kalvo/m110

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
käivärä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 27.02.2008 20:23

kalvo/m110

Viesti Kirjoittaja käivärä »

auto on 114 korinen varustettu m110 moottorilla/kaasutin.
mistä alipainekalvo toisen kaasuläppä parin avaamiseen.
varaosanumero??
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3031
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Veholta varmaan: tuolta varaosanumero:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 001&SGN=01


Aika härpäke!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

mistä alipainekalvo toisen kaasuläppä parin avaamiseen.
Mikäli moottori on twin-cam eli M110 on siinä paikallaan Solex 4a1. (nelikurkkuinen kaasutin) Ei kalvo avaa kaasuläppiä vaan hidastaa ja jarruttaa ilmajarrujen avautumista, jotta moottori ei saa liian laihaa seosta kiihdytettäessä. Kaasuläpät ovat paljon alempana ja pakkoaukeavat....avautumista estää vain huonosti toimiva vivusto tai, kiinni juuttunut ryyppy. Ilmajarrujen toimintaa taas vaikeuttaa rikkoontunut kalvo, vääntynyt kaasuttimen runko (todella usein) tai väärin kytketyt alipaineletkut. Ilmajarrujen tulee liikkua lähes ilman voimaa kun auto on sammuksissa. Tyhjäkäynnillä niitä saa painaa voimalla, jotta ne aukeaisivat.

Jos moottori taas on yksinokkainen esim. M130 on siinä Zenithin 2-kurkkuiset kaasuttimet. Näissä taas toisiokurkku avautuu alipaineella, kaasuvivusto vain estää sen aukeamista ennen aikojaan.
tämä kuva on kaksikurkkuislle Zenithille....eli tätä ei ole käytetty M110:n kanssa koskaan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3031
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

unski kirjoitti:
mistä alipainekalvo toisen kaasuläppä parin avaamiseen.
Ilmajarrujen toimintaa taas vaikeuttaa rikkoontunut kalvo, vääntynyt kaasuttimen runko (todella usein)
Onko vääntyneen rungon kanssa mitään tehtävissä, auttaako tasopintojen koneistus tms.?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Onko vääntyneen rungon kanssa mitään tehtävissä, auttaako tasopintojen koneistus tms.?
Tuntuisi olevan ihan tapauskohtainen korjaus/hylkäys. Muutaman olen noita itse nähnyt ja korjannut...mutta ne ovat olleet lieviä, joten hieman ylimitoitettu väkivalta auttoi. Tuttava kertoi nähneensä pahoja tapauksia useita.

Syynä vääntymiseen on kiinnitysmutterien (nurkkien imusarjaan saakka menevien pinnapulttien mutterit) lliiallinen kiristys, jolloin kaasuttimen "kansi",jonka läpi ilmajarrujen akseli kulkee, vääntyy kuperaksi.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3031
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Anteeksi Unski että vaivaan tiukoilla kysymyksillä: ovatkos puheet ajan mittaan tapahtuvatsa lämpölaajenemisesta ja vääntymisestä puppua?

Amerikan sivustolla joku moista esitti.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ovatkos puheet ajan mittaan tapahtuvatsa lämpölaajenemisesta ja vääntymisestä puppua?
Jos minulta kysytään niin sanon suoraan:"puppua" , veikkaisin jonkun tumpeloasentajan selittelyä kun on tullut kaasari väännettyä liian tiukkaan.
Tuohon Solexiin tulevat vesilltynnät ovat niin kaukana itse kaasuttimesta ja paikka on aivan imusarjan päällä, ettei kaasutin koskaan lämpene edes 80 asteeseen... vaikea on kuvitella kevytmetallin siinä lämpötilassa suuremmin vääntyilevän... ;)

Aikanaan omassa ja nykyään kaverin -76:ssa w116:ssa oleva kaasari toimii yhä moitteettomasti...mekaanisesti...haihtunut bensa on sen nykyään parin vuoden seisoskelun jälkeen osin "ahdistanut" ;)

Siis vain varmistuksesksi, kyse on siis tästä "mehumaijasta" Kuvassa näkyvät hienosti nuo toisiokurkkujen ilmajarrut ja niiden alipaineella toimiva vaimennin. Kuten myös huomataan nurkissa on M8-pinnapultit...kuten voi kuvitella kuinka helppoa on noilla, moinen rei'itetty "alumiinilaatikko" vääntää nurkistaan mutkalle:
Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: kalvo/m110

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

käivärä kirjoitti:auto on 114 korinen varustettu m110 moottorilla/kaasutin.
mistä alipainekalvo toisen kaasuläppä parin avaamiseen.
varaosanumero??
osta multa koko kaasari rytinki :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin