! valo palaa...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

! valo palaa...

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Juu,vaihdoinpas tuossa eilen renkaat ja "herkistelin" takajarut siinä samalla.
Nooo,siitä sitten kotiinpäin ajelemaan ja kas; ensimmäisistä liikennevaloista kiihdytettäessä,kun nopeus kipusi jonnekin 4-5kympin väliin,syttyi tuo kolmio keskelle mittaristoa. :shock: Kun jarrutin seuraaviin valoihin,valo sammui saman tien kun koski jarrupolkimeen.Ja taas kiihdytyksessä sama juttu,valo syttyi tuossa nopeudessa,ja jäi palamaan.Sitten kokeilin kehällä kotiin mennessäni n.80km/h vauhdissa "hipaista" jarrupoljinta.No valo sammui taas,mutta syttyi nopeasti uudestaan kun jarrun löysäsi,mitä se ei tehnyt pienemmällä n, 45km/h nopeudella.Jarrut toimivat kuitenkin ihan normaalisti kaikissa nopeuksissa. Löytyisiköhän raadilta minkäännäköisiä ehdotelmia harmin aiheuttajaksi. :roll: Renkaiden profiililla tuskin on osuutta asiaan,takana kun on 55 sarjalaiset ja edessä 60 sarjalaiset.(Olipas typerä toteamus) :oops:
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Väitänpä että renkaiden profiililla on vaikutusta.

Kolmiovalo syttyy kun etu - ja takapyörien nopeusero on 2 km/h tai suurempi, eri kokoisilla renkailla siis ulosmitataan tämä sallittu pyörintäero.

Tämän takia ASD-peräiseen autoon ei voi suositella eri kokoisia renkaita eteen ja taakse.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Niin, siis mittaako ASD takavetoautossa myös akselien nopeuksien eroa kuten 4Maticissa vaiko vain taka-akselin eri puolien nopeuseroja.

Itse olisin valmis tutkimaan myös sen vaihtoehdon, että toisen puolen jarru herkistelyn jälkeen hiukan makaa päällä. Jos ASD on kovasti herkällä päällä, se voinee huomata myös jomman kumman puolen nahistavan -- sillähän on silloin enemmän vastusta pyörittää eli se on "pitävällä pinnalla" ja sitten kevyemmin pyörivä pyörä olisi taas liukkaalla, jolloin ASD:n apua tarvitaan. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:Niin, siis mittaako ASD takavetoautossa myös akselien nopeuksien eroa kuten 4Maticissa vaiko vain taka-akselin eri puolien nopeuseroja.
Etu - ja taka-akselien pyörintäeroja, koska noissa on sen verran vanhanaikainen ABS että se laskee takapään pyörintänopeutta yhdellä anturilla perämurikasta, ei pyöriltä.

Edessä sitten tietty onkin anturit molemmissa pyörissä.
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja sepikate »

:shock: Jaa että ABS olis jutskan takana.Muttamutta kun mulla ei taida olla koko ABS:ää tossa vankkurissa,ainakaan ei siitä ole mitään merkkejä (valoja kojetaulussa ym.)missään ja tassutkin menivät talvella komeasti lukkoon. :roll: Olen käsittänyt että ASD tarkkailisi vain vetävien pyörien nopeus-eroja. :roll:
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eikö -88 W124:ssa ole ABS vakiona.
Pistäs virrat päälle ja katso syttyykö ABS:n varoitusvalo mittaristossa. Jos ei, sen jälkeen kannattaa selvittää onko ko. valon polttimo mahdollisesti nappaistu h***iin. Tällaisiakin tapauksia tiedän pari. Jos polttimo on paikallaan eikä valo syty virrat päälle pistettäessä "tsekkausta varten", voipi olla jotain muuta hämärää absissa.

Sinänsähän ABS:n varoitusvalon palaminen (so. järjestelmän toimimattomuus) ei tarkoita, etteikö ASD toimisi. AInakin itsellä on joskus ollut niin, että ABS-valo palaa mutta ASD toimii komeasti.

Maurille kiitokset muistinvirkistyksestä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eikö ABS tullut vakioksi vasta faceliftin myötä kautta linjan?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Eikö ABS tullut vakioksi vasta faceliftin myötä kautta linjan?
Samassa missä pahvikyljetkin? Minusta jo aikaisemmin. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Eikös ne abs ja airbag olleet alusta lähtien 124 vakiovarusteena.Silloin ei kannata laittaa eri profililla varustettuja renkaita eri akseleille.Koska abs mittaa renkaiden pyörimis eroja. Sitten jos on vielä luistonestoja, ajonvakautusta yms. Tästä seuraa, että kaikilla akseleilla täytyy olla samanlaiset renkaat. Esim. Häiriöitä saattaa aiheuttaa, jos otat toiselle akselille uudet renkaat ja toiselle akselille jää vanhat kuluneet renkaat. Eli nämä anturit ovat todella herkkiä.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Alusta asti ei varmastikkaan ole ollut W124 airbag ja ABS vakiona, ensinmäinen maailmassa missä oli absit vakiona kaikissa malleissa oli Scorpio.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Eikö ABS tullut vakioksi vasta faceliftin myötä kautta linjan?
Samassa missä pahvikyljetkin? Minusta jo aikaisemmin. :?
Joo, W124-malleihin tuli ABSit jo ennen faceliftiä vakioksi kautta linjan. Vuosi oli -88.

ASD:tä tietysti ole saanut ilman ABSeja. ASD käyttää toimiakseen juuri ABS:n antureita.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Itsellä ei ole minkään sortin kokemusta noista elektroniikkasysteemeistä käytännössä, mutta omassa vanhuksessa jossa ei myöskään ole mitään ylimääräistä elektroniikkaa syttyi kiihdyttäessä (200D kiihtyy, uskokaa pois :lol: ) käsijarrun merkkivalo johon oli yhdistetty jarrunesteen vähäisyyden varoitusvalo. Aina kun kiihdytteli niin jarrunesteet pakkautuivat säiliön takaseinään ja merkkivalo paloi jonkin aikaa...

Niin tämän viestin pointti oli että onko tuolla ´!´-merkkivalolla useampiakin funktioita kuin vain yksi?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hyvä pointti. Itsellä vilkutteli muuten säännöllisen epäsäännöllisesti kolmiovaloa kun hydraulinesteen määrä oli päässyt vajaaksi... :?
Ja tämä perän tason säätö hytrauliikkoineenhan on farkuissa aina.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aku P kirjoitti:Hyvä pointti. Itsellä vilkutteli muuten säännöllisen epäsäännöllisesti kolmiovaloa kun hydraulinesteen määrä oli päässyt vajaaksi... :?
Ja tämä perän tason säätö hytrauliikkoineenhan on farkuissa aina.
Meikällä on ässässä hydraulineste käytännössä loppu vuodon takia. Kolmiovalo ei pala, kuin sillon kun pyörät sutii. Eli minulla ei ainakaan valolla ole mitään tekemistä neste-määrän kanssa. Nestemäärän näkee vaan mittatikusta säiliössä. Säiliöitä on tietty erilaisia eri malleissa.

Pidän Maurin teoriaa oikeana.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Valitettavasti Ford Scorbioni ei ollut ensimmäinen sarjatuotanto auto, jossa oli abs jarrut. Kyseinen kunnia menee S-sarjan Mercedekselle, siinä olivat kyseiset jarrut eli nykyinen abs vuonna 1978. Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Niin eli oli kaikissa malleissa? Tämä oli tätä lehdestä luettua, mutta mutta..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1569
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

ABS

Viesti Kirjoittaja Daaz »

petri.n kirjoitti:Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
Meneepä OT:ksi, mutta Moskvitsh Elitessä oli venttiilillä toteutetut lukkiutumattomat jarrut... Nämä "ensimmäinen ABS/airbag" -hässäkät ovat usein aika vaikeaselkoisia, koska niissä on tuota tulkintavaraa. Jenkeillä on ihan oma ajanlasku, eivät juuri noteeraa Euroopan tapahtumia, ja mikä sitten on ollut vakiona ja mikä ei niin mene ja tiedä. "Tietoa" on paljon.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Leka laittoi:
ASD:tä tietysti ole saanut ilman ABSeja. ASD käyttää toimiakseen juuri ABS:n antureita

Etteikö ASD:tä ole saanut ilman ABS:ää! Nyt täytyy kyllä katsoa oikein klaassien kans tota mittaristoa,et mitä valoja sillä loppujen lopuksi tuikkiikaan: I´ll be back!!
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

petri.n kirjoitti:Valitettavasti Ford Scorbioni ei ollut ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa oli abs jarrut. Kyseinen kunnia menee S-sarjan Mercedekselle, siinä olivat kyseiset jarrut eli nykyinen abs vuonna 1978. Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
Aivan, mutta W116:ssakaan ne eivät olleet vakiona. Minunkin mielestäni Scorpio oli ensimmäinen auto, jossa ne olivat vakiona kautta linjan.
Noissa muissakaan ne eivät varmaan olleet vakiovarustuksena.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Timo L. kirjoitti:
petri.n kirjoitti:Valitettavasti Ford Scorbioni ei ollut ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa oli abs jarrut. Kyseinen kunnia menee S-sarjan Mercedekselle, siinä olivat kyseiset jarrut eli nykyinen abs vuonna 1978. Ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olivat sitten ei elektroniset vuoden 1966 Jensen FF ja elektronisena vuonna 1969 Lincoln Mark lll.ssa.
Aivan, mutta W116:ssakaan ne eivät olleet vakiona. Minunkin mielestäni Scorpio oli ensimmäinen auto, jossa ne olivat vakiona kautta linjan.
Noissa muissakaan ne eivät varmaan olleet vakiovarustuksena.
Heh silti mielummin ottaisin tavallisen w124:sen kuin abs jarruilla varustetun taunuksen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Day Downhill kirjoitti:Pidän Maurin teoriaa oikeana.
Kyllä, todennäköistä on näin. Renkaiden erikokoisuudesta on syytä aloittaa tutkinnat.
Mistä näistä tietysti 15 vuotta vanhoista autoista tietää, mikä siellä saa milloinkin varoitusvalot syttymään. Välttämättähän koko vehkeessä ei ole vikaa, mutta valo vaan saa jostain "väärää tietoa".
sepikate kirjoitti:Etteikö ASD:tä ole saanut ilman ABS:ää! !
Ei minustakaan. ABS voi olla yksinään, mutta ASD ei ilman ABS:ia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:
sepikate kirjoitti:Etteikö ASD:tä ole saanut ilman ABS:ää! !
Ei minustakaan. ABS voi olla yksinään, mutta ASD ei ilman ABS:ia.
Joo, ei ole saanut ASD:tä ilman ABS:eja.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Saksan maalla on kuulemma autoja missä on asd perä mutta ei abs jarruja asiaan törmättiin kun eräs heppu kävi kyselemässä ASD relettä saksasta mersun liikkeestä... tuohon minun 190D mersuun... Scorpion on minunkin mielestä ensimmäinen automalli missä on joka mallissa ABS vakiovarusteena
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Eipä auttanu vaikka oikeen klaassit päässä kattelin mittaristoa.Ei löydy mitään viitteitä ABS:stä.Jaa että saksanmaalla on tommosia ASD vehkeitä ilman ABS:ää.?Oiskohan mulla sitten juuri sellainen,kun tuokin on uiteltu saksasta YK-tuliaisina -99? Mutta ABS:ää ei mulla ole.Täytyy vielä piruuttaan kokeilla pääsiäispyhinä vaihtaa renkaat takaa eteen ja toisinpäin. :shock:
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

sepikate kirjoitti:Täytyy vielä piruuttaan kokeilla pääsiäispyhinä vaihtaa renkaat takaa eteen ja toisinpäin. :shock:
Ei auta, pyörimisero pysyy samana.

Koita hommata jostain kierros samankokoisia renkaita ja katso mitä niillä tapahtuu.
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja sepikate »

:oops: Jos kuitenkin ajaisin tämän kesän ko.renkailla ja nappaisinkin asd-releen pois kokonaan,jolloin asd ei luonnollisestikaan ole pelissä mukana eikä valokaan siis palaisi.Luulisi ettei kesällä tarvitsisi koko asd:tä kun liikkeellelähtö onnistuu muutenkin.Olisikos vaaraa että jokin vahingoittuu,jos ajelee ilman relettä kesän? :roll:
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

ABS:t tuli W126 korimalliin -80 (tyypitetty suomessa keväällä -80)
En ole kuullut W116 mallissa olleen, viimeisissä W123 kyllä oli.
Oikaiskaa jos muisti pettää.
ABS jarrut on Mersun, Bosch:in ja Wabco Westinghousen yhdessä kehittämä
systeemi, mersu piti patenttia muistaakseni vuoden.
Sen jälkeen luopui yksinoikeudesta.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Vai on Saksassa saanut ASD:n ilman ABSeja. Kumma juttu, kun laitteet tosiaan käyttävät yhteisiä komponentteja. Lisäksi vuonna -88 ABS tuli ainakin Suomessa W124-mallien vakiovarusteeksi. Katso nyt samalla vielä konepellin alle löytyykö sieltä ABS:n säätöyksikköä, jos vaikka mittaristo on joskus vaihdettu.
iteite kirjoitti:ABS:t tuli W126 korimalliin -80 (tyypitetty suomessa keväällä -80)
En ole kuullut W116 mallissa olleen, viimeisissä W123 kyllä oli.
Oikaiskaa jos muisti pettää.
Mielestäni viimeisiin -78/79 vuosien W116-malleihin sai ABS:n. Myös W123:en tuli aivan ensimmäisten autojen joukossa ABSit lisävarusteeksi vuonna 1980 ja kuukausi taisi olla elokuu.
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Joo,täytyy vielä vilkuilla pellin alle.Missäköhän päin moisen yksikön pitäisi sijaita ja lukeeko siinä jotain ABS:n suuntaista? :roll: Muistankohan muuten väärin,vai olisiko foorumilla joskus ollut juttua jarruvalokatkaisijan ja kolmiovalon jonkinlaisesta yhteydestä ?:oops:
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

sepikate kirjoitti:Joo,täytyy vielä vilkuilla pellin alle.Missäköhän päin moisen yksikön pitäisi sijaita ja lukeeko siinä jotain ABS:n suuntaista? :roll: Muistankohan muuten väärin,vai olisiko foorumilla joskus ollut juttua jarruvalokatkaisijan ja kolmiovalon jonkinlaisesta yhteydestä ?:oops:
Konehuoneen etuosassa, about puolen litran maitotölkin kokoinen boksi jossa pitäisi lukea ABS päällä. You can´t miss it.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin