Vähän offtopiccia
Tuo suunta-antenni ei liity kotiboxin ongelmaan oikeastaan mitenkään. Kotiboxi tarvitsee riittävän suuren signaalitason, ja se signaalitaso ei saa droppailla, eli siinä ei saa olla häipymiä, joita syntyy väkisin liikkuvan antennin kanssa. Autossa tarvitaan ympärisäteilevä (tai siis ei se antenni säteile vaan sen suuntakuvio on ympyrä) antenni boxityypistä riippumatta mikäli ei haluta suunnata antennia joka käänteessä.
Kahden antennin laitteessa antennisignaaleita ei summata suoraan vaan kummastakin antennisignaalista ikäänkuin ilmaistaan baseband singnaali, josta prosessoidaan bitstream, siis bittivirta. Kun jomman kumman antennin kohdalla tapahtuu liikkumisen vuoksi häipymä käytetään toisesta streamista tulevaa signaalia, jolloin häipymien aiheuttama ongelma poistuu.
Sama ongelma esiintyy GSM signaaleilla, mutta niiden virheenkorjaus on riittävän tehokas, ja toisaalta ei ole katastrofi, jos puhesignaali aina välillä menetetään. Kone voi arvata puuttuvan äänisignaalin osuuden kun äänisignaalin tietomäärä on murto-osa kuvasignaalista. GSM standardin mukaan laitteet testataan simuloidusti ~200 km/h kulkevassa laittessa.
Muutoin digiaikaan siirtymisestä, ihmetyttään kun valitetaan huonoa laatua. Katselen tuossa päivittäin ihmisten antennimastoja ja mitä siellä näkyy. 20 vuotta vanhoja antenniharavoita, VHF ja UHF antennit sulassa sovussa. Olisi korkea aika ostaa nyt yksi laajakaistainen UHF antenni, jossa sisäänrakennettu mastoesivahvistin, jos haluaa saada kunnollisen signaalin boxille. UHF jollainen digisignaali suomessa on, vaatii käytännössä lähes aina vahvistimen, jolla kompensoidaan signaalin vaimennus natennikaapelissa. Vahvistimella ei siis kuulu kompensoida huonoa antennia tai huonoa suuntausta / liian matalaa mastoa. Huonoksi päästetyn signaalin vahvistamisella saadaan boxi näyttämään vihreää signaalitasoa, mutta signaali on jo vääristynyt, kun kohinataso on samalla vahvistettu -> virheitä kuvassa.
Sellaisen vahvistimella varustetun antennin laitoin ja riittävän maston nokkaan. Viiden metrin mastossa viimeisen metrin nosto aikaansai signaaitason arviolta nelinkertaistumisen

. Alkuperäinen masto oli metrin nysä ja vieläpä UHF antenni siinä virheellisesti alinpana, ja kasvoipa viel koivu sen edessä, ei kasva muuten enää

Digiaikakaudella (kun käytetään UHF signaalia) tarvitaan lähes näköyhteys lähettimen ja vastaanottimen antennin välillä. Noin ollen liikkuvassa autossa ei koskaan voida saada täysin häipymätöntä digisignaalia vaikka analoginen VHF signaali onkin ollut lähes häipymätön.