akun kesto webaston kans???
akun kesto webaston kans???
onko muilla ongelmia akun keston kans?Webastoa ei kestäaamuisin käyttää juurikaan vaikka päivän aikana kertyy kilometrejä ihan reilusti!!! nyt on sisäkierron sulake irroitettu mutta ei taho kestää vieläkään 

Re: akun kesto webaston kans???
Paljonko on "juurikaan" ? minuutteja vai tunteja ? Ja paljonko on "reilusti". Kilometrejä vai kymmeniä, satoja kilometrejä ?jeppo kirjoitti:onko muilla ongelmia akun keston kans?Webastoa ei kestäaamuisin käyttää juurikaan vaikka päivän aikana kertyy kilometrejä ihan reilusti!!! nyt on sisäkierron sulake irroitettu mutta ei taho kestää vieläkään
Ensimmäisenä tulee mieleen, että minkä merkkinen akku se on? (jos kyseessä on joku hankook tms. niin eipä tarvi vikaa paljon miettiä...)
Toinen mahdollisuus on, että auto purkaa akkua, jolloin se on aamulla jo valmiiksi vajaa, kun webasto käynnistetään.
Omassa autossani on 100 Ah varta, ja hyvin riittää virta, vaikka ajoa tulee vain n. 20 min päivässä. Yli 20 asteen pakkasilla pitää ajella sitten välillä vähän pidempään.
Toinen mahdollisuus on, että auto purkaa akkua, jolloin se on aamulla jo valmiiksi vajaa, kun webasto käynnistetään.
Omassa autossani on 100 Ah varta, ja hyvin riittää virta, vaikka ajoa tulee vain n. 20 min päivässä. Yli 20 asteen pakkasilla pitää ajella sitten välillä vähän pidempään.
Kaikki leveilee että mulla on iso tai vielä isompi..
Mullapa ei ole
Mulla on ZAP akku jonka starttiteho on jotain 700A paikkeilla ja ampeeritunteja muistaakseni jotain 70
EI ole ollut ongelmia vaikka Webasto pyörii noin 25min per päivä.
Lyhyttä ajoa tulee ajettua, mutta kun akku on pieni myös se on aina tikissä eli täyteen ladattuna.
Jengillä kun vaan on tapana aina pistää kaikkea liian isoa joka tuuttiin
Mullapa ei ole

Mulla on ZAP akku jonka starttiteho on jotain 700A paikkeilla ja ampeeritunteja muistaakseni jotain 70
Lyhyttä ajoa tulee ajettua, mutta kun akku on pieni myös se on aina tikissä eli täyteen ladattuna.

No sehän nyt on sama vaikka olisi 3000Ah akku,tyhjenee sekin jossain vaiheessa jos webasto vie enemmän virtaa kuin mitä sitä ehtii lataantumaan.Ainakin joskus kerrottiin sääntönä että ajoa pitää tulla saman verran kuin mitä webasto on päällä,niin pitäisi virran riittää.Mutta kyllä silti uutta akkua ostaessa vähintään 100Ah akun ostaisin,ei purkaannu tyhjäksi niin helposti kuin pieni..Normaali akuilla tahtoo olla paha taipumus mennä pilalle jos kerrankin pääsee akku tyhjäksi,ei enää ole uuden veroinen,Lisäksi kunnon merkkinen akku on varmempi valinta,jotkut halpa-akut eivät kauaa webaston perässä kestä...
Jos akku tyhjenee jonkun laiteen vuodon takia siinä ei tietenkään isotkaan akut auta. Oletko tutkinut kaikki sisä- ja kontinvalot, jotta eivät vaan jää päälle. Minkälainen on laturin kunto?
Muuten tietenkin niin isoa ja hyvää akkua kehiin kun vaan autoon sopii. 100ah Exidellä ei ole ollut ongelmia ja senkin kun vaihtaa 3v välein niin vot.
Muuten tietenkin niin isoa ja hyvää akkua kehiin kun vaan autoon sopii. 100ah Exidellä ei ole ollut ongelmia ja senkin kun vaihtaa 3v välein niin vot.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Vanha nyrkkisääntö:
Yhtä jaksoista ajoa samanverran mitä Webaston käyttöä.
Ja jokainen voi miettiä tykönänsä, että minkälaista ajoa, kuinka hyvä laturi siellä konepellin alla oikein luuraa, esim. mikä on latausjännite tyhjäkäynnillä liikennevaloissa.
Plus, että jääkylmä akku ei heti ota virtaa vastaan.
Yhtä jaksoista ajoa samanverran mitä Webaston käyttöä.
Ja jokainen voi miettiä tykönänsä, että minkälaista ajoa, kuinka hyvä laturi siellä konepellin alla oikein luuraa, esim. mikä on latausjännite tyhjäkäynnillä liikennevaloissa.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Keltainen optima jotain 60Ah eikä ole koskaan ollut ongelmia vaikka polttais tunnin.
Onhan toi tosin aika kallis hankkia mutta sen jälkeen voi akun unohtaa.
Mulla on eberi 200D:ssä ja Webasto 300TDT:ssä molemmat keltaisella optimalla.
60Ah kapasiteetti riittää ainakin minulle hyvin vaikka uato seisoo joskus kentällä viikonkin.
60Ah kapasiteetti riittää ainakin minulle hyvin vaikka uato seisoo joskus kentällä viikonkin.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Meillä on 6.5 diiseli vanissa kaksi keltaista optimaa ja varmaan kymmenen vuotta vanhoja ja hyvin pelaa vebaston kanssa ja jos tuohon mersuun melkein 2v välein joutuu akun uusiin niin halvemmaksi tulis laittaa optima.....mut olen miettinyt sitä peräkonttiin ja kaapeli ja rele väliin et eberillä käytettäisiin vaan optiman virtaa.....Petri K kirjoitti:Keltainen optima jotain 60Ah eikä ole koskaan ollut ongelmia vaikka polttais tunnin.
Itse tein ja säästin
Itse ostin tuon Optiman aikanaan kun ei tavallisella lyijyakulla kahta talvea päässyt läpi ettei olis kaapeleita tarvinnut. Tämä siis autossa jossa Eberi-lämmitin.
Tavallinen akku ei vain kestä tuollaista pitkäaikaista purkua kovinkaan hyvin. T
Tavallinen akku ei vain kestä tuollaista pitkäaikaista purkua kovinkaan hyvin. T
40 ekee kalliimpi tuolla http://www.vmstyle.fi/index.php?page=products&id=410rado kirjoitti:Paljonko tuollainen Optima "keltainen" on kalliimpi kuin "punainen" ?
Muita erojahan ei ollut kuin että "keltaisen"-Optiman saa syväpurkaa vaurioittamatta akkua?
Webastoa käytettäessä menee yksi 100 Ah perinteinen lyijyakku kyykkyyn helposti jo yhden talven käytöllä. Vanhan malliset lämmittimet joissa ei ole sisäänrakennettua akkuvahtia kannattaa ehdottomasti sellaisella varustaa, jotta auto varmasti lähtee joka aamu käyntiin.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Minulla on 5,5 vuotta vanha Oldham-merkkinen-akku(88Ah) ja webasto on 5KW:nen.
Webasto ja akku ovat olleet autossa yhtä kauan ja mitään ongelmia ei ole esiintynyt ainakaan vielä. Auto W123 300 D-83. Voin käyttää 20 asteen pakkasella vaikka koko tunnin webastoa ja käyntiin lähtee.Tosin 20 minuuttiakin riittää lämmittämiseen.
Eli jossain on jotain vikaa, jos akku menee tyhjäksi noin nopeasti, kuten yllä on kuvattu. Ei siinä auta vaikka olisi tuhannen euron akku, jos jossain on vika.
Webasto ja akku ovat olleet autossa yhtä kauan ja mitään ongelmia ei ole esiintynyt ainakaan vielä. Auto W123 300 D-83. Voin käyttää 20 asteen pakkasella vaikka koko tunnin webastoa ja käyntiin lähtee.Tosin 20 minuuttiakin riittää lämmittämiseen.
Eli jossain on jotain vikaa, jos akku menee tyhjäksi noin nopeasti, kuten yllä on kuvattu. Ei siinä auta vaikka olisi tuhannen euron akku, jos jossain on vika.
Käytätkö säännöllisesti joka päivä webastoa (talvella)?Ihmeen hyvin on kestänyt jos näin on. Tossa mun autossa "vika" korjaantui juuri tuon akkutyypin vaihdolla.kardaani kirjoitti:Minulla on 5,5 vuotta vanha Oldham-merkkinen-akku(88Ah) ja webasto on 5KW:nen.
Ettei nyt kellekään jäisi epäselväksi, minulla ei ole mitään tekemistä kyseisten akkujen edustuksen kanssa. Olempahan vain tyyyväinen käyttäjä.
taitaa olla et kestääkö vuottakaan.... on taas vähän laiskasti pyöritellyt vaikka ei eberiä ole käyttänytkään....ja vuoden vaihteessa edellinen akku ostettu....no onhan siinä takuu...Taxana kirjoitti:Webastoa käytettäessä menee yksi 100 Ah perinteinen lyijyakku kyykkyyn helposti jo yhden talven käytöllä. Vanhan malliset lämmittimet joissa ei ole sisäänrakennettua akkuvahtia kannattaa ehdottomasti sellaisella varustaa, jotta auto varmasti lähtee joka aamu käyntiin.

Itse tein ja säästin
Onpa hyvinkin, sillä itse webastohan ei juuri virtaa kuluta, mutta puhallin sen sijaan haukkaa reilusti. Myöskin ajon määrä webaston käytön jälkeen vaikuttaa, sillä jos akku ehtii latautua täyteen ennen seuraavaa käyttöä kasvaa sen elinikä.kardaani kirjoitti:Käytän webastoa yleensä aina kun lämpötila on alle +5 C. Webasto kytkettiin aikoinaan niin, että se puhaltaa sisälle sillä nopeudella mihin puhaltimen jättää. Yleensä laitan puhaltimen nollille tai ykköselle. Olisikohan tuolla vaikutusta akun kestoon minun tapauksessa?
Osaltaan merkitystä on varmaan myös tuolla auton tyypillä

Siinä ei nimittäin ole mitään ylimääräisiä sähköhärpäkkeitä purkamassa akkua.
Viime yönä huusi eberi puoli tuntia baarin pihalla ennen valomerkkiä ja puolen tunnin ajan ajettiin ja sitten 1.5h jatkoilla ja hyvästi oli 100ah zapissa pänninkiä...ei ongelmaa.....
muutenkin tulee käytettyä kun se kerran on autossa....
-Purkaakohan se auto jostain ihan vähäsen esim...peräkontin valosta tai jostain...akunkenkä irti virrat pois ja vaikka halpa yleismittari virtapuolella sarjaan siihen plus kenkään.....kyllä se 20 amppeerin asteikko pikku vuotovirtaan riittää....
- entä se laturin kunto jaksaako se varmasti ladata....
-minä kerran mittailin pihtiamppeerimittarilla virrankulutuksia ex mersussa (190E) purki akkua tyhjäkäynnillä valot päällä ja lämppäri päällä.... mut 1200kierrosta koneeseen... niin lataus oli kohdallaan....vaikka olin vaihtanut 55A laturin tilalle 75A....
-onko vuotovirtoja.
-lataako varmasti.
-akku...varmasti kunnossa...rasitus testi...
-Asiansa osaava autosähkö mittaa nämä pelkästää pihalla ettei tarvi hallissa käyttää ja aikaa menee...maksimissaan 10min ja se on asiakas palvelua...aina ei välttämättä tarvi etes maksaa mitään....
- tämän saman tein autovaraosaliikkeen pihalla varaosalikkeen työkaluilla...
Tuomio oli kaksi vuotta vanha exide ultra akku paskana vaikka autossa EI OLLUT EBERIÄ... joten ostin akun

muutenkin tulee käytettyä kun se kerran on autossa....
-Purkaakohan se auto jostain ihan vähäsen esim...peräkontin valosta tai jostain...akunkenkä irti virrat pois ja vaikka halpa yleismittari virtapuolella sarjaan siihen plus kenkään.....kyllä se 20 amppeerin asteikko pikku vuotovirtaan riittää....
- entä se laturin kunto jaksaako se varmasti ladata....
-minä kerran mittailin pihtiamppeerimittarilla virrankulutuksia ex mersussa (190E) purki akkua tyhjäkäynnillä valot päällä ja lämppäri päällä.... mut 1200kierrosta koneeseen... niin lataus oli kohdallaan....vaikka olin vaihtanut 55A laturin tilalle 75A....
-onko vuotovirtoja.

-lataako varmasti.

-akku...varmasti kunnossa...rasitus testi...

-Asiansa osaava autosähkö mittaa nämä pelkästää pihalla ettei tarvi hallissa käyttää ja aikaa menee...maksimissaan 10min ja se on asiakas palvelua...aina ei välttämättä tarvi etes maksaa mitään....
- tämän saman tein autovaraosaliikkeen pihalla varaosalikkeen työkaluilla...
Tuomio oli kaksi vuotta vanha exide ultra akku paskana vaikka autossa EI OLLUT EBERIÄ... joten ostin akun
Itse tein ja säästin
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
Mulle akkukauppias antoi joskus suosituksen, että kannattaa kerran - pari talvessa ladata akku täyteen ihan perus akkulaturilla. Tämä varmistaa, että akku todellakin tulee täyteen, sillä auton laturilla sitä ei yleesä saa kuin todella pitkillä matkoilla. Akun vastaanottokyky hidastuu kun akku täyttyy, yleensä jossain 80-85% kohdalla ja loppu täytyy ladata "liruttelemalla". Eli esim. 100 Ah:n akun loppu 20% vaikka 2 A virralla kestää 10 h yhtämittaista ajoa.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
rado kirjoitti:Kaikki leveilee että mulla on iso tai vielä isompi..
Mullapa ei ole![]()
onko hyvin pelannut tuo zap-akku? piru kun pitäis itekkin uus akku kostaa kun ei enää kärsi webastoakaan pitää päällä kun loppuu virtaa... mut täälläpäin tarvikeliikkeet yrittävät tunkea mukaan vain nuita zappi akkuja
Itse lämmitän auton aamulla lohkolämmittimellä kun menen kouluun. Koulusta lähtiessä käytän webastoa 20 min ja puhallin puhaltaa kakkosella sisälle lämmintä. Tästä menen takaisin kotia ja matkaa ei ole kuin 3 km. Tätä samaa jatkuu viikon verran ja aina on akku kestänyt. Akku on 100 ah. Akku on muistaakseni vartan ja se on 4 vuotta vanha. Viikonloppuna tulee sitten ajeltua enemmän ja akku latautuu silloin varmasti täyteen. Eli kyllä ketjun aloittajan autossa on nyt jokin pielessä...