Kaasarin alla oleva motukka.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
zype
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:21
Paikkakunta: Oulu

Kaasarin alla oleva motukka.

Viesti Kirjoittaja zype »

Mikäs mahtaa olla tuossa 190 2.0 kaasarin alla oleva motukka ja siihen tulee johto. Mihin vaikuttaa jos lukitus mutterin avaa ja pyöräyttää jompaan kumpaan suuntaan. Se keltä auton ostin niin meinas että sen pyöräyttäminen vaikuttaa päästöihin?
Mb 190 2.0 B vm-88
Ex:
Gti golf Edition 2.0 8v vm-94
Passat 1.9td vm-95


Kiireettömyys on mahtavaa, ajan myötä sitä oppii arvostaan.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

tyhjäkäyntimoottori :D joo arvaus.
Partanen.net
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

tyhjäkäyntimoottori
Ei nyt ihan, kaasutinmoottorissa ei ole moista.

Se on yhdistetty polttoaineensyötön katkaisin moottorijarrutuksessa ja suutinputken pidike.

Härvelissä oleva solenoidi nostaa neulan suutinputkea moottorijarrutuksessa hieman, jolloin polttoaineensyöttö katkeaa, kunnes syöttökierrosluku saavutetaan. Tällöin suutin palaa normaalitilaaan.

Solenoidia pyörittämällä säädetään myös tyhjäkäynnin seosta. Tällöin suutinputken korkeus muuttuu, jollloin alakierrosrekisterin ja tyhjäkäynninen seos muuttuu. Moottorijarrutustoimintoon säätäminen ei vaikutaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

unski kirjoitti:
tyhjäkäyntimoottori
Ei nyt ihan, kaasutinmoottorissa ei ole moista.
.
Eikö? Täytyy sitten opiskella lisää kun olen luulut, että tuossa BMW:n E30:n vm 88 kaasarissa olisi sellainen.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

ny mä verin herneet. :D
Partanen.net
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Eikö? Täytyy sitten opiskella lisää kun olen luulut, että tuossa BMW:n E30:n vm 88 kaasarissa olisi sellainen.
Nythän puhuttiin Mersuissa käytettävistä Strömbergin 175 klooneista... niissä ei erillistä sähköllä ohjattua "tyhjäkäyntimoottoria" ole koskaan ollut. Alipaineella toimivia säätöhässäköitä kylläkin.

Mikäli taas Bemarissasi on taas Pierburgin 2e2, on se jo melkoinen sekasotku kaasutinta ja ruiskua. Ensiökurkun rikastus toimii erillisellä sähköisellä rikastussläpällä, joka onkin sitten melkoinen keksintö. E2e:ssä muistakseni (en kylläkään hirveästi haluaisi muistella, on niin "mielenkiintoinen" laite) tyhjäkäyntiä ohjataan alipainekelloilla.... toimiessaan tosin 2e2 on erittäin pieniruokainen ja varma keksintö.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

unski kirjoitti:
Eikö? Täytyy sitten opiskella lisää kun olen luulut, että tuossa BMW:n E30:n vm 88 kaasarissa olisi sellainen.
Nythän puhuttiin Mersuissa käytettävistä Strömbergin 175 klooneista... niissä ei erillistä sähköllä ohjattua "tyhjäkäyntimoottoria" ole koskaan ollut. Alipaineella toimivia säätöhässäköitä kylläkin.

Mikäli taas Bemarissasi on taas Pierburgin 2e2, on se jo melkoinen sekasotku kaasutinta ja ruiskua. Ensiökurkun rikastus toimii erillisellä sähköisellä rikastussläpällä, joka onkin sitten melkoinen keksintö. E2e:ssä muistakseni (en kylläkään hirveästi haluaisi muistella, on niin "mielenkiintoinen" laite) tyhjäkäyntiä ohjataan alipainekelloilla.... toimiessaan tosin 2e2 on erittäin pieniruokainen ja varma keksintö.
juu anteeksi mutta onko mesessäkin ollu römppää?
Partanen.net
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ainakin w115, w201, w123 kaasutinmallit ja taisipa alkusarjan w124 200:kin saadaa kunnian imeä menovetensä Strömbergin keksinnön läpi...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

unski kirjoitti:ainakin w115, w201, w123 kaasutinmallit ja taisipa alkusarjan w124 200:kin saadaa kunnian imeä menovetensä Strömbergin keksinnön läpi...
pahoittelen. aika yksin ketaisia säätää mutta...
Partanen.net
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

unski kirjoitti:
Eikö? Täytyy sitten opiskella lisää kun olen luulut, että tuossa BMW:n E30:n vm 88 kaasarissa olisi sellainen.
Nythän puhuttiin Mersuissa käytettävistä Strömbergin 175 klooneista... niissä ei erillistä sähköllä ohjattua "tyhjäkäyntimoottoria" ole koskaan ollut. Alipaineella toimivia säätöhässäköitä kylläkin.

Mikäli taas Bemarissasi on taas Pierburgin 2e2, on se jo melkoinen sekasotku kaasutinta ja ruiskua. Ensiökurkun rikastus toimii erillisellä sähköisellä rikastussläpällä, joka onkin sitten melkoinen keksintö. E2e:ssä muistakseni (en kylläkään hirveästi haluaisi muistella, on niin "mielenkiintoinen" laite) tyhjäkäyntiä ohjataan alipainekelloilla.... toimiessaan tosin 2e2 on erittäin pieniruokainen ja varma keksintö.
tarkoittaakos tou 2e2 samaa kuin mun entisessä romussa ollut pierburgin 2-ee se oli melko surkea esitys kun alkoi vikaantumaan?

Onneksi pääsi eroon siitä kaasarivirityksestä kun auton möi pois!
edesmennyt
W201
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Pitää pyytää anteeksi huolimattomuusvirhettä. Siis tarkoitin Pierburgin sähkökaasuttimella juuri tuota 2-ee:tä enkä 2e2:ta. 2e2 on normaali 2-kurkkuinen vakuumiohjattu kaasutin, kun taas 2-ee on sähköohjattu kaasutin, jota on käytetty mm. w124 200:ssa. Pahoittelen :oops:
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
zype
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:21
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja zype »

Vaikuttaako kyseisen motukan pyörittäminen bensiinin syöntiin? Kun ostin auton niin tuntui kun se olisi syönyt bensaa vähemmän. Nyt kun pyöräytin sitä niin auto tuntuu syövän enemmän bensaa. Kylmänä tyhjäkäynti noin 1000, lämpimänä 800-900 pintaan. Auto käy hyvin, mutta kylmänä hieman nykii kun taas lämmetessään pelaa kuin unelma.
Mb 190 2.0 B vm-88
Ex:
Gti golf Edition 2.0 8v vm-94
Passat 1.9td vm-95


Kiireettömyys on mahtavaa, ajan myötä sitä oppii arvostaan.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Vaikuttaako kyseisen motukan pyörittäminen bensiinin syöntiin?
vaikuttaa ja melko ratkaisevasti tyhjäkäynti- ja osakaasuseokseen ja kulutukseen. Asia on aivan sama kuin moottoripyörien luistikaasuttimien neulan kerkeuden säätö, nyt vain muutetaan suutinputken korkeutta. Oikea säätö voidaan tehdä vain pakokaasuanalysaattorilla.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin