Itselläni on käsitys että CDI:t menevät sekalaisessa ajossa 5 - 6 litran paikkeille. Sekä 320 270 CDI:t.
Eipä taida E-mallit ainakaan noin pienellä liikkua
Alla yksi linkki kolmekakskymppiseen: http://www.mercefreaken.com/modellene/210/e320cdi.htm
Toisaalta yksi tuttu ajaa 220cdi:llä hiukan vajaa satatonnia vuodessa ja keskikulut alle kuusi litraa. Johtuen matka-ajosta..
Itsellä kulut sekalaisessa ajossa jotain 7-8 litraa..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
Olen seurannut kulutusta varsin tarkkaan, koska ostin dieselin kyllästyneenä bensan kulutukseen (Turbo-Volvolla) Kuitenkin en halunnut tinkiä tehosta, joten päädyin tämmöseen isompaan.
Ajoin tuossa 850 km pätkän viime viikolla. Mukana n. 50 km kaupunkia. Tietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,9 koko pätkältä. Pelkkä maantiepätkä 400 km oli 5,5. Ajo reipasta, ohituksia runsaasti ja nopeus rajoitusta enempi mittarin mukaan 15 ja tod. n. 10.
Tietokoneen näyttämissä on virhettä reipas 0,5 litraa. Kun reissun jälkeen tankkasin, niin siltä abaut näytti taas.
Tämä on kokemuksen mukaan tavallinen reippaan maantieajon lukema. Rauhallisella ajolla voi päästä n. 5,0 lukemaan. Motarilla mittarin mukaan 140 km/h menee n. 6,5. Hitaampaa ei oikein oo tullukaan kokeiltua pitempää pätkää,
Tuossa linkissä on mitattu pitkän pätkän kulutuksia tankista mitaten, eli tasan todellisia. Termostaatti oli silloin rikki, kun mittailin. Jonkun verran kulutus tippui termarin vaihdon jälkeen. Tuo on kuitenkin ajettu suht. lämpimään aikaan, joten ero on kyllä pieni.
Kaikki ajot keskikulutus todellinen tankista mitattu on 7,2. Nyt 80 000 km kokemuksella tältä näyttäs edelleen. Ei paha näin isolta motilta. On tää hiano...
C 220 CDI -99 Sport (man.) ollut alla kohta 3kk ja 5000km. Maantiellä menee 5,5 litraa, sekalaisessa ajossa alle 6,5 litraa sataselle. Jostain ketjusta luin Väyrysen omistajan ajaneen puolella tankilla 900km. En tiiä kuinka iso tankki siinä on mutta normaalilla (?) kuuden litran kulutuksella se tekisi yli sadan litran tankin??
Kai se 5,5 litraa on ihan ok, edellisellä menopelillä pääsi sievällä ajolla kolmosella alkaviin lukemiin niin tuntuu sekin isolta
Hei! Tankkaus.com on hyvä sivusto seurailla kulutuslukemia. Itse olen pitänyt siellä tietoja omista autoistani jo muutaman vuoden ja helppo katsoa muidenkin vastaavien autojen kulutuslukemia. Oman autoni C270T A CDI:n vm. 2003 kulutus on ollut vuoden alusta keskimäärin 7,64 l/100km. Noin puolet kaupunki ja puolet matka-ajoa ja talvella webasto päällä pari kertaa päivässä eli ihan kohtuullinen autoon nähden.
Nii mulla toi kulutus oli todellinen tankkauksen jälkeen.
Saksassa kun kävin auton hakee näytti ajotietokone kulutusta 1300 km matkalla 6,9 Litraa ja siinä oli vauhti mittarin mukaanparhaillaan 230 km/h ja varmaan keskinopeus 140 - 160 km/h . tuntuu että suomen nopeuksilla vie enemmän löpöö
Mulla C 200cdi A-03. Viime Lapin reissulla (2200km) näytti 4,9L/100km.
