123 moottorit
123 moottorit
Onko 123:ssa käytetty 250 bensakonetta?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
On. Sekä kaasuttimilla, että ruiskullaa.Onko 123:ssa käytetty 250 bensakonetta?
Lisää kaikkea mielenkiintoista tietoa löytyy esim. http://www.meinbenz.de/
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Kiitos ja anteeksi mutta ei taivu saksa kyllä yhtään. Osaatko sanoa onko kysymyksessä sama kone mitä käytettiin aikoinaan mm. -60 luvun ja oliko vielä-70 luvun alun "ässissä" (virallinen eka Ässä kuitenkin lienee W116) Millainen tuo kone yleensä on? käsittääkseni sellaista ei kuitenkaan ole enää 124:ssa.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Minä en ole bensiinikoneasiantuntija todellakaan, enkä paljon muutakaan. Mutta W108sin 250S kaasarikuutoskone tottelee nimeä M108, W114 pystylyhtymersun kuutoskone M114 ja W123sen M123nen jossa muistan lukeneeni MB Classics -lehdestä oleva kovastikin eroa edellisiin: The only new engine was the 250's 2525 ;cc inline-six (Type M123, a short-stroke version of the 2.8 litre six Type M110) that replaced the old 2496 cc Type M114 six.
Tällä on runsaasti Unskin kaltaisia asiantuntijoita, jotka tietävät tarkemmin asioita, mutta vuosien varrella muuttuneita asioita lienee vaikka kuinka: laakerointi, puristussuhteet, iskunpituus, venttiilikoneisto, nokka- ja kampiakselit yms mums.
Kuvassa M108 250S:

Tällä on runsaasti Unskin kaltaisia asiantuntijoita, jotka tietävät tarkemmin asioita, mutta vuosien varrella muuttuneita asioita lienee vaikka kuinka: laakerointi, puristussuhteet, iskunpituus, venttiilikoneisto, nokka- ja kampiakselit yms mums.
Kuvassa M108 250S:

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Ruiskullakin? Sitä en tiennyt. Mulla oli joskus aikoinaan 250 loppuun ajetulla kaasarilla, kelpas kakku.Petteri Kivimäki kirjoitti:On. Sekä kaasuttimilla, että ruiskullaa.Onko 123:ssa käytetty 250 bensakonetta?
Lisää kaikkea mielenkiintoista tietoa löytyy esim. http://www.meinbenz.de/

"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Niin mäkin olin muistavinani, mutta ajattelin että josko niitä olisi tehty joku pieni määrä joskus. Aiemmissa malleissa tais olla kakspuolikasta ruiskulla?Petteri Kivimäki kirjoitti:Ilmankos et tiennyt, kun ei olekaan!Sami J. E. kirjoitti:Ruiskullakin? Sitä en tiennyt.230E ja 280E ovatkin satakakskolmosen ruiskut..
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Toi on kyllä vähän väärin sanottu, sillä M110:ssä on seitsemän runkolaakeria, ja M123:ssa on vain neljä. Joten ei se nyt ihan sama kone ole, vaikka esimerkiksi kiertokanget ovat samat.MB Classic kirjoitti:Type M123, a short-stroke version of the 2.8 litre six Type M110
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
250 eli M123 oli siis ainoa uusi moottori W123:een sitä esiteltäessä. Se oli vielä vanhakantaista konstruktiota ei-läpihengittävine kansineen ja kaasuttimineen. Moottoria ei käytetty missään muussa mallissa, eli sitä ei ollut aiemmin eikä myöhemminkään.tango kirjoitti:Kiitos ja anteeksi mutta ei taivu saksa kyllä yhtään. Osaatko sanoa onko kysymyksessä sama kone mitä käytettiin aikoinaan mm. -60 luvun ja oliko vielä-70 luvun alun "ässissä" (virallinen eka Ässä kuitenkin lienee W116) Millainen tuo kone yleensä on? käsittääkseni sellaista ei kuitenkaan ole enää 124:ssa.
Moottorissa on mukavat kuutosen äänet, mutta 1980 esitellyssä 230 E:ssä on samat tehot (136 hv/205Nm - 140 hv/200 Nm) pienemmällä kulutuksella ja ruiskun mukavuudella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- terasjussi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ti 30.12.2008 08:48
- Paikkakunta: Lapinkylä
Ei ole 250 123:sta saanut ruiskulla, vain kaasuttimella.Sami J. E. kirjoitti:Ruiskullakin? Sitä en tiennyt. Mulla oli joskus aikoinaan 250 loppuun ajetulla kaasarilla, kelpas kakku.Petteri Kivimäki kirjoitti:On. Sekä kaasuttimilla, että ruiskullaa.Onko 123:ssa käytetty 250 bensakonetta?
Lisää kaikkea mielenkiintoista tietoa löytyy esim. http://www.meinbenz.de/
Käytännössä M123 on kuitenkin ihan sama kone kuin M180. Numero muuttui, ei paljon muu.Timo L. kirjoitti:Se oli vielä vanhakantaista konstruktiota ei-läpihengittävine kansineen ja kaasuttimineen. Moottoria ei käytetty missään muussa mallissa, eli sitä ei ollut aiemmin eikä myöhemminkään.
Puristuksia löytyy tuttuun tapaan pari. M123.920:ssa on tuo klassinen 8,7 ja M123.921:ssä tasan 9,0. Koneet tunnistaa numeron lisäksi kaasuvivuston asennosta, 920:ssa kaasuvipu tulee takaa, 921:ssä koneen yli vasemmalta. Samalla tietysti myös kaasutin kääntyy 90 asetetta, ja imusarja on siksi erilainen.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
mistä tälläinen oletus....? Enimmäinen "S" lienee vuoden 1927 680 S runkosarja...jossa, tarkoitti viellä "sporttia". Sitten ensimmäinen "ässä" S=Sonderklasse=erikoisluokka voisi olla esim. 170 S tyyppimerkinnältään W136/IV 1949-1952. Tämän jälkeen "Ässä" merkinnän saivat myös W188 300 S, 300 Sc, W 198 300 SL, W121 190 SL nämä taas enemmänkin "sport" kategoriaa...Ensimmäinen sitten nykykategorian mukainen paremmin varusteltu sedan "ässä" oli varmaankin w180 220 S 1956-1959, varustettuna paremmilla varusteilla, kromeilla ja isommalla moottorilla verrattuna kansanmalliin... tämän jälkeenhän näitä on sitten tullut w110 vs. w111/2 ja w114/5 vs. w108/9 jonka jälkeen vasta tuo w123 vs. w116...virallinen eka Ässä kuitenkin lienee W116
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Luulen, että tässä tarkoitetaan, jotta Tehdas nimenomaan puhui W116:sta ensi kertaa Ässänä, siis sellaisena kuin me nykyään sen tunnemme. W108/9 ym. edeltäjät olivat muuta kuin "S-Klasse", vaikka suoria edeltäjiä ovatkin.unski kirjoitti:mistä tälläinen oletus....? Enimmäinen "S" lienee vuoden 1927 680 S runkosarja...jossa, tarkoitti viellä "sporttia". Sitten ensimmäinen "ässä" S=Sonderklasse=erikoisluokka voisi olla esim. 170 S tyyppimerkinnältään W136/IV 1949-1952. Tämän jälkeen "Ässä" merkinnän saivat myös W188 300 S, 300 Sc, W 198 300 SL, W121 190 SL nämä taas enemmänkin "sport" kategoriaa...Ensimmäinen sitten nykykategorian mukainen paremmin varusteltu sedan "ässä" oli varmaankin w180 220 S 1956-1959, varustettuna paremmilla varusteilla, kromeilla ja isommalla moottorilla verrattuna kansanmalliin... tämän jälkeenhän näitä on sitten tullut w110 vs. w111/2 ja w114/5 vs. w108/9 jonka jälkeen vasta tuo w123 vs. w116...virallinen eka Ässä kuitenkin lienee W116
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ainakaan Mercedes historoitsija Heribert Hofner käyttää nopeasti selattuna jo w108:sta S-klasse termiä. Hofner kuitenkin on sen verran arvostettu historoitsija, että epäilen hieman tuota "tehdasilmoitusta"uulen, että tässä tarkoitetaan, jotta Tehdas nimenomaan puhui W116:sta ensi kertaa Ässänä, siis sellaisena kuin me nykyään sen tunnemme. W108/9 ym. edeltäjät olivat muuta kuin "S-Klasse", vaikka suoria edeltäjiä ovatkin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Käy. Tai no... W114:n viimeisissä 230.6-koneissa pumppu oli täysin sama kuin M123:ssa. Aikaisemmissa oli joitain pieniä eroja, ja M180-moottoreitahan on about miljoona erilaista (muistaakseni yli 12 versiota vuosina 1951-1976).Teo kirjoitti:Osaatko sanoa käykö M123 öljypumppu M180 moottoriin?, sellainen sattu olemaan tuolla nurkissa. Mitä kaikkia eroja on tiedossa?Daaz kirjoitti:Käytännössä M123 on kuitenkin ihan sama kone kuin M180. Numero muuttui, ei paljon muu.
Mutta periaatteessa kaikki pitäisi olla sovitettavissa keskenään, koska kiinnikkeet ovat suunnilleen samanlaisia. Siivilöiden mitoitus ja sellaiset voivat sitten vaihtella - mahdotonta tehdä mitään kattavaa taulukkoa.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
M180 moottorityypin eri variaatiot
Minultakin löytyy W114 230.6 -68 ja luonnollisesti loppuunkuluneilla Zenith INAT tuplilla.
On kuitenkin jäänyt sähköisen ruiskun osia erittäin paljon hyllyyn, jotka olisi mukava käyttää hyödyksi. On läppärunkoja, suuttimia, antureita, liittimiä ja ohjaimia vähintään yhden auton ruiskuttamiseksi.
Tämän viestiketjun asiantuntijoiden mukaan M180-moottorityypistä on tehty useita variaatioita, mutta onko tehty koskaan ruisku-versiota ??
Jetronicin muuttaminen sähköiseksi ruiskuksi on jo tuttua omasta SL500 -92 projektista, jolloin imusarjan alkup. suutinpesät ja muut pystyi hyödyntämään ja uudemmasta M119 versiosta sai ruiskutukit ja polttoainelinjat...
Eli jos M180:een löytyy M130 moottorityypin tyylistä ruiskuimusarjaa tai vastaavaa, niin kertokaa ihmeessä kanta-auton tyyppi.
Moottori on oikeasti laajalle levinnyt ja osia tuntuu löytyvän maailmalta runsaasti, mutta ruiskuversiosta ei ole ainakaan minulla tietoa.
No eihän imusarjan teko ylivoimainen ponnistus ole, kun Autocad taipuu ja saa esim. laserilla leikattuja laippoja, mutta valmis imusarja voisi olla ratkaiseva askel, työn liikkeelle saamiseksi...
Pekka
On kuitenkin jäänyt sähköisen ruiskun osia erittäin paljon hyllyyn, jotka olisi mukava käyttää hyödyksi. On läppärunkoja, suuttimia, antureita, liittimiä ja ohjaimia vähintään yhden auton ruiskuttamiseksi.
Tämän viestiketjun asiantuntijoiden mukaan M180-moottorityypistä on tehty useita variaatioita, mutta onko tehty koskaan ruisku-versiota ??
Jetronicin muuttaminen sähköiseksi ruiskuksi on jo tuttua omasta SL500 -92 projektista, jolloin imusarjan alkup. suutinpesät ja muut pystyi hyödyntämään ja uudemmasta M119 versiosta sai ruiskutukit ja polttoainelinjat...
Eli jos M180:een löytyy M130 moottorityypin tyylistä ruiskuimusarjaa tai vastaavaa, niin kertokaa ihmeessä kanta-auton tyyppi.
Moottori on oikeasti laajalle levinnyt ja osia tuntuu löytyvän maailmalta runsaasti, mutta ruiskuversiosta ei ole ainakaan minulla tietoa.
No eihän imusarjan teko ylivoimainen ponnistus ole, kun Autocad taipuu ja saa esim. laserilla leikattuja laippoja, mutta valmis imusarja voisi olla ratkaiseva askel, työn liikkeelle saamiseksi...
Pekka
Re: M180 moottorityypin eri variaatiot
Eikös siipimallissa suihkarina ollut M127 ole samaa perhettä, joskin varmasti juuri sen verran erilainen että miten lie sopivuuden kanssa. Päällisin puolin aparaatit ovat hyvin samannäköisiä.pee1975 kirjoitti:Minultakin löytyy W114 230.6 -68 ja luonnollisesti loppuunkuluneilla Zenith INAT tuplilla.
On kuitenkin jäänyt sähköisen ruiskun osia erittäin paljon hyllyyn, jotka olisi mukava käyttää hyödyksi. On läppärunkoja, suuttimia, antureita, liittimiä ja ohjaimia vähintään yhden auton ruiskuttamiseksi.
Tämän viestiketjun asiantuntijoiden mukaan M180-moottorityypistä on tehty useita variaatioita, mutta onko tehty koskaan ruisku-versiota ??
Jetronicin muuttaminen sähköiseksi ruiskuksi on jo tuttua omasta SL500 -92 projektista, jolloin imusarjan alkup. suutinpesät ja muut pystyi hyödyntämään ja uudemmasta M119 versiosta sai ruiskutukit ja polttoainelinjat...
Eli jos M180:een löytyy M130 moottorityypin tyylistä ruiskuimusarjaa tai vastaavaa, niin kertokaa ihmeessä kanta-auton tyyppi.
Moottori on oikeasti laajalle levinnyt ja osia tuntuu löytyvän maailmalta runsaasti, mutta ruiskuversiosta ei ole ainakaan minulla tietoa.
No eihän imusarjan teko ylivoimainen ponnistus ole, kun Autocad taipuu ja saa esim. laserilla leikattuja laippoja, mutta valmis imusarja voisi olla ratkaiseva askel, työn liikkeelle saamiseksi...
Pekka

