Lukottoman tilalle lukko, perästä siis kyse :)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Lukottoman tilalle lukko, perästä siis kyse :)

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Tarvitseekos tuo muuta kuin perän vaihdon?
Vetarit varmaan sitten vielä, vai?
Mitään johdotusta, mistä mihin?

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14232
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jos meinaat Mersun omaa ASD:tä laittaa, niin vaatii melkoisesti rakentelua perineen, hydrauliikkoineen ja pumppuineen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Entä jos on hydraullinen tasonsäätö ja sit jos mielii asentaa ASD:n , mitä kaikkea tarvitsee että se toimii ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Vaatii myös ABS järjestelmän rinnalle, josta ottaa pulssit ja vertailutiedot. En lähtisi tekemään itse, helpompi ostaa toinen auto jossa ko. järjestelmä jo on.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Turmelo kirjoitti:Entä jos on hydraullinen tasonsäätö ja sit jos mielii asentaa ASD:n , mitä kaikkea tarvitsee että se toimii ?
Tasonsäätöiskarille menevä putki likeltä perää poikki, ja haarotus siitä perälle. Valitettavasti näinki yksinkertainen viritys toimii. Eli lukko pitää :!:
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Joo, ABS:ssät löytyy . Jos tekee ihan vaan konjamiinin tavalla , niin toimiiko silloin 100% ? . Onko ASD:ssä omaa ohjauselektroniikkaa lisänä ?
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Turmelo kirjoitti:Joo, ABS:ssät löytyy . Jos tekee ihan vaan konjamiinin tavalla , niin toimiiko silloin 100% ?
Joo 100% ja aina. On liukkaalla kiva ajettava. Kaverilla oli Kempin lukko, että todettu on.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

juhaoh kirjoitti:
Turmelo kirjoitti:Joo, ABS:ssät löytyy . Jos tekee ihan vaan konjamiinin tavalla , niin toimiiko silloin 100% ?
Joo 100% ja aina. On liukkaalla kiva ajettava. Kaverilla oli Kempin lukko, että todettu on.
Ei tod. oo 100% lukko koko aikaa päällä. tuolla patentilla kokeiltu kääntyillä hiekka/soralla/ääsvaltilla ja kääntyy normaalisti. Ei juputa jarraa tai mitään muutakaan erikoista.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

tai sitte pelkkä kitkalukollinen perä jos ei oo tasonsäätöä yms hydrauliikkaa
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

konjamiini kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:
Turmelo kirjoitti:Joo, ABS:ssät löytyy . Jos tekee ihan vaan konjamiinin tavalla , niin toimiiko silloin 100% ?
Joo 100% ja aina. On liukkaalla kiva ajettava. Kaverilla oli Kempin lukko, että todettu on.
Ei tod. oo 100% lukko koko aikaa päällä. tuolla patentilla kokeiltu kääntyillä hiekka/soralla/ääsvaltilla ja kääntyy normaalisti. Ei juputa jarraa tai mitään muutakaan erikoista.
Kyllä tarkkana saa olla talviaikaan, jos lukko ei vapaudu vauhdissa. Auton saa tosi helposti moottoritiellä ympäri huolimattomalla kaasunkäytöllä!
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Itsellä on -88 W201 mersu ASD:llä mutta ilman ABS:ää. 2.0 kaasari koneella ja VIN-dekooderinkin mukaan ihan alkuperäinen systeemi. Ei mahda monia ilman abseja olla?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Paljonkohan tuonne tasonsäätöön menee paineita? Eikös ASD:lle mene joku 100Bar kun lukko 100%, vai muistanko ihan päin...no sitä. Saahan siihen väliin varmaan jonkun paineensäätimenkin, tietty paine/% olisi aina päällä.Useinhan nuo ASD perät on kai vähän kuluneetkin, ei pidä lukko ihan niin tehokkaasti kuin pitöisi.

Mihis autoon se DuBu lukkoa meinasi? tuohon 200D:hen? Ei ihan helppoa. Vaihtoehtoina joko kitkalukko tai ASD. Kitkalukkoja taitaa olla vain isoja periä, eli 16V tenavista, vaihtoon menee ainakin vetarit. ASD perää löytyy myös pikkuperänä, tosin ei ihan yleinen....Sille joutuu vaan sitten lisäämään sen hydrauliikan, pumppua koneeseen, ja putkia auton alle.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tero.N kirjoitti:Itsellä on -88 W201 mersu ASD:llä mutta ilman ABS:ää. 2.0 kaasari koneella ja VIN-dekooderinkin mukaan ihan alkuperäinen systeemi. Ei mahda monia ilman abseja olla?
:shock: Absin anturithan siellä silti pakosta on, enpä ole ikinä tuollaisesta kuullut. Ettei sitten joku ole poistanut Abseja toiminnasta...
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Eikös se ASD-perä toimi kitkalukkona jollakin lukitussuhteella jos paineet on hukassa? Millaisia paineita ohjaustehostin antaa? Sieltä olisi helppo vetää paineet perälle jos ei ole tasonsäätöä.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

AM kirjoitti:
Tero.N kirjoitti:Itsellä on -88 W201 mersu ASD:llä mutta ilman ABS:ää. 2.0 kaasari koneella ja VIN-dekooderinkin mukaan ihan alkuperäinen systeemi. Ei mahda monia ilman abseja olla?
:shock: Absin anturithan siellä silti pakosta on, enpä ole ikinä tuollaisesta kuullut. Ettei sitten joku ole poistanut Abseja toiminnasta...
Onhan siellä väkisinkin juu ne anturit, eihän se muuten voi mitenkään toimia. En jaksa siihenkään uskoa että absit pois olisi otettu koska pääsylinteri ja kaikki jarruputket ovat sen näköisiä ettei niitä kukaan ole aukonut. Myös mittaristosta löytyy vain ASD:n merkkivalo, ei edes paikkaa ABS valolle. Mikä lie kummajainen kyseessä :lol:
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Jani Anttila kirjoitti: Millaisia paineita ohjaustehostin antaa? Sieltä olisi helppo vetää paineet perälle jos ei ole tasonsäätöä.
Jaa niin että aina menis lukkopäälle kun kääntää rattia ? :D

Itse en tunne laisinkaan ASD-perän toimintaperjaatetta tms. mutta kerta sitä jollain öljynpaineella kontrolloidaan, niin olisikohan siihen mahdotonta lisätä magneettiventiili ja siitä Nappi ohjaamoon sisälle. Sais ite napista laitta lukonpäälle/pois. :?:
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Juu kyllähän mullaki on tuossa punasessa ASD mut ei ABS:ää eikä ole ikinä ollutkaan :P
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

asd perä pelaa ilman paineita 30% kitkalukkona. ja paineen kans 100% ja se on väärä luulo että 100% lukko on kemppi. ei sinnepäinkää.

muistaakseni toiminta paine on 33bar perässä. ja ilman hydrauliikkaa se toimii kitkalukkona ihan ilman mitään abs antureita, kitkalevythän siellä sisällä on mitkä puristuu. itsellä w124sen perä w210:Ssä nyt missä asd :)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

tovayryn kirjoitti:asd perä pelaa ilman paineita 30% kitkalukkona. ja paineen kans 100% ja se on väärä luulo että 100% lukko on kemppi. ei sinnepäinkää.

:)
Näimpä :)
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

JUHHisi kirjoitti:
Jaa niin että aina menis lukkopäälle kun kääntää rattia ? :D
Joo, just silleen :D Eiköhän se ohjaustehostimen pumppu pumppaa vaikkei rattia käännäkkään. Emminä tiijä...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

tovayryn kirjoitti:asd perä pelaa ilman paineita 30% kitkalukkona. ja paineen kans 100% ja se on väärä luulo että 100% lukko on kemppi. ei sinnepäinkää.
Jahas, kun sellaistakin on kuulunut että tuo vaatii jonkun paineen perus 30% lukollekkin? Minä en tiedä, aina oli putket kiinni.. Tuleekos sinulle nyt paine?

Mutta eroja noissa on, kaksi eri ASD perää oli samassa autossa ja ekassa oli kyllä paaaljon pitävämpi lukko. Eihän se 100% lukko mikään kemppi ole jos sitä ohjataan toimintaan vain kun lyö tyhjää...Mutta hyvin se pitää, vaikea noita prosentteja nyt on veikkailla.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jos perässä on 30% lukko ja tunkkaa toisen takapyörän ilmaan niin pitää olla voimaa jos sitä käsin pyörittaa
minulla ei ainakaan ole 30% lukkoa onneksi ei ole sellaisella lukolla kun talvella peruuttaa ja yrittää kääntää niin suoraanhan se menee (liukkaalla) ja kesälläkin soralla jungertaa
liekkö tuo minun asd rikki mutta ainakin se tunkilta lähtee pienellä viiveellä onneksi älysin pysyä ohjaamossa :shock:

sitten näkee aina joskus sellaisia kommentteja että on minulla lukko autossa kun molemmat takapyörät lyövät tyhjää voi elämän kevät :cry:

ja lisätään että ei ole myöskään abs varustusta vaikka asd onkin
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

konjamiini kirjoitti:
Turmelo kirjoitti:Entä jos on hydraullinen tasonsäätö ja sit jos mielii asentaa ASD:n , mitä kaikkea tarvitsee että se toimii ?
Tasonsäätöiskarille menevä putki likeltä perää poikki, ja haarotus siitä perälle. Valitettavasti näinki yksinkertainen viritys toimii. Eli lukko pitää :!:
Ainoo ongelma tuossa on jos auto on ns normikäytössä eli perheauto. Pakkaa auto täyteen tavaraa ja lähde koko perheen voimin Lappiin laskettelemaan - lysti ajella 100% lukolla :lol:

Muutenhan tuo on toimivuutta yksinkertaisuudessaan. Tietty jos tuon systeemin laittaa vielä mankulla ja mikrokytkimellä niin, että se on aina pois D:llä ajaessa. Silloin vois toimiakin... hmmm...
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
HeikkiL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 27.06.2006 14:29
Paikkakunta: Kuala Lumpur

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Tero.N kirjoitti:
AM kirjoitti:
Tero.N kirjoitti:Itsellä on -88 W201 mersu ASD:llä mutta ilman ABS:ää. 2.0 kaasari koneella ja VIN-dekooderinkin mukaan ihan alkuperäinen systeemi. Ei mahda monia ilman abseja olla?
:shock: Absin anturithan siellä silti pakosta on, enpä ole ikinä tuollaisesta kuullut. Ettei sitten joku ole poistanut Abseja toiminnasta...
Onhan siellä väkisinkin juu ne anturit, eihän se muuten voi mitenkään toimia. En jaksa siihenkään uskoa että absit pois olisi otettu koska pääsylinteri ja kaikki jarruputket ovat sen näköisiä ettei niitä kukaan ole aukonut. Myös mittaristosta löytyy vain ASD:n merkkivalo, ei edes paikkaa ABS valolle. Mikä lie kummajainen kyseessä :lol:
Omasta '88 ex-230CE:stä löytyi myös ASD, mutta ei ABS:iä (ja VIN-listassa myös koodi 211; automatic limited slip differential (ASD) (01.07.1984), mutta ei ABS-optiota). Eli löytyy noita muitakin.
EX '97 M-B SLK 200K (R170)
EX '98 M-B SLK 200 (R170)
EX '88 M-B 230CE (W124)
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Kyllä ASD toimii vaikka ei ABS-jarrua olisikaan autossa, mutta samat abs-jarruihin tarvittavat anturit tarvitaan pyörien nopeus mittaukseen. ASD-perä kytkeytyy jos siis seuraavat asiat toteutuvat:
* etu ja takapyörien nopeusero on yli 2km/h
* ajonopeus on alle 35/25/23km/h riippuen vuosimallista
* ei paineta jarrua.

Perä tarvii 27-33Bar paineen, joka siis tuotetaan kaksoipumpulla. Ohjaustehostin pumpussa on vielä toinenkin pumppu josta tulee paine asd perään.
Vastaa Viestiin