Nooo,siitä sitten kotiinpäin ajelemaan ja kas; ensimmäisistä liikennevaloista kiihdytettäessä,kun nopeus kipusi jonnekin 4-5kympin väliin,syttyi tuo kolmio keskelle mittaristoa.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Etu - ja taka-akselien pyörintäeroja, koska noissa on sen verran vanhanaikainen ABS että se laskee takapään pyörintänopeutta yhdellä anturilla perämurikasta, ei pyöriltä.Aku P kirjoitti:Niin, siis mittaako ASD takavetoautossa myös akselien nopeuksien eroa kuten 4Maticissa vaiko vain taka-akselin eri puolien nopeuseroja.
Joo, W124-malleihin tuli ABSit jo ennen faceliftiä vakioksi kautta linjan. Vuosi oli -88.Aku P kirjoitti:Samassa missä pahvikyljetkin? Minusta jo aikaisemmin.Timo L. kirjoitti:Eikö ABS tullut vakioksi vasta faceliftin myötä kautta linjan?
Meikällä on ässässä hydraulineste käytännössä loppu vuodon takia. Kolmiovalo ei pala, kuin sillon kun pyörät sutii. Eli minulla ei ainakaan valolla ole mitään tekemistä neste-määrän kanssa. Nestemäärän näkee vaan mittatikusta säiliössä. Säiliöitä on tietty erilaisia eri malleissa.Aku P kirjoitti:Hyvä pointti. Itsellä vilkutteli muuten säännöllisen epäsäännöllisesti kolmiovaloa kun hydraulinesteen määrä oli päässyt vajaaksi...![]()
Ja tämä perän tason säätö hytrauliikkoineenhan on farkuissa aina.
Meneepä OT:ksi, mutta Moskvitsh Elitessä oli venttiilillä toteutetut lukkiutumattomat jarrut... Nämä "ensimmäinen ABS/airbag" -hässäkät ovat usein aika vaikeaselkoisia, koska niissä on tuota tulkintavaraa. Jenkeillä on ihan oma ajanlasku, eivät juuri noteeraa Euroopan tapahtumia, ja mikä sitten on ollut vakiona ja mikä ei niin mene ja tiedä. "Tietoa" on paljon.petri.n kirjoitti:Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
Aivan, mutta W116:ssakaan ne eivät olleet vakiona. Minunkin mielestäni Scorpio oli ensimmäinen auto, jossa ne olivat vakiona kautta linjan.petri.n kirjoitti:Valitettavasti Ford Scorbioni ei ollut ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa oli abs jarrut. Kyseinen kunnia menee S-sarjan Mercedekselle, siinä olivat kyseiset jarrut eli nykyinen abs vuonna 1978. Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
Heh silti mielummin ottaisin tavallisen w124:sen kuin abs jarruilla varustetun taunuksen.Timo L. kirjoitti:Aivan, mutta W116:ssakaan ne eivät olleet vakiona. Minunkin mielestäni Scorpio oli ensimmäinen auto, jossa ne olivat vakiona kautta linjan.petri.n kirjoitti:Valitettavasti Ford Scorbioni ei ollut ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa oli abs jarrut. Kyseinen kunnia menee S-sarjan Mercedekselle, siinä olivat kyseiset jarrut eli nykyinen abs vuonna 1978. Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
Noissa muissakaan ne eivät varmaan olleet vakiovarustuksena.
Kyllä, todennäköistä on näin. Renkaiden erikokoisuudesta on syytä aloittaa tutkinnat.Day Downhill kirjoitti:Pidän Maurin teoriaa oikeana.
Ei minustakaan. ABS voi olla yksinään, mutta ASD ei ilman ABS:ia.sepikate kirjoitti:Etteikö ASD:tä ole saanut ilman ABS:ää! !
Mielestäni viimeisiin -78/79 vuosien W116-malleihin sai ABS:n. Myös W123:en tuli aivan ensimmäisten autojen joukossa ABSit lisävarusteeksi vuonna 1980 ja kuukausi taisi olla elokuu.iteite kirjoitti:ABS:t tuli W126 korimalliin -80 (tyypitetty suomessa keväällä -80)
En ole kuullut W116 mallissa olleen, viimeisissä W123 kyllä oli.
Oikaiskaa jos muisti pettää.
Konehuoneen etuosassa, about puolen litran maitotölkin kokoinen boksi jossa pitäisi lukea ABS päällä. You can´t miss it.sepikate kirjoitti:Joo,täytyy vielä vilkuilla pellin alle.Missäköhän päin moisen yksikön pitäisi sijaita ja lukeeko siinä jotain ABS:n suuntaista?Muistankohan muuten väärin,vai olisiko foorumilla joskus ollut juttua jarruvalokatkaisijan ja kolmiovalon jonkinlaisesta yhteydestä ?:oops: