Ahtopainemittari CDI Vitoon

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Ahtopainemittari CDI Vitoon

Viesti Kirjoittaja esukki »

Mihin voi moottorin päässä liittää helpoimmin, onko imusarjassa joku valmis liitäntä vai pitääkö porata läpi?
Onko väliä laittaako sähköisen vai mekaanisen, katselin Motonetissa AutoGaugen malleja?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
cdix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 22.09.2009 23:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cdix »

Itse otin ahtopaineanturin letkusta t-haaralla.
--c220cdi -05 --
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mekaanisen mittarin vaimennukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Kunnon mittari on esim. täytetty vaimentamalla nestemäisellä parafiinilla, jolloin neula ei värähtele. Näitä löytyy esim, tuolta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

autogaugen mittarit on ihan hyviä. toimii hyvin ja on värähtelemätön viisarikin.

sähkömittarissa on bonuksena ahtojen piikki muisti ja hälytys, jos nousee liian korkeelle. niin ja se on luonnollisesti säädettävä.

niin, ite asiaan. jos ei imusarjassa ole valmiita reikiä liittimiä varten, niin t- haaralla jostakin paineletkusta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Siinä se nyt lopulta on, testaanpa ekaa kertaa kuvan liittämistä:

Kuva
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvältä näyttää...paljonko on ahtoa tuommosessa ? Niin ja pysyykö vakiona ihan loppuun saakka ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Tyhjäkäynnillä on alipainetta -0.1bar, pintakaasulla 0 mutta kun painaa lapikasta lattiaan painetta on 1.2...1.3bar.
Normaaliajossa siis pyörii jossain 0 ja 1.3 välillä, onko normaalia?
Niin ja pysyykö vakiona ihan loppuun saakka ?
Mitäköhän tarkoitat loppuun saakka?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos on vakio auto, niin turhan paljon on ahtoja.
Vikatilan raja on +/- 0,3bar, eli aivan rajoilla mennään...
Jos taas lastutettu, niin tuollaisia lukuja siellä pitäisi silloin olla.

Vakion ohjelman ahtopaineen pyyntökartta.

Kuva


Vakiolla autolla varmaankin matka-ajossa syöttöjä 20-25milliä ja kierroksia 2000-2500rpm, jolloin ahtopyynti 0,2bar luokkaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Tietääkseni ei ole lastutettu, näkeekö sen jostain?
Tasaisella nopeudella ajettassa paineet pysyy 0...0.5bar välissä.
Miten tuota taulukkoa luetaan? Onko "fuel quantity" suoraan verrannollinen kaasupolkimen asentoon ja onko 70mm3 maksimi?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, niistä ahdoistahan sitä voisi arvuutella, kun tuossa vakio-ohjelmassa ei pyydetä, kun alle 1bar ahtoja.
Toisella akseliila on kierrokset ja toisella akselilla toteutunut syöttömäärä.
Taulukossa on sitä vastaava ahto, jota ohjelma pyytää, tai vaatii, mitenkä vaan.
Jos toteutunut ahto on liian paljon yli, tai ali pyynnön -> vikatila.
Katohan, onko siellä sellainen boxi jossain välissä...
70milliä ei ole maksimi, sitä suuremmilla syötöillä vaaditaa sitä 70millin akselilla olevaa arvoa.
Hyvin yleisesti noihin lastutettaessa laitetaan se 1,2bar ahtopyynnöksi.
Sen, että onko ohjelmaa muutettu, näkee oikeastaan vasta, kun lukee ja vertaa vakioon samanlaiseen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Eiks 112cdi:ssä ole vakiona 1.24 ahdot, vai millä myllyllä tämä oli?? 108 ja 110 alle 1,0bar, vai miten se oli..

edit 112cdi 1.15 bar
edit tarkastettu ohjelmasta, nähtävästi näissäkin on eroja, auto on 01 vito 122hp
Kuva
Viimeksi muokannut joskami, Su 27.12.2009 21:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Bussimalli V220CDI pitäisi olla sama tekniikka kuin Vito 112CDI eli sitten ahdot on ihan OK :D .
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
...Kyllä minä mielestäni olin laittavinani juuri oikeasta ohjelmasta kartan tuonne ylös.
Mutta voi niissä olla kyllä erojakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin