W201 ST:n epätasainen käynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

W201 ST:n epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Mistä johduu 2,5 dieselin ajottainen käynnin epätasaisuus. Välillä käy pitkiä aikoja niinkuin kuuluu, mutta toisinaan tyhjäkäynti käväsee korkeammalla. Kierroslukumittarista ei vaeltelua huomaa, mutta samanlaisen äänen saa kun hiukan painaa kaasua.

Voiko liika ohivuoto aiheuttaa moista? Ennen kansiremonttia vakio vehkeillä oli välillä samaa ongelmaa. Kansirempassa koneistaja käytti esikammiot irki, ja sano että yks oli hiukan vuotanu. Esikammiovuodosta aiheutuvaa "pulputusta" en kuule. Vesitestiä esikammioille en ole vielä tehnyt.

Kone siis 2,5 turbo mynäpumpulla ja muilla asiaan kuuluvilla systeemeillä.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Johtunee varmaankin syöttöpumpun säätimen toiminasta. Oireilisiko joku keskipakopainojen painoista. Jumii akselilleen. Näin pumppu "luulee" että kuormitu muuttuu. =Korjaa syöttöä
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Onko muilla ollu vastaavanlaista ongelmaa? Tekeekö Mynä muutoksia säätimeen?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
xr600r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 04.08.2005 20:48
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr600r »

Mulla on välillä laskenu tyhjäkäynti todella alas nii et koko auto heiluu koneen tahdissa eli todella raskaasti javascript:emoticon(':shock:').Saatta toimia yhen päivän ajan näin ja sitte taas kuukausia moitteettomasti. Ei oo kyl ihtellä mitään tietoo ko en oo löytäny vikaa ja se korjantuu mystisesti auton seistessä yön yli ja aamulla starttaa nii kone raksuttaa niinkö pitääkijavascript:emoticon(':roll:').
Kaarat..
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Näyttäs olevan vain vajaapyttysten ongelma :oops: !
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Mulla oli edellisessä 190d 2.5 turbossa sitä ongelmaa, että ei tahtonut välillä käydä ollenkaan tyhjäkäyntiä, vika oli siinä akun takana olevassa boksissa, oli tinaukset lähteny irti, en kyllä tiedä, onko 2.5d:ssä samanlaista boksia, mikä ohjaa tyhjäkäyntiä! Toivottavasti olis jollekkin tästä apua!
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Toi on orginaali turbo, eli maintsemasi boksi löytynee. Tarkistan asian. Mistä muuten ELR järjestelmä haistelee koneen lämpötilaa ja mitä se oikeasti pumpusta säätää?
Vika voi mulla johtua myös laturin toimimattomuudesta tyhjäkäynnillä. Aina kun kierrokset itekseen vähä nousee, niin kojelaudan kaikki valot himmenee. Kun kierrokset taas palaa normaaliksi, niin valotkin kirkastuu. Eli kun laturi lopettaa lataamisen -> kierrokset vähä nousee -> kierrosten nousun myötä laturi alkaa taas lataamaan -> kierrokset laskee.. Täytyy asentaa latausjännitemittari, niin saan varmuuden asiasta.

Vastaan itse itselleni: Mynä ei tee muutoksia säätimeen, koska säädin on pumpun ketjupyörässä. Samassa pyörässä on alipainepumpun vuoristorata. Ketjupyörä oli koneessa paikallaan, sillon ku pumppu oli maailmalla.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jakopäässä oleva keskipako säädin säätää pumpun ennakkoa.
Pumpussa on toinen säädin joka säätää elementtien toimintaa.
Vastaa Viestiin