auto hytkyy tyhjäkäynnillä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1726
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

auto hytkyy tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

mersu hytkyy tyhjäkäynnillä häiritsevästi. eli siis kun on parkissa ja auto käy tyhjäkäyntiä. kun antaa kierroksia hytkyntä loppuu.. missä vika? auto on w124 2,5d vuodelta -85
M-B V 250 cdi 2014
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

suuttimissa

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Veikkaisin suuttimia. Joku "kusee" tyhjäkäynnillä, eikä polttoaine syty kunnolla, vika voi olla kyllä takiskuissakin pumpun puolella. Jos availee niitä, niin kannattaa olla aika tarkkana lian ja muiden roskien suhteen. Avaimen niiden irrottamiseen voi kätevästi tehdä yhdestä takaiskun lukituksesta hitsaamalla se kiinni hylsyyn. Muuten irroitus on aika vaikeeta.
Make L.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 06.07.2005 07:55
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Make L. »

Kannattaa kyllä tarkistaa moottorin kumityynyt ensimmäiseksi. Aiheuttaa juuri hytkymistä, aivan kuin ei kävisi kaikilla tyhjäkäynnillä.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tai sitten pumpun takapään laakeri.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Tukikumit

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Joo ihan hyvä vihje tarkistaa kumit. Itsellä oli samanlainen vika menneisyydessä ja toinen kumi oli alkanut vuotamaan mömmöjä ulos. Kumit on nopeet vielä vaihtaakin, alle puoli tuntia ja homma on valmis.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1726
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

juu täytynee huomenna ensitöiksi tarkastaa noi kumit, mutta mistä sen näkee onko ne paskana vai ei, näkeekö päälle? entä vaihto,onnistuuko kotioloissa?
M-B V 250 cdi 2014
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Onnistuu

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Jos kumi on pahasti"vuotanut" niin sitten niissä on varmaan jo korkeus-/asentoeroja, jos niitä hiukan mittaillee. Kunnossa ne on symmetriset ja kiinnityspinnat on samassa tasossa.
Vaihto onnistuu ilman suojien irroitusta. Alta 17mm/19mm hylsyllä ruuvi auki ja sitten ylhäältä sama homma. Konetta pitää hieman keventää ja uusi kumi tilalle. Alle puolen tunnin homma kotonakin.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1726
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mitähän mahtaa maksaa nuo kumit,että kannattaako ostaa uudet vai laittaa käytetyt? Kun on tuossa tollanen 200d raato niin sieltä vois saada niin jos ne nyt on samat,mutta vois sinne uudetki ostaa jos ei montaa euroo maksa... :roll:
M-B V 250 cdi 2014
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Taitaa olla yksi pytty pois pelistä.

Saattaa olla tosiaan ongelma ruiskutuksessa. Tarkista, ettei
syöttöpumpulta suuttimille menevissä paineputkissa näy vuotoja.
Pienikin vuoto kadottaa paineet eikä diesel syty kunnolla.

Oikean pytyn voi paikallistaa niin, että avaa ja sulkee putken
liitynnän suuttimen tai pumpun puolelta yksi pytty kerrallaan. Jos käynti
huononee, pytty toimii. Jos s ei ole muutosta, pytty ei polta
kunnolla.

Jos suuttimissa on likaa, sen voi korjata Forte-käsittelyllä. Kaada pullo
Fortea (niitä on erilaisia, lue purkin kyljestä onko se tarkoitettu
diesel-polttoainejärjestelmän puhdistukseen) melkein tyhjään tankkiin
ja aja muutama kymmenen kilometriä.

Jos ongelma ei korjaannu, tulisi tarkistaa suuttimien kärjet ja sen jälkeen
syöttöpumpun kunto. Tämä on ammattilaisen homma. Suuttimien
avautumispaineet tulisi olla samat.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Niitä paineputkia kannattaa sittten kiristää vain maltillisesti,
ettei mene kierteet, uusi putki maksaa muistaakseni 45 euroa.
Olisiko ollut 20-30 nm sopiva momentti, jos en muista väärin.

Jos putki vuotaa, kannattaa tarkistaa että putket on kytketty toisiinsa
tai jossain kohtaa moottoriin värinää vaimentavilla muovipaloilla,
niin kuin kuuluu. Niitä on putkissa noin 10-15 sentin välein.

Korjausten yhteydessä niitä voi jäädä pois tai hajota käytössä. Jos putkia
ei ole tuettu kunnolla, ne värähtelevät ja heiluvat ja liike kuluttaa
niitä. Saattavat osua jopa toisiinsa tai koskettaa jonnekin muualle ja
sillion putki kuluu nopeasti puhki. Uudet vaimentimet ovat halpoja
mutta ne on aika hankala vääntää paikalleen.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1726
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mistä tuota fortea saa? saako ihan marketeista vai pitääkö mennä autoliikkeeseen...? Jos vika nyt siitä löytyy.. :roll:
M-B V 250 cdi 2014
Vastaa Viestiin