190E sammuu kylmänä
190E sammuu kylmänä
Kun moottorin käynnistää kylmänä ja jos nostaa jalan kaasulta, niin moottori sammuu. Kun pitää käynnissä ~30sekuntia (kaasua painaen), niin sitten ei sammu, mutta koko auto tärisee tyhjäkäynnillä. Kierroksia kiekkamittarin mukaan n. 700r/min. Tuo tärinä tuntuu myös lämpimällä koneella esim. liikennevalohin pysähdyttäessä... Missä vika?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Imusarjan lämmitysvastus
pois pelistä. Vaikuttaa tuohon kylmäkäyntiin.Tarkasta tuleeko vastkselle virta. Ohjausrele löytyy sulakeboksin luota.Itellä ohjausreleen pohjassa oli huono kontakti eikä käyny kylmänä tyhjäkäyntiä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
ECU:n ylivirtasuojamokkula/sen sulake, ootko tarkistanut. Tyhjäkäyntiä säädetään ilmanputsarin kotelon ja venttilikopan välistä näkyvästä messinkiruuvista ainakin 2.0E mallissa.azvaltti kirjoitti:No mikäs tässä ruiskuversiossa voisi sitten olla syynä tuohon sammuiluun kylmänä ja täristävään tyhjäkäyntiin? Voiko tyhjäkäyntiä säätää mitenkään isommalle?
Mitäs muuten olette mittailleet kulutukseksi tällaiselle 190E:lle?
Viimeksi laskiessa kulutus oli 10.9l/100km, mutta tuli sitten ajettua reippaasti sekä isolla kuormalla. Normaaliajossa veikkaisin 8-9 litraa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
super_majuri kirjoitti:Kyllä meikäläisen 190 E:stä löytyy imusarjan lämppärivastus. Oli ihan sama sammuilu riesana vuosi sitte. Katoppa tuleeko imusarjalle n. 4 mm2 paksuinen johto. Kulutus 6.8 - 9 litraa.


Mistä tuo ECU:n suojamokkula/sulake löytyy?AK47 kirjoitti:ECU:n ylivirtasuojamokkula/sen sulake, ootko tarkistanut. Tyhjäkäyntiä säädetään ilmanputsarin kotelon ja venttilikopan välistä näkyvästä messinkiruuvista ainakin 2.0E mallissa.azvaltti kirjoitti:No mikäs tässä ruiskuversiossa voisi sitten olla syynä tuohon sammuiluun kylmänä ja täristävään tyhjäkäyntiin? Voiko tyhjäkäyntiä säätää mitenkään isommalle?
Mitäs muuten olette mittailleet kulutukseksi tällaiselle 190E:lle?
Viimeksi laskiessa kulutus oli 10.9l/100km, mutta tuli sitten ajettua reippaasti sekä isolla kuormalla. Normaaliajossa veikkaisin 8-9 litraa.
Sinne imusarjan (venttiilikopan ja siihen ilmanottoaukon läpän väliin) päälle tuli minulla sellainen 2-napainen piuha. Onko tää sen lämmitysvatuksen piuha? Käytin liittimen irti ja resistanssi oli n. 4 ohmia (siis siellä imusarjaan menevässä liittimessä), 12 V tai mitään muutakaan jännitettä ei näkynyt piuhassa ainakaan virrat päällä...
Tämä on ruiskukoneesta.azvaltti kirjoitti:Mistä tuo ECU:n suojamokkula/sulake löytyy?AK47 kirjoitti:ECU:n ylivirtasuojamokkula/sen sulake, ootko tarkistanut. Tyhjäkäyntiä säädetään ilmanputsarin kotelon ja venttilikopan välistä näkyvästä messinkiruuvista ainakin 2.0E mallissa.azvaltti kirjoitti:No mikäs tässä ruiskuversiossa voisi sitten olla syynä tuohon sammuiluun kylmänä ja täristävään tyhjäkäyntiin? Voiko tyhjäkäyntiä säätää mitenkään isommalle?
Mitäs muuten olette mittailleet kulutukseksi tällaiselle 190E:lle?
Viimeksi laskiessa kulutus oli 10.9l/100km, mutta tuli sitten ajettua reippaasti sekä isolla kuormalla. Normaaliajossa veikkaisin 8-9 litraa.
Sinne imusarjan (venttiilikopan ja siihen ilmanottoaukon läpän väliin) päälle tuli minulla sellainen 2-napainen piuha. Onko tää sen lämmitysvatuksen piuha? Käytin liittimen irti ja resistanssi oli n. 4 ohmia (siis siellä imusarjaan menevässä liittimessä), 12 V tai mitään muutakaan jännitettä ei näkynyt piuhassa ainakaan virrat päällä...
oiskohan kyseessä tämä.

