kaiuttimen määrän tuplaaminen
- MasaMbW124
- Mersumies
kaiuttimen määrän tuplaaminen
mieteskin tässä, että mitä käy äänenvoimakkuudelle/paineelle kun esim mid basson määrän tuplaa. onko tällä joku kaava?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
- MasaMbW124
- Mersumies
Jos laitat midit suljettuun koteloon, niin impedanssi on korkeampi kuin 2 ohmia. Vahvistimien ääni muuttuu usein epätarkemmaksi kun ohjataan matalia kuormia, tosin mideillä luulis että toimii ok. Riippuu tosiaan paljonko vahvistimellesi luvataan impedanssikestoa..
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
- MasaMbW124
- Mersumies
no on vähän kesy toi vahvistin.. spl dynamiscin S2604. antaa 4 x 100w 2ohmilla ja 4 x 65w nyt siis tuolle midille menee toi 65w. vahvistimesta 2 kanavaa on varattu diskanteille, että ei oo kun toi 2ohmisena 2 x 100w tai se 4ohmisena 2 x 65watteja käytössä mideille..
saavutetaanko siinä mitään hyötyä jos mideille menevä teho tippuu 50wattiin, mutta määrä kaksinkertaistuu?
järkevintähän olis ostaa diskanteille joku oma pikku vahvari
saavutetaanko siinä mitään hyötyä jos mideille menevä teho tippuu 50wattiin, mutta määrä kaksinkertaistuu?
järkevintähän olis ostaa diskanteille joku oma pikku vahvari
- MasaMbW124
- Mersumies
Mutta tulee paljon näyttävämpi asennus kun on ämyreitä joka lähtöön!
Ite oon siinä mielessä minimalisti että laitan mielummin huippukamasta mahdollisimman yksinkertaisen setin ku että rupeisin viljelemään kajareita, millä ei käytännön merkitystä ole. Toisaalta onhan se kiva kun saa kuunneltua musaa niin kovalla että korvia särkee.
Ite oon siinä mielessä minimalisti että laitan mielummin huippukamasta mahdollisimman yksinkertaisen setin ku että rupeisin viljelemään kajareita, millä ei käytännön merkitystä ole. Toisaalta onhan se kiva kun saa kuunneltua musaa niin kovalla että korvia särkee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jos kysymys on keskiäänisten tuplaamisesta niin silloin kaiuttimien välimatkaeron takia suuntakuvio liuskoittuu eli tulee alueita jolla diskanttia on se kaksinkertainen määrä ja siinä vieressä tasan nolla. Eli äänentoiston laatu huononee vaikka määrä lisääntyy. Eli ei kannata. Mahdollisimman vähän kaiuttimia antaa parhaan tuloksen ihan kuten Sergey sanoikin.
Muuten olen e320:n kanssa samoilla linjoilla - koska ikää on tullut jo sen verran että ohiajelevat äänenpainelähteet keskellä yötä on alkaneet ottaa päähän niin annan (jo ties monettako kertaa) sen vinkin että jos haluaa autoäänentoistolta hyvän hinta/laatu (ja äänenpaine)suhteen niin hyvät kuulokkeet on paras keino. Ja salaa itsekseni toivon että sivullisille kuuluvan äänen määrä, asenneuksen näyttävyys tai yleinen järjettömyys asennuskriteerinä vähenee ja seuraavaksi tulee muotiin free-air subbareiden sijaan vaikka värikkäät persesulat.
Muuten olen e320:n kanssa samoilla linjoilla - koska ikää on tullut jo sen verran että ohiajelevat äänenpainelähteet keskellä yötä on alkaneet ottaa päähän niin annan (jo ties monettako kertaa) sen vinkin että jos haluaa autoäänentoistolta hyvän hinta/laatu (ja äänenpaine)suhteen niin hyvät kuulokkeet on paras keino. Ja salaa itsekseni toivon että sivullisille kuuluvan äänen määrä, asenneuksen näyttävyys tai yleinen järjettömyys asennuskriteerinä vähenee ja seuraavaksi tulee muotiin free-air subbareiden sijaan vaikka värikkäät persesulat.
Toisin sanoen, jos kaiuttimet ovat taajuuteen suhteutettuna kaukana toisistaan, saadaan perunapeltoa taajuusvasteeseen, löytyy 3dB korostumia ja vaimentumia. Jollakin pistetaajuudella (resonanssi) voidaan saada lisää äänenpainetta, jos jollakin mittarilla halutaan kilpailla kenellä on isoin...ei kun siis kovin paine.e320 kirjoitti:Äänenpaine tuplaantuu vain jos elementit ovat lähempänä toisiaan kuin niiden toistaman äänitaajuuden aallonpituus.
20hz taajuudella riittää että elementit ovat 17m säteen sisällä. 20khz taajuudella puhutaan enää sentistä.
...ja toisaalta perunapeltoa se on muutenkin autossa

Minulla oli eräässä autossa 4 kaiutinta hattuhyllyllä

taitaa tulla hyvä thredi taas

Lisää tietoa: www.skg.fi
- MasaMbW124
- Mersumies
eli käytännössä siis esim 2 mid bassoa vierekkäin etupenkin edessä toimisi hyvin. varsinkin jos kyseessä on pelkkä midi, eikä midi joka soittaa myös keskiäänen taajuudet..
tietokoneen kajarissa mulla on 4diskanttia päällekkäin per puoli ja hyvin nääki näyttää soivan
tietokoneen kajarissa mulla on 4diskanttia päällekkäin per puoli ja hyvin nääki näyttää soivan

En uskoMasaMbW124 kirjoitti:tietokoneen kajarissa mulla on 4diskanttia päällekkäin per puoli ja hyvin nääki näyttää soivan

Lisää tietoa: www.skg.fi
- MasaMbW124
- Mersumies
http://www.hifi-profis24.de/Media/Shop/ ... icksii.jpgveskola kirjoitti:En uskoMasaMbW124 kirjoitti:tietokoneen kajarissa mulla on 4diskanttia päällekkäin per puoli ja hyvin nääki näyttää soivan![]()

M.O.T. (se En usko).MasaMbW124 kirjoitti:http://www.hifi-profis24.de/Media/Shop/ ... icksii.jpgveskola kirjoitti:En uskoMasaMbW124 kirjoitti:tietokoneen kajarissa mulla on 4diskanttia päällekkäin per puoli ja hyvin nääki näyttää soivan![]()

Autossani olen viimeiset pari vuotta subbarien taajuusvastetta ja etupään jakotaajuutta etsinyt ihan korvakuulolta. Mittarilla mittaamani lukemat oli jo korvalla kuultu ja nyttemmin pidän korvaa riittävän tarkkana mittarina näissä hifihommeleissa. Subbarin taajuuskaistankin säädin ja se on nyt sellainen ettei autosta juurikaan kuulu häiritsevää ääntä ulospäin millään kuunteluvoimakkuudella kuuntelemallani musiikilla.
Säätämistä on tosin riittänyt, mutta kyllä w123:seenkin saa ihan kuunneltavan systeemin.
Midejä pitäis rakennella eteen seuraavaksi.

Masta 6_2_6