Diiselin turbotus hommat ja päästörajoitukset?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Diiselin turbotus hommat ja päästörajoitukset?

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Niin tuossa kaveri suunnittelee st:n ostoo tai sen rakentamista.
Lähinnä kysymys kuulukin että miksi noita väykkyjä ei ole niinkään superina kun noita 124:sia?

Kumminkin väykkyjä saisi monivena tekniikalla suht kohtuu hintaan.
Mitä näissä lankuissakin on käytetty.
Ei tarvittis muutakun rueta vaan virittää.

Vai onko näissä uudemmissa joku päästörajoitus homma sit sellanen et niitä ei kannata rueta turbottaa sen kummemmin kun ne on tehtaalta lähtenyt?

Vai miten nuo päästöt näissä diiseleissä yleensä menee kun ei ole kokemusta siltä puolelta.

Kun bensoissa taitaa olla että on automaattisesti vähäpäästöinen jos on -95 tai siitä uudempi.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

se vähäpäästöinen-merkintä on tullu pakolliseksi joskus 90-luvun alussa ja sillä merkittyjä autoja ei ole järkeä turbottaan. Joku testihomma siinä tuli mikä maksaa tuhansia jos on vähäpäästöinen.
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Bensa autot on vm.91 eteen päin vähäpäästöisiä ja kiisselit vm.92 jos oikein muistin:roll:

Eli tollaseen vähäpäästöiseen et saa tehdä mitään ahtimen vaihtoja isompaan tai jos ei ole cooleria niin asentaa sellasta ilma vtt:n mittausta hinnat alk.+1100€/kerta mittaus. :shock:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eicca_ kirjoitti: hinnat alk.+1100€/kerta mittaus. :shock:
Eikös ne tuol ruottis tee noita paaljon halvemmalla.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Niin tekee varmaan venäjälläkin, mutta kelpaako jossain puolassa tehty päästömittaus suomessa? :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Luulispas EU-alueella tehdyn testin kelpaavan, kelpaahan TÜV-todistukset yms. :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Luultavasti asiasta voi ainakin tehdä valituksen EU-johonkin jos unionin alueella virallisessa laitoksessa tehty mittaus ei kelpaa.
Jonkun muuten ihan tosissaan kannattaisi tätäkin asiaa selvittää. Ruotsi ja Viro kun eivät nyt NIIN kaukana sentään ole..
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eicca_ kirjoitti:Niin tekee varmaan venäjälläkin, mutta kelpaako jossain puolassa tehty päästömittaus suomessa? :roll:
Jos se o hyväksytty laitos niin kelpaahan se.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joopa joo, kun olis vielä AKEkin selvillä mitä mieltä ovat ja mitä sanoo laki.

Tässä kafkamainen esimerkki heidän kotisivuiltaan - ensin sanotaan, että
Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. Tällöinkin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien (tai myöhempien) päästövaatimusten tulee täyttyä. Auton moottoria saa kuitenkin muuttaa sylinterihalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

..eli valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin, eikö niin?
Mutta sitten:

Esimerkki 6.
Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus


Ai saakin asentaa omatekoisen laitteen ilman valmistajan tai viranomaisen hyväksyntää!? :roll:
Ja termi "Tutkimuslaitoksen päästömittaus", voi jösses mitä en sano..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Joopa joo, kun olis vielä AKEkin selvillä mitä mieltä ovat ja mitä sanoo laki.

Tässä kafkamainen esimerkki heidän kotisivuiltaan - ensin sanotaan, että
Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. Tällöinkin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien (tai myöhempien) päästövaatimusten tulee täyttyä. Auton moottoria saa kuitenkin muuttaa sylinterihalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

..eli valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin, eikö niin?
Mutta sitten:

Esimerkki 6.
Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus


Ai saakin asentaa omatekoisen laitteen ilman valmistajan tai viranomaisen hyväksyntää!? :roll:
Ja termi "Tutkimuslaitoksen päästömittaus", voi jösses mitä en sano..
Olen seurannut autoharrastajana noin 30 vuotta suomalaista autoalan lainsäädäntöä ja se on ollut tasoltaan hyvin vaatimatonta. Lainlaatijat ja alan asiantuntijat eivät selvästikään puhu samaa kieltä. AKEn asiantuntijat ovat sitten luku sinänsä. He eivät ymmärrä edes lakitekstiä, mutta tekevät silti sujuvasti epäasiallisia määräyksiä sen pohjalta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

XUX63 kirjoitti:Luulispas EU-alueella tehdyn testin kelpaavan, kelpaahan TÜV-todistukset yms. :roll:
Mahtaakohan pensiittiturbosarjaan ala mosselmann (190E) olla jossain TUV todistus? Mistä lähtien TUV todistuksia on värkätty? Asiahan helpottuisi kovasti jos tuommoisella voisi leiman "hakea" vilauttamalla pumaskoita... Sarja on valmistettu -90 ja auto johon sitä puuhataan on -88. Mosselmannille laitoin kerran viestiä sarjaa koskien (oisin ostanut osia), mutta eivät ole vastanneet. Taitaa olla niin ettei kannata englanniksi heitä lähestyä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eli suomeksi että -92:sta uudempaan ei kannata lähtee rakentaa ilman kottikärryllistä eukuja :?:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Manu300cea24 kirjoitti:Eli suomeksi että -92:sta uudempaan ei kannata lähtee rakentaa ilman kottikärryllistä eukuja :?:
jep , ellei rupea sitten "katsastus" roippeita vaihtamaan yms. yms. kerran vuodessa.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

epk kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Eli suomeksi että -92:sta uudempaan ei kannata lähtee rakentaa ilman kottikärryllistä eukuja :?:
jep , ellei rupea sitten "katsastus" roippeita vaihtamaan yms. yms. kerran vuodessa.
Eli ruattin malliin :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

tai sitten jos sattus olemaan jotain tuttuja töissä test center tiililällä niin hinta vois olla vähän järkevämpi :D
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Manu300cea24 kirjoitti:Eli suomeksi että -92:sta uudempaan ei kannata lähtee rakentaa ilman kottikärryllistä eukuja :?:
ELLEI auto satu olemaan ilman vähäpäästöinen merkintää?
ei ainakan minun -94 mallin 300tdt otteessa ole mitään merkintää vähäpäästöisyydestä :wink:
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Noissa uusissa otteissa ei ole sitä merkintää enää. Tiedot joutuu kattomaan koneelta konttorilla tai soittamaan akelta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18042
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

ELLEI auto satu olemaan ilman vähäpäästöinen merkintää?
ei ainakan minun -94 mallin 300tdt otteessa ole mitään merkintää vähäpäästöisyydestä
-92 ja uudempia käsitellään aina vähäpäästöisinä vaikkei otteessa ole merkintää.
Ainut mahdollisuus olisi se että auto on valmistenumeron mukaan tehty -91 eikä otteessa ole merkintää vähäpäästöisyydestä.
wiimax.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

aijaa,täälläpäin oli katsastusmies erimieltä.. noh,oikeestaan ihan sama,eise vakios jäis vaikka lukis isollakin että vähäpäästöinen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18042
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... varusteet/
:arrow: Henkilö- ja pakettiauton rakennemuutokset
:arrow: Moottorin muutokset
:arrow: Moottorin vaihto tai muutos ja pakokaasupäästöt
wiimax.fi
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... varusteet/
:arrow: Henkilö- ja pakettiauton rakennemuutokset
:arrow: Moottorin muutokset
:arrow: Moottorin vaihto tai muutos ja pakokaasupäästöt
Löytyi tällainen...

"Jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti."

Mitä mahtaakaan eripuolilla suomea sijaitsevissa konttoreissa olla huomattavasti? Johdonmukaista olisi jos tuohon tulisi joku prosenttiraja tiedossa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin