Kummanko hankkisin?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Kummanko hankkisin?

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Joskus hamassa tulevaisuudessa on perheeseen toisen Mersun osto edessä, köyhän kun ei kannata ajaa kuin Mesellä.

Kilometrejä tulee sitäpaljon, että diesel on ainoa oikea vaihtoehto. Mutta mutta. Kumpiko olisi parempi: w124 300tdt vai c250tdt (vai mikälie)?

Molemmilla omat hyvät puolensa: w124 isompi, kun taas c250 ainakin tarinoiden mukaan vakaampi ajaa. 124:ssä kun on vähän tuota sivutuuliherkkyyttä, ainakin nykyisessä sedanissa.

Edelleen, c250:ssä paremmat istuimet ja käsittääkseni vm. -96 lähtien viisivaihteinen tomaattiloota, kun 124:ssä nelilovinen. Mutta: jostain topicista luin, että vm. -96 lähtien Meset maalattu vesiväreillä -> ruostumisongelmaa...?

Ja vielä c250:n puolesta puhuu se, että vaikka tehoarvoissa ei ole eroa kuin 3 hv (124 147hv ja c250 150hv), niin todellinen ero taitaa olla vähän isompi?

Mutta onhan se 124 ihan pirun komia peli!!! :) Paljon enempi miellyttää silmää, kuin c:läinen. Makuasia...

Oma mielipide alkaa olla jo melko selvillä, mutta jos joku onnistuu puhumaan vielä ympäri, niin alkakaas koittaa!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Kummanko hankkisin?

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

pakardinen kirjoitti:...Edelleen, c250:ssä paremmat istuimet ja käsittääkseni vm. -96 lähtien viisivaihteinen tomaattiloota, kun 124:ssä nelilovinen...
Tuo viisivaihteinen sähköohjattu laatikko (722.6) ei välttämättä ole etu kun verrataan 124-mallien pomminvarmoihin nelivaihteisiin (722.3/722.4). Alkupään 722.6 laatikoissa on ollut ongelmia ja jopa muutamia on hajonnut täysin. Toisaalta tuo uudempi laatikko on hieman mukavampi käyttäytymiseltään ainakin omien kokemuksien mukaan.
pakardinen kirjoitti:...Mutta onhan se 124 ihan pirun komia peli!!! :) Paljon enempi miellyttää silmää, kuin c:läinen. Makuasia...
Tuosta samaa mieltä.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Nikkelimarkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 24.05.2003 15:09
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja Nikkelimarkka »

<< Edelleen, c250:ssä paremmat istuimet ja käsittääkseni vm. -96 lähtien viisivaihteinen tomaattiloota, kun 124:ssä nelilovinen. Mutta: jostain topicista luin, että vm. -96 lähtien Meset maalattu vesiväreillä -> ruostumisongelmaa...? >>

Ainakin mun kipiälle selijälle vanhan 124 penkit on sopinu hyvin ja uskon myös tuon vanhan mekaanisen a-löötan toimintaan. Ulkonäöllisestihän satalankku on klassikko ja ajelles tuntuuki siltä (antiikkiselta) ja vaikka c mallinki mersuksi havaattoo ihan yhyrellä kattomisella ei mun silimähän oikeen satu. Jotenka kattelen vielä seuraavaksiki kyläpirssiksi tuollaasen automaattilooralla varustetun kakkosnelosen pätkän.
ML 320 cdi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Niin, eihän 124:n istuimissa minun mielestäni juuri muuta vikaa ole kuin se, että istuinosan sivutuet on niin prkleen kovat. Kylläpä hyvin puutuu kaasujalka, kun pitempiä matkoja ajelee. Johtuneeko sitten liian leveästä perseestä :D

Juuri tämän takia hankin aikoinaan jälkiasenteisen vakkarin, ettei tarviis pitää räpylää polkimella, mutta kuinkas kävikään. Vakkari alkoi illuilemaan noin 14 kk:n päästä, eli noin kaksi kuukautta sen jälkeen, kun takuu meni poikki. Eikä muuten ole kunnossa vieläkään... :evil:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

teini vai auto siinäpä kysymys :?: :? :shock:

Vakkari on toiminut erittäin moitteettomasti, kun laittaa jälkiasenteisen periaatteella "laitteet pois kurasta". Ainoastaan vaijeri menee kuratilaan.... Ja saa alkuperäis asennuksen oloisen asennuksen kliks
autodidakti
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 401
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

kyllä olen 124:sen kannalla itellä tuo 300D turbo ja on varmasti parempi kuin ykskään C:koppanen. eikä ota tuuli juuri yhtään kun on alusta kunnossa , vahvistetut jouset ja on tasainen ja hiljainen kyyti. tuli autokuume ja kävin viimeviikolla koeajamassa C 203:sta niin meni kuume ohi.
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Molemmissa on puolensa ja jokainen varmaan itsekseen päättää mitkä niistä ovat hyviä, mutta jostain syystä kaipaan tuota allekirjoituksen 124:sta vaikkei se suoritusarvoissa pärjää mitenkään nykyiselle ja oli vielä manuaalikin.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
takkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ke 29.10.2003 16:35
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja takkanen »

Kyllä kallistuisin 124:sen puolelle. 250 Diesel 20 venttiilisenä, tai 300 diesel, turbolla tai ilman.

124 on osiltaan kestävämpi, joten huolto- ja ylläpitokustannukset ovat edullisemmat. Lisäksi itse pidän 124:sen kyytiä ja tiloja parempina. Myös ajettavuus on Suomen teille jotenkin sopivampi. C-mallin Classic farmarissa, jollainen minulla oli 3 vuotta, oli suorastaan surkea äänentoisto vakiokaiuttimissa, samoin rengasmelu oli häiritsevän suuri. Mutta joka tapauksessa makuasioista ja mielipiteistä on kyse, ja molemmat mallit ovat kyllä hyviä valintoja ajopeliksi.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Vertailupohjana allekirjotuksessa näkyvät w124 ja w202. Ääni w124:lle :!: On se vaan niin paljon MERSUMAISEMPI.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12613
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tilaa ja mersumaista tuntua jos haluat niin ei ole epäselvää että valinta on 124.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Joo no 124 on huomattavasti tilavampi varsinkin farkkuna ja ehkä hieman tukevamman oloisesti rakennettu. Molemmat on hyviä ajaa ja ylläpito edullista. Ehkä 202 on hieman "nuorekkaampi" ajoltaan, ainakin ohjaus. Oli kumpi tahansa niin turbolla ja automaatilla ehdottomasti ja pieni piristyskään ei haittaa.
Osta se hyvä yksilö, oli malli kumpi tahansa.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Se on ihan siitä kiinni mihin on tottunut, ja mihin saanut "aivopesun", 124 on hyvä, mutta 202 ei kyllä todellisuudessa häviä yhtään, päin vastoin, mutta jos eroa haluaa noiden välille tehdä, niin suurin on ehkä se, että 202 on ajattavuudeltaan ym, jo "uusi" Mersu, ja uudemmat mallit kaikki, poikkeavat kyllä jollakin lailla noista vanhoista tutuista ja "turvallisista".

Itse pidän muuten 201 ja 124 malleja yhtä ajattomina, mutta eräät muut tahot joilla ei ole Mersuista "kokemusta" sanovat niiden olevan jo aika vanhanaikaisen kulmikkaita, eli näyttää vanhalle, no, minä en allekirjoita tuota, tahdon ainakin itse vielä joitakin vuosia uskoa että asia on toisin 8)
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mutta onkos se kulmikkuus sitten välttämättä paha asia? Nykyään, kun kaikki uudet autot tehdään tuulitunneleissa, niin kyllä ne sitten kaikki näyttävätkin aivan samalta. Persoonallisuutta (lue: tyyliin Volvo 700-sarja) ei juurikaan enää näe.

Ei vaan, kyllä auton pitääkin olla vähän kulmikas!

Mutta asiasta appelsiiniin, oma mielipide on vahvistunut vastauksista. Eli kyllähän tulen todennäköisesti tarjoamaan kodin toisellekin 124:lle. Jumalan kiitos 300turboriisseleitä ei ole tehtaalla tehty kuin automaattilaatikolla. Eipähän pääse muijakaan naukumaan, että manuaali manuaali! Kiäh kiäh :twisted: :twisted: :twisted:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 401
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

[color=blue][quote="Benzo"]Se on ihan siitä kiinni mihin on tottunut, ja mihin saanut "aivopesun", 124 on hyvä, mutta 202 ei kyllä todellisuudessa häviä yhtään, päin vastoin, mutta jos eroa haluaa noiden välille tehdä, niin suurin on ehkä se, että 202 on ajattavuudeltaan ym, jo "uusi" Mersu, ja uudemmat mallit kaikki, poikkeavat kyllä jollakin lailla noista vanhoista tutuista ja "turvallisista". [/color]


ei 202:nen ole yhtään uudempi/uudemman tuntuinen samoista osista kasattu. käy koeajamassa 124:nen 300d turbo <-91 joka on nopealla ohjauksella ja alusta kunnossa niin eipä varmaan enää tunnu 202:nen paremmalta tai uudemmalta. 124:nen on tilavampi hiljaisempi yms... ei 202:nen huono ole mutta ei kyllä parempikaan.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Kummanko hankkisin?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Eldorado kirjoitti:Toisaalta tuo uudempi laatikko on hieman mukavampi käyttäytymiseltään ainakin omien kokemuksien mukaan.
Hieman.... :?
Sanoisinpa suoraan, että täysin eri maailmasta.

:D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Kummanko hankkisin?

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Ari66 kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:Toisaalta tuo uudempi laatikko on hieman mukavampi käyttäytymiseltään ainakin omien kokemuksien mukaan.
Hieman.... :?
Sanoisinpa suoraan, että täysin eri maailmasta.

:D
Totta kyllä. Kyllähän ne uudemmat sähköohjatut on paljon mukavampia.
Mutta kunnossa ollessaan kyllä nuo vanhemmat 722.3, 722.4, 722.5 laatikotkin osaa vaihtaa kohtuullisen nätisti. Omassa on hieman tuota nykimistä, mutta parempi se kuin luistaminen... Pientä paineensäätöä tietysti vois kokeilla.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Kummanko hankkisin?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Eldorado kirjoitti:Pientä paineensäätöä tietysti vois kokeilla.
Meillä on nyt tuo bensapeli pajalla parhaillaan ja ilmeisesti tarkoitus on myös paineita rukata.
Ensi viikolla nähdään sitten sen vaikutus.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

hessut32 kirjoitti:
Benzo kirjoitti:Se on ihan siitä kiinni mihin on tottunut, ja mihin saanut "aivopesun", 124 on hyvä, mutta 202 ei kyllä todellisuudessa häviä yhtään, päin vastoin, mutta jos eroa haluaa noiden välille tehdä, niin suurin on ehkä se, että 202 on ajattavuudeltaan ym, jo "uusi" Mersu, ja uudemmat mallit kaikki, poikkeavat kyllä jollakin lailla noista vanhoista tutuista ja "turvallisista".


ei 202:nen ole yhtään uudempi/uudemman tuntuinen samoista osista kasattu. käy koeajamassa 124:nen 300d turbo <-91 joka on nopealla ohjauksella ja alusta kunnossa niin eipä varmaan enää tunnu 202:nen paremmalta tai uudemmalta. 124:nen on tilavampi hiljaisempi yms... ei 202:nen huono ole mutta ei kyllä parempikaan.
Lähinnä oli tarkoitus kommentoida sitä, että 202 kosta ei pidä liikaa aliarvostaa jos noita vertailee, äänieristys on kyllä mielestäni samaa tasoa, eikä tilavuudessa isoja eroja löydy, vaikka eihän noi täysin ole edes vertailukelpoisia autoina, nehän on kaksi eri luokkaa, ite tykkään kyllä molemmista, :shock: :wink:
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Loistavia autoja molemmat. Kun ostaa autoa itelle ei kannata paljon kysellä subjektiivisiä arvioita. Molempien tekniikassa ei ole suuria akilleen kantapäitä, joten kokeile molempi ja ota se kumpi sopii paremmin 8)
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

124:n ja C:n kokoeroista senverran, että matkustamon tilathan ovat jokseenkin samanlaiset. Hämmentävää sinänsä, kun katsoo autoja ulkoapäin. Jotenkin sitä luulisi, että huomattavasti lyhyemmän näköisessä autossa olisi paljon ahtaampaa, varsinkin takapenkillä. Mutta menepäs sinne istumaan! Tilaa on ainakin samanverran, kuin 124:ssa, ellei enemmänkin.

Mutta sitten kun aukaistaan takahutlari, niin totuus paljastuu. Totuuden nimissä on kyllä sanottava, että ei C:läisen tavaratilaan voi mitenkään mahtua niin paljon tavaraa, kuin satakaksnelkkuun. Tilaa kaventavat ihan pirusti pyöränkotelot ja sitten vielä perän muotoilu, joka on ainakin minun mielestäni kaltevampi, kuin "vanhassa"... Eikä tavaratilan pituuskaan/syvyyskään taida olla ihan samaa luokkaa.

Kokoluokassaan C-Mese on kuitenkin varmasti kärkipäässä, epäilijät käykööt istumassa VW Golfin takapenkillä. Voi että 186cm ja 100kg miestä ahistaa C-Mersuun verrattuna... Varsinkin, jos etupenkillä istuu samankokoinen mölli...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jouduin tässä taannoin ajelemaan teinillä. Ovi piti aukaista, että mahtui polkaisemaan jalkajarrun päälle. :D .
Omassa ei kyllä moista ongelmaa ole kohdannut.
:?
autodidakti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vaikka itsekin kolmesatasella ajelen, niin varoitan vain tuosta sylinterinkannen "rikkoutumisherkkyydestä" yhden kansiremontin perusteella. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että melkein jokaisessa vehkeessä jossain vaiheessa siihen joudutaan kajoamaan. Käytöstä tämäkin tosin kiinni, milläs todistat käytetyssä autossa. Jälkikäyttöä ei pitkässä moottorissa kannata unohtaa.

En ole vitosturboissa kuullut kansivioista niinkään, tosin mallikin taitaa olla harvinaisempi, ainakin W124:ssä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Ei taida 24v kansi enää särkyä niin helposti kuin 12v. Omien kokemusten mukaan alkaa tihkumaan takapäästään jäähdytysnestettä ulospäin, selviää nahan vaihdolla. Hieman työläs mutta ei kovinkaan kallis homma, ainakaan osiltaan siis.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Vastaa Viestiin