124 300DT pakokaasuntakaisinkierrätys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

124 300DT pakokaasuntakaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja epk »

auto -95 , vaaditaako katsastuksessa tuo kierrätys kun auto kerran jo vähäpäästöinen...


kehtaako repiä kaikki vekeen vai tulpatakko vaan, jos pitää tulpata niin oliko jollain ohjeita täällä kirjoitettuna ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kierrätyksen saat pois pelistä tukkimalla sen turbon paineputken kyljessä sijaitsevaan alipainekelloon tulevan mustan kumiletkun, ei muuta tarvita.
that's it ?

kannattaako imusarja käyttää irti, kerääkö nuo vanhemmat samalla tavalla kuin cdi:t ?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tulppaa vaan, jos systeemi ei silmääsi häiritse. Siihen kellolle tuleva kumiletku irti ja sopivan paksuinen kierretangon pätkä sisään.

Samalla voit "jumiuttaa" ilmamittarin läpän aukiasentoon putsarin alta. Ohjetta vähäsen täällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
klasukoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 25.04.2006 22:04
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 124 300DT pakokaasuntakaisinkierrätys

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

epk kirjoitti:auto -95 , vaaditaako katsastuksessa tuo kierrätys kun auto kerran jo vähäpäästöinen...


kehtaako repiä kaikki vekeen vai tulpatakko vaan, jos pitää tulpata niin oliko jollain ohjeita täällä kirjoitettuna ?
Menin katsastamaan tuota -94 200deetä egr riisuttuna kansirempan jäljiltä: tuli hylätty ja käskettiin asentaa se takaisin.
Laitoin takaisinkierrätysputken paikoilleen ja uhrasin 2egen kolikon pakosarjan päähän tulpaksi, hieman modattuna, ja katsastin auton ilman huomautuksia uudelleen. Tapahtuneesta n. 2 vuotta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

turhat klimpit häiritsee kyllä, mutta kai ne pitää inssiä varten sinne jättää :evil:
Avatar
klasukoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 25.04.2006 22:04
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

Tapoja tulpata on varmaan yhtä monta kuin tekijöitäkin.. :)
Omani tulppasin kuitenki noin kun ei tuo mainittu venttiili sulkeutunut kokonaan vaikka otin letkun irti...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla on irti ne kaikki putket, mistä sen pakokaasun pitäis mennä imusarjaan ja tulpat ilmansuodatinkotelossa ja pakosarjassa siinä, missä sen putken pitäis olla. ja tulpattu alipaine letkukin repsottaa siinä vaan ilmassa, jonka pitäis olla ohjailemassa sitä pakokaasun kierrätystä. just katsastin viikko sitten. setä vähän katteli sitä, mutta ei valittanut mitään.

ja kun alppiventtiilistä vähän sääti, niin pakokaasuarvotkin sai hianosti 0.63.. eli uskoisin, ettei se kierrätys vaikuta niihin pakokaasuarvoihinkaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pera8x kirjoitti:mulla on irti ne kaikki putket . just katsastin viikko sitten. setä vähän katteli sitä, mutta ei valittanut mitään.

ja kun alppiventtiilistä vähän sääti, niin pakokaasuarvotkin sai hianosti 0.63.. eli uskoisin, ettei se kierrätys vaikuta niihin pakokaasuarvoihinkaan.
Mutta onko vähäpäästöinen? Jos on niin pitäähän ne ainakin paikallaan olla. Toinen juttu on sitten kokonaan puuttuuko katsastaja asiaan.
Avatar
klasukoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 25.04.2006 22:04
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

juhaoh kirjoitti:
pera8x kirjoitti:mulla on irti ne kaikki putket . just katsastin viikko sitten. setä vähän katteli sitä, mutta ei valittanut mitään.

ja kun alppiventtiilistä vähän sääti, niin pakokaasuarvotkin sai hianosti 0.63.. eli uskoisin, ettei se kierrätys vaikuta niihin pakokaasuarvoihinkaan.
Mutta onko vähäpäästöinen? Jos on niin pitäähän ne ainakin paikallaan olla. Toinen juttu on sitten kokonaan puuttuuko katsastaja asiaan.
Kyllä tuo egr-tulppaus päästöihin vaikuttaa mutta ei normaali päästömittarilla, mitä katsastusasemat käyttää, niitä arvoja pysty mittaamaan. Joku nokiarvo nousee jos en väärin muista, viisaammat kertokoot parempaa tietoa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

egr tulpattu alipaine letkusta, läppäkoneisto runkoineen revitty pois, suora putki tilalla. Tuli mieleen että taidanpa vielä varmuudeksi tulpata laipasta kierrätyksen, tulee varmasti tiivis.

Kierrosherkkyyttä tuli kummasti lisää->vislaakin hivenen paremmin :lol:
eki125
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 16.10.2006 18:56
Paikkakunta: oulu

alppiventtiini

Viesti Kirjoittaja eki125 »

hieno homma,kaikki ylimääräiset rojut pois haitalta!!.kiinnostaa vain mikä on tuo alppiventtiini,tulee aina joskus esille näissä jutuissa :?: :?:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä on vähäpäästöinen, eli kattimallia. katti kyllä on paikoillaan taas. katti ei tuntunu vaikuttavan oikeen mihinkään, vaikka sen otti poiskin välillä. turpoissa se kuulemma vaikuttaa turpon heräämiseen pikkasen.. tiedä sitten.

se alppiventtiili on joissain malleissa sellanen ruuvi siinä pumpun päällä, joka on alun alkaen kaiketi tarkotettu johonkin vuoristoon, että kun ajelee korkeella maaperällä, niin saa siitä sitten säätää ruokaa vähän pienemmälle, niin lakkaa savuttamasta, kun vuoristossa ilman happipitosuus on sen verran heikompaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pera8x kirjoitti:
se alppiventtiili on joissain malleissa sellanen ruuvi siinä pumpun päällä, joka on alun alkaen kaiketi tarkotettu johonkin vuoristoon, että kun ajelee korkeella maaperällä, niin saa siitä sitten säätää ruokaa vähän pienemmälle, niin lakkaa savuttamasta, kun vuoristossa ilman happipitosuus on sen verran heikompaa.
Kyllä se alppikello säätää itse sitä maksimisyöttöä pienemmälle vuoristossa. Siinä alppikellossa on sitten säätöruuvi jolla on tarkotus säätää sen alppikellon toiminta kohdalleen. Täällähän sille on kuitenkin keksitty uusiokäyttöä.
Vastaa Viestiin