Öljynpaineet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ripa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 06.12.2004 15:34

Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja ripa »

Sarjassa tyhmiä kysymyksiä: :oops:
Minulla on vuosien saatossa öljynpaineet laskeneet kuumalla koneella/tyhjäkäynnillä. Moottori tuntuu muuten olevan mainiossa vedossa, ei vie öljyä eikä pöllytä. Ajelin viime yönä n. 100km ja140km/h. Lopulta kun painalsi kytkimen pohjaan, paineet n. 0,7kiloa. Muuten ajossa paineet aina tapissaan. Öljyt vaihdettu kuukausi sitten. Öljyt vaihdettu aina 15tkm ja mobil nollaneljäkymppistä. Viimeiset viisi vuotta tehty näin. Auto on 200 diesel (w124).

Siis jotain remonttia odotettavissa, mutta mitä?
Asiantuntijoille kiitokset etukäteen :D
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

Mua kanssa kiinnostais, että onko kaikki kunnossa, kun esim valoissa seistessä paineet on noi 1.5 ja kun painasee kaasua, pomppaa heti tappiinsa.?
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

ISÄNTÄ kirjoitti:Mua kanssa kiinnostais, että onko kaikki kunnossa, kun esim valoissa seistessä paineet on noi 1.5 ja kun painasee kaasua, pomppaa heti tappiinsa.?
Oikeinki OK.
124.023
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Ja mua kiinnostaisi myös et onko normaalia et joskus paikallaan paineet on tapissa ? :shock:
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

ripa kirjoitti:200 diesel (w124).

Siis jotain remonttia odotettavissa, mutta mitä?
Asiantuntijoille kiitokset etukäteen :D
Ei remonttia odotettavissa.. vaikka ei nuo enää parhaimmat paineet neloskoneiseen ole, mutta ei aiheuta mielestäni toimenpiteitä.

Ja se ei kerro välttämättä yhtään mitään koneen kunnosta tuo mersun oman mittarin kertoma öljynpaine. Voi olla anturivikaa tms.
Viimeksi muokannut Hemingway, Su 22.05.2005 12:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
124.023
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Dracone kirjoitti:Ja mua kiinnostaisi myös et onko normaalia et joskus paikallaan paineet on tapissa ? :shock:
On normaalia tämäkin.
124.023
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jos tyhjäkäyntipaineet laskevat alle 0,5:n on syytä huolestua. Laakerit saattavat alkaa olla tiensä päässä, vuotava kannentiivistekin laskee paineita.

Ei ole kummoinen paine kyllä tuo 0,7:kään, narraisin tässä tapauksessa itseäni nostamalla joutokäyntikierroksia 100rpm. Paineet nousevat silmää miellyttävämmille luvuille.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

mersun ohjekirjan mukaan paineet saa olla alimmillaan jopa 0.3bar :shock:

mulla laskee kakkosnelosesa kuumana kiloon.
Pystäri ei laske paineita "piiruakaan" vaikka vetäs hangosta petsamoon yhtä soittoa...
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu 0.3kiloa minimi. ja vastaavasti viimeistään 3000kierroksella paineiden täytyy olla 3kiloa.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

w124 300 vapari ja 300 Dturbo.. kumpikin 12 tapeilla.
Muunnoin isännän kans puhuttiin näiden kyseisten mallien öljynpaineesta niin sanoi,,että Dturbossa olisi jonkin verran alempi tuo paine mitä vaparissa... Turbolla ja laatikolla liekkö asiaan vaikutusta.. Vai onko koko juttu hatusta vetästy..
Kertokaas asiaan perehtyneet...?

Itsellä täysinlämpösellä koneella siellä 1,5- 1,8 bar paikeilla.. Onkohan tämä huolestuttavaa.. :shock: :lol:
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Näistäi öljynpaineista voisi tehdä jonkinmoisen koosteen, aika usein näistä uusi topicci ilmoille putkahtaa..
124.023
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Niinpä... :lol:
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Pääasia että voiteet virtaa kanavissa... :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Turboissa on tosiaan pienemmät tyhjäkäyntipaineet, johtuen mm. öljynjäähdyttäjästä, ahtimen öljynkierrosta ja öljyruiskuista.

24-tappisessa on vielä pienemmät paineet kuin 12-tappisessa, kilon paine tyhjäkäynnillä on aika tavanomainen. Omassa 1.2. Osansa vie toinen nokkakeppi, tuplanostajat jne.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuollaiseen koneeseen voisi laittaa kesäksi vähän paksumpaa öljyä. Ei kannata kiusata väljää konetta käyttämällä ohuita litkuja. 10-40 on minusta vähimmäis vaatimus kesällä. Itse käytän joskus 15w40 tai XXw50 öljyjä, ne ovat hyviä kesäöljyjä. Yleensä niillä saa mukavammat paineet ja väljäkin moottori käy vähän vähemmilla kolinoilla.

Nuo nollaluokan öljyt tuntuu olevan aika ohuita litkuja kuumana, vaikka kuumaviskositeetti olisikin 40.

Nuo paineet kertovat osaltaan, että autolla on jo ehditty ajamaan. Ei sille taida kannattaa sen kummenpaa tehdä kuin ajaa kone loppuun. Voi ihan hyvin kestää vielä muutaman sata tuhatta tai ei. Stressia ei kannata siitä ottaa, uuden koneen saa tilalle muutamalla satasella, (200D motin hinta on yhtä päätä huimaava kuin suorituskykykin :lol: ) ja vaihtaa päivässä. Remonttia siihen ei siis kannata tehdä. Eli kun se päivä joskus koittaa, että tuo pata alkaa kolista, niin uutta vain tilalle.

Eikä tuo 0.7 kovan ajon jälkeen niin hirveän hälyttävää ole. Arvatenkin ne paineet on normaali ajon jälkeen puolessatoista?? Mitään toiminallista haittaa siitä ei kuitenkaan ole.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Vai ei kannata remonttia tehdä.
No tämähän on tietenkin henkilökohtainen valinta. Muutaman 200D koneen aukaisseena tuntuu, että paljon muuta kuluvaa ei ole kuin kiertokangen laakerit (20 e/sarja tarvikkeena). Männänrenkaathan kuluu myös hieman, mutta moottori ei kuluneisiin renkaisiin hajoa. Tietenkin jakoketju ja alipainepumppu on vaihdettava ajoissa ja jossakin välissä kansipahvikin. Tietenkin rahaa palaa jos tekee kansityöt viimeisen päälle, mutta sittenhän se onkin jo melkein uusi.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

no eipä ne matalat paineet ole vaarallinen asia,kunhan ne pysyy edes tuossa
0.3 yläpuolella.......kun koneelle antaa kierrosta niin painemittarin tulisi
vastata siihen terhakkaasti,väittäisin että silloin asiat ovat hyvin->kovaa ajoa.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Niin, omassa seilasi öljynpaineet 1bar-2bar välissä. Uusi anturi vaikutti tuohon ja nyt paineet tippuu pitemmän ajon jälkeen minimissään 1.5 bar muuten pysyy 2bar. Tämän asian takia mersu jätti mittarin pois, koska kaikki kyttää sitä liikaa. Eihän edes paineen varoitus valoa ole kaikissa, vaan pelkkä määrän valo. Tehdas on todennut että kun valo syttyy niin kone on jo rikki ja näin kyllä käy moottori baanalla 200km/h.
RED POWER IHC DT-358
vitoboy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 08.01.2005 20:12
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja vitoboy »

Mitenkäs kun paineet ei mittarin mukaan nouse kierroksilla kuin 2:een. Kone käy nätisti ja paineet tyhjäkäynnillä ok, ei savuta eikä miktään. Öljyäkin tikun mukaan on.
Mopona 250td 450tkm
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

stanger kirjoitti: Pystäri ei laske paineita "piiruakaan" vaikka vetäs hangosta petsamoon yhtä soittoa...
mitä öljyä käytät pystärissä?
dodge dart 1967
Vastaa Viestiin