Onko foorumilaiset säädättäneet/säätäneet 250d:tä kulkevampaan kuosiin?
Millaisia ovat olleet vaikutukset kulkuun/kulutukseen, jos nyt verrataan vaikka vakio 300d/säädetty 250d?
Missähän hinnoissa pyörinee kunnollinen säädätysoperaatio esim. Mynä-dieselillä. Lieneekö se tuota 500emun luokkaa, jonka sorttista summaa on ollut havaittavissa?
Mahdolliset vaikutukset koneen kestävyyteen sekä luotettavuuteen?
Lähinnä varmaan kyseessä olisi sääDÄTtäminen (4 vasenta jalkaa ilman peukaloita )
Mora kirjoitti:Onko foorumilaiset säädättäneet/säätäneet 250d:tä kulkevampaan kuosiin?
Millaisia ovat olleet vaikutukset kulkuun/kulutukseen, jos nyt verrataan vaikka vakio 300d/säädetty 250d?
Missähän hinnoissa pyörinee kunnollinen säädätysoperaatio esim. Mynä-dieselillä. Lieneekö se tuota 500emun luokkaa, jonka sorttista summaa on ollut havaittavissa?
Mahdolliset vaikutukset koneen kestävyyteen sekä luotettavuuteen?
Lähinnä varmaan kyseessä olisi sääDÄTtäminen (4 vasenta jalkaa ilman peukaloita )
Jos koko auton tuo niin hinta on vajaa 300€ ja irtopumpun säätö olisi jotain alle 200€. Jos pumppu on tehdassäädöissä niin noin 20% lisää tehoa pitäisi saada ja kulutus pysyy samoissa, voi hieman laskeakkin. Kyllä tekniikka nuo tehonlisäykset kestää.
Mikäli tuolla super-turbo -keskustelussa tajusin oikein niin tuo %- määrä suurinpiirtein on suhteessa sama myös kolmesatasessa. Mitenkäs tuo kun kerroit siellä noista pumpun rakenteellisista muutoksista, mitä niihin liittyy?
Mulla on tosiaan (vaikkei ole vielä mersua, eikä kyl rahaakaan, kerjäysoperaatio pikkusen vaiheessa ) semmonen juttu, että en oikein usko omiin kykyihini noissa tekniikan asioissa, eli itse en uskaltaisi lähteä ruuvaamaan. (etenkin kun pikkuveli sähläsi vanhan turbokiisselivolvonsa kanssa ja onnistui saamaan mäntään reiän siinä tekniikkaopintojen ohella )
Eli näin ollen siis voisi ajatella että 250d:stä lähtisi tuollainen 110 heppaa, 300d:stä 130 heppaa säädön jälkeen?, ilmeisesti säätö vaikuttaa myönteisesti myös vääntökäyrän muotoon? Lähinnä olisi käytännön suorituskyky aika laillakin parempaa?
Mulla kun on tähän asti tupanneet autot olemaan mallia "traktorista alamäessä ohi hikipäässä". paitsi E28-bemuvainaa. Sillä tosin oli muuten aina hikipäässä kun alkoi kuulua ylimääräistä ääntä (ja jotenkin se aina kuulosti tyhjenevältä rahapussilta )
Mutta tosiaan, miten tuo suurempi säätö, mitä siihen liittyy ja minkämoisia kustannuksia on siinä tiedossa?
Nyt kyllä menee hieman aiheen vierestä, mutta "ajarol", oletko lukenut tekstini otsikolla "Latausmurheita, käyntiongelmia (DIESEL) ym..."? Siellä olisi jotakin sellaista, johon varmaan osaisit antaa neuvoja. Otan tähän suoran lainauksen tekstistä:
"Samassa yhteydessä hämmästelin asiaa jonkalaiseen en ole eläissäni törmännyt. Nimittäin kaasutellessani konehuoneen puolelta (seuraten samalla akun napoihin kytkettyä volttimittaria) huomasin, että tuossa n. 1000 rpm kohdalla moottori alkoi heilua oudosti tyynyjensä varassa. Käynti oli katkonaista, aivan kuin bensa-autossa, jossa on vanhat ja kuluneet tulpat. Tuntui kuin välillä jäisi sytytys väliin kokonaan. Samanaikaisesti kuului jostakin koneen yläosasta terävää nakutusta.