Kohta mennään taas pohjoiseeen niin katotaa sitten miten menee.
Lastia 2 aikuista ja 2 lasta. Katolle stiga, neljät sukset ym, ym.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Atro kirjoitti:Nii mulla toi kulutus oli todellinen tankkauksen jälkeen.
Saksassa kun kävin auton hakee näytti ajotietokone kulutusta 1300 km matkalla 6,9 Litraa ja siinä oli vauhti mittarin mukaanparhaillaan 230 km/h ja varmaan keskinopeus 140 - 160 km/h . tuntuu että suomen nopeuksilla vie enemmän löpöö
No mikä ihme se on, jos ajat Suomessa kerran lujempaa
No vitsi, vitsi.
Mutta kyllä oon huomannu, että reipas vauhti ei kulutuksessa näy. 90 km/h nopeudella on aikalailla pienin kulutus. Alle sen nousee kulutus ja toisaalta n. 110 asti ei isosti kasva. Sitten isommassa vauhdissa nousee jo melkolailla. 70-75 km/h tai alle nostaa kulutusta automaatilla ainaskin. Suurin pykälä ei sovi enää tohon vauhtiin, jolloin luistattaa turpiinilla ja kulutus kasvaa.
Ajelen maantiet: 80 rajoituksella pidän vakionopeussäädön n. 95 km/h ja 100 rajoituksella 110 paikkeilla. Heti ohi, jos tulee hitaampi vastaan. Mittarivirhettä on n. 5-6 km/h.
Noi tietokoneen mittaukset on kans oma virhelähde. Voi hyvinnii olla, että heittää erilailla kaupunki vs. kova nopeus.
mercefreaken sanoo kulutukseksi 6.0/7.4/9.9 meikäisen tomaatille. Auto on ollut minulla noin 50tkm ja olen kirjannut ylös kaikki tankkaukset. Kuinka paljon tankkaus on vaahdonnut eli onko tankki täytetty kuinka täyteen kullakin kerralla, niin siitä ei ole tietoa. Mutta keskimääräinen eli tuo 7.4 pitää aika hyvin paikkaansa, 3673L/50306km => 7.33l/100km.
Yhtään tankkausta en ole päässyt tuohon 6.0 l/100km (min ollut 6.3), mutta korkein tankin välinen kulutus oli 9.7 vaikka autossa ei ole webastoa eikä lohkolämmintä.
Tuo kuutosen saavuttomattomuus ei kauheasti ihmetytä, +12-14km/h tasainen ylitys rajoitukseen plus erittäin herkkä vasen vilkku jotta ko nopeus säilyisi myös , mutta toisaalta miksei tuo kaupunkikulutusluku ole sitten myös ylempänä kuten siten johtuen ka myöskin? Osaako joku kertoa?
Kesällä käytiin 4800km reissu euroopassa ja ajotietokone kertoi kulukseksi 5.8l/100km ja tankatut numerot 6.6l/100km.
JTI kirjoitti:mercefreaken sanoo kulutukseksi 6.0/7.4/9.9 meikäisen tomaatille. Auto on ollut minulla noin 50tkm ja olen kirjannut ylös kaikki tankkaukset. Kuinka paljon tankkaus on vaahdonnut eli onko tankki täytetty kuinka täyteen kullakin kerralla, niin siitä ei ole tietoa. Mutta keskimääräinen eli tuo 7.4 pitää aika hyvin paikkaansa, 3673L/50306km => 7.33l/100km.
Yhtään tankkausta en ole päässyt tuohon 6.0 l/100km (min ollut 6.3), mutta korkein tankin välinen kulutus oli 9.7 vaikka autossa ei ole webastoa eikä lohkolämmintä.