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Sulake (10A) on ylivirtasuojamokkulassa muovikannen alla. Ylivirtasuoja on ECU:n vieressä. ECU on akun takana muovisen suojalärvän takana piilossa.azvaltti kirjoitti: Mistä tuo ECU:n suojamokkula/sulake löytyy?
Sinne imusarjan (venttiilikopan ja siihen ilmanottoaukon läpän väliin) päälle tuli minulla sellainen 2-napainen piuha. Onko tää sen lämmitysvatuksen piuha? Käytin liittimen irti ja resistanssi oli n. 4 ohmia (siis siellä imusarjaan menevässä liittimessä), 12 V tai mitään muutakaan jännitettä ei näkynyt piuhassa ainakaan virrat päällä...
Tuo on kuten jo mainittiin kylmäkäynnistys-suutin. Tyhjäkäynnin säätöruuvi on tuon vierressä. Tarkista että ruuvin kanta ei ole täynnä paskaa ja ei näy siksi. Ruuvi on helppo huomata kun seuraa venakopasta tulevaa huohotusletkua, letku kääntyy kohti nelospyttyä (ja haaroittuu toki myös ilmanputsarin kotelollekkin) ja siinä välissä ennen nelospyttyä on se säätöruuvi jolla rajoitetaan ilman virtausta (pyörittämällä myötäpäivään eli ruuvi painuu alaspäin tyhjäkäynti tällöin alenee). Nelospytyn kohdalla letku menee alas lisäilmaluistille. Lisäilmaluistin voi testata laittamalla sen pakastimeen ja ottamalla pois jolloin luistin pitää liikkua edestakaisin lämpötilan mukaan.
Haulla löytyy nämäkin foorumista..... Moneen kertaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ma 21.06.2004 10:37
Ei kai tuo kuparin värinen ruuvi ole tyhjäkäynnin säätöä varten? Alfamerin korjausoppaassa lukee, että tyhjäkäynti säädetään ilmansuodattimen keskellä olevasta ruuvista (tulppa päällä, kun ilmansuodatin on paikallaan). Mitä tuolla kuparin värisellä ruuvilla säädetään?AK47 kirjoitti:Sulake (10A) on ylivirtasuojamokkulassa muovikannen alla. Ylivirtasuoja on ECU:n vieressä. ECU on akun takana muovisen suojalärvän takana piilossa.azvaltti kirjoitti: Mistä tuo ECU:n suojamokkula/sulake löytyy?
Sinne imusarjan (venttiilikopan ja siihen ilmanottoaukon läpän väliin) päälle tuli minulla sellainen 2-napainen piuha. Onko tää sen lämmitysvatuksen piuha? Käytin liittimen irti ja resistanssi oli n. 4 ohmia (siis siellä imusarjaan menevässä liittimessä), 12 V tai mitään muutakaan jännitettä ei näkynyt piuhassa ainakaan virrat päällä...
Tuo on kuten jo mainittiin kylmäkäynnistys-suutin. Tyhjäkäynnin säätöruuvi on tuon vierressä. Tarkista että ruuvin kanta ei ole täynnä paskaa ja ei näy siksi. Ruuvi on helppo huomata kun seuraa venakopasta tulevaa huohotusletkua, letku kääntyy kohti nelospyttyä (ja haaroittuu toki myös ilmanputsarin kotelollekkin) ja siinä välissä ennen nelospyttyä on se säätöruuvi jolla rajoitetaan ilman virtausta (pyörittämällä myötäpäivään eli ruuvi painuu alaspäin tyhjäkäynti tällöin alenee). Nelospytyn kohdalla letku menee alas lisäilmaluistille. Lisäilmaluistin voi testata laittamalla sen pakastimeen ja ottamalla pois jolloin luistin pitää liikkua edestakaisin lämpötilan mukaan.
Haulla löytyy nämäkin foorumista..... Moneen kertaan.

