W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Onko se korvake kiinni kannessa vai onko se irto-osa?
Isä ukon pikku mersusta meni nyt kolmannen kerran vuoden sisään korvake poikki,hitsattu paikallaan hätäpäissään joten kaikki p*ska jäänyt hitsisaumaan ja sauma ei kestä.

Pitääkö kansi repiä irti,että korvakkeen saa kunnolla hitsattua kiinni joka puolelta?
Edittiä:siis se jakoketjun koppa?
Ja autohan on W201 2,5D
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllähän sen saa varmasti parhaiten hitsattua , kun jakoketjun kotelo on irrallaan. Tai jos sattuu löytymään ehjä kotelo jostain..
Tehostajanpumpun korvakkeet voi hajota silloin, jos esim. pieni kivi pääsee hyppäämään remmin väliin :arrow: riuhtaisee pumpun korvakkeet hajalle..
w115,123,124,126,210 yms.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Taitaa olla kaikissa OM60* sama tuo ketjun koppa?

Lähteekö se koppa irti kun kansi ja öljypohja ovat paikoillaan?
Tuosta tosiaan alunperin meni hihna kun hihnankiristimen iskari korkkasi ja hihna päätti kääriytyä hihnapyörien ympärille :arrow: korvakkeet poikki.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kansi saa olla paikallaan, mutta öljypohjaa kannattaa löysätä vähän tai ehkä käyttää irtikin, niin saa uuden tiivisteen sinne..
Paikalleen laitettaessa täytyy katsoa, ettei kannentiivisteen reuna lähde menemään edellä..

Tietääkseni ainakin Om601-603 on sama päätelevy.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rikkinäinen hihnankiristäjän iskari rasittaa tuota OT:n pumpum korvallista. Kannattaa pitää kunnossa. :wink:
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Mika.T kirjoitti:rikkinäinen hihnankiristäjän iskari rasittaa tuota OT:n pumpum korvallista. Kannattaa pitää kunnossa. :wink:
Näin on :wink:
RED POWER IHC DT-358
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja WKW »

Joo täälläkin jo ylempi ohjaustehostimen moottorin puoleinen korvakko irti, alle 500 tkm mittarissa. Hitsari sano, että pitäs saada koko koppa irti, että hitsaus onnistuu.

Miten ootte näitä jakopäänkoppia irrotelleet/vaihtaneet.

Kysyin arviota kehutulta MB-korjaajalta ja kertoi, että koko moottori nostetaan irti ja sitten kansi ja öljypohja pois, että jakopäänkopan saa vaihdettua.

Voiko olla näin iso homma. Onko joku vaihtanut kone/kansi paikoillaan?

Rikkoutumisen syynä ilmeisesti moniurahihnankiristäjän iskari?

Vai onko näitä enään kellään ajossa?
W124 250D -89
ML65
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1646
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja ML65 »

Vaihto onnistuu konetta purkamatta. Myytävänä koteloita 50€ kpl.
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja WKW »

Mitä muuta pitää vaihtaa iskarin lisäksi, että kestää toiset 500 tkm. Tuleeko koneesta öljyjä pihalle jos löysää öljypohjaa 1/2-väliin, kuten jossain ohjeessa oli?
W124 250D -89
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kysyin arviota kehutulta MB-korjaajalta ja kertoi, että koko moottori nostetaan irti ja sitten kansi ja öljypohja pois, että jakopäänkopan saa vaihdettua.
Eiköhän kehumiset lopu tuolla menolla :lol:
Tuleeko koneesta öljyjä pihalle jos löysää öljypohjaa 1/2-väliin, kuten jossain ohjeessa oli?
Taitaa olla helpointa laskea öljyt pois.
Vaihtaisin samalla kk-laakerit jos öljynpaineet eivät kuumana pysy 1,5-2 kilossa, ehkä joka tapauksessa jos autoa on tarkoitus pitää vielä pitkään.
wiimax.fi
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja WKW »

Ei ollut kopan käyttö hitsarilla mikään vaikea homma. Samalla tuli uusi kampiakselin etustefa vuotaneen tilalle.

Jotakin erikoisempia työkaluja siihen tarvi, mitä ei meillä kotitarvekorjaajilla aina ole:
-PITKÄ 6 mm kuusiokoloavain etummaisten kannenpulttien avaukseen, nämä pultit näyttää tippumisherkiltä
-kampiakselin pultti aukesi nätisti 3/4" pulttikoneella
-iso ulosvetäjä kampiakselin hihnapyörän irrotukseen
-liimaa yms. kiilan kiinnitykseen
-1/2" pulttikone kampiakselin pultin kiristykseen
-varrellinen magneetti yhden syöttöpumpun "mutterin" kiinnityksen avuksi

Aika olennainen vinkki oli kampiakselin pyörittäminen, niin, että kiila ei pääse tippumaan irrotettaessa (vähän yli OT-merkistä.)

Tehostimen ja kopan väljistyneet reiät holkitettu ohuella messinkipellillä tai sorvautettu metalliholkki.
Ilmanputsarin sivukiinnityskumit olivat myös väljät, uusia sai 2,5 Eur/kpl, ilmanputsarin tärinäkin varmaan rasittaa korvakkoa.
W124 250D -89
Avatar
Viperion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 13.09.2010 18:53

Re: W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Viperion »

Mikkelin Motopajalla meni jakopään kotelon vaihtoon aikaa 6,5 tuntia.
Joutuivat irrottamaan öljypohjan.

Hintaa remontille tuli noin 900 euroa.
Työn osuus oli muistaakseni 429 euroa.
Osat oli sitten noin 471 euroa (Pelkästään uusi jakopään kotelo maksoi 200 euroa)

Edellinen omistaja oli vaihdattanut laturin hihnapyörän jossain nyrkkipajalla.
Se oli ilmeisesti syypää tapahtuneeseen :/
MB C160 Sportcoupe
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se suurin syypää on huono/paska hihnankiristäjän iskari.
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja WKW »

No niin, erehdyin taas vilkaisemaan konepellin alle ja jakopäänkoppa on taas halki ylemmästä korvakosta vanhan hitsisauman kohdalta. Ei kestänyt edes vuotta! Ammatti painelaitehitsaaja hitsas TIGillä, joten siinä tuskin vika. Myös se iskari ja kiristinrullan laakeri uusittiin samalla.

Mikä sitä särkee? Ei jaksais enään irrottaa koppaa. Kait se on TOYOTA laitettava...
W124 250D -89
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja miksei »

Liekö ollut jo vanhaa väsymää korjatun kohdan vieressä ja siitä alkoi helposti murtumaan. Olihan tuossa omassa samaa ongelmaa, korjasin vain kemiallisella metallilla ja lisätuella. Lattarautaa taittelin sopivaan muotoon korvakkeen taa. Lohkossa oli vapaa kierrereikä mihin pultilla kiinni, toinen pää latasta tuki korvaketta ihan vain kulmasta. Tuolla sit mentiin muutama vuosi ilman ongelmia, taitaa mennä vieläkin vaikka auto ei enää minulla ole. Ei kait noissa moteissa paljon eroja ole, korjaus oli 124 ja 200d.
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja WKW »

Ei mennyt korjatun kohdan vierestä vaan keskeltä hitsisaumaa, ohjaamon puolelta alkanut. Sauma vielä paksumpaa kuin alkuperäinen materiaali. Pitää varmaan yrittää paikallaan hitsata ja lattaa viritellä. Onko kellään kuvia tukirakenteista.

Miksi se särkyy?!
W124 250D -89
pekkaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 21.03.2011 16:16

Re: W201:nen särkee OT. pumpun korvakkeita,mikä lääkkeeksi?

Viesti Kirjoittaja pekkaja »

( w124 250d -89) hihnankiristin löystynyt ja rikkonut jakopääs olevan kierteen,joten jakopäänkoppa olisi vaihdettava, mitä pitää huomioida irrotuksesssa?
Nimimerkki WKW oli jo tuossa hyviä ohjeita,mutta lisäkysymyksiä olisi,




Nimimerkki WKW kirjoitti vinkeissä " varrellinen magneetti yhden syöttöpumpun "mutterin" kiinnityksen avuksi" . Mitkä syöttöpumpun muttereita? Vai pitääkö pumppu(kin) irrottaa ? Ei kai?

Kiitos vinkeistä.
Vastaa Viestiin