w123 kolaritestissä.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

w123 kolaritestissä.

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Hyvin tuo näyttää osumaa kestävän vanhaksi autoksi http://www.youtube.com/watch?v=EqMEGA76HsE

En sitten tiedä onko autoilla minkälaiset nopeus/kuormaerot, mutta noiden kuvien perusteella sitä istuisi mielummin mersun kyydissä kuin esim. volkkarin t3:ssa http://www.youtube.com/watch?v=RszRFAbfF04
Ei voi kun ihmetellä minne tuo volkkarin nokka oikein katoaa...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Juu, tämä on mainio 123-pätkä (tosin T3 leike on vielä vaikuttavampi :shock:). Huomatkaa airbagilla varustettujen autojen olevan kaiken lisäksi 70-luvulta 8)
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Kolari resti

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Minä olin123 kanssa aivan samanlaisesa testissä 10 vuotta sitten
Rekka tuli 60 A tolpan kohralta sisään Mutta ei tullut mitään vakavampaa
kuin minulle 5 tikkiä päähän Vaimolle ja koiralle ei mitään mersu kesti mutta
vakuutusyhtiön mukaa rekasta vääntyi RUNKO j.s.lehti
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Verratkaapa tuota W123 videota 30 vuotta uudempaan autoon, kiinalaiseen Brillianceen. :shock: Kummankohan kyytiin sitä lähtisi. :?

http://youtube.com/watch?v=F06LjugtIUo
1991 420 SE
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Se etuosan kokoonpainuminen juuri tarkoittaa sitä, että se vaimentaa iskua. Se, että se pysyy suht muuttumattomana, tarkoittaa sitä, että kaikki isku siirtyy sellaisenaan matkustamoon jne.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Zinovjev kirjoitti:Se etuosan kokoonpainuminen juuri tarkoittaa sitä, että se vaimentaa iskua. Se, että se pysyy suht muuttumattomana, tarkoittaa sitä, että kaikki isku siirtyy sellaisenaan matkustamoon jne.
Näinhän se on mutta vaikka pelti menee kasaan niin vanhaksi autoksi ohjaamo säilyttää hyvin muotonsa. Ei tule esim. rengasta syliin kuten siinä kiinalaisten landwindissä (vai oliko se japanilainen) Paremmin säilyttää matkustustilat ryhtinsä kuin lähes saman ikäiset volkkarin tuotteet http://www.youtube.com/watch?v=YRbwTutw-Hk Ei tuosta nyt ihan absoluuttista totuutta pysty sanomaan kun ei tiedä että onko nopeus noissa kaikissa sama, mutta itse olisin ennemmin 123 sisällä ku 2 kopan goffissa kolarihetkellä...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3538
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Leka kirjoitti:Juu, tämä on mainio 123-pätkä (tosin T3 leike on vielä vaikuttavampi :shock:).
Se oli kyllä kaikista vaikuttavin tossa 123 -pätkässä, ku yhessä mällissä oli muksu-nukke takana keskellä ilman turvavyötä :|

Mitenköhä vaikutti ku noissa ei ollu ovia paikoillaan kaikissa testeissä. Ehkä tossa oli nopeudet vielä sellasia, et törmäysvoimat ei ehtiny juurikaan keulaa pitemmälle.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

En sitten tiedä onko autoilla minkälaiset nopeus/kuormaerot, mutta noiden kuvien perusteella sitä istuisi mielummin mersun kyydissä kuin esim. volkkarin t3:ssa http://www.youtube.com/watch?v=RszRFAbfF04
Ei voi kun ihmetellä minne tuo volkkarin nokka oikein katoaa...
:shock: :shock:
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Vanhemissa volkkareissa vaikuttaa melkosesti se että auton painavimmat osat/rakenteet sijaitsee matkustamon takana. (moottori vaihdelaatikko jne.) Ne ikään kuin työntävät auton kasaan autoprässin tavoin.
Avatar
Kovanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 451
Liittynyt: Ti 14.08.2007 21:42
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Kovanen »

http://www.youtube.com/watch?v=caOqD54oxRA

tästä järkyttävämpää testitulosta en oo vielä kertaakaan nähny :?
Tuo auto häviää kokonaisuudessaan, ehkä konttiin kätketty ruumis ois säilyny parhaiten :lol:
- W211 320CDI -
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Toi T3 on oikea kuolemanloukku :shock: . Käsittämätöntä että koko ohjaamo katoaa....

