207 Pakun kardaanimurheet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Savaloja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 22.04.2005 12:34
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

207 Pakun kardaanimurheet

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Kardaanihan on tuossa kahdesta pätkästä, etummainen on noin puolimetrinen, yksi tistikko ja takapäästään tuettu laakerilla. Takapäässä on sisäboorit.

Takapätkä on noin 1,5m, 2 ristiniveltä ja etupäässä ulkoboorit.

Ongelma on se, että takimmaisen pätkän etummainen ristinivel hakkaa tiensä ulos korvakkeesta. Noin vuosi sitten tipahti kardaani ajosta, ja nyt on taas prkl väljä. Tuntuu että tuossa täytyy olla jotakin muutakin vikana.
laitoin silloin tietysti uuden tukilaakerinkin.

Kardaani on toki purkaamolta, uusi olisi maksanut 800E, ei oikein houkuta tuplata auton hintaa sillä.

Olisiko hyviä vihjeitä missä muualla voisi olla vikaa?
Eikös noillakin kumminkin ajeta huomattavia kilometrimääriä, tuossa on vasta n. 270tkm mittarissa?

ps. ostetaan kardaani...
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Sun pitää selvittää ensin onko autossa kiinni oleva kardaani alkuperäinen,noita kun on monen mittasta,parhaiten pituuksien selvittäminen onnistuu kun menet rekkariotteen kanssa merkkiliikkeeseen niin ne selvittää runkonumeron mukaan oikeat pituudet.Meillä on -91 210 paku jonka kardaanimurheista löytyy juttua noista mun viesteistä,ongelmana oli täryytys joka poistui uusilla ristikkonivelillä ja koko kardaaniakselin tasapainotuksella,autoon oli vaihdettu takapätkä eri autosta jolloin tasapainotus heitti. :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Savaloja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 22.04.2005 12:34
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

sooppa kirjoitti:Sun pitää selvittää ensin onko autossa kiinni oleva kardaani alkuperäinen,noita kun on monen mittasta,parhaiten pituuksien selvittäminen onnistuu kun menet rekkariotteen kanssa merkkiliikkeeseen niin ne selvittää runkonumeron mukaan oikeat pituudet.Meillä on -91 210 paku jonka kardaanimurheista löytyy juttua noista mun viesteistä,ongelmana oli täryytys joka poistui uusilla ristikkonivelillä ja koko kardaaniakselin tasapainotuksella,autoon oli vaihdettu takapätkä eri autosta jolloin tasapainotus heitti. :roll:
No joo, eihän se oo alkuperäinen mutta oikean mittainen kyllä. Ostin siis n. vuosi sitten tuon purkaamolta kun alkuperäinen hajosi. Sitä ei tasapainotettu, mutta ei kyllä täryyttänytkään ennen kuin nyt, kun ristikko on taas väljä. Kun selviäisikin ristikon vaihdolla, mutta se taas syönyt korvakkeesta pesän väljäksi. Vanhemmissa kardaaneissa on muuten ristikot lukkorenkailla eikä heftaamalla, tuo oli -79 autosta. Alkuperisessä -84 kardaanissa oli ristikot heftattu.

Pitää nyt hommata taas uusi ja käyttää se tasapainotuksessa. Pitäs vaan löytää nyt jostain äkkiä varaosa, kun tarvin autoa päivittäin. Kesällä ois aikaa tasapainotushommiin kun saa harrasteauton liikenteeseen.

Tietääkö kukaan firmaa Oulun seudulla, jossa tasapainotus onnistuisi?
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Kysy Vihannin Essolta, ne käyttää kardaanit Oulussa jossain pajassa, mutta en nyt kuolemaksenikaan saa mieleen mikä se on.. Jukka tietää kyllä Essolla.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Oisko se tuo mersun armoton voima, kun takoo nivelet hengiltä? 8)
Saisko siihen sovitettu hieman lujempaa ristikkoa, esim. opelista? :idea:
Savaloja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 22.04.2005 12:34
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Jarno.v kirjoitti:Oisko se tuo mersun armoton voima, kun takoo nivelet hengiltä? 8)
Saisko siihen sovitettu hieman lujempaa ristikkoa, esim. opelista? :idea:
Kyllä minä luulen että äärettömällä 65 hevosvoimalla on jotain tekemistä asian kanssa. Pitäs kokeilla sovittaa C-Kadetin kardaania. Tuo pakuhan on mulla sitä varten että saa ajaa Ooppeleihin osia, eli kovalla käytöllä se on.

No, vakava asia tämä on, kun ajattelin ajella 207:lla vielä mutkasta tietä näkymättömiin. Viimestään keskiviikoksi pitäs saada kuntoon..
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

kardaani

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Pistä se vanha remonttiin, KOMET Juvanmalmi ESPOO on tehny ,tai korjannut kaikki Sprittereideni kardaanit 3kpl
Saisit asian kerralla kuntoon

Terveisin Jamppa
Savaloja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 22.04.2005 12:34
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Näin se täytyy tehdä, nyt olisi vain kiire saada auto liikenteeseen.
Löysin kardaanin, mutta kiven alla se oli. Soitin n. 20 paikkaan, lopulta löytyi yksityiseltä.

Kunhan saan sen paikoilleen laitan entisen korjattavaksi.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

METEK seinäjoella laittoi tuon meidän kardaanin,Kotona vaihettiin ristikot mutta tuolla firmassa heftasivat ne kiinni ja tasapainottivat.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Oulun veho myös painottaa ja lyhentää kuorma-autojen kardaaneja jossain siinä limingantullin korjaamossa. Joku Laasonen tai Laakkonen, en muista tarkemmin.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Julli kirjoitti:Oulun veho myös painottaa ja lyhentää kuorma-autojen kardaaneja jossain siinä limingantullin korjaamossa. Joku Laasonen tai Laakkonen, en muista tarkemmin.
ettet vain tarkoita kuosmasta? pajakulma osti kuosmasen ja muutti vekspoishus jonnekkin päin oulua. eli soitteleppas tuonne päin, tekevät myös kevyempään kalustoon kaikenlaista http://www.pajakulma.fi/suomi/yhteystiedot.shtml tai sitten http://www.inoa.fi/hakemisto/Metalli/A- ... stamo+Oy/]. näistä paikoista löytyy osaamista.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Tuota Kuosmasta minäkin tarkoitin, sielä on ainakin meillä käyty kardaani murheet poistamassa.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

kardaani

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Niin tätä Komettia käyttää veho,korin rakentajat ,taksit, jos ei tämä minun kokemus vakuuta.

Terveisin Jamppa

useita kardaani vetoisia
Savaloja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 22.04.2005 12:34
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Joo. Mieluusti käyttäisin kuitenkin jossain täällä lähistöllä. Uskon kyllä että Kuosmasellakin homma käyttää.

Asiasta kuudenteen, haaveilin joskus laittavani tuohon 300:sen koneen, tarviikohan tehdä muita muutoksia? Eli käytännössä onko 209 samalla alustalla ja jarruilla?
Vastaa Viestiin