Ja ei, M127:n osien etsiminen ei varmasti ole ainakaan halpaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
M180 variaatiot
Kiitos tiedoista.
Ainakin tuo W113 SL250 kultaiselta 60-luvulta on tietääkseni ruiskutettu ja juuri M129-moottorityypillä josta löytyy sama tiiviste ja imusarja "näyttäisi" sopivan M180 koneeseen. Huvittavaa on että tiivisteen originaali numero on 1231420180. Eli näinollen myös viestiketjussa aiheena olevaan M123 moottorityyppiin käypänen, mene ja tiedä...
Lisää faktoja kaivataan...
Pekka
Ainakin tuo W113 SL250 kultaiselta 60-luvulta on tietääkseni ruiskutettu ja juuri M129-moottorityypillä josta löytyy sama tiiviste ja imusarja "näyttäisi" sopivan M180 koneeseen. Huvittavaa on että tiivisteen originaali numero on 1231420180. Eli näinollen myös viestiketjussa aiheena olevaan M123 moottorityyppiin käypänen, mene ja tiedä...
Lisää faktoja kaivataan...
Pekka
MB R129 500 CNG W129.066
MB ML55AMG 2002
MB 300GD Cabriolet '80 Museoauto
MB ML55AMG 2002
MB 300GD Cabriolet '80 Museoauto
säätäminen
minkäslainen tuo 123.223 moottorin ruisku on säätää? hankala kuulemma, mut minkä merkkinen se edes on?
ja löytyykö jyväskylän läheltä pätevää pajaa tähän toimintaan?
ja löytyykö jyväskylän läheltä pätevää pajaa tähän toimintaan?

