Mitähän vuosimallia mahtaa auto olla? Nokka-akselin ja keinujen materiaalit vaihdettiin jossakin 1989 tietämillä. Ne aikaisemmat oli tarinan mukaan heikommat.
Sergey kirjoitti:Mitähän vuosimallia mahtaa auto olla? Nokka-akselin ja keinujen materiaalit vaihdettiin jossakin 1989 tietämillä. Ne aikaisemmat oli tarinan mukaan heikommat.
retzki kirjoitti:joo elikkä mersu nakuttaa kun käynnistää auton kylmiltään, mutta se lakkaa jonkun aikaa ajettua.. :shock:
tietäisikö kukaan mikä vois olla? venttiilit vai tulpat? :roll:
kyseessä siis 2 litranen bensa.
Heti käynnistyksen jälkeen voivat hydrauliset venttiilinnostajat kolkuttaa, mutta ne hiljenevät, kun kansi saa kunnolla öljyä. Jos voitelu on kunnossa, tämä kolina ei kestä minuuttiakaan. Ovatko öljyt ja suodatin kunnossa?
retzki kirjoitti:joo elikkä mersu nakuttaa kun käynnistää auton kylmiltään, mutta se lakkaa jonkun aikaa ajettua..
tietäisikö kukaan mikä vois olla? venttiilit vai tulpat?
kyseessä siis 2 litranen bensa.
Heti käynnistyksen jälkeen voivat hydrauliset venttiilinnostajat kolkuttaa, mutta ne hiljenevät, kun kansi saa kunnolla öljyä. Jos voitelu on kunnossa, tämä kolina ei kestä minuuttiakaan. Ovatko öljyt ja suodatin kunnossa?
tomant
öljyt on justiin vaihettu, ja tarkistin ne. niiden yhteydessä myös öljynsuodatin vaihdettiin..
retzki kirjoitti:joo elikkä mersu nakuttaa kun käynnistää auton kylmiltään, mutta se lakkaa jonkun aikaa ajettua..
tietäisikö kukaan mikä vois olla? venttiilit vai tulpat?
kyseessä siis 2 litranen bensa.
Heti käynnistyksen jälkeen voivat hydrauliset venttiilinnostajat kolkuttaa, mutta ne hiljenevät, kun kansi saa kunnolla öljyä. Jos voitelu on kunnossa, tämä kolina ei kestä minuuttiakaan. Ovatko öljyt ja suodatin kunnossa?
tomant
öljyt on justiin vaihettu, ja tarkistin ne. niiden yhteydessä myös öljynsuodatin vaihdettiin..
onko nostajat helppo tee se itsemiehen vaihtaa, meillä pojan -88 190E tekee samoin, minuutin naputtavat joskus enemmän ja joskus vähemmän sitten naputus loppuu.
jounir kirjoitti:onko nostajat helppo tee se itsemiehen vaihtaa, meillä pojan -88 190E tekee samoin, minuutin naputtavat joskus enemmän ja joskus vähemmän sitten naputus loppuu.
Jos se kestää vaan sen noin minuutin, niin kannattais ehkä kokeilla vaan jotain toista öljymerkkiä/laatua. Kun se naputus kuitenkin loppuu ajastaan, niin ei ne nostajat nyt ihan lopussa voi vielä olla.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Vaihto ei ole kovin vaikea. Venttiilikoppa pois, öljyputki pois ja yksi nokka-akselin laakerikansi kerrallaan irti. Pöydällä keinuvivuista tuurnalla varovasti naputtelemalla nostajat irti ja uudet tilalle.
Konetta kannattaa tietysti kiertää niin, etteivät nokat paina venttiileitä, kun kannen irroittaa. Kannattaa myös olla tarkkana nostajan ja venttiilin välissä olevien aluslevyjen kanssa. Ne on helppo hukata.
Uudet nostajat pitää täyttää öljyllä ennen asennusta. Nostajassa on sisällä kuulaventtiili, jota pitää painaa täytön aikana, jotta öljy pääsee myös sen taakse
niitty kirjoitti:Vaihto ei ole kovin vaikea. Venttiilikoppa pois, öljyputki pois ja yksi nokka-akselin laakerikansi kerrallaan irti. Pöydällä keinuvivuista tuurnalla varovasti naputtelemalla nostajat irti ja uudet tilalle.
Konetta kannattaa tietysti kiertää niin, etteivät nokat paina venttiileitä, kun kannen irroittaa. Kannattaa myös olla tarkkana nostajan ja venttiilin välissä olevien aluslevyjen kanssa. Ne on helppo hukata.
Uudet nostajat pitää täyttää öljyllä ennen asennusta. Nostajassa on sisällä kuulaventtiili, jota pitää painaa täytön aikana, jotta öljy pääsee myös sen taakse
Niin ja jos epäilee tuliko laitettua öljyä niin ei kannata ottaa pois paikaltaan tarkistaakseen vaan antaa olla ja kovaa ajoa. Itsellä tuli yhden kanssa epäilys muistiko laittaa öljyä ja eikös pois ottaessa hajonnut se peltinen koko hässäkän kasassapitävä lipare ja piti laittaa yksi vanha takaisin hajonneen tilalle (ei tosin ääntänyt yhtään).
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
muuten yks kovaa nakutusta pitävä jutska 190e on remmin kiristin vaimennin jousi. omasta oli rikki ja piti todella ärsyttävää nakutusta koko ajan.. mutta näissä on on kyllä pikkusen napu napu vikaa.
mersu nakuttaa edelleen, onko näissä 190:ssä ollu sit hydrauliset nostimet ongelmana? huoltamolla sanottiin että ne voisi olla jumissa, että pitää koittaa jotain puhdistusainetta. Ostin sitte bensaan sekotettavaa "valve cleaneria", mutta ei näyttänyt auttavan enempää ku kuseminen tankkiin.
nakuttaminen siis kuuluu satunaisesti, voi alkaa ja loppua yhtäkkiä, ja joskus kuuluu kovempaa ja joskus hiljempaa. yleensä sillon kun on veto päällä tai sitten ku päästää kaasun.
neuvoa tarvittais, hermot menee
edit: onko näistä öljynvaihdon yhteydessä laitettavista moottorinpuhdistusaineista mihinkään?
retzki kirjoitti:mersu nakuttaa edelleen, onko näissä 190:ssä ollu sit hydrauliset nostimet ongelmana? huoltamolla sanottiin että ne voisi olla jumissa, että pitää koittaa jotain puhdistusainetta. Ostin sitte bensaan sekotettavaa "valve cleaneria", mutta ei näyttänyt auttavan enempää ku kuseminen tankkiin.
nakuttaminen siis kuuluu satunaisesti, voi alkaa ja loppua yhtäkkiä, ja joskus kuuluu kovempaa ja joskus hiljempaa. yleensä sillon kun on veto päällä tai sitten ku päästää kaasun.
neuvoa tarvittais, hermot menee
edit: onko näistä öljynvaihdon yhteydessä laitettavista moottorinpuhdistusaineista mihinkään?
Minkäs ikäinen se naputtava 190 on? 9/88 vaihtui nokka ja keinut kovimmiksi, sitä ennen ja ehkä pikkuisen sen jälkeenkin on ollut pehmeitä nokkia nuissa 102.962:sissa
Nokkarempatussa 9/88 oli nokassa leima 6/88, joten jos auto on vaikkapa 1/90 tai uudempi, niin nokka olisi varmaankin jo kestävämpää uudempaa mallia.
Nokka sitten kuluu hetkessä pilalle kun siihen on tullut pieni kuluma tai naarmut. Tuossa mikä vaihdettiin tais olla lähtenyt nokasta pois 1.5mm. Ja ääntelyä kesti joitakin satoja kilometrejä näin jälkikäteen muistellessa.
Kurkkaa nokkien kunto, sen tekee puolessa tunnissa jos ei kiirettä pidä. Venakoppa irti ja kurkistus ja koppa takaisin kiinni.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Jos nostajia varten haluaa jotain lisäainetta kokeilla, niin se on oltava sellaista öljyn sekaan tulevaa. Bensan sekaan tulevat tökötit kun ei koske venttiilikoneistossa muualle kuin itse venttiiliin. Eli huuhtelee imuventtiilin tullessaan ja taitaa sitten palaa sylinterissä, tuskin siis edes paljon pakopuolta puhdistaa. Luulisin.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
[quote="AK47"][quote="retzki"]mersu nakuttaa edelleen, onko näissä 190:ssä ollu sit hydrauliset nostimet ongelmana? huoltamolla sanottiin että ne voisi olla jumissa, että pitää koittaa jotain puhdistusainetta. Ostin sitte bensaan sekotettavaa "valve cleaneria", mutta ei näyttänyt auttavan enempää ku kuseminen tankkiin.
no eihän se polttoaine puolen puhdistusaine venttiilin nostajia puhdista.
kokeile moottorinpuhdistus ainetta.itsellä loppu nakutus. ostin 2prk forte motor flushia ja se pyöri tunnin koneessa.
retzki kirjoitti:mersu nakuttaa edelleen, onko näissä 190:ssä ollu sit hydrauliset nostimet ongelmana? huoltamolla sanottiin että ne voisi olla jumissa, että pitää koittaa jotain puhdistusainetta. Ostin sitte bensaan sekotettavaa "valve cleaneria", mutta ei näyttänyt auttavan enempää ku kuseminen tankkiin.
no eihän se polttoaine puolen puhdistusaine venttiilin nostajia puhdista.
kokeile moottorinpuhdistus ainetta.itsellä loppu nakutus. ostin 2prk forte motor flushia ja se pyöri tunnin koneessa.
joo ostin myös moottorinpuhdistus ainetta. Pitää laittaa heti ku kerkee tässä, saa nähä auttaako. Merkki tais olla joku Sonax engine cleaner flush..
Sergey kirjoitti:Mitähän vuosimallia mahtaa auto olla? Nokka-akselin ja keinujen materiaalit vaihdettiin jossakin 1989 tietämillä. Ne aikaisemmat oli tarinan mukaan heikommat.
joo elikkä vuosimalli on -90.
Mikä kuukausi -90? Moottorissa voi olla montakin kuukautta vanhaa osaa eli tarkista ne nokka ja keinut onko kulunut. Periaatteessa nuo osat vaihtui jo siinä faceliftin kohdilla mutta kannattaa katsoa onko nokassa alkavaa kulumaa. se sitten kuluu loppuun hetkessä ja metallisipru pilaa monta paikkaa koneessa jos sitä pääsee irtoamaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vanhan topiikin nosto anteeksi siitä, mutta itsellä sama ongelma samanvuotisessa vehkeessä.
Onkohan nuo moottorinpesuaineet kusetusta, eli kannattaako edes kokeilla?
Täällä pari viikkoa sitten hankittu 190E 2.3 bensa, vm. 89. Vaihdoin uudet motox 5w40 öljyt ja suodattimen ja noin 200km tästä alkoi venakopasta kuulumaan kovaa naputusta. Ääni saattaa hetkellisesti loppua mutta palaa nopeasti takaisin. Öljynpainemittari näyttää 3baria tyhjäkäynnilläkin, mikäli tästä vois jotain johtopäätöksiä vetää? Näytti samaa myös vanhoilla öljyillä. Pitkään ruuhkassa seisoessa alkoi paineet vähän laskemaan n. 2.5 baariin ja meinaspa lämpöjäkin nostaa, kansipahviko menossa? :/
Jos nostajat naputtaa vain kylmällä koneella - ei kannata tehdä remontia.
Jos naputus jatkuu normaali lämpöisenä - ehkä syytä tutkia miksi naputtaa.
Kylmäkone on aina epänormaali tilanne moottorin käynnin kannalta.
Moottorin lämmöllä ei ole vaikutusta, kuuluu myös lämpimänä. aluksi kuului vain pari sekuntia startin jälkeen, mutta nyt jatkuvaa. Mittarissa 220tkm mikä pitänee paikkansa auton papereiden mukaan.
Edit: lisäksi kiinnostaa tuo öljynpaine joka on aina tapissa, myös tyhjäkäynnillä, kuuluuko ns. ominaisuuksiin vai onko syytä vianetsintään?
Nikde kirjoitti:Moottorin lämmöllä ei ole vaikutusta, kuuluu myös lämpimänä. aluksi kuului vain pari sekuntia startin jälkeen, mutta nyt jatkuvaa. Mittarissa 220tkm mikä pitänee paikkansa auton papereiden mukaan.
Edit: lisäksi kiinnostaa tuo öljynpaine joka on aina tapissa, myös tyhjäkäynnillä, kuuluuko ns. ominaisuuksiin vai onko syytä vianetsintään?
Hyvä vain jos öp paineet tapissa kaikki noilta osin kunnossa,eli kuuluu ollakkin ja vanhalla koneella tyhjäkäynnillä lämpimänä voi laskea jopa 1 tienoillekkin,tosin liikkeelle lähdössä pitäisi nousta sinne 3een..
Tuntuisi kertomasi mukaan tulleen ne hydraulipainimet tiensä päähän tai joku niistä,noiden vaihto on suht yksinkertainen toimenpide,itse ostin tuolloin 230 koneeseen nuo Motonetista ja olivat Saksalaista valmistetta,samoilla numeroilla jopa kun orkkikset ainoastaan tähti puuttui!
Kokeileppa hakua noiden vaihdosta on juttua jonkin verran täällä.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Nikde kirjoitti:Moottorin lämmöllä ei ole vaikutusta, kuuluu myös lämpimänä. aluksi kuului vain pari sekuntia startin jälkeen, mutta nyt jatkuvaa. Mittarissa 220tkm mikä pitänee paikkansa auton papereiden mukaan.
Edit: lisäksi kiinnostaa tuo öljynpaine joka on aina tapissa, myös tyhjäkäynnillä, kuuluuko ns. ominaisuuksiin vai onko syytä vianetsintään?
Hyvä vain jos öp paineet tapissa kaikki noilta osin kunnossa,eli kuuluu ollakkin ja vanhalla koneella tyhjäkäynnillä lämpimänä voi laskea jopa 1 tienoillekkin,tosin liikkeelle lähdössä pitäisi nousta sinne 3een..
Tuntuisi kertomasi mukaan tulleen ne hydraulipainimet tiensä päähän tai joku niistä,noiden vaihto on suht yksinkertainen toimenpide,itse ostin tuolloin 230 koneeseen nuo Motonetista ja olivat Saksalaista valmistetta,samoilla numeroilla jopa kun orkkikset ainoastaan tähti puuttui!
Kokeileppa hakua noiden vaihdosta on juttua jonkin verran täällä.
Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Tekeekö nuo tuhojaan jos ääntävät jatkuvasti, eli uskaltaako tolla nyt muutaman päivän työmatkat (yht. n. 120km) suorittaa ennen nostimien vaihtoa? Tässäkin ketjussa kauhuskenaarioita nokan kulumisesta muutamalla sadalla kilometrillä...?
Tuskin tuo ajelu mitään tuohoja tekee,ellei tuo naputus ole jo pitkään vaivannut,tuossa omassa 230e tuo ääni vaivasi hyvänkin aikaa ennenkuin vika paikallistettiin hydraulikuppiin,eli painimia ei vaihdettu ainoastaan nuo hydrauli kupit.
Tätyypi tarkistaa oliko tuossa Alfamerin 124 korjausoppaassa juuri tuo hydraulikuppien vaihto hommelin ohjeistusta!?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Nikde kirjoitti:Täällä pari viikkoa sitten hankittu 190E 2.3 bensa, vm. 89. Vaihdoin uudet motox 5w40 öljyt ja suodattimen ja noin 200km tästä alkoi venakopasta kuulumaan kovaa naputusta. Ääni saattaa hetkellisesti loppua mutta palaa nopeasti takaisin. Öljynpainemittari näyttää 3baria tyhjäkäynnilläkin, mikäli tästä vois jotain johtopäätöksiä vetää? Näytti samaa myös vanhoilla öljyillä. Pitkään ruuhkassa seisoessa alkoi paineet vähän laskemaan n. 2.5 baariin ja meinaspa lämpöjäkin nostaa, kansipahviko menossa? :/
Tulipa mieleen tuo kun vaihdoit öljyt motoxiin ja sen jälkeen alko naputtaan, voisko mahdollisesti johtua tuosta öljymerkistä?
Ainaki nuo bilteman öljyt on täyttä kuraa, eikö öljytestissä ollut jopa kiinnileikkautumisen vaara näillä biltemoilla.
Ensin kyllä kokeilisin vaihtamaan öljymerkkiä ja sitten vasta nostinremppaa.
Nikde kirjoitti:Täällä pari viikkoa sitten hankittu 190E 2.3 bensa, vm. 89. Vaihdoin uudet motox 5w40 öljyt ja suodattimen ja noin 200km tästä alkoi venakopasta kuulumaan kovaa naputusta. Ääni saattaa hetkellisesti loppua mutta palaa nopeasti takaisin. Öljynpainemittari näyttää 3baria tyhjäkäynnilläkin, mikäli tästä vois jotain johtopäätöksiä vetää? Näytti samaa myös vanhoilla öljyillä. Pitkään ruuhkassa seisoessa alkoi paineet vähän laskemaan n. 2.5 baariin ja meinaspa lämpöjäkin nostaa, kansipahviko menossa? :/
Tulipa mieleen tuo kun vaihdoit öljyt motoxiin ja sen jälkeen alko naputtaan, voisko mahdollisesti johtua tuosta öljymerkistä?
Ainaki nuo bilteman öljyt on täyttä kuraa, eikö öljytestissä ollut jopa kiinnileikkautumisen vaara näillä biltemoilla.
Ensin kyllä kokeilisin vaihtamaan öljymerkkiä ja sitten vasta nostinremppaa.
Voisihan tuon ensin kokeilla. Mitäs öölejä näissä on suosittu käytettäväksi, Mobilia?
Nyt taas vaikuttas, että ääni on rauhottunu siitä mitä oli vielä pari päivää sitten.
Voiko joku liikkeelle lähtenyt lika esim. tukkia nostimen kanavan ja täten saa sen jumiutumaan?
Lisäksi tein seuraavanlaisen huomion öljyjä tarkastaessa. Avasin öljykorkin n. 5min ajon
jälkeen kurkkiakseni venakopan sisään ja sieltä tuli höyryä ja palaneen öljyn käryä...
Normaalia vai mikä tuon aiheuttaa?
Venakopan sisästä nyt voi ajon jälkeen tulla kaikkea palamiseen viittaavaa hajua ,se on ok.
Minä en muuten ajelisi paljon naputtavilla nostajilla ainakaan jos se kuumanakin naputtelee kun nostajan alla on sellaset puolipallo vai oliko ne kainujen alla olevat palat,pient ja voisko ne sitten lähteä sieltä välistä poies...kummoisti ne ei ainkaan ole siellä kiinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor