

Kuva
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: EQA(H243), vetokoukun retrofit (option code 550)

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tänään mb-labilla koukun koodailut ja nyt on koukun asennus saatu loppuun. Nyt myös kokonaiskustannus alkuperäisen koukun asennukselle tiedossa ja näin tehtynä hinta jäi jopa noin 20% jälkiasennettua koukkua halvemmaksi ja noin 65% länsiauton alkuperäisen koukun asennusta halvemmaksi. Kotimekaanikolta aikaa menee yhden viikonlopun verran rauhassa tehden ja tietysti kannattaa henkisesti varautua että jotain muovikiinnikkeitä tms voi joutua uusimaan. Poksut ja muovilistojen kiinnikkeet on melko helposti vaihtokuntoon meneviä.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Vastaa Viestiin