Tuo Commodore :shock: :shock: :shock: , just...
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1785
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

hyi s.....na, pahan näkösiä on nuo muut vempeleet. tuosta kupla törmäyksestä tulee vilun väreet kun yks -67 seisoo tuossa pihalla ja sillä koko kesän ajellu.......

taijan sittekki alkaa ajella tuolla wanhuksella (w123)....
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuossa volkkarissahan oli takana kuormaa, 1000kg tai jotain?

Tässä muuten sitten filmi miten vanha iso auto on vankka ja turvallinen verrattuna uuteen pikkukotteroon :wink:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 6612&hl=en
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

AM kirjoitti: Tässä muuten sitten filmi miten vanha iso auto on vankka ja turvallinen verrattuna uuteen pikkukotteroon :wink:
Yöunet menee tuollaisesta. Mitenkähän 124 olisi pärjännyt Volvon paikalla...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mikko>
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 01.08.2007 23:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko> »

Itse kuvittelin että Volvo ois pyyhkinyt ton Moduksen pois maapallolta. :shock:
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Minusta ei kannata tuudittautua siihen uskoon että vähintään 23 vuotta liikenteessä ollut rungoltaan ja pelleiltään enempi tai vähempi väsynyt/ruostuneempi auto (W/S/C 123) olisi jotenkin turvallisempi kuin mikä tahansa tämänpäivän turvallisuus määräysten mukainen nykyaikaisin turvallisuuslaittein kuten etu- ja sivu bägein varustettu UUSI auto. Sitäpaitsi tuo mersun kolaritesti on tehty 30 vuotta sitten MAINOKSEKSI joka ei ole vertailukelpoinen tämänpäivän saksalaisen ADAC testin kanssa millään muotoa.

Mitäpä luulette jos laitettaisiin joku suomalainen miljoona höylätty, hyvin säilynyt 123 yksilö ADAC in testiin, tulisiko yhtään pistettä ?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3538
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jone M kirjoitti:Mitäpä luulette jos laitettaisiin joku suomalainen miljoona höylätty, hyvin säilynyt 123 yksilö ADAC in testiin, tulisiko yhtään pistettä ?
Vois tulla spesiaali-pisteet siitä hyvästä, että auton jämät pystyy irrottelemaan ruumiista ilman työkaluja. Helpottaa pelastushenkilökunnan työtä :lol:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jone M kirjoitti:Minusta ei kannata tuudittautua siihen uskoon että vähintään 23 vuotta liikenteessä ollut rungoltaan ja pelleiltään enempi tai vähempi väsynyt/ruostuneempi auto (W/S/C 123) olisi jotenkin turvallisempi kuin mikä tahansa tämänpäivän turvallisuus määräysten mukainen nykyaikaisin turvallisuuslaittein kuten etu- ja sivu bägein varustettu UUSI auto. Sitäpaitsi tuo mersun kolaritesti on tehty 30 vuotta sitten MAINOKSEKSI joka ei ole vertailukelpoinen tämänpäivän saksalaisen ADAC testin kanssa millään muotoa.

Mitäpä luulette jos laitettaisiin joku suomalainen miljoona höylätty, hyvin säilynyt 123 yksilö ADAC in testiin, tulisiko yhtään pistettä ?
Mitenkähän hyvin pärjäisi sen miljoonan höylätty W124 samassa testissä?Entä jos W123 ja W124 laitettais vastakkain,todennäköisesti W124 olis parempi mutta mites sitte jos sitä verrataan vaikka E60 bemariin?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13691
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:
AM kirjoitti: Tässä muuten sitten filmi miten vanha iso auto on vankka ja turvallinen verrattuna uuteen pikkukotteroon :wink:
Yöunet menee tuollaisesta. Mitenkähän 124 olisi pärjännyt Volvon paikalla...
Itsekin järkytyin tuosta pätkästä. Luulin että ruotsinrauta on turvallisempi tuossa tilanteessa. Mutta, rellun kuskille tai hänen sisuskaluille tuo äkkipyssäys on varmaan rajumpi.

Lisäksi, tämän topiccin orkkishenkeä kunnioittaen julistan että en ikipäivänä tule ajelemaan tollaisella kivespussi-moduksella, Volvolla saattaisin jopa ajaa. Ennemmin toki W123:lla, niin se vaan on - tunne menee järjen edelle :D .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Turvallisuus

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Ite en suostuis ajaan kovin vanhalla ainakaan pienellä autolla. On tullu nähtyä sen verran kolareita ja seurauksia. Viimeset reilut 10 v oon ajanu suht. tuoreilla Volvoilla ja nyt tällä Mesellä. Tässä on massaa jopa enempi, kuin noissa Volvoissa.

Isona erona on, että noissa S/V -Volvoissa on motti poikittain nokalla, tässä pitkittäin. Saattaa tulla sisään toi pitkä rivi-6, jos kovin kiinteeseen osuu. Tai voi olla, että motti suojaa sopivassa tilanteessa, onhan siinä massaa osuessa, kuka tietää...

Mutta iso ja tältä vuosituhannelta, jos yhtään turvallisuudesta välittää...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Turvallisuus

Viesti Kirjoittaja aziz »

124:n turvallisuudesta on aika läheisiä kokemuksia. Isäukon ajama auto lähti mutkassa sivuluisuun ja pyörähti perä edellä tukkirekan nokkaan. Takaluukku painui täysin kasaan, mutta matkustamo säilyi ehjänä. Molemmilla ajoneuvoilla oli vauhtia noin 80km/h ja Mersu on vieläkin jossain liikenteessä, tosin farmarina. :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
tuhopolttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 16.03.2005 19:44
Paikkakunta: Elimäki

Viesti Kirjoittaja tuhopolttaja »

1990-luvun alussa Auto, Motor und Sport ja TÜV testasivat eri autojen törmäysturvallisuutta ja niitä raportteja oli hyvin edustettuina TM:issäkin. Ensimmäisestä testistä mikä oli lehdessä 16/90 parhaiten menestyivät W124 ja E34-bemari. Yhtä lailla 740-sarjalainen sedan-Volvo oli testattavana ja pärjäsi jonkin verran heikommin. Itseäni kyllä kiinnostaisi tietää, miten joku W124 (ilmatyynyillä JA ilman) pärjää nykyisenkaltaisessa Euro NCAPin kanssa vertailukelpoisessa testissä. Yhden yhtä lailla saksalaisten testaaman E100 Toyota Corollan ovat Euro NCAP-testiä vastaavissa olosuhteissa mällänneet siten, että ajoneuvo menestyi heikohkosti. Toisaalta ko. auto ei mitenkään liian hyvin pärjänny siinä saksalaisten testissäkään.

Niistä testeistä käsittääkseni lähti liikkeelle 90-luvulla pinnalla ollut turvallisuusteeman popularisoituminen ainakin euroopassa. Ne olivat ensimmäisiä hyvin dokumentoituja julkaistuja testituloksia ja niiden perusteella autotehtaat pääsivät mainostamaan tuotteita.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tuhopolttaja kirjoitti: Ensimmäisestä testistä mikä oli lehdessä 16/90 parhaiten menestyivät W124 ja E34-bemari. Yhtä lailla 740-sarjalainen sedan-Volvo oli testattavana ja pärjäsi jonkin verran heikommin. Itseäni kyllä kiinnostaisi tietää, miten joku W124 (ilmatyynyillä JA ilman) pärjää nykyisenkaltaisessa Euro NCAPin kanssa vertailukelpoisessa testissä. .
Tuohon "wanhaan hyvään aikaan" ne taisivatkin olla tehtaat tällä mantereella, jotka tosiaan satsasivat siihen turvallisuuteen. Ja saabi tietty ja. Mutta etelä-eurooppalaisten osaaminen ei vielä tuohon aikaan lie ollut niin vankkaa; muistelen vaan että esim. Rellu 25 ja Croma menivät aika haitarille.
Tokkopa nuo w124:t seinääpäin-törmäyksessä tänäänkään niin huonoja ovat. Jos aikanaan on todettu, että nukke säilyy hengissä seinää päin ajettaessa nopeudella x, niin eiköhän sama ole mitattavissa nykyäänkin -- tuskinpa ihmisen rakenne on juurikaan 20 vuodessa heikentynyt? Toinen juttu on sitten törmäys nykyautoon, joka voi olla pienempää luokkaa mutta jo paljon painavampi.

Eipä näillä auta niin teorioida. Mietitäänpä vaan tuota T3:n tapausta. Kuormaa takana ja vauhdistakaan ei totta tietoa. Tieliikenteessä korkea ja tukevan rungon päälle tehty auto voikin muuhun osuessaan olla paremmassa asemassa. Esimerkiksi pari T3 - Nissan Primera voisi olla ihan mielenkiintoinen nähdä, osatörmäys vaikka. :?

E: olin tänään paikalla, missä 90-luvun Escort oli jäänyt hirven alle.
Jotenkin sitä katsellessa tuli nyt mieleen, että enpä taitane sittenkään näin syyspimeillä paljoa Discoveryä matalammalla autolla yhtä turvallisin mielin ajella. EIkä sielläkään missään kassakaappi-suojassa olla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

paloviita kirjoitti:
AM kirjoitti: Tässä muuten sitten filmi miten vanha iso auto on vankka ja turvallinen verrattuna uuteen pikkukotteroon :wink:
Yöunet menee tuollaisesta. Mitenkähän 124 olisi pärjännyt Volvon paikalla...
Oho! Mie luulin kans, että Volvohan nyt on turvallinen. Jotenkin kyllä aavistelinkin, että täytyyhän noin ison vuosimallieron jotenkin kuvastua myös turvallisuuteen, mutta silti en tuota olis uskonu, ellen olis nähny.

Tätähän ne toitotti ton filmin lopussakin, ettei lopputulosta moni olis arvannut.

Meidän perheessä on ollut aikoinaan piiiiitkään Volvoja ja muistan selailleeni niitä lehtiä, esitteitä ja mainoksia, joissa 700- ja 900-sarjan Volvojen turvallisuutta kehuttiin. Aika muuttuu ja autot kehittyy, mikä on hyvä muistaa ja tuuletella samalla pinttyneitä mielikuvia menneisyydestä.

Tokihan nuo vanhat Volvot on siihen maailman aikaan olleet turvallisia verrattuna muihin sen ajan luomuksiin kuten esim. 80- ja 90-lukujen japanialaisiin, kuten Honda Civic, Nissan Sunny jne., joissa pelti ohutta ja sitä on vieläpä vähän.

Yksi tuttu ajoi pari vuotta sitten w124 E260 (-94):n kutostiellä toista autoa päin. Yli 80 km/h vauhtia molemmilla, osittainen nokkakolari. Olihan ne MB:n kyydissä olleet kaksi etuistuimilla vöissä ja airbägit lauennu, mutta ruhjeiden lisäksi mitään näkyvää ei ollut tullut. Sairaalassa viikon verran hoidossa eikä mitään jäseniä poikki. Ei se vastapuolikaan kuollut, vammoista en tiedä, enkä autosta, millä ajoi. Joten yöunia ei kannata menettää vaikka ton videon näki.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti:Luulin että ruotsinrauta on turvallisempi tuossa tilanteessa. Mutta, rellun kuskille tai hänen sisuskaluille tuo äkkipyssäys on varmaan rajumpi.
Jep. Rellu stoppaa kuin seinään, Volvo taas menee pehmeämmin kasaan mutta ahdasta sielläkin tulee...

