Nooo,siitä sitten kotiinpäin ajelemaan ja kas; ensimmäisistä liikennevaloista kiihdytettäessä,kun nopeus kipusi jonnekin 4-5kympin väliin,syttyi tuo kolmio keskelle mittaristoa.
! valo palaa...
! valo palaa...
Juu,vaihdoinpas tuossa eilen renkaat ja "herkistelin" takajarut siinä samalla.
Nooo,siitä sitten kotiinpäin ajelemaan ja kas; ensimmäisistä liikennevaloista kiihdytettäessä,kun nopeus kipusi jonnekin 4-5kympin väliin,syttyi tuo kolmio keskelle mittaristoa.
Kun jarrutin seuraaviin valoihin,valo sammui saman tien kun koski jarrupolkimeen.Ja taas kiihdytyksessä sama juttu,valo syttyi tuossa nopeudessa,ja jäi palamaan.Sitten kokeilin kehällä kotiin mennessäni n.80km/h vauhdissa "hipaista" jarrupoljinta.No valo sammui taas,mutta syttyi nopeasti uudestaan kun jarrun löysäsi,mitä se ei tehnyt pienemmällä n, 45km/h nopeudella.Jarrut toimivat kuitenkin ihan normaalisti kaikissa nopeuksissa. Löytyisiköhän raadilta minkäännäköisiä ehdotelmia harmin aiheuttajaksi.
Renkaiden profiililla tuskin on osuutta asiaan,takana kun on 55 sarjalaiset ja edessä 60 sarjalaiset.(Olipas typerä toteamus) 
Nooo,siitä sitten kotiinpäin ajelemaan ja kas; ensimmäisistä liikennevaloista kiihdytettäessä,kun nopeus kipusi jonnekin 4-5kympin väliin,syttyi tuo kolmio keskelle mittaristoa.
"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
Niin, siis mittaako ASD takavetoautossa myös akselien nopeuksien eroa kuten 4Maticissa vaiko vain taka-akselin eri puolien nopeuseroja.
Itse olisin valmis tutkimaan myös sen vaihtoehdon, että toisen puolen jarru herkistelyn jälkeen hiukan makaa päällä. Jos ASD on kovasti herkällä päällä, se voinee huomata myös jomman kumman puolen nahistavan -- sillähän on silloin enemmän vastusta pyörittää eli se on "pitävällä pinnalla" ja sitten kevyemmin pyörivä pyörä olisi taas liukkaalla, jolloin ASD:n apua tarvitaan.
Itse olisin valmis tutkimaan myös sen vaihtoehdon, että toisen puolen jarru herkistelyn jälkeen hiukan makaa päällä. Jos ASD on kovasti herkällä päällä, se voinee huomata myös jomman kumman puolen nahistavan -- sillähän on silloin enemmän vastusta pyörittää eli se on "pitävällä pinnalla" ja sitten kevyemmin pyörivä pyörä olisi taas liukkaalla, jolloin ASD:n apua tarvitaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Etu - ja taka-akselien pyörintäeroja, koska noissa on sen verran vanhanaikainen ABS että se laskee takapään pyörintänopeutta yhdellä anturilla perämurikasta, ei pyöriltä.Aku P kirjoitti:Niin, siis mittaako ASD takavetoautossa myös akselien nopeuksien eroa kuten 4Maticissa vaiko vain taka-akselin eri puolien nopeuseroja.
Edessä sitten tietty onkin anturit molemmissa pyörissä.
"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
Eikö -88 W124:ssa ole ABS vakiona.
Pistäs virrat päälle ja katso syttyykö ABS:n varoitusvalo mittaristossa. Jos ei, sen jälkeen kannattaa selvittää onko ko. valon polttimo mahdollisesti nappaistu h***iin. Tällaisiakin tapauksia tiedän pari. Jos polttimo on paikallaan eikä valo syty virrat päälle pistettäessä "tsekkausta varten", voipi olla jotain muuta hämärää absissa.
Sinänsähän ABS:n varoitusvalon palaminen (so. järjestelmän toimimattomuus) ei tarkoita, etteikö ASD toimisi. AInakin itsellä on joskus ollut niin, että ABS-valo palaa mutta ASD toimii komeasti.
Maurille kiitokset muistinvirkistyksestä.
Pistäs virrat päälle ja katso syttyykö ABS:n varoitusvalo mittaristossa. Jos ei, sen jälkeen kannattaa selvittää onko ko. valon polttimo mahdollisesti nappaistu h***iin. Tällaisiakin tapauksia tiedän pari. Jos polttimo on paikallaan eikä valo syty virrat päälle pistettäessä "tsekkausta varten", voipi olla jotain muuta hämärää absissa.
Sinänsähän ABS:n varoitusvalon palaminen (so. järjestelmän toimimattomuus) ei tarkoita, etteikö ASD toimisi. AInakin itsellä on joskus ollut niin, että ABS-valo palaa mutta ASD toimii komeasti.
Maurille kiitokset muistinvirkistyksestä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Eikös ne abs ja airbag olleet alusta lähtien 124 vakiovarusteena.Silloin ei kannata laittaa eri profililla varustettuja renkaita eri akseleille.Koska abs mittaa renkaiden pyörimis eroja. Sitten jos on vielä luistonestoja, ajonvakautusta yms. Tästä seuraa, että kaikilla akseleilla täytyy olla samanlaiset renkaat. Esim. Häiriöitä saattaa aiheuttaa, jos otat toiselle akselille uudet renkaat ja toiselle akselille jää vanhat kuluneet renkaat. Eli nämä anturit ovat todella herkkiä.
Joo, W124-malleihin tuli ABSit jo ennen faceliftiä vakioksi kautta linjan. Vuosi oli -88.Aku P kirjoitti:Samassa missä pahvikyljetkin? Minusta jo aikaisemmin.Timo L. kirjoitti:Eikö ABS tullut vakioksi vasta faceliftin myötä kautta linjan?
ASD:tä tietysti ole saanut ilman ABSeja. ASD käyttää toimiakseen juuri ABS:n antureita.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija

- Viestit: 1227
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Itsellä ei ole minkään sortin kokemusta noista elektroniikkasysteemeistä käytännössä, mutta omassa vanhuksessa jossa ei myöskään ole mitään ylimääräistä elektroniikkaa syttyi kiihdyttäessä (200D kiihtyy, uskokaa pois
) käsijarrun merkkivalo johon oli yhdistetty jarrunesteen vähäisyyden varoitusvalo. Aina kun kiihdytteli niin jarrunesteet pakkautuivat säiliön takaseinään ja merkkivalo paloi jonkin aikaa...
Niin tämän viestin pointti oli että onko tuolla ´!´-merkkivalolla useampiakin funktioita kuin vain yksi?
Niin tämän viestin pointti oli että onko tuolla ´!´-merkkivalolla useampiakin funktioita kuin vain yksi?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Hyvä pointti. Itsellä vilkutteli muuten säännöllisen epäsäännöllisesti kolmiovaloa kun hydraulinesteen määrä oli päässyt vajaaksi...
Ja tämä perän tason säätö hytrauliikkoineenhan on farkuissa aina.
Ja tämä perän tason säätö hytrauliikkoineenhan on farkuissa aina.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
Jokko Päivärinne
- Mersumies

- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Meikällä on ässässä hydraulineste käytännössä loppu vuodon takia. Kolmiovalo ei pala, kuin sillon kun pyörät sutii. Eli minulla ei ainakaan valolla ole mitään tekemistä neste-määrän kanssa. Nestemäärän näkee vaan mittatikusta säiliössä. Säiliöitä on tietty erilaisia eri malleissa.Aku P kirjoitti:Hyvä pointti. Itsellä vilkutteli muuten säännöllisen epäsäännöllisesti kolmiovaloa kun hydraulinesteen määrä oli päässyt vajaaksi...![]()
Ja tämä perän tason säätö hytrauliikkoineenhan on farkuissa aina.
Pidän Maurin teoriaa oikeana.
Valitettavasti Ford Scorbioni ei ollut ensimmäinen sarjatuotanto auto, jossa oli abs jarrut. Kyseinen kunnia menee S-sarjan Mercedekselle, siinä olivat kyseiset jarrut eli nykyinen abs vuonna 1978. Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
ABS
Meneepä OT:ksi, mutta Moskvitsh Elitessä oli venttiilillä toteutetut lukkiutumattomat jarrut... Nämä "ensimmäinen ABS/airbag" -hässäkät ovat usein aika vaikeaselkoisia, koska niissä on tuota tulkintavaraa. Jenkeillä on ihan oma ajanlasku, eivät juuri noteeraa Euroopan tapahtumia, ja mikä sitten on ollut vakiona ja mikä ei niin mene ja tiedä. "Tietoa" on paljon.petri.n kirjoitti:Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Leka laittoi:
ASD:tä tietysti ole saanut ilman ABSeja. ASD käyttää toimiakseen juuri ABS:n antureita
Etteikö ASD:tä ole saanut ilman ABS:ää! Nyt täytyy kyllä katsoa oikein klaassien kans tota mittaristoa,et mitä valoja sillä loppujen lopuksi tuikkiikaan: I´ll be back!!
ASD:tä tietysti ole saanut ilman ABSeja. ASD käyttää toimiakseen juuri ABS:n antureita
Etteikö ASD:tä ole saanut ilman ABS:ää! Nyt täytyy kyllä katsoa oikein klaassien kans tota mittaristoa,et mitä valoja sillä loppujen lopuksi tuikkiikaan: I´ll be back!!
"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
Aivan, mutta W116:ssakaan ne eivät olleet vakiona. Minunkin mielestäni Scorpio oli ensimmäinen auto, jossa ne olivat vakiona kautta linjan.petri.n kirjoitti:Valitettavasti Ford Scorbioni ei ollut ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa oli abs jarrut. Kyseinen kunnia menee S-sarjan Mercedekselle, siinä olivat kyseiset jarrut eli nykyinen abs vuonna 1978. Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
Noissa muissakaan ne eivät varmaan olleet vakiovarustuksena.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Heh silti mielummin ottaisin tavallisen w124:sen kuin abs jarruilla varustetun taunuksen.Timo L. kirjoitti:Aivan, mutta W116:ssakaan ne eivät olleet vakiona. Minunkin mielestäni Scorpio oli ensimmäinen auto, jossa ne olivat vakiona kautta linjan.petri.n kirjoitti:Valitettavasti Ford Scorbioni ei ollut ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa oli abs jarrut. Kyseinen kunnia menee S-sarjan Mercedekselle, siinä olivat kyseiset jarrut eli nykyinen abs vuonna 1978. Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
Noissa muissakaan ne eivät varmaan olleet vakiovarustuksena.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Kyllä, todennäköistä on näin. Renkaiden erikokoisuudesta on syytä aloittaa tutkinnat.Day Downhill kirjoitti:Pidän Maurin teoriaa oikeana.
Mistä näistä tietysti 15 vuotta vanhoista autoista tietää, mikä siellä saa milloinkin varoitusvalot syttymään. Välttämättähän koko vehkeessä ei ole vikaa, mutta valo vaan saa jostain "väärää tietoa".
Ei minustakaan. ABS voi olla yksinään, mutta ASD ei ilman ABS:ia.sepikate kirjoitti:Etteikö ASD:tä ole saanut ilman ABS:ää! !
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Eipä auttanu vaikka oikeen klaassit päässä kattelin mittaristoa.Ei löydy mitään viitteitä ABS:stä.Jaa että saksanmaalla on tommosia ASD vehkeitä ilman ABS:ää.?Oiskohan mulla sitten juuri sellainen,kun tuokin on uiteltu saksasta YK-tuliaisina -99? Mutta ABS:ää ei mulla ole.Täytyy vielä piruuttaan kokeilla pääsiäispyhinä vaihtaa renkaat takaa eteen ja toisinpäin. 
"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
ABS:t tuli W126 korimalliin -80 (tyypitetty suomessa keväällä -80)
En ole kuullut W116 mallissa olleen, viimeisissä W123 kyllä oli.
Oikaiskaa jos muisti pettää.
ABS jarrut on Mersun, Bosch:in ja Wabco Westinghousen yhdessä kehittämä
systeemi, mersu piti patenttia muistaakseni vuoden.
Sen jälkeen luopui yksinoikeudesta.
En ole kuullut W116 mallissa olleen, viimeisissä W123 kyllä oli.
Oikaiskaa jos muisti pettää.
ABS jarrut on Mersun, Bosch:in ja Wabco Westinghousen yhdessä kehittämä
systeemi, mersu piti patenttia muistaakseni vuoden.
Sen jälkeen luopui yksinoikeudesta.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
240 D aut. -80
E 320 T -94
Vai on Saksassa saanut ASD:n ilman ABSeja. Kumma juttu, kun laitteet tosiaan käyttävät yhteisiä komponentteja. Lisäksi vuonna -88 ABS tuli ainakin Suomessa W124-mallien vakiovarusteeksi. Katso nyt samalla vielä konepellin alle löytyykö sieltä ABS:n säätöyksikköä, jos vaikka mittaristo on joskus vaihdettu.
Mielestäni viimeisiin -78/79 vuosien W116-malleihin sai ABS:n. Myös W123:en tuli aivan ensimmäisten autojen joukossa ABSit lisävarusteeksi vuonna 1980 ja kuukausi taisi olla elokuu.iteite kirjoitti:ABS:t tuli W126 korimalliin -80 (tyypitetty suomessa keväällä -80)
En ole kuullut W116 mallissa olleen, viimeisissä W123 kyllä oli.
Oikaiskaa jos muisti pettää.
Joo,täytyy vielä vilkuilla pellin alle.Missäköhän päin moisen yksikön pitäisi sijaita ja lukeeko siinä jotain ABS:n suuntaista?
Muistankohan muuten väärin,vai olisiko foorumilla joskus ollut juttua jarruvalokatkaisijan ja kolmiovalon jonkinlaisesta yhteydestä ?:oops:
"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
Konehuoneen etuosassa, about puolen litran maitotölkin kokoinen boksi jossa pitäisi lukea ABS päällä. You can´t miss it.sepikate kirjoitti:Joo,täytyy vielä vilkuilla pellin alle.Missäköhän päin moisen yksikön pitäisi sijaita ja lukeeko siinä jotain ABS:n suuntaista?Muistankohan muuten väärin,vai olisiko foorumilla joskus ollut juttua jarruvalokatkaisijan ja kolmiovalon jonkinlaisesta yhteydestä ?:oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97