Tuo kuutosen saavuttomattomuus ei kauheasti ihmetytä, +12-14km/h tasainen ylitys rajoitukseen plus erittäin herkkä vasen vilkku jotta ko nopeus säilyisi myös , mutta toisaalta miksei tuo kaupunkikulutusluku ole sitten myös ylempänä kuten siten johtuen ka myöskin? Osaako joku kertoa?
Kesällä käytiin 4800km reissu euroopassa ja ajotietokone kertoi kulukseksi 5.8l/100km ja tankatut numerot 6.6l/100km.
Hyvinkin siis samanoloiset lukemat, kun mulla. Eli 7,2 oli mulla pitkän juoksun tankista mitattu (linkki yllä) ja samanoloinen virhe ajotietokoneessa, eli n. 10%. Matka-ajossa poikkeuksetta 5-alkuinen lukema tietokoneessa, johon lisäämällä ton virheen, niin suunnilleen 6 tai pikkasen päälle.
Voishan ton koneen lukemat tietysti paikkansakin pitää. Pystyyköhän sitä mitenkään säätään ? No toisaalta, kun virheen tietää niin aivan sama.
Itsellä on A170cdi vuodelta 1999. Tehtaan ilmoittama keskikulutus on 4,9 l/100 km. Itselläni menee helposti sekalaisessa kaupunki/työmatka-ajossa 4,5 litran tuntumaan. Alimmillaan jos kesällä köröttelee 80 km/h maanteitä, niin olen päässyt jopa 3,6 litraan. IKINÄ en ole saanut kuluttamaan enempää kuin 5,6 l/100 km vaikka olis kuinka polkenut. Ja kulutuslukemat ei oo minkään ajotietokoneen mukaan, vaan todelliset.
220CDI A vie enimmäkseen moottoritieajossa n. 6,5. Pienin tankillinen 5.9, suurin 7,5. Minulla mittari näytti aluksi n. 0,5 liian vähän, nykyään noin litran, outoa, kulutus ei muuttunut vaan mittarin näyttämä pienetynyt. ajotyyli ja -tyyppi samat. kalibrointi olisi kiva, samoin nopeusmittarin kun joka miehellä GPS.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Mulla menee tuo -99 c220cdia maantiellä normiajossa kuuden litran paikkeille, eikä juuri nopeus ja ohitukset vaikuta suuntaan tai toiseen. Kaupunkiajossa tyypillinen kulutus on 7-7.5 litraa ja tohon saa kiihdytellä ihan reilustikin.
Kävin tankkaamassa. Yli 9 litraa sadalle CDI:llä. Ei se todellisuudessa syönyt niin paljon mutta yleensä lopetan tankkauksen siihen ensimmäiseen pistoolin napsautukseen, tällä kertaa se pätki koko ajan joten ajattelin että lyödäänpä piripintaan. Seuraavan tankkauksen vois tehdä kans ihan niin täyteen ku sopii, siinähän tuon sitten näkee.
Kysymys kuuluukin: onko tuosta piripintaan tankkaamisesta jotain haittaa? Jostain muistelen lukeneeni että se saattaisi vetää jotain suodattimia tukkoon, pitääkö paikkaansa?
No pistetäänpäs tähän topickiinkin kunnon CDI kulutuksia, eli toi mun Sprintteri 2,7 koneella ja automaatilla, sekä lastutettuna 10,4-11,2 on ollut viimeisen vuoden kulutukset. Iso kärry perässä(1700 kiloa) lisää kulutusta n 2 litraa.
Toisaalta tuon kulutuksen ymmärtää kyllä hyvin, kun kotelolla on tota tuulipinta-alaa ja massaa ihan tarpeeksi, sekä välitys sellainen, että mittarinopeutta 110, on kierroksia n 3000.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Kulutus on ollut aika pientä täällläkin. 320 CDI -00 Avantti. Voi olla kyydissä useampikin kaveri, ja 6.7 - 6.9 menee kiisseliä noin 110 vakkarin säädöillä. Vedin isoa peräkärriä Kuopiosta Ouluun (muuttokuorma) ja ei se vehje siitä paljon välittänyt. Ysikympin vaudilla noin 7.4 lukemat oli taulussa.
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Tiedä noista kulutuksista.. Mun 200D vei 7 litraa satasella ajoi miten tahansa ja missä tahansa... pari desiä sinne tänne muttasiinä se oli. Pirun halpaa, kun ehti monta vuotta ajella autolla joka hörppi bensaa pyöreesti 13l/100 km
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
JP74 kirjoitti:Mulla menee tuo -99 c220cdia maantiellä normiajossa kuuden litran paikkeille, eikä juuri nopeus ja ohitukset vaikuta suuntaan tai toiseen. Kaupunkiajossa tyypillinen kulutus on 7-7.5 litraa ja tohon saa kiihdytellä ihan reilustikin.
Sama täällä.
200cdi, paljon muutoksia tekniikassa.
Tehon nostaminen ei diiselissä näy niin kulutuksessa.
Mikä on tietysti hieno juttu.
Ajotapakaan ei maantiellä näytä niin kummoisia eroja tekevän.
Tuommoinen reilumpikaan (140-150) matkanopeus ei näyttäisi nostavan kulutusta, kun jonnekkin kahdeksan litran tuntumaan.
Kuusipyttyinen on tosiaan suhteessa taloudellisin, siinä kun on pienempireikäiset suuttimet (=hienompi sumu, parempi palaminen).
Siinä on myös suurin ahdin, jolloin "matkakierroksilla" myös senkin vastus on suhteellisesti pienin.
Hyvä moottori, sääli että luopuivat siitä V-moottorin eduksi.
Vaikka eipä siinä tainnut hyvyys, tai huonous ratkaista.
Harald kirjoitti:
Kysymys kuuluukin: onko tuosta piripintaan tankkaamisesta jotain haittaa? Jostain muistelen lukeneeni että se saattaisi vetää jotain suodattimia tukkoon, pitääkö paikkaansa?
Sano Tuikku sinä pitääkö tämä paikkaansa kun kuulostaa olevan tekniikasta tietoa kovastikin?
Viano 2.2 CDI vie pääperiaatteessa vajaan tankin kerrallaan
Mutta, tarkemmin kirjailtuna, noin 9 litraa kaupunkiajossa ja maantiellä 7,5-7,8 sillä 90km/h keskinopeudella. Tohon litra lisää, kun painetaan moottoritiellä 120km/h.
Harald kirjoitti:
Kysymys kuuluukin: onko tuosta piripintaan tankkaamisesta jotain haittaa? Jostain muistelen lukeneeni että se saattaisi vetää jotain suodattimia tukkoon, pitääkö paikkaansa?
Sano Tuikku sinä pitääkö tämä paikkaansa kun kuulostaa olevan tekniikasta tietoa kovastikin?
Kesällä tankkia saattaa tulvia, jos auto tankataan piripintaan ja ajoa ei jatketa. Kylmä polttoaine laajene lämmetessä, ja jostainhan sen on tultava pois. Jos autolla ajetaan, ei tuota ilmiötä esiinny. Raskaassa kalustossa ilmiö on korostuneempi, kun tankkien koko on suurempi, eli lämpölaajenemaa tapahtuu enemmän.
Mitään suodattimien tukkeutumisia tuo piripintaan tankkaus ei voi aiheuttaa. Mielummin ainainen vajaa tankki aiheuttaa joskus veden kondensoitumista polttoainesäiliöön talvisin.
Tuli tuossa ajeltua noin 700km Chevrolet Aveo 1.4:llä matka-ajoa ja pentele mokoma 69kw syylä vei saman verran bensaa matkassa kuin 320 bensa eli 7.7l/100km. Tehoa oli vaan tosin se 100kw vähemmän melkein eikä kaasun painallusta huomannut edes moottorin äänestä.