Sisällä autossa on kylmä vaikka ajaisi 300km lämppäri täysillä, olen kokeillut ilman autom. ilmastointia ja sen kanssa, niin silti aina kylmä. ikkunatkin huurussa aina, paitsi tuulilasi. mikähän on vikana? toivon että löytyy vastaus niin ei tarvi mennä karvalakki ja turkiskauppaan
kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Eikö siellä ole muuten joku sähköinen venttiili, joka säätää kuuman veden pääsyä lämppärille.. Noissa vanhemmissa oli nuo ns. "närhenmunat", jotka aiheutti just ton saman ilmiön ettei tullut lämpöä kajuuttaan.
Lueskelin eilen foorumilta näistä lämpeämisongelmista,ja kyllähän se taitaa minullakin olla termari vaihtokunnossa,tänään haen oulun Mb-osasta uuden vaihdan.Kerron sitten että auttoiko.
otin raitisilmasuodattimen kokonaan pois ja nyt toimii ku unelma. suodattimen olin vaihtanu syksyllä.mutta silti oli paskanen. taidan olla talven ilman koko suodatinta.
Keulaa vaan kunnolla tukkoon. Nykydieselien ominaisuuksiin kuuluu vähäinen hukkalämmöntuotto ja ainoa lääke lämpöjen nostoon on tilkitä keulaa riittävästi ajoviiman estämiseksi.
meizzi kirjoitti:otin raitisilmasuodattimen kokonaan pois ja nyt toimii ku unelma. suodattimen olin vaihtanu syksyllä.mutta silti oli paskanen. taidan olla talven ilman koko suodatinta.
Arska124 kirjoitti:eipä vaikuttanut termarin vaihto,lämmöt on noin 60astetta.pahviakin on keulassa. pakkasta noin -15.
No onpa ihme etti lämpene ! Onko originaali 92-asteinen termari ?
Motonet myy dieseliin 87-asteista, mikä ymmärtäkseni on bensakoneen termari.
Puolen tunnin ajamisella pitäisi kyllä nousta lämmöt.
Nämä nykyiset dieselkoneet on niin taloudellisia ettei hukkalämpöä riitä kunnolla enää lämppärille-pitää olla webasto..sekin on kovalla pakkasella-30 hitaahko aluksi mutta ajomatkan jatkuessa yli puolituntia alkaa lämpö riittää. itsellä -2000 mallin 200 cdi A mersu jossa kyllä ei tarte palella kun vaan pitää webastoa päällä.. ja vielä -20 pärjää auton omalla lämmityslaitteella kun moottori on saavuttanut normaalin n. +80 käyntilämpötilan
Arska124 kirjoitti:eipä vaikuttanut termarin vaihto,lämmöt on noin 60astetta.pahviakin on keulassa. pakkasta noin -15.
No onpa ihme etti lämpene ! Onko originaali 92-asteinen termari ?
Motonet myy dieseliin 87-asteista, mikä ymmärtäkseni on bensakoneen termari.
Puolen tunnin ajamisella pitäisi kyllä nousta lämmöt.
Ehkä sitä ei enään täällä eteläsuomessa osaa arvioida mitä -15 astetta merkitsee. Mutta, kyllä pari viikkoa sitten kun oli muistaakseni -12 astetta niin autoni (W203 200 CDI -01) lämmöt nousi lähelle 90 astetta vajaan tunnin motari + kaupunkiajon + pienen esilämmityksen avulla.
Oma termarini on lähes 3 vuotta vanha ja mielesäni se toimi uutena paremmin, joten aika mysteeri minulle tuo Arskan auton kylmä kone.
Vai onkohan mulla koneessa vikaa kun kuumenee noin paljon.
hanta kirjoitti:Ehkä sitä ei enään täällä eteläsuomessa osaa arvioida mitä -15 astetta merkitsee. Mutta, kyllä pari viikkoa sitten kun oli muistaakseni -12 astetta niin autoni (W203 200 CDI -01) lämmöt nousi lähelle 90 astetta vajaan tunnin motari + kaupunkiajon + pienen esilämmityksen avulla.
Oma termarini on lähes 3 vuotta vanha ja mielesäni se toimi uutena paremmin, joten aika mysteeri minulle tuo Arskan auton kylmä kone.
Vai onkohan mulla koneessa vikaa kun kuumenee noin paljon.
Veikkaan että mulla taitaa olla autossa vikaa (w203 220CDI -01)
kunpa nousiskin llämmöt tonne yli 80asteeseen.
tuntuu ettei tuo sisäpuhallinkaan pelaa kunnolla,vaikka pitää 6:lla niin ei puhalla kovin lujaa,kun sitä siirtää alemmas ---> niin puhaltaa pikku hetken kovempaa,voiko raitisilmasuodatin vaikuttaa?
No kyllähän sen 6:lla pitäisi eniten puhaltaa. Raitisilmasuodatin pitäisi vaihtaa 20 tkm välein. Omaani vaihdoin juuri ja vaikutus aikamoinen. Ilmahan otetaan sieltä pölyisestä moottoritilasta, joten suodatin on kovilla.
Mutta ellet ole vielä vaihtanut niin kokeilepa ottamalla vähäksi aikaa kokonaan pois. Samalla näet miten tukossa on = musta. Sehän löytyy sieltä akun yläpuolelta ja on pelkillä klipsuilla kiinni.
hanta kirjoitti:No kyllähän sen 6:lla pitäisi eniten puhaltaa. Raitisilmasuodatin pitäisi vaihtaa 20 tkm välein. Omaani vaihdoin juuri ja vaikutus aikamoinen. Ilmahan otetaan sieltä pölyisestä moottoritilasta, joten suodatin on kovilla.
Mutta ellet ole vielä vaihtanut niin kokeilepa ottamalla vähäksi aikaa kokonaan pois. Samalla näet miten tukossa on = musta. Sehän löytyy sieltä akun yläpuolelta ja on pelkillä klipsuilla kiinni.
Otin sen kokonaan pois ja kävin kokeilemassa,ehkä pieni parannus oli,onko oikein että tuo puhallin vähän "humpaa".
moottorilämmöt ei nouse 80asteeseen vaikka pakkasta on vain -8,keulalla on pieni pahvi.
Arska124 kirjoitti:[onko oikein että tuo puhallin vähän "humpaa".
moottorilämmöt ei nouse 80asteeseen vaikka pakkasta on vain -8,keulalla on pieni pahvi.
Mun puhallin välillä hakee oikeaa kierroslukua aluksi, mutta johtunee järjestelmästä, oletan että kuuluu asiaan kun kuitenkin asettuu muutamassa sekunnissa. Edelleen ihmettelen ettei lämmöt nouse, mikäs muu vika siinä voisi olla kuin etta termari päästää liian aikaisin vettä ???? Onko kellään ehdotuksia, omastani kytkin sähkölämmityksenkin pois, mutta kyllä tuohon 80 asteeseen sentään nousee puolessa tunnissa.
.
Pienelle pahville on ihan sama, onko vai ei.
Koko keulan peittävästä on vasta hyötyä.
Varmaan lämpöjen nousu on ajotyylistäkin jollain lailla kiinni.
sopivan joustavalla ajotyylillä ei moottori vaan näillä rajoituksilla rasitu juuri ollenkaan.
En minäkään oikein muuta keksi.
Itselläkin se oli pelkästään termarista kiinni, ja minä ostin vaan ihan halvimman, mitä löytyi.
Onkohan kierrätettävän pakokaasun lauhduttimessa jonkinlainen termostaatti myös, sieltähän voisi lämpöä "karata".
Kyllä kai tuo automaattikin hieman lisää lämpenemistä ainakin kaupunkiajossa. Mikähän noita termareita muuten vaivaa, lepotilassahan termari on kiinni ja lämmön noustessa vahamötikkä alkaa laajeta ja työntää termarin auki. Nyt tuntuisi siis siltä että vanhetessaan tuo mötikkä laajenee helpommin avaten termarin nopeammin. Vai kuoleentuuko se jousi joka puristaa termostaattia kiinni ?
Arska124 kirjoitti:Pitää tukkia koko keula,jos palelee niin on liian vähän vaatetta päällä
Eilen tuli käytyä jääradalla niin ei trailerin kanssakaan noussut yli 65asteen ajoa noin 5km 80km/h.
Kokeiles ajaa pidempi matka. Hitaitahan nämä on tunnetusti lämpenemään. Ei mullakaan nouse kun 70 astetta / 20km kun aamulla töihin tuun. Pitempimatka kärryllä jossa kelkka kyydissä niin 100km/h ja lämmöt lähes 100 astetta..
Onhan sulla se lisälämmitysvastus päällä? Siis valittu ajotietokeen näytöstä:
Arska124 kirjoitti:Pitää tukkia koko keula,jos palelee niin on liian vähän vaatetta päällä
Eilen tuli käytyä jääradalla niin ei trailerin kanssakaan noussut yli 65asteen ajoa noin 5km 80km/h.
Kokeiles ajaa pidempi matka. Hitaitahan nämä on tunnetusti lämpenemään. Ei mullakaan nouse kun 70 astetta / 20km kun aamulla töihin tuun. Pitempimatka kärryllä jossa kelkka kyydissä niin 100km/h ja lämmöt lähes 100 astetta..
Onhan sulla se lisälämmitysvastus päällä? Siis valittu ajotietokeen näytöstä:
Heater booster = Automatic
tota vastusta en ole edes ajatellu,pitääpäs katsoa,miten voi todea että on kunnossa tai viallinen?
Arska124 kirjoitti:Pitää tukkia koko keula,jos palelee niin on liian vähän vaatetta päällä
Eilen tuli käytyä jääradalla niin ei trailerin kanssakaan noussut yli 65asteen ajoa noin 5km 80km/h.
Kokeiles ajaa pidempi matka. Hitaitahan nämä on tunnetusti lämpenemään. Ei mullakaan nouse kun 70 astetta / 20km kun aamulla töihin tuun. Pitempimatka kärryllä jossa kelkka kyydissä niin 100km/h ja lämmöt lähes 100 astetta..
Onhan sulla se lisälämmitysvastus päällä? Siis valittu ajotietokeen näytöstä:
Heater booster = Automatic
tota vastusta en ole edes ajatellu,pitääpäs katsoa,miten voi todea että on kunnossa tai viallinen?
Arska124 kirjoitti:Pitää tukkia koko keula,jos palelee niin on liian vähän vaatetta päällä
Eilen tuli käytyä jääradalla niin ei trailerin kanssakaan noussut yli 65asteen ajoa noin 5km 80km/h.
Kokeiles ajaa pidempi matka. Hitaitahan nämä on tunnetusti lämpenemään. Ei mullakaan nouse kun 70 astetta / 20km kun aamulla töihin tuun. Pitempimatka kärryllä jossa kelkka kyydissä niin 100km/h ja lämmöt lähes 100 astetta..
Onhan sulla se lisälämmitysvastus päällä? Siis valittu ajotietokeen näytöstä:
Heater booster = Automatic
tota vastusta en ole edes ajatellu,pitääpäs katsoa,miten voi todea että on kunnossa tai viallinen?
Vastus oli ainakin pois päältä.
No nii. Alkaa lämpenemään nopeemmin. Varaudu kulutuksen kasvuun..
Kun autokäynnissä ja vaihdat vastuksen käyttöön/pois muuttuuko kierrokset? Kuormittuuko moottori/laturi?