Ainoastaaan vanhempien ponttonin, w111 220 SE:n ja w113:n 230 SL:n imusarjasta on iloa, niissä on suutinten reiät...tosin nekin pystysuorassa, koska suuttimet olivat käyrät kuin turkkilainen sapeli. ...muissa malleissa suuttimet on ruuvattu kanteen kiinni.Ainakin tuo W113 SL250 kultaiselta 60-luvulta on tietääkseni ruiskutettu ja juuri M129-moottorityypillä josta löytyy sama tiiviste ja imusarja "näyttäisi" sopivan M180 koneeseen. Huvittavaa on että tiivisteen originaali numero on 1231420180. Eli näinollen myös viestiketjussa aiheena olevaan M123 moottorityyppiin käypänen, mene ja tiedä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: säätäminen
Nyt puhutaan siis varmaan moottorista M102.980, joten mistä tuo tuollainen numero oikein tuli? Siis 123.223 ei ainakaan minulle nyt aukea ollenkaan.smegma kirjoitti:minkäslainen tuo 123.223 moottorin ruisku on säätää? hankala kuulemma, mut minkä merkkinen se edes on?
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: säätäminen
(W)123.223 = 230 EDaaz kirjoitti:Nyt puhutaan siis varmaan moottorista M102.980, joten mistä tuo tuollainen numero oikein tuli? Siis 123.223 ei ainakaan minulle nyt aukea ollenkaan.smegma kirjoitti:minkäslainen tuo 123.223 moottorin ruisku on säätää? hankala kuulemma, mut minkä merkkinen se edes on?
-Daaz
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: säätäminen
Hah, totta! Vanha W114-äijä ei tunnistanut tuota tyyppinumeroksi, kun se ei alkanut nollalla.Timo L. kirjoitti:(W)123.223 = 230 E

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: säätäminen
OikeinDaaz kirjoitti:Hah, totta! Vanha W114-äijä ei tunnistanut tuota tyyppinumeroksi, kun se ei alkanut nollalla.Timo L. kirjoitti:(W)123.223 = 230 E
-Daaz

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/