Auto on 1994 w124 korinen e420. Ongelmana oli että moottorin lämmöt eivät nousseet normaali tasolle vaan jäivät yleensä noin 60-70 asteen hujakoille. Termostaatin vaihdolla moottori lämpesi hiukka nopeammin ja korkeammalle, noin 70-75 asteeseen, mutta jäivät silti vielä liian alas. Jäähdytysnesteen lämpöanturin vaihdon jälkeen lämmöt nousevat nykyään aivan normaalille tasolle, sinne hiukan yli 80 asteeseen
Lämpöongelma itsessään on näillä korjautunut, mutta jäi häiritsemään kun lämpöanturia tilatessa sanoivat veholla että siellä olisi kaksi anturia. Toinen tuolle lämpömittarille joka on kojetaulussa ja toinen erikseen ECU:lle. Missäköhän mahtaa moinen ECU:n anturi sijaita jos siellä sellaista onkaan?
Voipi olla. Oli tuon kojetaulussa sijaistsevan mittarin anturi sen verran hapekkaassa kunnossa, että saattaa olla sen ECU:n ja sytkänkin anturi aika vaihtokunnossa. Jos tietäisi mistä sitä ettiä niin osaisi tilata uuden samanlaisen.
Onhan tuosta jotain apua. Itekkin olen tuota katellut, mutta en ole varma mikä noista antureista se mahtaa olla, kun tuo nro. 62 on se anturi joka on kojetaulun mittarille. Onkohan se tuo nro. 65 joka on sen vasemmalla puolella?
Otapa yhteys nimimerkkiin karra... miten muistelen että hän olisi puuhannut jotain lämpöjen kanssa omassa autossaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Täytyykin katsoa kun kerkeää jos löytyisi noiden värien mukaiset johdot jostain anturista, jos ei löydy niin pitää karra:lta kysellä jos sillä oli tietoa enempi
Nippe kirjoitti:Täytyykin katsoa kun kerkeää jos löytyisi noiden värien mukaiset johdot jostain anturista, jos ei löydy niin pitää karra:lta kysellä jos sillä oli tietoa enempi
Niin ei minullakaan tähän mitään lisättävää ole , omat lämpöongelmat poistui termostaatin vaihdolla. Eli lämmöt jäi sinne 70 korville ja nyt nousevat noin 82 asteeseen auton mittarin mukaan.
Ainakin M119.960 versiossa on lämpötila-anturit vierekkäin imusarjan etureunan nestetilassa, aivan nokan asentotunnistimen välittömässä läheisyydessä...
Se nelinapainen ohjasi alkuperäisesti minulla KE-Jetronicin ryyppypiiriäkin, mutta eikös sinulla ole jo sähköinen-ruisku...?? Toki anturi voi olla sama, tai sitten autossasi on jo nykyaikaisempi toteutus, jolloin yksi lämpötila-viesti riittää hoitamaan kaiken...
Sen verran selvisi, että tuo vasemman puoleisin on mittariston anturi (detali nro. 62), johon tulee vain yksi vihreä johto. Keskellä on ilmeisesti ECU:n ja sytkän nelinapainen anturi, siihen tulee vihreä-musta, vihreä-punainen, puna-valkoinen ja punainen johto. Oikealla puolella olevaan anturiin tulee sini-valkoinen ja puna-keltainen johto, tuosta ei ole mitään hajua mikä anturi mahtaa olla kun ei detalissakaan siitä mitään lue.
Sivun toiseksi ylin kuva eli nro 12 on E420:n johdot. Liittimien 95 ja 135 kytkentäkohteena on "refrigerant temprature sensor". Nro 125 on "cooling water temperature gauge", käsittääkseni mittariston anturi.
Eli onko antureita siis kolme? Yksi menee mittaristoon, kaksi ECU:uun...