Viton pa-kulutus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viton pa-kulutus

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tuntuu pikkusen isolta viton kulutus, kun vaihtelee välillä 8.9 - 9.4 litraa/100km. Kyseessä siis 110TD -98. Ajo on jatkuvasti samanlaista työmatka-ajoa; 7km soratietä, max 60 km/h, kestopäällystettä 14km, pari risteystä ja yksi kiertoliittymä, 60-80 km/h, yksi pysähdys, ja 9 km kestopäällystettä 80 km/h, kuormaa ei ole käytännössä yhtään, moottoritiellä 100km/h...
Mitäs muiden vitot kuluttaa? Tai kaippa ne vie kaiken mitä tankkiin laittaa... :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Viton pa-kulutus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sellaisen ainakin 800 km pääsee tankillisella.
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Aika paljolta näyttää. Onko sulla automaatti? Mulla 110 CDI -01 vie kesällä apaude 7.3 /100km. Mittailin viime kesänä muutamalla tankillisella ja sitä samaa tasoa se oli kelistä ja ajosta riippumatta. Talvella rokotti 1/1,5 l enemmän. Eberi söi osansa ja muu jäykkyys omansa.

Olisko sulla putsari tukossa?
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Ei ole automaatti vaan ihan niskoja nytkäyttävä manuaali.
Ilmanputsarin (liekö alkuperäinen) vaihto pudotti kulutusta noin 0.3 l/100km.
Voisko likainen pa-putsari nostaa kulutusta niin paljon, että se näkyisi noin selvästi... :?: Tokihan on hyväksyttävää, että rivipumppukone vie ainakin litran enemmän kuin yhteispaineruisku, mutta nyt alkaa olla eroa jo pari litraa, niin se on jo liikaa.

Mihinkähän tuon peltimökin ajaisi pumpun tarkistukseen, olisiko tuo Lempisen kanssa samassa hallissa toimiva dieseli-paja (mikähän sen nimi on?) osaava pulju vai onko suosituksia?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juu CDI koneen kuuluukin kuluttaa vähemmän mitä tuo rivipumppu (110TD) kone. Minulla on automaatti, mutta kulutus kyllä riippuu kaasujalastakin, se iso koppa vaatii veronsa kun kiihytellään.

Vie se mynä-dieseliin niin lakkaa kuluttamasta.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kuski se on kun kiihtyy... :D Ei vainen, kyllähän tuo kiihtyy paremmin kuin moni kuvittelee. Monasti on saanut harrarstaa huulilta lukua, kun kanssa-autoilija ääneen ihmettelee, jotta "nykkö se jo tuahon ehti??"...

Munamäelle on hiukan turhan paljon matkaa, mutta kaippa se on sinne mentävä, jonsei tästä kylästä osaamista löydy... :shock:
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Parin pivän kokemuksella osaan sanoa että toi 110 lähtee ihan eri lailla kun nää uudet 111. En tiedä 0-100 väliä, mutta tollainen käytännön kiihtyvyys ohituksissa ja muuten. 111 on kai pakko viedä lastulle jossain välissä. Aamulla ihmettelin viimeksi kun lähin yhtä 127 fiiua ohittaa kahdeksankympin vauhdista että kylläpä kestää. Vanhalla 110:llä ei olis kerenny paljon muuta ku ratti oikeaan ja samalla vasemmalle ja olis ollu ohi, mutta nyt joutu jo katteleen suoraa :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vanttom kirjoitti:Munamäelle on hiukan turhan paljon matkaa, mutta kaippa se on sinne mentävä, jonsei tästä kylästä osaamista löydy... :shock:
Kyllä se näissä asioissa pakkaa olemaan niin, että ne osat viedään vaikka maailman tappiin, kunhan sieltä löytyy sellainenvelho, jotta laittaa osat kuntoon ja kestäviksi. Kalliiksi se tulee useampaankin kertaan rakentaminen. Maakuntamatkailu kannattaa ottaa ihan lomailun kannalta.
Harmilor kirjoitti:Parin pivän kokemuksella osaan sanoa että toi 110 lähtee ihan eri lailla kun nää uudet 111.
Ihan samaa mieltä, kyllä tuo minunkin "110" lähtee ihan eritavalla mitä nuo vaihtoautohallin 111 autot :roll:

Automaatin kulutuksesta, niin ei se automaatti mitään enempää kuluta, enemmän vaikuttaa varmasti auton säädöt ja kunto sekä kuskin mielentila. Noissa uudenaikaisissa laatikoissa on sellaiset lukot sisällä, että tiedä vaikka kuluttaisi vähemmän kun laatikko ei anna revittää turhaan liian ylös...siis vakiomoottorilla.
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Menee jo vähän ot:ksi, mutta kun nyt Vitoista pääsee jutteleen niin menköö :wink:

Kun on tullut vähän lisää kokemusta tosta uudesta laatikosta niin uskalsin jo kokeilla niitä pakkoasentojakin (+ ja -). Moottorijarrutus on niin tehokas että hyvä ettei nouse takapyörät ilmaan :lol: . Ilmeisesti siksi kun jarruttaa just sieltä takaa, mutta jonkinlaisia lukkoja siellä siis on. Yllättävän pientä laatikko antaa moottorijarrutuksessa laittaa sisää. Liekkö maksimikiekot rajoituksena. En vielä ole tohtinu kokeilla kun olen yrittänyt vielä välttää yli 4000 kiekkoja (ajettu vasta 250km).

Hiljaisesssa ajossa loota pitää kiekat niin alhaalla että välillä täytyy käsin käskeä pienemmälle. Se kun pitää 1500 kierroksella ja jopa alle suurinta silmässä niin kuulostaa jo vähän veättävän. Kiisseliä tolla varmaan säästyy. Samoin ylöspäin vaihtaessaan jos ei tee reippaampaa kiihdytystä menee kaikki pykälät silmään varsin nopeasti. Kiekot ei ylitä 2500 missään vaiheessa.

Ensimmäinen tankillinen menossa niin ei tuosta kulutuksesta vielä osaa sanoa. Katotaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Millanen se vaihdekeppi siinä oikein on, nappaapas kuvia sieltä ja konehuoneesta ja pistä tänne näkösälle.

Onko siinä samaa tyyliä kun mulla, että saa valita raskaan kuorman tai liukkaan ohjelman, vai miten tuon moottorijarrutuksen saa päälle :?: plus / miinus nappeja :?:
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Täytyypä laittaa kuvia illanpäälle. Vaihekepin D asennossa keppi heiluu sivusuuntaan jolla voi vaihtaa pienemmälle/isommalle. Mitään nappeja liukkaalle tai raskaale käytölle ei ole. Ajonvakautus ja luistonesto (ESP ja ASR) hoitaa nuo talvikelin säädöt. Toisin sanoen voi sladit unohtaa kun tuota ESP:tä ei saa edes pois päältä. Muutenkin sähkösysteemit haistelee niin joka juttua että en tiedä uskaltaako tuolla kabiinissa edes pieraista ettei systeemi mene vikatilaan :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Harmilor kirjoitti:Vaihekepin D asennossa keppi heiluu sivusuuntaan
No onneksi siinä on takuu :shock:
Harmilor kirjoitti:Toisin sanoen voi sladit unohtaa kun tuota ESP:tä ei saa edes pois päältä.
...kröh, ja minä kun ajattelin, jotta tuommosesta saisi kivan lelun varttimailille. Mihinkäs ne on se ESP poistokytkimen unohtanut, onhan semmonen ollut henkilöautoissa. No aika kuluu ja joku keksii miten tuo lastutetaan semmoiseksi, että saa takarenkaat suttaamaan.

Mites se yrittääkö se pitää jotain lukkoperää siinä vai rajottaako se voiman kokonaan pois, jos molemmat renkaat on lähes ilmassa. ASD / ASR tjms ?
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Non niin on iltaa tässä menny vähän viihteella joten kuvat laitan huomenna. Jotain kuvia tuli otettua koneesta. Täytyy huomenna tarkistaa mitä. Tää on vähän sitä illalla hilpeenä kaljaa aamulla kalpeena hiljaa.

Nuo ASR ja ESP toimii siten että ensin yrittää hoitaa luiston jarruttamalla luistavaa rengasta ja jos tämäkään ei riitä niin pudottaa tehoja. Samaa luiston esto on jo tuossa etuveto CDI mallissa. Joissain tilanteissa se on huippu ärsyttävä. Esim kuin lähtee risteyksestä renkaathan on tietty linkussa ja ulommalla renkaalla on suurempi pyörimisnopeus. Tätä renkaiden asentoa järjestelmä ei tiedä. Tällaisessa tilanteessa ei luistoa tarvi juuri lainkaan kun järjetelmä pudottaa tehoja. Pelkät pomput jotka löytyy joka suomen tiestä riittää tähän. Ja auto "nyökkää" lähössä joka risteyksessä kun tehot tippuu.

Niin kun tässä 2004 alkaen mallissa laittaa luistoneston pois päältä lähtee tämä tehorajoitus pois, mutta ESP käyttää kuitenkin edelleen jarruja. Eli autolla ei saisi ajaa liikaa ilman luistonestoa kun se vähän niin kuin rasittaa voimansiirtoa ja kuluttaa jaruja.

Paree lopettaa tää höpinä tähän ennen ku alkaa liikaa meneen iltasatujen puolelle, mutta vaihdekeppi tosiaan liikkuu D-asennossa ku mummon hammas. Huomenna vaimo lähtee ekaa kertaa ajeleen ja heti muutaman sata kilsaa. Pysykää muut poissa nelostieltä kun ei tuo parempi puolisko ole automaatilla ajellu. Saattaa olla nenän kuvia tuulilasissa ja perä rutussa :shock:

_
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Harmilor kirjoitti:Yritetäämpä laittaa joku kuva tähän linkkinä.

Koko mylly
Sähköpääkeskus
Mutka pilkistää
Ekat ruosteet
Koneen oikea puoli
samma här
Ilotikku
Emmää muuten mistään mitään tiedä mutta toi MB Workshop only putkilo ainakin on automaatin öljyn mittatikun reikä :-)
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

:D Aina oppii uutta. Onko sen kortsun takana tikku vai pelkkä paikka sille?



-
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Harmilor kirjoitti::D Aina oppii uutta. Onko sen kortsun takana tikku vai pelkkä paikka sille?
Pelkkä paikka :?
Sponsorin hinnasto kirjoitti: 11577 automaattivaihteiston mittatikku SÄHKÖLAATIKKO

Hinta: 67,00 EUR
Eli ihan heti ei itse tikkua ainakaan tähän talouteen tule..
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Nyt tuli sitten selvitettyä sekin paljon Vito 111automaatti kuluttaa. Vähän reilu tuhat kilsaa tuli ajettua ja kulutus on 8.933 l/100 km. Ei sitten ihan hajulla kule tuokaan :( . Matka-ajo ja kaupunkiajo meni melko tarkkaan 50/50.


.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Harmilor kirjoitti:ja kulutus on 8.933 l/100 km.
Meitä on siis huijattu :shock: tosin tuo kaupunkiajo vähän riippuu miten sillä laatikolla polkee valoista.

Tarkkaan sait mitattua kulutuksen :lol:
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mää eilen kun tankkasin, niin kulutus oli 9.0023 l/100km... :lol: aikas tarkkaa täälläkin...

Tuli tuossa aamulla syvämiete kun "otin kisaa" peräkärry-pösön kanssa :oops: eli mitenkähän paljon viton koneen pitäisi kiertää? Bucheli antaa melkoisia lukemia, eli max 5200r/min... mulla loppuu veto karvan alle 4000r/min, ja kiertää korkeintaan 4300 r/min... onkohan säädöt tosiaankin pielessä? :?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vanttom kirjoitti:Bucheli antaa melkoisia lukemia, eli max 5200r/min... mulla loppuu veto karvan alle 4000r/min, ja kiertää korkeintaan 4300 r/min... onkohan säädöt tosiaankin pielessä? :?:
Mikäli puhut rivipumppukoneesta, tai no sama mistä puhut kun asia ei muutu niin se 5200 rpm on jonkin sortin teoreettinen maksimikierrosluku esimerkiksi moottorijarrutuksia varten. Vakio rivipumppu alkaa rajoittamaan syöttöä 3800 rpm kohdalla ja 4800 kohdalle sen ei edes pitäisi kiertää edes kytkin ja kaasu pohjassa.

Tulevaisuuden kisoja varten avaat pumpun takakannen ja ruuvaat 'vetävät' kierrokset sinne 5800 kohdille niin pumppu antaa vielä täyden syötön 4800 kohdalla. Näin voi tehdä mikäli on manuaalivaihteisto. Päästömittaukseen pumppu pitää taas palauttaa hieman rauhallisemmalle säädölle, ainakin 5400 rpm on vielä mennyt katsastuksesta läpi.

CDI koneessa ne kierrosrajoitukset ovat aivan samanlaisia, paitsi vetävien kierrosten nosto ei ole aivan noin suoraviivaista.

Automaattivaihteiso kestää tuon 5400 rpm N-asennossa, samoin kone, mutta 4800 on ehdoton raja automaatille kun ollaan liikkeellä. Miksi, siitä voi lukea ahtimen vaihtotopicissa kun saan sinne selvityksen automaatin vaurioista.

>>onkohan säädöt tosiaankin pielessä
On pielessä mutta selvästi tehtaan säädöissä :lol:
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Pakkanen perhana jäykistää näkemä epsanjanvalmisteen kulkuhaluja kummasti, mitä pitää kompensoida uhraamalla lisää kaasuöljyä poltettavaksi palamisreaktion ylläpitämiseksi... :lol:

No, kulutus oli tänä aamusella noin 11litraa/100km. Kyllä tästä varmaan on jollekin pajalle lähärettävä... :shock:
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

Mullakin kulutus vitossa 10l/100km suurinpiirtein kovilla pakkasilla. Pitää aika sukkasillaan ajella että pääsee alle ton. No termostaatti on ilmeisesti sökö tai ei ollenkaan, kun ei nosta lämpöjä etes 80. Se on yksi syy tohon kulutukseen. Ja pumpulle ei oo tehty VIELÄ mittään... :roll:
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joku transportteri haastoi eilen liikennevaloissa, :roll: oli pakko näyttää takaluukun merkinnät sille :twisted:

Kulutuksesta ei ole havaintoa :lol: lähes ilmalla menee näin kylmällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Mulla oli nyt pumpun säätöjen jälkeen viimeisin kulutus 7,856L/100km noin 40/60% kaupunki/maantie ajoa, mutta nämä lämpimät ilmat kaiketi vaikuttaa tohon kanssa. Ajoitusta ei ole vielä saanut aikaiseksi säädettyä. :oops:
110D vm.-97
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vito 110D omavirityspumpulla seka ajolla:
Pienin mitattu: 7,5L/100km
Normi kulutus omalla kaasujalalla n.8,5L-9L/100km
Enimillään kaupunkiajossa 11L/100km.
Avatar
Punisher69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
Paikkakunta: Joutseno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Punisher69 »

Ajoin tässä taannoin etelä-karjalasta pääkaupunkiseudulle ja takas.

Tuli ajettua "hieman" reippaasti ja porvoosta helsinkiin moottoritietä, Mika Häkkistä lainaten, "Flat out".

En saanu menemään yli 10l / 100km.

Ei ole pumppua ruuvattu ja muutenkin alkuperäisessä kunnossa oleva 110D.

:lol:
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R

"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Punisher69 kirjoitti:Ajoin tässä taannoin etelä-karjalasta pääkaupunkiseudulle ja takas.

Tuli ajettua "hieman" reippaasti ja porvoosta helsinkiin moottoritietä, Mika Häkkistä lainaten, "Flat out".

En saanu menemään yli 10l / 100km.

Ei ole pumppua ruuvattu ja muutenkin alkuperäisessä kunnossa oleva 110D.

:lol:
Äkkiä ruuvaamaan!!!
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viton kulutus

Viesti Kirjoittaja juster »

vuoden 98 110d pääsin viime tankkauksella 7,78 l/100km.
autolla ajettu 250tkm välillä on mennyt kyllä liki 9 litraakin.
divito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.07.2006 17:47
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja divito »

-99 108D 285tkm tietääkseni ruuvaamaton :( viimeeksi tankattu 8,3l/100 :shock: .Jos tuota ei ruuvaamalla saa pienemmäksi niin saiskohan samalla kulutuksella alakierroksille :oops: lisääpotkua (lue käyttömukavuutta)? Tietääkö kukaan E-karjalan dieselpajoista, eli mihin kannattaa viedä säätöön vai mynään? :wink:
Vitolla kuuhun!
Vastaa Viestiin