Ja kyllä kyllä: "Hemmabyggd cab" "Besiktigad och skattad" eli kotitekoinen avo, verot maksettu ja katsastettu. Se on eri asia että mitä tuosta on mieltä mutta pointtina on tässä osoittaa että länsinaapurissa kelpaa rakennella.
Siitä ei ole mainintaa koska tuo on tehty mutta tuskin 80-luvulla kuitenkaan. Ellei kyseessä ole joku aikoinaan ympäri ajettu auto josta on saatu halpa avo. En tiedä vaativatko nykyään turvakaaria siellä.
Ruotsissa vissiin helpompaa tuollaisten "hemmabyggd" avojen saaminen rekisteriin. Toissa kesänä pongasin mustan W126 avon jossain pohjanmaan suunnalla joka oli tehty 4-ovisesta sedanista. Oli ruotsin tuontia...
Ruotsissa ei tarvitse tutkimuslaitoksen laskelmia lujuuksille. Riittää kun itse tekee materiaalilistat ja piirustukset muutoksista. Ennen rakenteen peittämistä/koteloimista/maalausta ja kittiä on välikatsastus ja näytetään miten auto on rakennettu. Luvassa siis X kpl reissua konttorille trailerilla ennen pääkatsastusta.
Mikä tahansa konttorikaan ei kelpaa, vaan Ruotsin autorakennus yhdistys on nimennyt tietyt konttorit (15kpl) ja niissä on yhdistyksen kouluttamat inssit hyväksymässä ja hylkäämässä töitä. Hommaa siis hoitaa alan ammattilaiset eikä konttorirotat.
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Eikä siellä tietenkään tarvita kanta-autoa rakentamiseen vaan voi tehdä täysin oman auton noilla niiden ehdoilla, kuten esim. Cobra replicat 427cid V8 koneella, kuten kuuluu... Tai vaikka jos haluaa ihan uuden auton jolla ajettu 0km, niin kokoaa sen varaosista... Ilman valtion vaatimia ekstrakustannuksia. Auton valmistusmaa sitten Ruotsi ja merkki olis vaikka "Sergey" Yleistä harrikkakopioiden valmistuksessa, kuten tuolla englanninkielisellä puolella sillä yhdellä tyypillä.
Neliovisen kopan jäykistämisessä on varmaan oma hommassa katon poiston jälkeen ettei maha raapaise asvalttia kun ajetaan routakuoppaan täydessä "laulu"-kuormassa. Laikka-avot näkyy kyllä kilometrin päähän tuulilasinkehyksen muotoilussa ja toteutuksessa.
Vuppe kirjoitti:Neliovisen kopan jäykistämisessä on varmaan oma hommassa katon poiston jälkeen ettei maha raapaise asvalttia kun ajetaan routakuoppaan täydessä "laulu"-kuormassa. Laikka-avot näkyy kyllä kilometrin päähän tuulilasinkehyksen muotoilussa ja toteutuksessa.
Mitä tullut tutkittua tuota W115 ja W123 muistikuvia, niin helmakotelon sisäpuolihan on täysin suora ja sileä, joten sen sisäpuolelle kun hitsasee 30x70/3mm profiilista palkin, niin varmasti kantaa ja ulkoista tuentaa ei siten ruotsin lakien mukaan edes tarvi Se vain tosiaan vaatii sen että se palkki näytetään konttorilla ennen helmapellin asennusta. Tuulilasin kehyksetkin saa siistiksi jos vain viitsii nähdä vaivaa. Tosin kukapa nyt Warresta jaksais edes välittää...