Tuossa on ylempi ympyrä (1) seoksen säätö, älä koske. Alempi (2) on kohta josta säädät lisäilmaluistilta tulevan putken virtausta, tästä säädät tyhjäkäynnin nopeuden. Toki luisti pitää olla kytketty ja toimia oikein (testaa vaikka pakastimella tai kylmäspräyllä toimiiko läppä).
Humppaus.... Tuollaisen ilmiön saa aikaan kun painaa käsin kaasuvivun kupeessa olevan kytkimen pohjaan ja samalla painaa kaasuvipua. Tarkista että kytkin toimii ja että kaasuvivun liike on normaali, eli ote kytkimen rullasta irtoaa kaasua painettaessa.
Onhan se ecun ylivirtasuojan sulake ihan varmasti ehjä ja kanta ei ole hapettunut ja se ylivirtasuoja varmasti ehjä?
Tuntuu että auto olisi sen mekanisen ruiskun varassa ja ecu pimeänä.

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Minulla ei homma ratkennut noilla hienoilla ohjeilla (kiitos niistä kuitenkin!) . Havaintoja tältä iltaa: Kun ECU:n ylivirtareleen sulake paikallaan ja lisäilmaluistin piuha kiinni -> kierrokset humppaa 1000-2500rpm kuin joku kaasuttelis. ECU:n ylivirtareleen sulake pois ja lisäilmaluistin piuha kiinni -> käy "tyhjäkäyntiä" tasaisesti n. 2500rpm ja samalla alkoi myös ABS merkkivalo palamaan. Myös se kaasuvivun päässä oleva tunnistin toimii (vastus 0ohmia, kun kaasua ei paineta ja kytkin on kiinni ja "ääretön, kun kaasua painetaan eli kytkin auki). Kun ECU:n ylivirtareleen sulake oli paikallaan ja tunnistimen piuha irti, niin käy tasaisesti reilut 2000rpm. Oisko tuo lisäilmaluisti sökö? Vai kenties vika itse ECU:ssa, koska selvästi tuo luisti jotain tekee, kun alkaa kierrokset humppaamaan, kun luistissa on piuha kiinni...
Onko sulla siinä autossa lambda-anturia? Jos on niin mittaile mitä se sanoo kun käynnistät kylmänä ja miten muuttuu lämmetessään. Onko X11 pistokkeessa kaikki pinnit kytketty (löytyy kuskinpuolen lokasuojan tietämiltä). Sieltä saat mitattua alkeelliset vikakoodit (pulssisuhteena) ja lambdan arvot myös ellen väärin muista.azvaltti kirjoitti:No niin tietäjät, onkos lisävinkkejä tähän ongelmaan?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Itsellä -89 190E 2.0 Ja tuo lisäilmaluisti on täysin mekaaninen, sähköjohto ei minun mielestä tee muuta kuin haistelee sen luistin lämpötilaa..
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lis%E4ilma
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lis%E4ilma
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Jos ei ole lambdaa niin ei ole luultavasti X11 pistokkeessa vikakoodin lukunastaakaan? Vai onko siellä kaikissa reijissä piuhat?azvaltti kirjoitti:Ei ole lambda anturia tässä kotterossa. Vielä tuosta luistin testauksesta... Miten tuon voi testata pakastimessa tai kylmäspraylla? Eikös tuo toimi sähköllä ja ECU (tai joku muu) määrää asennon muuttelemalla jännitettä piuhassa?
Se luisti pitäisi muistaakseni mennä kiinni kylmässä itsekseen (muistaakseni siellä on bi-metalliliuska hoitamassa taikatempun). Virtaa antamalla se lämpenee/aukeaa tai ilman lämmetessä tietty myös.
Sergyn linkistä löytyy kuva jossa osa 14 on lisäilmaluisti. Läppä näkyy kun luistin reijästä katsoo. Läpän tulee myös liikkua jos tikulla liikuttaa, muutoin se on paskasta jumissa (puhdistus-spräy varmaan saattaisi jumittunutta läppää auttaa vertymään).
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Diagnostiikka pistokkeessa on kaikki muut nastat paitsi nro 3 kytketty (yhteensä 9 nastaa). Tuosta lisäilmaluistista... Minulla on hiukan eri näköinen kuin tuossa linkin takaa löytyvässä kuvassa. Minulla luisti on tällainen:

Ja, kun luistin navoille antoi 12Vdc, niin luisti aukesi ja kun piuhat irroitti, niin meni kiinni...
Ja edelleen sama vika, kun luistin piuha on kiinni, alkaa kierrosten humppaaminen 1000-25000rpm välillä[/img]

Ja, kun luistin navoille antoi 12Vdc, niin luisti aukesi ja kun piuhat irroitti, niin meni kiinni...
Ja edelleen sama vika, kun luistin piuha on kiinni, alkaa kierrosten humppaaminen 1000-25000rpm välillä[/img]
Seokset säädätin n. ½ vuotta sitten katsastukseen, tai itse asiassa uusinta sellaiseen, koska eka kerralla hylättiin päästöjen takia. Korjaamolla joutuivat myös jättämään tuon luistin piuhan irti, ku eivät muuten saaneet käyntiä tasaikseksi. Korjaamo oli ns. Bosch service, joten jonkinlainen tieto niillä pitäis tuosta vehkeestä olla. Eivät alkaneet sen pidemmälle meneviä tutkimuksia tekemään, koska arvelivat sen tulevan kalliiksi auton arvoon nähden... ECU:a pitivät yhtenä vaihtoehtona tuohon humppaukseen, kun luisti on paikallaan...
Ja homma on nyt niin, että vika on päinvastainen tällä kertaa:Sergey kirjoitti:Kiitos AK47 mulla nämä ongelmat katosi juuri näiden ohjeiden ja hienojen kuvien avulla. Homma fiksattu paris minuutis
Kylmänä käynnistäessä lähtee heti normaalisti käyntiin,
mutta hetken kuluttua sammuu, jos käynnistyy ja antaa kaasua, tukehtuu heti. Jos antaa kaasua startatessa, ei käynnisty lainkaan.
Tarvitsee 3-15 samanlaista käynnistämistä ja kone alkaa
toimia normaalisti. Lämpimänä ei mitään ongelmaa.
Onko kyseessä samat viat kuin syksyllä, mutta oireet on erit kun nyt ollaan 15c kylmemmässä (+5)?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Oothan tarkistanut ettei ole ylivirtasuojan relen sulake palanut yllättäen? Tai muusta syystä ECU poissa kuvioista ja moottorin ohjaus pelkän mekanisen ruiskun varassa.Sergey kirjoitti:Ja homma on nyt niin, että vika on päinvastainen tällä kertaa:Sergey kirjoitti:Kiitos AK47 mulla nämä ongelmat katosi juuri näiden ohjeiden ja hienojen kuvien avulla. Homma fiksattu paris minuutis
Kylmänä käynnistäessä lähtee heti normaalisti käyntiin,
mutta hetken kuluttua sammuu, jos käynnistyy ja antaa kaasua, tukehtuu heti. Jos antaa kaasua startatessa, ei käynnisty lainkaan.
Tarvitsee 3-15 samanlaista käynnistämistä ja kone alkaa
toimia normaalisti. Lämpimänä ei mitään ongelmaa.
Onko kyseessä samat viat kuin syksyllä, mutta oireet on erit kun nyt ollaan 15c kylmemmässä (+5)?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Mulla omassa tenavassa korjaantui sama oire sillä että tiputin tyhjäkäyntiä hieman.azvaltti kirjoitti:Minulla ei homma ratkennut noilla hienoilla ohjeilla (kiitos niistä kuitenkin!) . Havaintoja tältä iltaa: Kun ECU:n ylivirtareleen sulake paikallaan ja lisäilmaluistin piuha kiinni -> kierrokset humppaa 1000-2500rpm kuin joku kaasuttelis.
ECU katkaisee polttoaineen syötön kun kierrokset nousee tyhjäkäynnillä tietyn rajan yli.
Jep sulake oli taas hapettunut toimimattomaksi ja lopuks tyhjäkäyntiä tiputtamalla oireet katosi lähes kokonaan. Nyt auto kyl käynnistyy ja pysyy käynnissä kylmänäkin. Mutta minuutin kaksi ei voi kaasua painaa vaan tukehtuu. Jos manuaalisesti tuota ilmamäärämittarin pyöreetä levyä kevyesti painaa niin sitten kyllä pelaa. Eli olisiko nyt vielä seokset rikkaalla?
En tiiä, jotenkin muistelisin että kylmä moottori aina kävis vähän heikosti
En tiiä, jotenkin muistelisin että kylmä moottori aina kävis vähän heikosti

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021