Olen oppinut, ja myös itse käytännössä todennut lähes miljoonan dieselillä ajetun kilometrin aikana, että kun dieselin saa käyntiin ja lämpimäksi, niin moottori käy tasaisesti ja ennenkaikkea samalla tavalla koko kierrolukualueella.
Mistähän lienee kysymys? Suuttimista, pumpun elementeistä vai jostakin henkimaailman jutuista?"
Miltä näyttää? Voin tarvittaessa kertoa lisää jos haluat lisätietoja.
Mora kirjoitti:Mikäli tuolla super-turbo -keskustelussa tajusin oikein niin tuo %- määrä suurinpiirtein on suhteessa sama myös kolmesatasessa. Mitenkäs tuo kun kerroit siellä noista pumpun rakenteellisista muutoksista, mitä niihin liittyy?
Säätimeen tehdään pieni muutos.
Mora kirjoitti:Mulla on tosiaan (vaikkei ole vielä mersua, eikä kyl rahaakaan, kerjäysoperaatio pikkusen vaiheessa ) semmonen juttu, että en oikein usko omiin kykyihini noissa tekniikan asioissa, eli itse en uskaltaisi lähteä ruuvaamaan. (etenkin kun pikkuveli sähläsi vanhan turbokiisselivolvonsa kanssa ja onnistui saamaan mäntään reiän siinä tekniikkaopintojen ohella )
Eli näin ollen siis voisi ajatella että 250d:stä lähtisi tuollainen 110 heppaa, 300d:stä 130 heppaa säädön jälkeen?, ilmeisesti säätö vaikuttaa myönteisesti myös vääntökäyrän muotoon? Lähinnä olisi käytännön suorituskyky aika laillakin parempaa?
Alavääntö paranee enemmän suhteessa enemmän kuin ylävääntö, joten moottorista tulee alavääntöisempi ja vääntökäyrä tietysti laajenee.
Mora kirjoitti:Mutta tosiaan, miten tuo suurempi säätö, mitä siihen liittyy ja minkämoisia kustannuksia on siinä tiedossa?
Pumppu säädetään koepenkissä. Aikaa menee joku 4-5tuntiin ja hinta n.300€. Irtopumppu tietenkin halvemmalla.
päteekö tuo 300 e myös mun E300D 24v mottiin? meinaan kun siinähän on koko pumppu aika hyvin imusarjan alla "jemmassa"?
onko tälle alunperin 100 kW moottorille saatu säätämällä minkä verran lisäpotkua? haluaisin lisää voimaa mutta pitäisi kelvata katsastukseen samoilla asetuksilla.
ja turboahan ei ilmeiseti kannata tästä rakentaa (veivien kestävyys ym) ynnä muutoskatsastaminen turbokoneelle käytännössä tosi kallista (vm. -93).
näitä 606 koneita ei kai vieläkään kovin usein näe..kun ei montaa uutena Suomessa myyty.
päteekö tuo 300 e myös mun E300D 24v mottiin? meinaan kun siinähän on koko pumppu aika hyvin imusarjan alla "jemmassa"?
No kaikissa se pumppu on vähän jemmassa siellä, että kyllä siinä semmonen tunti menee, että sen sieltä esille saa. Ilmeisesti tuo on vielä sen verran vanha että siinä ei ole elektronisesti ohjattua pumppua, joten tuon säätämisen pitäs onnistua.
Ahti kirjoitti:onko tälle alunperin 100 kW moottorille saatu säätämällä minkä verran lisäpotkua? haluaisin lisää voimaa mutta pitäisi kelvata katsastukseen samoilla asetuksilla.
ja turboahan ei ilmeiseti kannata tästä rakentaa (veivien kestävyys ym) ynnä muutoskatsastaminen turbokoneelle käytännössä tosi kallista (vm. -93).
Ehkä noin 10% lisää voisi saada pelkällä säädöllä, mutta ei kauheasti enempää, ilman ongelmia tuon savutuksen kanssa. 606 on kyllä vahvemmat sisuskalut kuin 603, joten kyllä tuon muuten voisi ahtaa maltillisesti, mutta katsastuksen kanssa saisi tapella kyllä tosissaan.
ääähh...ois pitäny sittenkin ostaa valmis turbo auto eikä monivenasta. kävin itseasiassa sillon samalla Saksan reissuilla ajamassa kolmea eri300 turboa mutta petyin niiden kulkuun, tosin automaatti varmaan syö vähän vetoa. ja voihan olla ettei ne ollu aivan tikissään..ja sitten porukat pelotteli että ne turpojen kannet vaan hajooa ym.
luulin että 100kW ois ollut tarpeeksi,...mutta ruokahalu kasvaa syödessä. ensin 200d, sitten 83kw 300 ja nyt 100kw. seuraavaksi 130kw 24vturbo d?hmmm...
Mora kirjoitti:Onko foorumilaiset säädättäneet/säätäneet 250d:tä kulkevampaan kuosiin?
Millaisia ovat olleet vaikutukset kulkuun/kulutukseen, jos nyt verrataan vaikka vakio 300d/säädetty 250d?
Missähän hinnoissa pyörinee kunnollinen säädätysoperaatio esim. Mynä-dieselillä. Lieneekö se tuota 500emun luokkaa, jonka sorttista summaa on ollut havaittavissa?
Mahdolliset vaikutukset koneen kestävyyteen sekä luotettavuuteen?
Lähinnä varmaan kyseessä olisi sääDÄTtäminen (4 vasenta jalkaa ilman peukaloita )
Jos koko auton tuo niin hinta on vajaa 300€ ja irtopumpun säätö olisi jotain alle 200€. Jos pumppu on tehdassäädöissä niin noin 20% lisää tehoa pitäisi saada ja kulutus pysyy samoissa, voi hieman laskeakkin. Kyllä tekniikka nuo tehonlisäykset kestää.
Onko kenelläkään tietoa, kuka tuota säätötyötä tekee vaasan seudulla?
Kyllä tuohon moniventtiili koneeseenvoi laittaa reilumminkin lisäpotkua, eikä tuu ongelmia katsastuksen kans, Lahteen tein yhen ja kaveri soitteli että laatikko alko luistaan ku tehot lisäänty
Nyt alkoi kiinnostaa. Mitä teit koneelle? Siis ilman ahtamista, pelkällä pumppuhommallako?
Jos sais edes senverran että vakio 12v turbot tulisi takavalot edellä vastaan..
Sitä vaan mietin, että mahtaapi kestävyys kärsiä tällaisissa toimenpiteissä. Mersun insinöörit on varmaan koneista ottaneet maltillisia tehoja irti siksi, että juuri kestävyys olisi kohdallaan. Tosin olihan 1983 esitelty 2 litranen diesel (ja sen johteet 2.5 ja 3.0) aikansa korkeaviritteisimpiä diesel-koneita...
En ole kuullut yhtään tapausta että olis konevaurioita tullu pumpun säädön takia, jos jollakulla on kokemuksia niin kertokaa toki. Yhden tapauksen tiedän rannikolta, että oli pojilla koelähdössä menny taka-akseli poikki...
Joo, ei moottorivaurioita tule pelkällä pumpulla, ei sillä niin kauheita tehoja ulos saa ilman suurempia muutoksia, alkaa happi loppumaan, ja jos ei elementtejä vaihdeta, loppuu pumpusta tuottokin kesken.
rolle kirjoitti:Ei mutta tarkotin nyt semmosta pitkän juoksun kestävyyttä, kun kilometrejä alkaa kertymään useampi satatuhatta.
No ei se siihenkään vaikuta, pumpun säädöillä nyt ei saa kuin vajaat 20 % lisätehoa parhaassakaan tapauksessa, taitaa vaparissa jäädä 10 %:n tuntumaan, jos ei elementtejä vaihdeta ja hapensaantia koiteta parantaa.
Tuon prosenttimäärän auto kyllä kestää, harvoinhan sitä suomessa ajetaan pitkään lusikka pohjassa. Tietty jos oikein rajusti ajaa, on syytä harkita huoltovälin tihentämistä.
Mauri H. kirjoitti:Tuon prosenttimäärän auto kyllä kestää, harvoinhan sitä suomessa ajetaan pitkään lusikka pohjassa. Tietty jos oikein rajusti ajaa, on syytä harkita huoltovälin tihentämistä.
Kyllä välillä tuntuu motarilla, et ajaa pitkään lusikka pohjassa ainakin tuolla 250:llä nejlän hengen työmatkakuormalla.
Tilanne:
Köröttelet motarilla vasenta kaistaa jonkun perässä ja odotat et se lähtis pois. Lopulta se väistää ylämäen alussa ja sit lusikka lattiaan. Mäen päällä nopeus noussu hikiseen 5km/h ja se sama auto tulee siihen eteen niin et pitää polkaista sitä toista pedaalia. Sama jatkuu jokaisessa mäessä. Hitto et sapettaa ja tuntuu ainaki et on lusikka pohjassa koko ajan.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Mauri H. kirjoitti:Tuon prosenttimäärän auto kyllä kestää, harvoinhan sitä suomessa ajetaan pitkään lusikka pohjassa. Tietty jos oikein rajusti ajaa, on syytä harkita huoltovälin tihentämistä.
Kyllä välillä tuntuu motarilla, et ajaa pitkään lusikka pohjassa ainakin tuolla 250:llä nejlän hengen työmatkakuormalla.
Tilanne:
Köröttelet motarilla vasenta kaistaa jonkun perässä ja odotat et se lähtis pois. Lopulta se väistää ylämäen alussa ja sit lusikka lattiaan. Mäen päällä nopeus noussu hikiseen 5km/h ja se sama auto tulee siihen eteen niin et pitää polkaista sitä toista pedaalia. Sama jatkuu jokaisessa mäessä. Hitto et sapettaa ja tuntuu ainaki et on lusikka pohjassa koko ajan.
No ei kai se niin hidas ole kiihtymään, pumpun säädöllä voi tulla yllättävästikin voimaa, niin ettei sen jälkeen tarvitse tallata koko aikaa pohjassa
Mauri H. kirjoitti:No ei kai se niin hidas ole kiihtymään, pumpun säädöllä voi tulla yllättävästikin voimaa, niin ettei sen jälkeen tarvitse tallata koko aikaa pohjassa
On käynyt mielessä tuo säätö ja ajattelinkin soittaa tuohon läheiseen Teho-Dieseliin ja kysäistä ko toimenpidettä. Mitä siinä tarkalleen tehdään? Lisätään vain syöttöä ja muutetaan ajoitusta vai?
Onko Riihimäki-Helsinki -akselilla hyviä säätäjiä tiedossa?
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Lähinnä kai tuossa säätämisessä ajetaan pumppua koepenkissä ja säädetään ihanteellisin seossuhde. Kun kunnolla penkissä säädättää, tulee pumppu viimeisen päälle kuntoon ja syöttö tasapainoon.
Olisiko järkevää viedä toi oma 200D Mynä-dieseliin säädettäväks? Vai tuleeko potkua tarpeeksi? Ajattelin vaan että jos hankkisi tuollaisen turbotetun 250D:n ja rupeisi sitä "ehostamaan"?
RaveMasterr kirjoitti:Olisiko järkevää viedä toi oma 200D Mynä-dieseliin säädettäväks? Vai tuleeko potkua tarpeeksi? Ajattelin vaan että jos hankkisi tuollaisen turbotetun 250D:n ja rupeisi sitä "ehostamaan"?
joo, mä tuun mukaan, viedään molempien 200D:t sinne
mitä näitä huhuja olen lukenut, väittävät että jopa 300D tehoihin ....
tiedä sit, mut itse uskon että 200D:n saa säädättämällä 250D veroisen kulkineen
ehkä hieman asian vierestä, mutta olisiko 200D:hen mahdollista asentaa turbo... taisi olla keltasessa pörssissä tässä jo jokin aika sitten kun katselin myytävää turboa (oisko ollu jopa jokin ruotsalais valmisteinen sarja?) eli miten tuollainen turbon lisääminen käytännössä tapahtuisi? mitä heepeleitä pitää ruveta vaihtamaan jos alkaa kyseiseen projektiin? moottorin vaihto on käynyt mielessä monesti, mutta kun tuolla omalla moottorilla kun on ajettu n.425 000 km joka ei kyllä näy/tunnu juuri missään... niin kun yleistä on
no laitetaan tähän samaan.. eli olisiko jollakin foorumilaisella myynnissä 250D tai jopa turbolla varustettua 200D/250D:n "mottia"?