W124 konepellin säätö

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

W124 konepellin säätö

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuttu asia varmasti monelle, 124:sen nokkapellin takareuna alkaa pikkuhiljaa erkanemaan muusta autosta.
Jonkin aikaa sitten yritin säätää, hieman rako pieneni ,mutta säätövara loppui kesken :? Onko lokasuojan alla olevissa linkuissa vielä säätö mahdollisuutta vai mikäpä avuksi?Mistä yleensäkin tuo ajan myötä kasvava rako johtuu, onko mekanismissa jotain puslia jotka kuluu vai...?
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Samma här

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Miitissä tuota mekanismia ohimennen katseltiinkin koska allekirjoittaneella on ihan sama ongelma; rako kuskin puolen takareunassa on melkoinen.

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta ongelman ratkaisuun? Ainakin ongelman kanssa painiskelevia riittänee...

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
pejuvu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:30
Paikkakunta: Säkylä

Etulokasuojan ja konepellin rako....

Viesti Kirjoittaja pejuvu »

Itselläni on myös "marsussa" 230E W124 -88 samaa vikaa, mutta se johtuu omalla kohdallani siitä, että vaihdatutin etulokasuojat ruostevaurion takia uusiin. Maalari/peltiseppä perhana kun laittoi tarvikelokasuojat, jotka eivät todellakaan istu paikoilleen niinkuin alkuperäiset.
Hanttimiehen puolelle etulokasuoja/konepelti istui aivan täydellisesti kohdalleen, mutta kuskin puolelle ei......
No nyt olen ostanut alkuperäisen lokasuojan käytettynä(A1) ja se odotaa vaihtoa.....
Alkuperäisen ja tarvikelokasuojan hintaero on aika "huomattava" kuitenkin. Muistaakseni nuo tarvikelokasuojat maksoivat yhteensä 100€ kun taas originaalit olisivat olleet 200€/kpl.
Ett sillai tääll raumall...
Avatar
Tero Y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ke 09.04.2003 00:17
Paikkakunta: Rovaniemi

ei varmaa tietoa..

Viesti Kirjoittaja Tero Y »

Olen kuullut joskus jostain, että W124:ssa konepelti nousee iän myötä ylöspäin, koska jotkin kiinnikkeet/jouset/pidikkeet (en itse tiedä) kuoleentuvat tai kuluvat. Kuulemma hyvä merkki jos konepellin takareuna on koholla. Silloin ainakaan autolla ei ole ajettu keulakolaria...

En siis ole todellakaan varma tästä jutusta, mutta laitoinpahan esille, ku ei tuo kommenttien runsaus päätä huimannut...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Sääntö ja poikkeus?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tätä samaa huhuntynkää on ollut liikkeellä ja siitä takareunan rakosen heitosta voi käpälöimättömässä konepellissä määritellä jopa kokonaisajomäärän => 1 mm / 100.000 km :shock:

Sen verran usein asiasta on tullut kuultua, että jos kyse ei ole erittäin sitkeästä urbaanilegendasta, niin väitteessä saattaa olla oikeasti perääkin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Re: W124 konepellin säätö

Viesti Kirjoittaja samisalama »

AM kirjoitti:Tuttu asia varmasti monelle, 124:sen nokkapellin takareuna alkaa pikkuhiljaa erkanemaan muusta autosta.
Jonkin aikaa sitten yritin säätää, hieman rako pieneni ,mutta säätövara loppui kesken :? Onko lokasuojan alla olevissa linkuissa vielä säätö mahdollisuutta vai mikäpä avuksi?
Sama vika täälläkinpäin. Aiheen aloituksesta on aikaa, mutta minulle ajankohtainen. Onko lokasuojan alla säätövaraa siellä, mihin saranat tulee kiinni?
Niin, ja voiko konepellin etureunaa säätää alaspäin? Itse konepellistä? Lukossa ei taida olla säätöjä?
Apuja tarvitaan...
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tarvike lokasuojista tuo johtuu
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

xr5t kirjoitti:tarvike lokasuojista tuo johtuu
Muttakun minulla on alkuperäiset...
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Re: W124 konepellin säätö

Viesti Kirjoittaja lampinen »

AM kirjoitti:Tuttu asia varmasti monelle, 124:sen nokkapellin takareuna alkaa pikkuhiljaa erkanemaan muusta autosta.
Jonkin aikaa sitten yritin säätää, hieman rako pieneni ,mutta säätövara loppui kesken :? Onko lokasuojan alla olevissa linkuissa vielä säätö mahdollisuutta vai mikäpä avuksi?Mistä yleensäkin tuo ajan myötä kasvava rako johtuu, onko mekanismissa jotain puslia jotka kuluu vai...?
Kyllä lokarin alla on säätöä saranan kiinnityksessä ja yleensä sieltä joutuukin säätämään aina sen. :lol:
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Re: ei varmaa tietoa..

Viesti Kirjoittaja lampinen »

Tero Y kirjoitti:Olen kuullut joskus jostain, että W124:ssa konepelti nousee iän myötä ylöspäin, koska jotkin kiinnikkeet/jouset/pidikkeet (en itse tiedä) kuoleentuvat tai kuluvat. Kuulemma hyvä merkki jos konepellin takareuna on koholla. Silloin ainakaan autolla ei ole ajettu keulakolaria...

En siis ole todellakaan varma tästä jutusta, mutta laitoinpahan esille, ku ei tuo kommenttien runsaus päätä huimannut...
Kyllä oikeassa olet se nousee ajanmyötä,kolarikorjaksessa joutuu aika usein säätää sen ei muuten auto kelpais kenellekkään,eikä ilkeäis jättää reuhottamaan ylös peltiä. :lol:
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

no tulipahan nyt sitten selville sekin mistä se johtuu...ihmeellistä se vaan on että äiteen autolla on sitten ajettu 0km...ja ei ole rukattu eikä ole maalattu varmuudella...ollu meillä jo sen verta kauan...isän ja mun mecceristä kyllä on noussut pelli...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se konepellin nuoseminen johtuu saranan niittauksien kulumisesta kun pelti auotaan. omassa levis koko sarana toissapäivänä. oli noin 15cm! koholla kuskin puolen takareuna :D Porasin 8mm reiän niittauksen läpi ja laitoin pultin. eipä oo pelti enää koholla :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12748
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ainakaan 124:ssa ei ole säätöä lokarin alla.
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Mika.T kirjoitti:Se konepellin nuoseminen johtuu saranan niittauksien kulumisesta kun pelti auotaan. omassa levis koko sarana toissapäivänä. oli noin 15cm! koholla kuskin puolen takareuna :D Porasin 8mm reiän niittauksen läpi ja laitoin pultin. eipä oo pelti enää koholla :D
No saatana! Nyt niittejä poraan! :D
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

epk kirjoitti:ainakaan 124:ssa ei ole säätöä lokarin alla.
Kyllä124:n lokarin alta paljastuu saranan kiinnitys pultit niistä saa säädettyä mut on aika hankalassa paikassa kolari korjaksessa on helppo säätää ku lokari on irti sit sovittaa lokarilla milloin on tarpeeks mut säätö on.on tullut työn puolesta tullut useampi mersu korjattua...
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

epk kirjoitti:ainakaan 124:ssa ei ole säätöä lokarin alla.
No ihan varmasti on. Ainaki -85:ssa oli.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kuin myös -87 mallissa on säätö siellä lokarin sisällä. Tai siis on sen verran isot pultin reiät että mahtuu liikuttamaan saranaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12748
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no perhana, itse katselin viimeksi että olis ollu ei säädettävää mallia. täytyykin kuvia katsella tarkemmin niin muistaa systeemin
Avatar
Rieskale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 28.07.2004 16:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rieskale »

No pirhana, ku itellä on vähän samaa ongelmaa, ja vääntelin konepellin ja saranamekanismin välisiä kiinnityspultteja, niin eihän niillä saanu ongelmaa poistettua. Mulla on pelti edestä lamppuihin verrattuna suorassa, mutta takaa saranoiden kohdalta hanttarin puolelta sen 1cm koholla. No mulla on tuo vaihtopeltikin, että tiiä sitten onko heti alkuaan asennettu päin peetä. Onko tuo 124:n (coupen) lokarin irroittaminen vaikea homma?
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei sieltä tarvi irrottaa kuin se muovinen sisälokasuoja. 1/2" räikällä ja 10mm hylsyllä pääsee hyvin käsiksi saranan muttereihin.
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Hmmm. Mika T: Minkäs värinen tuo sun farkku on? Dunkelblau vai Marineblau? Onkos väri vaihtunut??
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu väri on tosiaan vaihtunut. Väri on 366 azurit blau met. Johon on sekoitettu lisäksi 1/6osa helmiästä. Ei tosin noissa kuvissa pääse väri oikeuksiinsa kun ei aurinko paista :D
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Nokkapellin saranat juu kuluu ja jossei säätövara riitä niin helpommalla pääsee ku vaihtaa ne saranat toisiin!Vaihdettiin kaverille ni rupes luukku oleen mallillaan
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Onhan siinä konepellinpäätyisessäkin saranassa säätövaraa. Itse juuri viime viikolla säädin. Eli ne kolme pulttia per puoli jotka konepeltiin tulee kiinni.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Vastaa Viestiin