Öljyvuoto omituisessa paikassa (W124 300TDT)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Öljyvuoto omituisessa paikassa (W124 300TDT)

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Mikähän öljy mahtaa W124 300TDT:n imusarjassa pyöriä kun vuotaa ykkösenpytyn kohdalta imusarjantiivisteen välistä koneen kyljelle? Tuntuu tulevan imusarjan tiivisteen ja kannen välistä öljyä tihkumalla...

Onko jompi kumpi imusarjan kiinnityspulteista öljytilaan yhteydessä? Ensin epäiltiin että vuotaisi suihkun istukka, mutta ei. Öljyä tulee ihan selkeästi imusarjan ja kannen välisen tiivisteen välistä, öljyää koneen kyljen ja samalla ykkösen hehkutulpan... En usko että ahtimelta tulee niin paljon öljyä, koska ei vedätettäessäkään näy sinistä usvaa perästä, eikä 10w-40 öljyäkään tunnu kuluvan tolkuttomasti...

Turbodieselit on uusilaji, vapareiden kanssa enemmänkin pelanneena tuntuu jotenkin ihmeelliseltä nyt tämä vika, kampiakselin etupäänstefa vuotaa mutta se onkin selvä asia, tämä imusarja+öljy ja öljyn vuotaminen noin ihmeellisestä paikasta on jotain aivan uutta...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3259
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Onkos siinä pakokaasun takaisinkierrätys ?

Jos on niin kyllä se on varmaan sitten sitä pakopuolen noki/öljy s**taa jota ahtopaine pursottaa tiivisteen välistä.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Onhan tässä tulokkaassa ilmeisesti joku tälläinen kierrästys, en ole tukkinut laitosta koska en ollut varma mitä kaikkea pitää tukkia, ja hovikorjaaja katkaisi sormet kardaanin välissä...Mutta ihmetyttää että miten sitä öljyä voi tulla ns. tihkumalla? Kun ahdin herää menoa kyllä piisaa, mutta että niin paljon paineita että tulee tiivisteistä ulos?

Pitää ottaa huomenissa auki turbon imupuoli ja kokeilla välyksiä, pitäshän tuollaiselle kelvata öljynkin jos kerran turbo on niin horo että laskee akselilta läpi, ja puhaltaa imusarjan tiivisteen välistä öljyä? Ja sinistä pitäisi kaiken järjen mukaan tulla pakoputkesta edes jossain vaiheessa mutta kun ei...Perhanan perhana, kaikenlaista harmia sitä onkin näiden kanssa :cry:

Ps. Miten pitkään muilla samanlaisen omistajilla sahuuttaa käyntiin? Tämä meidän versio ei lähde ns.avainta näyttämällä vaan vaatii pitempää pyöritystä. 2,5l vaparipata lähti nätisti kuin avainta vain vilautti, tämä uusi ei ole vilautuksesta moksiskaan...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

käyntiin

Viesti Kirjoittaja esko »

lähtee käyntiin avainta näyttämällä 300 Dturbo
on hehkut kunnossa ?

kuullaan
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä minullakin lähtee heti käyntiin, ei tarvitse sahata.

Itse epäilisin seuraavaa:

Öljy mikä tihkuu on huohottimesta tulevaa + pakokaasunkierrätyksen sontaa. Turbodieselit huohottavat yllättävän paljon, turbon imupuoli on öljyssä koska huohotinputki tulee imuilmaletkuun.

Huono käynnistyvyys:

1. Väljä kone
2. Huonot hehkut
3. Pumpun säätö / ajoitus pielessä

joku noista edellä mainituista riittää.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Pitää kohta lähteä ahtimen imuletkua irroittamaan, ja koittamaan turbon akselin välyksiä, ja selvittelemään että mistä se öljy sinne imusarjaan menee.

Hehkut vaihdettu ihan äskettäin, Boschin pika versiot. Sahuuttaa ainoastaan jos kääntää avainta välittömästi valon sammumisen jälkeen, mutta pitempi hehkutus auttaa eikä tuota sahaamisilmiötä tapahdu havaittavissa määrin. Tais olla turboon huono investointi nuo pikahehkut?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mihaline kirjoitti:Pitää kohta lähteä ahtimen imuletkua irroittamaan, ja koittamaan turbon akselin välyksiä, ja selvittelemään että mistä se öljy sinne imusarjaan menee.

Hehkut vaihdettu ihan äskettäin, Boschin pika versiot. Sahuuttaa ainoastaan jos kääntää avainta välittömästi valon sammumisen jälkeen, mutta pitempi hehkutus auttaa eikä tuota sahaamisilmiötä tapahdu havaittavissa määrin. Tais olla turboon huono investointi nuo pikahehkut?
Joo, vakiohehkut sinne pitää laittaa.

Onko turbo muuten Garretin vai KKK:n? Garreteissa on ollut vähän väljistymisvikaa, KKK on kestävämpi. Pitkittäisvälystä ei saa olla, mutta luonnollisesti sivuttaisesti saa liikkua.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

KKK:n ahdinhan tuossa on, välyksistä en oikein saanut selvää kuvaa, pitää purkaa vielä enemmän tavaraa että pääsee kunnolla roplaamaan. Katellaan mitä hovikorjaaja sanoo kun tuon näkee, missä vika ja mitä tehdään seuraavaksi...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Dieselin huonoon käynnistymiseen on usein syynä ilmavuoto polttoaine puolella.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Ville Komulainen kirjoitti:Dieselin huonoon käynnistymiseen on usein syynä ilmavuoto polttoaine puolella.
Minulla "pitempi" sahaus käynnistyksessä johtui heikosta optima akusta.
Vastaa Viestiin