Meluisa kone, 230 E, W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Meluisa kone, 230 E, W124

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

noin 270 tkm ajettuna on moottorin ääni alkanut olla jo varsin sivistymätön. Vaihdettu on jakoketju (210 tkm) ja nostajat (260 tkm). Silti moottorissa on mm. tyhjäkäynnillä metallinen nakuttava ääni, joka ehkä paikallistuu koneen alakerran suuntaan. Korkeimmilla kierroksilla vedettäessä, moottorin ääni on tosi "karhea" :( Nokka-akseli on todettu ehjäksi ja kulumattomaksi.

Joku väitti männän alahelman hajonneen??? Muita mahdollisuuksia? Öljyinä käytetty ->200 tkm Mobil RF:ää :?
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Nää M102:t väljistyy ajan myötä, ainakin vanhemmat, melko merkittävästikin.
Tiedä sitten voiko tämä olla ongelmana jo noilla kilometreillä... :roll:

Aiheuttaa sellasta perus klopisevaa ääntä.
Sylinteriseinämän ja männän välit on suunniteltu kitkahäviöiden minimoimiseksi niin väljiksi, toisin kuin vanhemmilla MB-moottoreilla, joissa kai hienoinen ylikoko...

EDIt:
sen verran vielä että yhdestä omasta vastaavanlainen ääni paikallistui lähinnä yläkertaan, 3-4pytyn tienoille... Tulos tässä... ainakin nokkapukit poikki, mitä muuta, selvinnee myöhemmin jos vielä on innostusta konetta avata... :lol:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tervetuloa kerhoon.
Mulla kans kolisee kuin betonimylly, varsinkin lämpimänä.
Ja n. 3000 rpm. kuuluu nakutusta kuten nostajista. Nostajilla ajettu 200km.
Ketju vuoden vanha,rattaat vaihdettu joskus, näyttivät hyviltä. Ketju kiristin uusittu muista syistä.
Kone syö öljyä n. 1l/ 10tkm. eli ei liikaa. kilometrejä 416tkm.

Onko kukaan ikinä vaihtanut laaharia?
Josko se kuluessaan ääntää ja ketjunkiristin ei jaksa kiristää tarpeeksi.

Kas siinäpä pulmaa :oops: Tietäisiköhän asiantuntijat??
Joku mersupurkaamo??
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Agiphan = asiantuntija :D

Niin asiaan, mulla ketju oli ok (ihme kaiken sen jälkeen - no ok, kone käy vielä) laahain ja kiristin ehjä ja 50.000 km sitte uusittu ketjupyörä ehjä, ei hampaatkaan juuri kuluneet... :roll:

Öljyä meni joku 0,5L / 1000km, kilsat pysähty kohtaan 389.900...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käy, Agip, joskus pihalla niin kuunnellaan porukalla.
wiimax.fi
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

veikkaus: kiertokangen laakeri , ääni voimistuu kun nostaa kierroksia.
Männän helma jos halki, ääni häviää yleensä kun motti lämpenee.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Jos on mennyt kiertokangen alapään laakeri naputus kuuluu läpi koko kierrosalueen. Ääni on vähän niinkuin joku koputtelis kuulapää vasaralla öljypohjaan.

Ja en halua manata mitään ikävää, mutta aikansa kun naputtaa voi mennä laakeriliuskat päälekkäin ja silloin kampiakselista tulee valmis, kun leikkaa kiinni tai laakeri puuttuu välistä. Kampiakselin saa hiottua alikokoon jos ei ole tullut halkeamia. Heti jos korjaa voi olla että kiertokangen ja laakeriliuskojen vaihdolla selviää. Kiertokangen alapään reikä tuuppaa menemään soikeaksi jos laakeri on mennyt väljäksi.

Onhan koneessa muitakin naputuksen aiheuttajia kerran oli omassa autossa öljypohjassa lommo ja kampiakseli koputteli pohjaa melkosella äänellä :wink:
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Onko ollut huomattavia määriä rauta/muuta metalli tavaraa öljyn seassa?
Jos jotain on todella pahasti särki, niin se kyllä näkyy ylimääräisenä metallina öljyn seassa. Suurimat ei-rauta hiput jää tietenkin öljypohjaan, mutta rauta tavaran pitäisi näkyä öljypropun magneetissa.
Kait Mersun propussa on tuo magneetti, itse en muista kun tulee imurilla vaihdeltua.

Kuinkas on lämpimänä tyhjäkäynti öljynpaineiden kanssa?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

lisää

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Eli öljynpaineet on ok koko kierrosalueella. Naputus (metallinen) on tosiaankin havaittavissa helpoiten tyhjäkäynnillä ja lämpimänä. Kierrosten lisääntyessä ääntä ei ainakaan erota muusta melusta. Fortea kokeiltiin jo aiemmin, öljyä joutuu lisäämään tikun viivojen välin verran vaihtojen välissä, eli 10 tkm vaihdon lähestyessä merkkivalo syttyy jo 5-6 tkm:ssa :(

Vedot on mielestäni tallella, eikä huohotusta ole juuri. Nostajien vaihdon jälkeen koneen käyntiääni oli jonkin aikaa ok, mutta nakutus palasi muutaman viikon päästä :cry:

Metallia öljynvaihdon yhteydessä en ole havainnut. Täytyy irroittaa urahihna ja kuunnella tarkemmin kun lisähärpäkkeet on irti.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

M.K kirjoitti:Kait Mersun propussa on tuo magneetti, itse en muista kun tulee imurilla vaihdeltua.
Ei ole magneettia, ainakaan kun viimeks jouduin laittamaan Audin propun... :lol:
Omasta autosta kyllä pölähti myös putkiston läpi jotain sillä sellainen kosahdus *tshuupp* sieltä tuli motarilla.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Mielestäni oireet viittaavat kiinnileikkautumiseen joka selviää yleensä puristuspainemittauksessa.

Laakerivikaa siinä tuskin on koska "naputus" tulee yleensä silloin kierroksilla ja varsinkin kuormituksessa.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Niin voihan tossa Vesan tapauksessa olla vikaa esim. sytkäpuolella?
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Vesa T kirjoitti: Vedot on mielestäni tallella, eikä huohotusta ole juuri. Nostajien vaihdon jälkeen koneen käyntiääni oli jonkin aikaa ok, mutta nakutus palasi muutaman viikon päästä :cry:
Vois olla myös, että johonkin nostajaan on päässyt möhnää ja se on taas jumissa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Olisiko nostajissa paskaa ja joku jumis ja naputtaisi sen takia ...Yleinen vika ainakin monessa autossa tai vuotaisiko oljynpaineet johonkin...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

No entäs sitten jos nostajat on uudet, Ei huohota,
Ja ääni on ollut viimeiset 40tkm :shock:
Eli ei ole varmaankaan laakerivikaa?
Ja öljypohja on ollut vuosi sitten auki ja ei laakereissa äkkiseltään ollut välystä... nojaa. Eikä mitään ylimääräistä öljypohjassa.

Jos se on enne tulevasta dieselöinnistä!? :D
Ja tietysti silloin särkyy kun ei tarvis.....

Dealer!: pitää tulla käymään asiantuntijalla ...:wink:
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin