Nyt, kun on termari kunnossa, niin maantiekulutus on seuraava (jos ei ole niin kylmä, ettei jaksa nostaa lämpöä yli 80, tällöin enempi):
Moottoritie välillä Tre-Hesa, molemmissä päissä pätkä kaupunki-ajoa, tietokoneessa 5,5-5,8. Vakionopeussäädöllä mittarin mukaan 120, tod. n. 115 (siis nyt talvella).
Maantie-ajo mittarin mukaan 80-100, rekoista heti ohi ja muistakin yleensä, tietokoneessa 5,0-5,3.
Ei yritetä säästää, vaan poljetaan menemään, tosin maantieajossahan se ei vaikuta, kun ohituksissa.
Aikoinaan mittailin pitkän pätkän tankista ja sain tietokoneen ja todellisen eroksi 0,6 l/100km.
Tämän mukaan siis todelliset kulutukset: Motari 6,1-6,4 ja maantie: 5,6-5,9.
Niin ja lisälämmitintä en pidä päällä (siis punainen valo palaa siinä katkaisimessa), paitsi silloin jos lämpö ei muuten pysy tarpeeksi ylhäällä (pakkasta yli 10-15 astetta). Se kuluttaa netistä löytämäni tietojen mukaan n. 0,6 l/tunti, eli sillä saa maantieajossa lähemmäs litran/100km lisää kulutusta. Tämä ainakin noin teoriassa ja ehkä käytännössäkin. Ennen starttia tietysti lämmitystä 15-45 min. pakkasesta riippuen.
Tässä alkuperäinen juttu (jolloin termari oli rikki ja kulutus jonkun verran, ehkä 0,3-0,5 enempi, kuin nykyisin):
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42626
EDIT: niin ja vielä kommentit tuohon suureen kulutukseen (5,7/6,9). Tarkista termostaatti, eli nouseeko lämpö reilusti yli 80-astetta ? Ja lisälämmitin sitten vie varmaan oman osansa... Ja viallinen termari karstoittaa imusarjat !!! Vaihda heti, jos aihetta.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -