sininen savu om 603

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

sininen savu om 603

Viesti Kirjoittaja koyama »

300 dt kyseessä.
Tyhjäkäynnillä kylmänä savuttaa sinistä ,lämpimänä vähempi ,mutta haisee kuitenkin kuin vanhemmat kuormurit.Ei syö öljyä,hyvät vedot,käynnistyy nöyrästi milloin vain vaikka ilman lohkolämmitintä.
Ravistaa laitettaessa vapaalta deelle,että konepeittokin tärrää
Suuttimissa oikeat paineet,kaksi vasta tarkistettu ,ei kulumista yhtään tuskinpa muissakaan. Ajettu 430tkm .Edellinen omistaja säätänyt syöttöä
isommalle ja ottanut pois ahtopaineen rajoittajan ,hommaanko osat ja laitan paikalleen ?Oisko näistä tiedoista apua asiantuntijoille ?Kannatinkumi oikealta puolelta ehjä,mutta sieltä pakosarjan puolelta en ole päässyt testaamaan kun on tiellä pohjapanssarit,eikä kunnon paikkaa missä pääsis alapuolelta tarkastamaan.Kumpi on yleensä rikki vai menevätkö yhtäaikaa ?
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Oisko ennakko myöhäsellä? Jos käyntiääni on pehmonen niin seki kielis siitä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: sininen savu om 603

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

koyama kirjoitti:300 dt kyseessä.
Ravistaa laitettaessa vapaalta deelle,että konepeittokin tärrää
Suuttimissa oikeat paineet,kaksi vasta tarkistettu ,ei kulumista yhtään tuskinpa muissakaan. Ajettu 430tkm .Edellinen omistaja säätänyt syöttöä
isommalle ja ottanut pois ahtopaineen rajoittajan ,hommaanko osat ja laitan paikalleen ?Oisko näistä tiedoista apua asiantuntijoille ?Kannatinkumi oikealta puolelta ehjä,mutta sieltä pakosarjan puolelta en ole päässyt testaamaan kun on tiellä pohjapanssarit,eikä kunnon paikkaa missä pääsis alapuolelta tarkastamaan.Kumpi on yleensä rikki vai menevätkö yhtäaikaa ?
Kysymys oli asiantuntijoille, mutta vastaan silti.

Käyntiäänihän se ketoisi paljon. Ei ne nuo kaksi suutinta kerro lopuista suuttimista mitään. Loputkin tarkastukseen, yksi syy savutukseen voi olla juuri suutin. Toinen sitten se pumpun ajoitus.

Tuo oikeanpuoleinen eli pakosarjanpuoleinen (no mistäpäin katsoo) kannatinkumi kyllä kuormittuu kiihdytksessä enempi, mutta itellä meni kyllä vasenpuoli kun pakilla runttasin kannokossa.

Itse laittaisin kyllä ahtopaineen rajoittajat paikalleen, nehän on tehty häiriötilanteessa suojaamaan konetta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pahimmillaan kannentiiviste tai mäntävika, jos ahdot olleet liian ylhäällä. Vakioturbolla ei ole tosiaan syytä korventaa kovemmilla paineilla. Nokka-akselin ajoitus voi olla myös hampaalla pielessä.

Voi olla myös jokin muu vika, tuossa vaan muutama mieleen tuleva.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

jep ,

Viesti Kirjoittaja koyama »

Eilen tarkastettiin pumpun ajoitus.Se oli 13 jykk,eikä ketjukaan ollut venynyt.Perjantaina moott.kumien tarkistus/vaihto.
Nuo suuttimet on kai tarkistettava ,että ei jää epäselvää.
On kyllä heti monta noin 5 esimerkkiä lähipiiristä,ettei ne suuttimet herkällä kulu kuseviksi ,mutta jospa ne mulla.
Tänään kylmäkäynnistäessä kone kävi noin 15 sekuntia normaalisti ennenkuin alkoi raklattamaan.On varmaan muulloin tehnyt samoin,mutta nyt olin herkällä korvalla.Mitähän mahtaa tarkoittaa ?
Ääninäyte otetaan ..jos osaan
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: jep ,

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

koyama kirjoitti: Tänään kylmäkäynnistäessä kone kävi noin 15 sekuntia normaalisti ennenkuin alkoi raklattamaan.On varmaan muulloin tehnyt samoin,mutta nyt olin herkällä korvalla.Mitähän mahtaa tarkoittaa ?
Ääninäyte otetaan ..jos osaan
Jälkihehkutusaika, silloin palaa paremmin.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

esikammiot vaikuttaa kanssa jos niissä syöpymiä tai "palaneet" joskus kun suihkut kusseet ja annettu kunnolla kenkää!
käyntiääni tällöin karkeampi!

venttiilitkin voi vuotaa vähäsen :?
ML W164
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

ravistus

Viesti Kirjoittaja koyama »

Moottorinkannatinkumi pakoputken puolelta aivan resu,tulipa vaihdettua.
kyllä :lol: .Sinne lensi tärinäkumi roskiin.Rock ..rock äänen ja savutuksen paikallistaminen vielä vaiheessa
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: ravistus

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

koyama kirjoitti:Moottorinkannatinkumi pakoputken puolelta aivan resu,tulipa vaihdettua.
kyllä :lol: .Sinne lensi tärinäkumi roskiin.Rock ..rock äänen ja savutuksen paikallistaminen vielä vaiheessa
Oliskohan sylinterikansi rikki imukanavasta, saa kylmänä vettä ja sekottaa käynnin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: ravistus

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Turbo-eemeli kirjoitti: Oliskohan sylinterikansi rikki imukanavasta, saa kylmänä vettä ja sekottaa käynnin.
Eikös sitä silloin tule vaaleanharmaata höyryä pakoputkesta eikä sinistä savua.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: ravistus

Viesti Kirjoittaja koyama »

juhaoh kirjoitti:
Turbo-eemeli kirjoitti: Oliskohan sylinterikansi rikki imukanavasta, saa kylmänä vettä ja sekottaa käynnin.
Eikös sitä silloin tule vaaleanharmaata höyryä pakoputkesta eikä sinistä savua.
Voiko huohotinputkesta tuleva öljy vaikuttaa tyhjäkäynti savutukseen ja rock...rock ääneen.Sehän kiertää takaisin turbon kautta imusarjaan ja palotilaan :idea:
Ei se paljon huohota ,ei ole kylläkään mihin vertais,mutta sen verran, että näkyy öljyä imuputkessa ja siinä turbon juurella mistä se imuputki lähtee.
Nestettä joutunut lisäämään noin 5 dl /1000 km .Tiedä sitten loppuuko kun eilen vaihdettiin vuotava oo rengas lohkolämmittimeen.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: ravistus

Viesti Kirjoittaja Petri K »

juhaoh kirjoitti:
Turbo-eemeli kirjoitti: Oliskohan sylinterikansi rikki imukanavasta, saa kylmänä vettä ja sekottaa käynnin.
Eikös sitä silloin tule vaaleanharmaata höyryä pakoputkesta eikä sinistä savua.
Vääntynyt kiertokanki vois tehdä tuon et savuttaa sinistä. Kansi irti ja koeponnistukseen ja samalla mittaa YKK:ssa et kaikki männät tulee yhtä korkealle.
Jos vikaa löydy niin vetää männät ylös ja tarkistaa laakerit ja renkaat.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1629
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kansi halki- vedet männän päälle-käynnistys-vesipaine-kanki kierossa-rock-rock.
stefa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 15.07.2003 13:08
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja stefa »

Itellä oli samantyylisiä oireita aikaisemmin vaparista turbotetussa 603:ssa (tärinä tyhjäkäynnillä D päällä, sininen savutus ja epätasainen koliseva käynti pienillä kierroksilla). Koneen ku aukasi niin 2 kiertokankea oli vääntyny. Sieltä suunnalta lähtisin vikaa ettimään.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

stefa kirjoitti:Itellä oli samantyylisiä oireita aikaisemmin vaparista turbotetussa 603:ssa (tärinä tyhjäkäynnillä D päällä, sininen savutus ja epätasainen koliseva käynti pienillä kierroksilla). Koneen ku aukasi niin 2 kiertokankea oli vääntyny. Sieltä suunnalta lähtisin vikaa ettimään.
Voi hanhenjalka !
Jos kanki on mutkalla niin onko sen mäntä alempana?ymmärsinköhän ihan väärin ?
Paljonko maksaa osat ja mitä kannattaa kansirempan yhteydessä uusia ?
Hajoaako kone ihan sooshiksi vai meneekö ääni lopulla niin kovaksi,että tulee kuulovaurio ?
8000 kilsaa olen ajellut palokalinan säestyksellä.En osaa sanoa onko ääni koventunut
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä. Jos on kanki mutkalla niin mäntä on myös yläkuolokohdassaan normaalia alempana.

Ite ajelin kiertokanki vikaisella 300d vaparilla kymmenisen tuhatta ennenkuin avasin koneen. Ääni ei sinä aikana muuttunut miksikään joten sen perusteella konella kyllä kestää ajaa. :D
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mika.T kirjoitti:Kyllä. Jos on kanki mutkalla niin mäntä on myös yläkuolokohdassaan normaalia alempana.

Ite ajelin kiertokanki vikaisella 300d vaparilla kymmenisen tuhatta ennenkuin avasin koneen. Ääni ei sinä aikana muuttunut miksikään joten sen perusteella konella kyllä kestää ajaa. :D
Tuossa kuulin, että oli ajettu niin kauan koneella josta kanki mutkalla, että oli tullut pykälä sylinteriin siihen kohti. Ei auttanut enää pelkkä kangenvaihto. Oli kyllä Volvon kone.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Omassa ei ollut mitään jälkiä lohkossa tuon hieman yli 10000km jälkeen. :D
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

kiertokanki mutkalla ?puristusmittaus epäonnistui

Viesti Kirjoittaja koyama »

eipä onnistunut 200 dieselin ruiskusuuttimesta rakentaa puristuspainemittarille sopivaa osaa(motometer).Sehän oli erilainen kaikin puolin vaikka autopurkaamon heppu väitti toista.Kerkesin jo pari suihkua irrottaa.Dieselkorjaamolle vissiin :evil:
Seuraavaksi laitoin väriaineen paisuntasäiliöön ja samalla lisäsin nestettä.
Oli kuluttanut 1/2 litraa 1000km.Ajolenkki-kone kuumaksi ja vuotokohdaksi paljastui lohkolämmittimen juuri ja kansi sieltä koneen perältä ,tuli myös öljyä . Ei näe tarkemmin rintapellin vuoksi.Nestettä ei öljyn seasta löydy ainakaan silmämääräisesti, ja paisari on puhdas eikä painetta kerry ja lämmöt aina normit.
Sininen savu on lähes kokonaan loppunut (pakkaset loppu),mutta käryttää vähän,haisee raaka pakokaasu.
Onko Forte jäähdyttimeen huono idea ? 35 euroa :roll:
Onko kukaan kokeillut vastaavaan vikaan
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: kiertokanki mutkalla ?puristusmittaus epäonnistui

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

koyama kirjoitti:eipä onnistunut 200 dieselin ruiskusuuttimesta rakentaa puristuspainemittarille sopivaa osaa(motometer).Sehän oli erilainen kaikin puolin vaikka autopurkaamon heppu väitti toista.Kerkesin jo pari suihkua irrottaa.Dieselkorjaamolle vissiin :evil:
Seuraavaksi laitoin väriaineen paisuntasäiliöön ja samalla lisäsin nestettä.
Oli kuluttanut 1/2 litraa 1000km.Ajolenkki-kone kuumaksi ja vuotokohdaksi paljastui lohkolämmittimen juuri ja kansi sieltä koneen perältä ,tuli myös öljyä . Ei näe tarkemmin rintapellin vuoksi.Nestettä ei öljyn seasta löydy ainakaan silmämääräisesti, ja paisari on puhdas eikä painetta kerry ja lämmöt aina normit.
Sininen savu on lähes kokonaan loppunut (pakkaset loppu),mutta käryttää vähän,haisee raaka pakokaasu.
Onko Forte jäähdyttimeen huono idea ? 35 euroa :roll:
Onko kukaan kokeillut vastaavaan vikaan
Syöttöpumpun takimmainen nokka-akselin laakeri, jos pettänyt niin oireet vähän samoja, koska ruiskutus myöhästyy "peräpäässä".

Mutta painetta ei kerry jäähdytysjärjestelmään, jos kansi on imukanavasta rikki, ennenkuin ahtopaine ylittää jäähdyttäjän paineen. Raaka pakokaasu selittyy sillä, että menee nestettä sekaan, eikä kykene polttaan kunnolla.

Myöskin myöhäinen ruiskutus oireilee samoin. Mutta tuo pumppu saattaa olla hiljan korjattu.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

en tiedä

Viesti Kirjoittaja koyama »

Tuosta pumpun korjauksesta en tiedä,syöttöjä siihen on lisätty ainakin.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: en tiedä

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

koyama kirjoitti:Tuosta pumpun korjauksesta en tiedä,syöttöjä siihen on lisätty ainakin.
Syöttöpumpun kuntoa pystyy kartoittaan sillä, kun tarkistaa ajoituksen "kusettamalla", niinkuin ennenmuinoin tehtiin. Siis 1. sekä 6. sylinteristä ja vertaa keskenään, onko niissä eroa :!:
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: en tiedä

Viesti Kirjoittaja koyama »

Turbo-eemeli kirjoitti:
koyama kirjoitti:Tuosta pumpun korjauksesta en tiedä,syöttöjä siihen on lisätty ainakin.
Syöttöpumpun kuntoa pystyy kartoittaan sillä, kun tarkistaa ajoituksen "kusettamalla", niinkuin ennenmuinoin tehtiin. Siis 1. sekä 6. sylinteristä ja vertaa keskenään, onko niissä eroa :!:
näkeekö sen eron polttoaineen pinnasta suuttmilla kun putket on irrotettu.
Tämmöstä tuttu dieselhemmo teki edelliseen autoon. Ei vaan tullut selväksi,mitä se sillä tarkasti..ajoitusta :?:
Tuo kusemisjuttu ei aukene kyllä mulle jos ei tule lisävalaistusta asiaan
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: en tiedä

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

koyama kirjoitti: Tuo kusemisjuttu ei aukene kyllä mulle jos ei tule lisävalaistusta asiaan
Tuo kusettamalla tai tiputtamalla tehty pumpun ajoitus on vanha ja varma konsti. Toimii 124:ssäkin edelleen, ja on kotikonstein ainoa mahdollisuus jos pumppu on kasattu huolimattomasti tai säätöohjeista poiketen. Käy niihin superienkin pumppuihin. Siinä ajoituksessa käytetään tietysti oikeaa syöttöhetken ajoitusastettalukemaa, joka on noin 24 astetta ennen yläkuolokohtaa.
Ajoituksessa korvataan syöttöputki joutsenkaulaputkella ja pumpun elementin päältä poistetaan paineventtiili. Siinä konetta pyöritetään ajoituskohtaa kohti ja katsotaan missä kohti elementtin mäntä sulkee lähes (nn. tippaa minuutissa) polttoaineen tulon joutsenkaulalta. Kampiakselilta katsotaan sitten se asteluku samoin kuin muissakin ajoituksissa.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: en tiedä

Viesti Kirjoittaja koyama »

juhaoh kirjoitti:
koyama kirjoitti: Tuo kusemisjuttu ei aukene kyllä mulle jos ei tule lisävalaistusta asiaan
Tuo kusettamalla tai tiputtamalla tehty pumpun ajoitus on vanha ja varma konsti. Toimii 124:ssäkin edelleen, ja on kotikonstein ainoa mahdollisuus jos pumppu on kasattu huolimattomasti tai säätöohjeista poiketen. Käy niihin superienkin pumppuihin. Siinä ajoituksessa käytetään tietysti oikeaa syöttöhetken ajoitusastettalukemaa, joka on noin 24 astetta ennen yläkuolokohtaa.
Ajoituksessa korvataan syöttöputki joutsenkaulaputkella ja pumpun elementin päältä poistetaan paineventtiili. Siinä konetta pyöritetään ajoituskohtaa kohti ja katsotaan missä kohti elementtin mäntä sulkee lähes (nn. tippaa minuutissa) polttoaineen tulon joutsenkaulalta. Kampiakselilta katsotaan sitten se asteluku samoin kuin muissakin ajoituksissa.
Kiitos valistuksesta.Ei sitä ois tuotakaan tienny jos eilen kuoli
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Paremmin tuo on tunnettu joutsenkaula-ajoituksena. Se on itseasiassa hyvä konsti ajoittaa pumppu. Tarkenetaan vielä sen verran, että se tehdään täyskaasulla ja oikea kohta on 1 tippa/sekuntti. Mootori on siis oikeassa asennossa, esimerkiksi 24 EYKK ja pumppua käännetään kunnes joutsenkaulasta tulee 1 tippa/sekuntti.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mistä esim 124sen pumppu saa polttoaineensa tuohon hommaan kun ei ole käsipumppua. :shock:

Äkkiseltään tuntuis ettei tuon jotsenkaula juttu onnistu jos ei saa jonkinlaista painetta polttoainelinjaa.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Mika.T kirjoitti:Mistä esim 124sen pumppu saa polttoaineensa tuohon hommaan kun ei ole käsipumppua. :shock:

Äkkiseltään tuntuis ettei tuon jotsenkaula juttu onnistu jos ei saa jonkinlaista painetta polttoainelinjaa.
Asiasta mitään käsitä, mutta eikö se elementti sen paineen tee. Linjoissa ja pumpussa on varmaan sen verran ainetta, että se riittää tähän ajoitukseen.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Mika.T kirjoitti:Mistä esim 124sen pumppu saa polttoaineensa tuohon hommaan kun ei ole käsipumppua. :shock:

Äkkiseltään tuntuis ettei tuon jotsenkaula juttu onnistu jos ei saa jonkinlaista painetta polttoainelinjaa.
no ei mistään
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

no ei mistään
Tarvitaanko joutsenkaula-ajoitukseen siis joku väliaikainen siirtopumppu ruiskutuspumpun imupuolelle? Jos haluaa verrata ekan ja viimesen sylinterin ruiskutusennakkoa, niin mistä helpoiten voi laskea viimesen sylinterin yläkuolokohdan? Vähä aikaa tuumasin, mutta en helppoa konstia keksiny..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Vastaa Viestiin