Vakionopeudensäädin jälkiasennuksena?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Vakionopeudensäädin jälkiasennuksena?

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Eli millainen projekti olisi laittaa W210:een jälkikäteen vak.nop.säädin? Pitääkö olla orkkis vai onko olemassa tarvikeversioita. Miten tuo säädin toimii W210:ssä, alipaineella vai sähköisesti? Onko hintatietoja toimivista vehkeistä?

Marko
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Kyllä tarvike systeemeistäkin löytyy, alipaineella toimivia("vanha systeeni") tai nykyään taitaa olla useimmat "sähköisiä".Eiköhän useimpien settien mukana tule vaihtoehtoiset vermeet automaateille,dieseleille tai bentsiinibiileille.Saattaa saada erikoisempaa asennus vermettä erikseenkin.MuistaakseniCD-CARDIC luettelossa oli useampiakin malleja. Googlellakin tarjoajien etsiminen helppoa. Hmm Jotain asiasta muistaakseni on ollut Foorumissa aikaisemmin,taisi liittyä orkkissysteemiin eli Haku voisi myös valaista asiaasi :wink: Ja hinnat n.1000mummoa ja siitä vaivatta ylös. Ainakaani bensa124.n asennus hommat eivät olleet mitenkään ylimaallisia , asennus roinaa tulee vaan mukaan rutosti :shock: eikun siitä sitten valiten :D
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

KL-varaosat näkyy myövän orkkis MB-varusteilla olevaa vakkari sarjaa reilulla 400:lla einolla ja yleismallinen 340€.
Iteläki on aikomuksena laittaa tommonen kiesiin.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

tempomat

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kipaise Veholla alustanumeron kanssa. Jos sähkönen käy . niin ei maksa
vaivaa ruveta tekemään virityksiä.Se kun laitetaaan töpseli kiinni ja viiksipaikalleen väylä auki ja ajoon .

Terveisin Jamppa
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

MB 250 D -86, vdo sähköinen vak.nop.säädin ei osoita elonmerkkejä, miten vois kotikonstein testata? Missä vika,ohjausyksikössä,vai??
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Laitatin omaan 201:een (2,5TD autom.) Rostra Global sähkötoimisen vehkeen.
Kts.: www.rostra.com

Toimii kohtuu hyvin. Huonoja puolia:
-tuli kova hinta, kun en viittiny itte asentaa. Olis pitäny kaivaa nopeuspulssi jostai. ABS:t on, joten kuulemma helppo homma kun tietää. Mut ku ei tiedä... Eikä muutenkaan innostanu sähköjen kanssa turaaminen, mekaaninen puoli ei varmasti olisi ollu kovin vaikea.
Joten töineen kustansi hiukka liikaa, olikohan EUR570
-tarvikeviiksi ei oikein istu tyyliin
-asetukset tehdään triljoonalla dippikytkimellä. Niitä piti vähän hakea, että löyty oikeat yhdistelmät. Ohjeet sinänsä on ihan hyvät, mutta 5-syl TD autom. ei liene tavallisin paketti, mihin tämmönen säätäjä lyödään kiinni...

Mutta lopulta, ihan hyvä kapistus.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

laitoin aikoinaan itelle w124 200d:hen jonku cd-cardicin (vastaava) vakkari.. maksoi 130e... ja pelasi todella hyvin ja oli kaikki vähänkin tarpeelliset toiminnot.. helppo oli asentaa piuhat jarruvalokatk. anturi kardaaniin, keskusyksikkö kojelaudan alle ja tieten se alipaine kelloko lie.. konehuoneeseen ja siit vaijerilla kaasuvivustoon.. toimi ensi yrittämällä....
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Nostellaanpa tällaista aihetta ylöspäin, vaikkakin yleensä vakkarikuume tullee autoilijalle kesäkeleillä, ymmärtääkseni.

Asiaan: haluan autooni vakionopeussäätimen. Sähköistä kaasupoljinta ei ole (W202 -99) joten mennään vanhoilla kikoilla. Soitto Vehon varaosapuolelle ei oikein tehnyt hullua sen hurskaammaksi. "Jotain neljä-viissataa, ja siihen vaijeri ja viiksi päälle" - asia selevä.

VDO:n säädin ois KL:ssä 380 euroa ja siihen saisin käytetyn viiksen puretusta Mersusta viidellä kympillä.

Mutta: jos tingin original-lookista ja asennan tarviketempomaatin niin mitäs arvon raati suosittelee?? Elektroninen vai alipaineella toimiva? Merkkivaihtoehtoja lienee se VDO, Lite-On sekä GoldCruise. Onko teillä heittää käyttökokemuksia näistä? VDO oli ainakin hinnaltaan Lite-onia kalliimpi, asentaja aikoi huomiseksi selvittää GoldCruisen hinnan.

Niin, ja autoni oli sillä rahvaanomaisella manuaalilaatikolla :roll:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos sähköisellä avaimella, niin orkkis viiksi kiinni ja menoksi :wink:
Joku mersupurkaamo??
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Sähköinen avain löytyy. Mitä hemmettiä, yritetäänkö tässä nyt joka taholta ns. "kusta työläistä silmään"?

:shock:

EDIT: kun merkkihuollossakin sanoivat ettei tarvittavia piuhoja olisi valmiina... Jos Aki hommaan viiksen ja ajan Ylivieskaan niin "heitätkö" paikalleen?? :wink: Asiallista korvausta vastaan tietty :D
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Säärin

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Minulla on 123 Tällainen tarvike säädin merkkiä en nyt tähän hätään muista Mutta helppo oli laittaa paikalleen Kaikki On pistokkeilla. Ainoastaa viiksen
johdot ovat erillään riippuen siitä kummalle puolelle viiksen asentaa
oli varsin hyvät ohjeet Ja on 6-7 vuotta pelannut aivan moitteettomasti.

Minun mielestäni pelaa paremmin kuin alkuperäinen Tämä On Amerikka-
lainen Kyllä merkki löytyy jos tarvis j.s.lehti









































































lainen Kyllä merkkikin löytyy jo on tarvis
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Harald kirjoitti:Sähköinen avain löytyy. Mitä hemmettiä, yritetäänkö tässä nyt joka taholta ns. "kusta työläistä silmään"?

:shock:

EDIT: kun merkkihuollossakin sanoivat ettei tarvittavia piuhoja olisi valmiina... Jos Aki hommaan viiksen ja ajan Ylivieskaan niin "heitätkö" paikalleen?? :wink: Asiallista korvausta vastaan tietty :D
Täytyy tunnustaa että en ole vielä henk. koht. kokeillu, mutta eikös siitä tällä foorumilla ollut juttua että virtalukosta löytyy pistokkeen paikka.
Löytyis kyllä orkkis viiksi, ratin alus muovi ja yksi c-malli sähköavaimella ilman vakkaria :roll: Täytys kokeilla tuohon omaan ensin, että onko se mahdollista kaikissa ja ilman mitään koodauksia...
Joku mersupurkaamo??
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Aki P kirjoitti:
Täytyy tunnustaa että en ole vielä henk. koht. kokeillu, mutta eikös siitä tällä foorumilla ollut juttua että virtalukosta löytyy pistokkeen paikka.
Löytyis kyllä orkkis viiksi, ratin alus muovi ja yksi c-malli sähköavaimella ilman vakkaria :roll: Täytys kokeilla tuohon omaan ensin, että onko se mahdollista kaikissa ja ilman mitään koodauksia...
Paljonkos pyydät tuosta ratinalusmuovista? Heitä vaikka yv:tä.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Kysytääs viisaammilta kun aikaa on tässä kulunut ja Mersua viritelty tältä osin.

Päästiin Akin kans kauppoihin noista VDO:n vermeistä. En hoksannu silloin kysyä mistä vehkeestä ne oli, mutta älypoksi, viiksi, ratinalusmuovi ja ite moottori löytyi Matkahuollon kiikuttamasta paketista.

Viiksen, ratinalusmuovin ja älypoksin laitoin paikalleen kaverin kanssa, varsinaisen moottorin ja vaijerin jätin "alan ammattilaiselle" joka noita laittelee takseihin jne.

Aluksi ongelmia tuotti nopeuspulssi. Säädin saatiin pelaamaan mutta auton antama nopeuspulssi ja VDO:n palikan pulssi eivät vastanneet toisiaan? Eli auto kyllä meni eteenpäin ilman että jalka ois ollut kaasulla mutta rytmi oli kuin huonossa radiohitissä ja nopeus seilasi +- 5km/h alunperin asetetun välillä. Jotenka säätämistä oli vielä edessä.

Asentaja hommasi maahantuojalta pulssinjakajan jotta VDO:n vermeet saadaan pelaamaan auton antaman tiedon kanssa. Nyt ei tule edes sitä reaktiota mikä tuli sillä väärällä pulssilla.

Viiksi on katsottu, siltä tulee käskyt - samoin älypoksille menee virta. Jarrupolkimen painamisesta menee tieto poksille. Onko enää muita vaihtoehtoja kuin että se palikka siellä älylaatikon kyljessä ois ottanu itseensä siitä kokeilemisesta väärällä pulssilla? Maahantuojaltakin tullaan asiaa tiedustelemaan, mutta juhlitaan itsenäistä Suomea tässä välissä.

Onkohan kukaan paininut saman ongelman kanssa koskaan?
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

LIteOn AP500 = ControlCruise

Viesti Kirjoittaja geoman »

Laitatin W124 300D automaatti vm -91 autoon LiteOn AP500:n (sähköinen). Nopeusmittariin lisättiin MB:n pulssigeneraattori (Veho:ssa 70 euroa) ja laite asennettuna liikkeessä 600 euroa. Paneelisäädin CM7 tuli keskikonsoliin (radion balanssisäätimen paikalle) ja kolmen nopeuden muisti kojelataan: Ei tarvittu uusia reikiä eikä rattipaneelien purkamista.

Laite on täysin sama kuin CruiseControl.

Hintaa tuli 670 euroa yhteensä - mutta sain mitä halusin.
Harald
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 29.07.2007 20:12
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Harald kirjoitti:
Onkohan kukaan paininut saman ongelman kanssa koskaan?
VDO:n maahantuoja oli sitä mieltä että älylaatikko ja sen kyljessä oleva pulssimittari (tjsp) eivät mene rikki vaikka ajaisi väärällä pulssilla.

Nyt se vaijeria vetävä moottori on avattavana asentajalla - voiko sellainen moottori muka mennä rikki vaikka sen havaittiin vetävän vaijeria aiemmin? Jos se on rikki, mitäs se voisi kustantaa? :roll:
Avatar
ässäturbo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 22.07.2005 08:37
Paikkakunta: alastaro
Viesti:

vdo vakkari

Viesti Kirjoittaja ässäturbo »

KL myi myös minulle sen paketin joka sopii suoraan mersuun,,,,, rälläkällä, poralla ym. ostin rattiputken suojusmuovin ja mukana oleva viiksi kuulemma sopii siihen muoviin,,,, on vaan erinäköinen kuin alkuperäinen,,,, ei sopinut, porasin sille alkuperäiseen reiän niin ei jäänyt turhaa koloa ratin juureen. ymmärsin kai väärin sen suoraan sopivuuden. dippikytkimien kanssa tämän illan taistellut, ei löydy sopivaa asetusta. eli ei toimi ollenkaan. oliskohan jollain jotain hajua noista dipeistä, esim. että millä pulssialueella w124 mittari toimii?
Vastaa Viestiin