Tähän sopisi jotenkin hyvin se W140 vs. Corsa-video. Siinä taas puhutaan pelkästä massan ylivoimasta...

EDIT: siis tässä
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13691
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti: Tähän sopisi jotenkin hyvin se W140 vs. Corsa-video. Siinä taas puhutaan pelkästä massan ylivoimasta...

EDIT: siis tässä
Itseäni kiinnostaa onko tuollainen jenkkimammutti turvallinen, en löytänyt tuubista vanhempaa tahoeta mutta Aku P:täkin saattaa kiinnostaa lantikan törmäys espaceen :shock: . On se rellu tanakkaa tekoa kun rusentaa brittivehjestä... :roll: http://www.youtube.com/watch?v=GEBC9PbjPv4 Suttuinen kuvanlaatu tosin.

Mutta, kaksi japsia vastakkain, pätkä landcruiser vai Prado vastaan Prius - aika tasaisen näköisesti ohjaamot säilyi ja autot ottivat sitä iskua lähinnä keulallaan vastaan. http://www.youtube.com/watch?v=rAAGeCG_TAU Prius taitaa olla aika painava tosin.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti: On se rellu tanakkaa tekoa kun rusentaa brittivehjestä... :roll: http://www.youtube.com/watch?v=GEBC9PbjPv4 Suttuinen kuvanlaatu tosin.
Onneksi itsellä on sentään tuo tupla-airbageila varustettuna...:roll:
Muutenhan tuo on kuin malliesimerkki autoteknikan kehityksestä; massat melkein tasan ja tuoreempi tekniikka ja muuta ei sitten tarvitakaan.

No, jotain perhekoon kinneriä vastaan voisi olla tasapuolisempaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Aku P kirjoitti:
karra kirjoitti: On se rellu tanakkaa tekoa kun rusentaa brittivehjestä... :roll: http://www.youtube.com/watch?v=GEBC9PbjPv4 Suttuinen kuvanlaatu tosin.
Onneksi itsellä on sentään tuo tupla-airbageila varustettuna...:roll:
Muutenhan tuo on kuin malliesimerkki autoteknikan kehityksestä; massat melkein tasan ja tuoreempi tekniikka ja muuta ei sitten tarvitakaan.

No, jotain perhekoon kinneriä vastaan voisi olla tasapuolisempaa.
Tuossakin oli bägi lantikan kuljettajalla, mutta se ei lauennut... Toisaalta ei paljon auta bagit kun polvilumpiot painaa nivusia. Alkaa 6:15 kohdasta.

Missä se W124 pätkä on? :roll:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Joitain aikoja sitten olin paikallisessa rellukaupassa käymässä, ja siellä oli joku moduksen esittely meneillään.
Pektaakkelinomaisella paatoksella hekutettiin miten turvallinen se sitte oikeen on kun tähtiä on kuin otavassa.

Tuli sitte jopa oikeen joku myyntihenkilö siihen meikäläisellekin kauppaamaan kinneriä, kun kuuli, että olin emännän kauppakassia huollossa käyttämässä. Siinä tuli kaikki tähdet ja NCAPit ja mitä lie ollukkaa... täytyi sitte kysyä tuosta hirvieläintörmäyksestä, jotta mitenkä sitä on tutkittu ja mitenkä rellun katto sen kestää, kun tuulilasi on hehtaarinkokoinen... loppui sitte se hehkutus lyhyeen, vaikka koittikin ensin selittää, että se hirvi menee siitä lasia pitkin luistaen yli... :roll: Piti sitte vielä kysyä, että löytyykö siitä jotain dokumentaatiota... ei löytyny... eikä kaupanteko edenny sen pitemmälle...

Noi nokkatörmäykset on tehty 35% peitolla (muistaakseni), millä on varmistettu, että poikittaismoottoriset pärjää paremmin kuin pitkittäiset, koska silloin pitkittäismoottorisen kone ei osallistu törmäysenergian vastaanottamiseen.

Jotenkin järjetöntä kehitystä on, että ihan tavallisen 5-paikkaisen 4-hengen auton paino on noussut useita satoja kiloja, vaikka valmistuksessa käytetään kalliita erikoisteräksiä ja muita eksoottisia metalleja. Kaikkee joutavaa sälää vielä lisänä, joita varusteiksi kutsutaan...
Tuollainen ulkomitoiltaan pieni ja painoltaan suuri auto on hankala käsiteltävä, joten ei ihme että ESP:tä sun muuta tilpehööriä tarvitaan, ja samalla kuskien osaaminen senkun heikkenee... kyllä se turvasllisuus täytyy lähteä kuskin korvien välistä eikä mistää helekutin EuroNCAp-tähdistä.
Kuten noista viteoistakin käy ilmi, on tuollainen puolentoistatonnin pikkukinneri kolarissa vastapuolelle vaarallisempi kuin isompi auto, joka suuremmalla todennäköisyydellä törmää isommalla pinta-alalla ja siten paikallinen törmäys on lievempi.

Tottahan turvallisuus on hyvä asia, mutta kun sitä käytetään myynniedistämisen ja rahanteon välineenä, niin tulos ei ole kaikkien osapuolien kannalta häävi... ja lopulta kuluttaja on se, joka maksaa...

Huvittava yksityiskohta kuultuna eräästä tunnetusta ja turvalliseksi mainostetusta tila-autosta; Tapahtui Norjassa viime kevättalvella; X oli perheineen ajamassa tila-autollaan, kun hän törmäyksen välttämiseksi joutui ohjaamaan autonsa noin 60kmph nopeudesta tienluiskaan lumivalliin. Väärällä kaistalla vastaantullut ei edes pysähtynyt paikalle... X tilasi hinausauton. Hinausauto saapui paikalle. Kuljettaja siinä iltapäivän jo hämärtyessä lähti viemään vaijeria autoa kohti, mutta pysähtyi, kääntyi, ja sanoi, että täytyy soittaa ja varmistaa saako tuota hinata... (mitä v...a, ihmetteli X ääneen). Kuljettaja soitti puhelun, ja sanoi, että ei tuota saa hinata tällä tavalla, täytyy hakea toinen auto, jossa on nosturi, se pitää nostaa pois lumihangesta. Tässä vaiheessa X soitti paikalle taksin viemään muun perheen perille, koska v-aste alkoi ittekullakin olla lukemissa...
Hinausautokuski tuli heti taksin jälkeen nostureineen paikalle, nosti tilaihmeen lavalle, mitä X ihmetteli ssuresti, koska hän oli ollut aikeissa jatkaa matkaa autollaan. Hinauskuski sanoi, että heillä on sellaiset ohjeet kyseisen automallin kanssa, että viedään auto tarkastettavaksi merkkihuoltoon eikä sillä ajeta metriäkään. Miksi? Koska kyseinen automalli on tunnettu siitä, että sitä takaperin hinattaessa lumihangessa sinne pääsee lunta vääriin paikkoihin, muoviosia rikkoutuu alustasta ja järjestelmät saattavat seota :!:

Tässä tapauksessa päästiin huomattavasti vähemmällä; vain etu"puskuri" ja joku muovisuoja rikkoutui. Tapahtuma ajoittui perjantaille, ja jo tiistaina saatiin auto käynnistettyä, kun oli muutamat järjestelmät nollattu ja ohjelmoitu uudestaan. Hinausautokuskin mukaan on käynyt niinkin, että vastaava auto on hinattu lumipenkasta takaperin, minkä jälkeen kyseinen yksilö ei koskaan enää ole suostunut käynnistymään...

Että tämmöstä nykyaikana...
Vastaa Viestiin