Mihin öljyn paluu turbolta 200d:ssä?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Mihin öljyn paluu turbolta 200d:ssä?

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

Elikkä mihin ootte laittanu 200d:ssä öljyn paluun turbolta? Kuvia ja neuvoja kiitos.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Pistäppä YV:tä jiipeelle, jos se ei satu tähän topiciin vastaamaan. Se tietää.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

haulla löytyy paljon juttua...
Lohkon kyljessä on "tasopinta" johon sen voi laittaa, mutta kaikissa lohkoissa ei näköjään sitä ole.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

Voikohan sitä laittaa öljypohjan yläreunaan vaikka hitsaamalla?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Voi laittaa läpi vaikka hyrd. nipalla+mutterilla ja kahdella usitilla, mutta sitten täytyy pitää öljypinta alle puolenvälin, ettei tuu tungosta. Itse tein juuri noin mutta ahistaa jos on öljyt yli puolenvälin.
Joku mersupurkaamo??
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jos tekee öljynpaluun öljypohjaan pakosarjan puolelle, tosiaan ei voi pitää öljyä ylämerkissä. Mullakin oli aluksi paluu tuossa öljypohjassa, mutta muutin sen lohkon kylkeen. On sen verran uus tuo minun moottori että mitään tasopintaa ei lohkon kyljessä ole. Tein reiän kakkospytyn kohdalle, aivan lohkon alareunaan ja siihen hydr.nippa. Paluuputki on n. 20mm putkea/letkua.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Öljypinta on pakosarjan puolella suunilleen lohkon ja pohjan saumassa silloin kun tikku on ylämerkissä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

Onko se isoki operaatio laittaa lohkon kylkeen se?
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Öljypohja irti, pyörittää koneen oikeeseen asentoon ja eikun poraamaan. Tein ensin alkureiän jollain 6mm terällä ja sitten kartioterällä loput. Reiän tein sille ohuemmalle kohtaa, reiän kokohan rippuu ihan siitä minkälaista läpivientiä käytät. Mulla on sellainen normaali hydr.nippa olikohan kokoa 1" tai 3/4", tai jotain. Elikkä sisäpuolelle tuli mutteri ja kummallekin puolille usitit, kun pinnat ei oo tasaisia on parempi käyttää usetteja kuin esim. kuparirikkoja. Kannattaa kierteisiin laittaa lukitetta, ettei mutteri pääse lähtemään irti. Tuo läpiviennin mutteri tulee muuten aika lähelle kiertokankee, pienimmillään väli on <2mm. Nyt ei ole ollut tuon öljynpaluun kanssa mitään ongelmia, alkuun kun oli paluu pohjassa, meinas työntää öljyä turpon läpi.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kuva?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Olisko tuosta paluuputken paikasta kuvatusta?
Terveisin
Tero
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on tehty nykyisessä versiossa öljynpaluu -87 lohkoon tuohon tasaiseen kohtaan, mutta laipalla. Etuna on, että mutteria ei tarvitse virittää lohkon sisäpuolelle, eikä ole pelkoa mutterin löystymisestä tai jenkojen sekoamisesta lohkossa.

Paksuun koneistettuun teräksen pätkään porataan reikä öljyputkelle ja kaksi reikää kiinnityspulteille. Mutkan voi joko hitsata tai laittaa jengoilla kiinni laipanrunkoon. Lohkoon reiät vastaaville kohdille ja jengat, esim m6 kiinnitysreikiin. Väliin paperitiiviste ja siliconi, niin tuli hyvä.

Kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa tässäkin tapauksessa. Voisin muutenkin ottaa kuvia näistä turbojutskista, jos joku viitsisi laittaa ne näkyville.
Esim. Turbon ja vaparin mäntä rinnakkain, samoin kiertokanget, öljyruiskut yms. Nämä kuitenkin tuntuvat olevan puheenaiheena jatkuvasti, joten kuvista voisi jokainen katsoa, miltä ko. osat näyttää.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Täällä on öljynpaluu samassa paikassa eli tuossa lohkon kyljessä laipalla. Tein rosterista ja vähän jostakin tihkuu. Saatta kyllä vuotaa letkuliitoksestakin. Pitää tehdä uusiksi kun kone nousee kesällä pois.

Onko JP viritelly öljyruiskut tuohon OM601 mottiin?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Julli kirjoitti: Onko JP viritelly öljyruiskut tuohon OM601 mottiin?
Ei onnistunut tuo öljyruiskujen laitto, alkuperäiset vaparin ruutat ei käy, koska lohkoissa on erilainen valu tuolla kohtaa, johon ruiskujen paikka olisi pitänyt koneistaa. Jotkut muut ruiskut saattaisivat käydä. Tilaa ruiskuille on muuten tosi vähän, kampiakseli heiluu yllättävän lähellä lohkoa, ja sinne väliin ne suihkut menee, tilaa puolellaan ehkä milli.

Muuta päivitystä koneessa on jonkin verran, mutta niistä lisää myöhemmin.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jos ne ruiskus sinne haluaa. Niin toyota camryn TD:stä niitä saa. Ne ovat kiinni banjopultilla. Lohkoon pitää tehdä kierteet ja vääntää hydraulinippa, johon tulee toyotan ruisku kiinni banjolla. Niillä se ainakin onnistuu, mutta luovuin itse niistä ja päätin alkaa rakentamaan oikeaa turbokonetta.
Vastaa Viestiin