Mikä vikana?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Taetamaton
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 15.05.2007 17:58

Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Taetamaton »

Eli mulla on tommonen 190 2.5D -91. Ja siinä on semmosta vaivaa, että käy kylmänä tosi huonosti, ja pitää semmosta terävää nakutusta varsinkin pienillä kierroksilla(alle 2000). Osaisitteko kertoo mistä vois johtua?
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Ihan aluksi

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

- paljonko on ajettu?
- Onko suuttimien kärkiä vaihdettu?
- Kuuluuko se nakutus venttiilin nostimista?
- Milloinkas jakopään ketjua koskaan vaidettu?

Huono käynti kylmänä voi johtua loppuunajetuista suuttimien kärjistä. Eli ruikkii miten sattuu.

Terävä rutina kylmänä ja pienillä kierroksilla voi johtua siitä että öljynpaine ei riitä kuluneille venttiilin nostimille.

Jakopään ketju on se epätodennäköisin ongelman aiheuttaja. On se sen verran ylimitoitettu 190:ssä

Jos kilometrejä alkaa olla semmoset >300 tuhatta niin ne kärjet kannattaisi vaihtaa uusiin.

Venttilin nostimien vaihto ei ole suuri investointi. Vaihdon jälkeen käy kuin sukkasillaan.

Aloittele näillä.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Taetamaton
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 15.05.2007 17:58

Re: Ihan aluksi

Viesti Kirjoittaja Taetamaton »

ArthurDent kirjoitti:- paljonko on ajettu?
- Onko suuttimien kärkiä vaihdettu?
- Kuuluuko se nakutus venttiilin nostimista?
- Milloinkas jakopään ketjua koskaan vaidettu?

Huono käynti kylmänä voi johtua loppuunajetuista suuttimien kärjistä. Eli ruikkii miten sattuu.

Terävä rutina kylmänä ja pienillä kierroksilla voi johtua siitä että öljynpaine ei riitä kuluneille venttiilin nostimille.

Jakopään ketju on se epätodennäköisin ongelman aiheuttaja. On se sen verran ylimitoitettu 190:ssä

Jos kilometrejä alkaa olla semmoset >300 tuhatta niin ne kärjet kannattaisi vaihtaa uusiin.

Venttilin nostimien vaihto ei ole suuri investointi. Vaihdon jälkeen käy kuin sukkasillaan.

Aloittele näillä.
Mittarissa 262t km, en sit tiedä pitääkö paikkaansa. Yks tuttu joka kuunteli ton käyntiä ja vähän päällisin puolin tutkikin, niin oli sitä mieltä, että pari suutinta ei toimi kunnolla, ja nyt on suunnitelmissa suuttimien kärkien vaihdatus, onko muuten kuinka kallis homma? Ja missäköhän ton sais Jyväskylän seudulla teetettyä?

Jakopään ketjusta en tiedä, kun tuo auto ei ole ollut mulla kovin kauaa.

Se ääni on semmonen terävä vähän niinku metallinen nakutus.
rönttä_300
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 29.11.2013 02:49

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja rönttä_300 »

Vaikka ketju onkin vanha, niin asia on ajankohtainen. Elikkäs tuli ostettua w124 300D, ilman turboa, vm -86. Mittarissa on ~230tkm, mutta oikeasti on varmaan miljoona ton lisäksi :D

Kylmänä kun laittaa käyntiin, ei käy kaikilla/ käy todella huonosti tyhjäkäyntiä, kierroksia kun antaa niin käy normaalisti. Vika poistuu koneen lämmettyä.

Paljonkohan tulisi hintaa suutinkärkien testaukselle + mahdollisesti niiden vaihdolle? Kannattaako suuttimet irrottaa itse?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kannattaa ensimmäiseksi tarkastaa ruiskutusennakko, ennekuin alkaa vaihtelemaan mitään osia.
nykki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 765
Liittynyt: To 15.02.2007 19:31
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja nykki »

Hehku(ja) pimeenä. Näkee ihan virtakynällä, mikä toimii ja mikä ei
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

nykki kirjoitti:Hehku(ja) pimeenä. Näkee ihan virtakynällä, mikä toimii ja mikä ei
Minkäslaisella " virtakynällä " kykenee hehkutulpan kunnon määrittämään ? :shock:
Virtakynällä kyllä pystyy määrittämään hekutulpalle tulevan virran mutta itse hehkutulppaa ja sen kuntoa ei voida mitata kuin vastusmittauksella...tai irroittamalla hehkutulppa ja testata suoraan akkuvirralla.
Vastaa Viestiin