Katsastuksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Artois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 16.07.2004 18:42

Katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Artois »

On taas se aika vuodesta jolloin sai (huom sai) taas viedä w126 6 kk seisonnan katastukseen. Ajomatka katsastusten välillä 3269 km

Nytkun katsastustoiminta tuntuu olevan puheaiheena täytyy lyödä lisää vettä myllyyn.
Autossa ei ollut mitään muuta huomautettavaa paitsi päästöt oli 5% raja 4,5%.
No eikun auto huollon testeriin ( tunnettu mersuihin erikoistunut huolto ) ja huollossa tulos ei tätä tarvii säätää, päästöt vain alle 3,67%. However kaikki lukemat olivat kauttaaltaan erilaisia joka on kaiketi luonnollinen ilmiö
Ennen katsastusta ajettiin motukkaa noin 10 km ja 4 km normi Espoon raittia ja huoltoon aamuruuhkassa joten moottorin kyllä luulisi olevan kuuma. Tulpat ja putsari uudet, voihan olla että moottorissa toiminta muuttui seisonnan aikana mutta ero on mielestäni liian iso. Joku mättää.
En tiedä aiheuttiko katsastajan kommentti että kannattais säätää ennen tänne tuloa jotain (oliko mittausletku kunnolla paikallaan).
Autoa on joka kuukausi seisonnan aikana käytetty kerran kk lämpimäksi
auto seisoo lämpimässä tallissa

Ei haluaisi olla ilkeä mutta epäilys herää kuitenkin katsastus asemien vehkeistä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Toinen kiinnostava kohde on iskaritesti kertooko se oikeasti mitään!(lukemat 81% 81% 80% 79%) parashan on tällainen testi joka ei kerro mitään mutta sille on annetaan hylkäys arvot jotka ei perustu mihinkään

Kysymys;
montako onnettomuutta tiedät aiheutuneen heikoista iskunvimentimista tai edes osasyyllinen. prosenttuaalisesti vert. kaikki onnettomuudet

Seuraavaksi sitten kai tulee KPP testi(kaasupolkimen painallus testi jolla testataan montako kertaa olet painanut jalan konehuoneeseen asti ja aiheuttanut ekokatastrofin pakoputkessa) :P
w 108 -68 280s
w 123 -76 230
w 210 -96 220d
w 126 -83 280 se
c 219 -06 350
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Iskaritesti on aivan yhtä tyhjän kanssa. Esim. itse olen mennyt uusilla iskareilla leimalle, ja inssi totesi että eiköhän nuo vielä vuoden pari mene :shock: Arvot oli melko pienet. Jossain täällä oli juttua että esim. 124 menee tuosta testistä aina läpi oli iskarit minkäkuntoiset hyvänsä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja tomant »

Artois kirjoitti:...Autossa ei ollut mitään muuta huomautettavaa paitsi päästöt oli 5% raja 4,5%.
No eikun auto huollon testeriin ( tunnettu mersuihin erikoistunut huolto ) ja huollossa tulos ei tätä tarvii säätää, päästöt vain alle 3,67%. However kaikki lukemat olivat kauttaaltaan erilaisia joka on kaiketi luonnollinen ilmiö...Joku mättää...En tiedä aiheuttiko katsastajan kommentti että kannattais säätää ennen tänne tuloa jotain (oliko mittausletku kunnolla paikallaan).
Fiksuntuntuinen katsastusmies. Jos olisit mennyt mittauttamaan päästösi huoltoliikkeeseen ennen katsastusta ja ottanut siitä todistuksen, olisit säästänyt uusintakatsastuksen hinnan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

Joo päästöt kannattaa kaydä mittaamassa ennen katsastusta, niin voi vähän kikkailla tarpeen vaatiessa. Itse kävin pari päivää sitten leimalla isovanhempien 420 SE w140 korisella ässällä. Eka asia jonka katsastusmies autoon tultuaan sano oli "Onko oma ?", siitä arvasin että tarkka katsastus on tulossa, no leima tuli ku auto oli kunnossa. Ainut asia mistä mutis että on päivän myöhäs.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Täällä konttorilla tehdään pakokaasutesti jokatapauksessa, oli sitä lappua tai ei. Jos se löytyy, siitä ei vaan tarvitse maksaa. Aina näyttänyt katsastuksen mittari samoja lukemia oman lapun kanssa. Syy: samalla tarkistetaan että huoltojen mittarit on kalibroitu ja huijauksia ei ole välissä tehty. (vuoden sisällä katsastanut 20 autoa, yks pompannu päästöistä. :oops:)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jokuhan kai täälläkin mainitsi hirveiksi nousseista päästöistä.. Vai olikos se dieselin savumittaus... No, kuitenkin, lopputulos oli että päästömittarin anturit puhdistamalla selvisi, että auto onkin kunnossa.. Eli vika oli mittauslaitteissa..

Iskaritesti on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa.. Kesällä kun käytin Capricen leimalla, joka pyörä näytti noin 35%, ja katsari kehui, että on muuten jenkkiraudaksi tosi jämäkät. :lol:

Sama kaveri kertoi sitten, että esim. rättisitikkaa varten pitää keksiä hatusta omat hylkäysrajat, kun ei uutenakaan menisi läpi testistä :lol:

Pirun hyvä että meidän autojemme kuntoa valvotaan. Vaan nostihan se aikanaan katsastuksen hintaa muutamalla rahalla kun asemat joutuivat investoimaan niihin testilaitteisiin
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Jampuusi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 23.02.2004 19:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jampuusi »

Iskaritesterillä näkee parhaiten eron vasemman ja oikeanpuolen välillä ja sen perusteella voi jotakin määrättyä iskunvaimenninta tarkastella hieman tarkemmin (esim. vuotoja tms.). Parasta testerissä kuitenkin on, että se ilmoittaa sökön iskarin kyllä heti. Muuten arvot heittelevät iskunvaimentimen- ja autonmerkin ja mallin mukaan paljonkin.
E200CDI -99 (antifacelift)
220D -73
jarkkoil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 05.06.2005 18:09

Re: Katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja jarkkoil »

Artois kirjoitti:On taas se aika vuodesta jolloin sai (huom sai) taas viedä w126 6 kk seisonnan katastukseen. Ajomatka katsastusten välillä 3269 km

Nytkun katsastustoiminta tuntuu olevan puheaiheena täytyy lyödä lisää vettä myllyyn.
Autossa ei ollut mitään muuta huomautettavaa paitsi päästöt oli 5% raja 4,5%.
No eikun auto huollon testeriin ( tunnettu mersuihin erikoistunut huolto ) ja huollossa tulos ei tätä tarvii säätää, päästöt vain alle 3,67%. However kaikki lukemat olivat kauttaaltaan erilaisia joka on kaiketi luonnollinen ilmiö
Ennen katsastusta ajettiin motukkaa noin 10 km ja 4 km normi Espoon raittia ja huoltoon aamuruuhkassa joten moottorin kyllä luulisi olevan kuuma. Tulpat ja putsari uudet, voihan olla että moottorissa toiminta muuttui seisonnan aikana mutta ero on mielestäni liian iso. Joku mättää.
En tiedä aiheuttiko katsastajan kommentti että kannattais säätää ennen tänne tuloa jotain (oliko mittausletku kunnolla paikallaan).
Autoa on joka kuukausi seisonnan aikana käytetty kerran kk lämpimäksi
auto seisoo lämpimässä tallissa

Ei haluaisi olla ilkeä mutta epäilys herää kuitenkin katsastus asemien vehkeistä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Toinen kiinnostava kohde on iskaritesti kertooko se oikeasti mitään!(lukemat 81% 81% 80% 79%) parashan on tällainen testi joka ei kerro mitään mutta sille on annetaan hylkäys arvot jotka ei perustu mihinkään

Kysymys;
montako onnettomuutta tiedät aiheutuneen heikoista iskunvimentimista tai edes osasyyllinen. prosenttuaalisesti vert. kaikki onnettomuudet

Seuraavaksi sitten kai tulee KPP testi(kaasupolkimen painallus testi jolla testataan montako kertaa olet painanut jalan konehuoneeseen asti ja aiheuttanut ekokatastrofin pakoputkessa) :P
Älä mene sinne A-katsastukseen. Siitä asemasta on tullut vuosi vuodelta huonompi. Olin asiakas 10 vuotta. Nykyään pitää Espoosta mennä muualle katsastamaan, että saa yleensä asiallista palvelua. On siellä niitä asiallisia ja asiakaslähtöisiäkin, harvassa myös ne. Tuntuu olevan arpapeliä kun menee leimalle. Ainut varma asia on että hinta nousee jatkuvasti.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Tuohon iskari testiin vaikuttaaneen hyvinpaljon auton omamassa. Aikoinaan autonani oli suzuki swift. Joka iskari vuoti enempi ja vähempi, edessä ~45% ja takaiskunvaimentajat näytti ~6% tuloksia. Inssi hylkäs.

Seurvaavana päivänä joka nurkassa uudet iskarit ja tuloksena: edessä 60% ja takana 27%. Ja swiftissä toisen takapyörän pystyy nostamaan ilmaan kun vähän nykäsee takalokarista... :D

Jotkut ovat puhuneet että renkaanpaineillakin pystyy hämäämään. Itse en ole kokeillut.

Hinnat on kyllä aivan järkyttäviä. Tuollaisen kesä/talvi (Swift) rässin kun käyt leimauttamassa niin n.80%auton arvosta menee kankkulankaivoon.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jossain täällä oli juttua että esim. 124 menee tuosta testistä aina läpi oli iskarit minkäkuntoiset hyvänsä.
Ei todellakaan mene.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 815
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Parasta testerissä kuitenkin on, että se ilmoittaa sökön iskarin kyllä heti.
Ja tähän väliin pitäisi jostain löytyä "The Simpsons" -sarjan Nelsonin tunnushuuto " hah haaaa" (tai sinne päin :oops: ).

Emännän seatin iskarit jäätyivät kivikoviksi katsastuspäivän aamuna (talven ensimmäinen kunnon pakkasaamu). Sopivasti sulattelemalla sain auton leimalle, missä tulos oli 18/31 % (tai mitä ikinä yksiköt ovatkaan ... ). Ja hyvin kelpasi iskareiden puolesta inssille, vaikka seuraavana viikonloppuna menivät vaihtoon HENGENVAARALLISINA ... Siis vaihtoon omasta tahdosta :cry:
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Vastaa Viestiin