300-24 CE -93 ihmeellinen potenttiometri....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

300-24 CE -93 ihmeellinen potenttiometri....

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

kertokaas, mulle että mikä ihmeen potikka on tuolla aivoboxin vieressä....
siinä on jotain numeroita..... voiko siitä säätää manuaalisesti tota syöttöä...
elikkä sitä säätämällä kulutuksen pieneneminen ja tehon pieneneminen..vai mikä tuo on?
220.128 Black Mirror
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Se on varmaan se "koodauspistoke", mitä vissiin PT oli viissatkustaan pyöritelly... vaikuttaa seoksiin ja ties mihin...
En itse menisi kääntelemään mokomaa ilman varmaa tietoa seurauksista...
E 290TDT Avantgarde
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 300-24 CE -93 ihmeellinen potenttiometri....

Viesti Kirjoittaja Make »

TimitZu kirjoitti:kertokaas, mulle että mikä ihmeen potikka on tuolla aivoboxin vieressä....
siinä on jotain numeroita..... voiko siitä säätää manuaalisesti tota syöttöä...
elikkä sitä säätämällä kulutuksen pieneneminen ja tehon pieneneminen..vai mikä tuo on?
?? siellä akun takanako,joku ihmevekotin on?kerranhan sitä ihmeteltiin mikä ihme se boxi on jossa lukee MAS ja on kytkin 1/0 päällä,eikä muistaakseni siihen tullut oikein selvyyttä.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

kyllä vain.....akun takana suojamuovin takana toi ruiskutusjärjestelmän aivot tietääkseni sijaitsee ja siinä vieressä kyseinen ihme säätöpotikka
220.128 Black Mirror
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Hataran käsitykseni perusteella se MAS-kytkin on sellainen, joka pitää laittaa nolla-asentoon silloin, kun tiettyjä osia ruiskusta irroitetaan, jotta vältetään virhekoodit aivoboksissa.

Itseltäni etsin moista nuppia, mutta en löytänyt mitenkään. Ei sieltä akun takaa muitakaan vipuja löytynyt. Moottorin ohjausboksi kyllä löytyi, ja sen vierestä joku pellinvärinen laatikko missä taisi olla kirkas kansi ja joku sulake alla. Sitten löytyi boksi, jossa lukee 6-Zyl. ja toinen, missä ASD. Ja tais siellä vielä joku muukin boksi olla, päällä kanssa kirkas kansi ja sulake alla. Olis pitänyt napata kuva, mutta en sitten jaksanut kun onnistuin toheluuksissani pirstomaan sen suojamuovin, joka estää kosteuden pääsyn ko. osastolle. Hätäapupaikkauksena jeesusteippi ja kuumaliima, mutta uusi menee hankintaan...

Jarrutehostimen puolelta kyllä löytyy se kiekko, jossa numerot muistaakseni 1-7. Se lienee jokin syötön säätö, nupin päällä on MB-lyijysinetti.

Edit: ...ei siis syötönsäätö, vaan sytkäennakon säätö. Vai mikä tuo nyt oikeesti on? Mulla se on 1-asennossa ja tosiaan sinetti päällä.

Ja kuten muillakin, joilla on M104-kone: ette tule löytämään sitä oktaaninvalitsinta, koneessa on nakutuksentunnistus ja sytkä säätyy sen perusteella.
Viimeksi muokannut m4rcuz, To 29.04.2004 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: 300-24 CE -93 ihmeellinen potenttiometri....

Viesti Kirjoittaja pt »

TimitZu kirjoitti:kertokaas, mulle että mikä ihmeen potikka on tuolla aivoboxin vieressä....
siinä on jotain numeroita..... voiko siitä säätää manuaalisesti tota syöttöä...
elikkä sitä säätämällä kulutuksen pieneneminen ja tehon pieneneminen..vai mikä tuo on?
Olisi pitänyt kuitenkin jo aikasemmin avata tää otsikko..

Kuten viossi00 muisti, niin sehän se oli juuri se millä saa koneen käymään päin helvettiä..

Niin, ja luultavasti se potikka on viellä kaiken lisäksi sinetöity, tai jos ei ole, niin jossain vaiheessa on jossain ratkottu mersumaisia käyntiongelmia.

Eli ei ole mitään apua tehoihin eikä muihin.

Jos haluat sytytystä "säätää", niin se onnistuu sillä kuskin puoleisen lokarin päällä konehuoneessa olevalla "napilla". Tai siis on sellainen merkkarin kokoinen vihreää tekstiä "Kat" ainakin, ja joku numero, se tekee sen perusennakon. Ja siinä ei ole muuta säätöä, ku ostaa uusi, kait niitä Veholta saa.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 300-24 CE -93 ihmeellinen potenttiometri....

Viesti Kirjoittaja Make »

PT kirjoitti:
TimitZu kirjoitti:kertokaas, mulle että mikä ihmeen potikka on tuolla aivoboxin vieressä....
siinä on jotain numeroita..... voiko siitä säätää manuaalisesti tota syöttöä...
elikkä sitä säätämällä kulutuksen pieneneminen ja tehon pieneneminen..vai mikä tuo on?
Olisi pitänyt kuitenkin jo aikasemmin avata tää otsikko..

Kuten viossi00 muisti, niin sehän se oli juuri se millä saa koneen käymään päin helvettiä..

Niin, ja luultavasti se potikka on viellä kaiken lisäksi sinetöity, tai jos ei ole, niin jossain vaiheessa on jossain ratkottu mersumaisia käyntiongelmia.

Eli ei ole mitään apua tehoihin eikä muihin.

Jos haluat sytytystä "säätää", niin se onnistuu sillä kuskin puoleisen lokarin päällä konehuoneessa olevalla "napilla". Tai siis on sellainen merkkarin kokoinen vihreää tekstiä "Kat" ainakin, ja joku numero, se tekee sen perusennakon. Ja siinä ei ole muuta säätöä, ku ostaa uusi, kait niitä Veholta saa.
:?: et kai tarkoita tolaa "merkkarin" kokoisella napilla sitä nappia,mikä on sytysohjausboxissa siinä ABS härdellin luona,siinähän on joku ihmeellinen namiska.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: 300-24 CE -93 ihmeellinen potenttiometri....

Viesti Kirjoittaja pt »

Make kirjoitti:
PT kirjoitti:
TimitZu kirjoitti:kertokaas, mulle että mikä ihmeen potikka on tuolla aivoboxin vieressä....
siinä on jotain numeroita..... voiko siitä säätää manuaalisesti tota syöttöä...
elikkä sitä säätämällä kulutuksen pieneneminen ja tehon pieneneminen..vai mikä tuo on?
Olisi pitänyt kuitenkin jo aikasemmin avata tää otsikko..

Kuten viossi00 muisti, niin sehän se oli juuri se millä saa koneen käymään päin helvettiä..

Niin, ja luultavasti se potikka on viellä kaiken lisäksi sinetöity, tai jos ei ole, niin jossain vaiheessa on jossain ratkottu mersumaisia käyntiongelmia.

Eli ei ole mitään apua tehoihin eikä muihin.

Jos haluat sytytystä "säätää", niin se onnistuu sillä kuskin puoleisen lokarin päällä konehuoneessa olevalla "napilla". Tai siis on sellainen merkkarin kokoinen vihreää tekstiä "Kat" ainakin, ja joku numero, se tekee sen perusennakon. Ja siinä ei ole muuta säätöä, ku ostaa uusi, kait niitä Veholta saa.
:?: et kai tarkoita tolaa "merkkarin" kokoisella napilla sitä nappia,mikä on sytysohjausboxissa siinä ABS härdellin luona,siinähän on joku ihmeellinen namiska.
Ei nyt saa päähän tuota konehuonetta.. Miten se boksi on ja missä..

Tuo sytytysboksi juttu kuulostaa hyvältä, siinä on muistaakseni sen "napin" ympärillä kaksi mustaa laatikkoa (kokoluokkaa rele..). Mutta helpointa tunnistaa juuri sen vihreän tekstin perusteella, ja muistaakseni siinä on vain yksi numero.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Ainiin, tuo käsite potentiometri saattaa johtaa harhaan sen käytön kannalta, eli ei ole potikka, vaan sisältää 7 kpl kiinteitä vastuksia.

Mitä haen takaa? ÄLKÄÄ ainakaan menkö kääntämään sitä väkisin, vaan sitä pitää vetää ulospäin, ja sen jälkeen kääntää halutulle kohdalle, jos jollain on tarvista sen kääntämiseen esiintyy.. Mutta ettei kukaan vaan mene vahingossa rikkomaan sitä..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Vastaa Viestiin