Ilmiö aluvanteissa - rohisevat prkl

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kaapo
Valvoja
Valvoja

Ilmiö aluvanteissa - rohisevat prkl

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ja taas pientä parranpäristystä, sekä evääksi heille jotka taltioivat tämänkin vuodatuksen tiedoksi. Tietenkin kaikki vaivat tulevat kasapäin kuten epäonnikin eli ei kahta vaivaa ilman kolmatta. Kun pumppu ja pakarinen (ei i-Hanna) olivat kunnossa, niin takanavat alkoivat rohista tai itse asiassa raaputtaa jatkuvasti auton edetessä. Ensi diagnoosi oli kives jarrupalan ja levyn välissä. Sellainen löytyikin. Mutta eipä sen poistaminen kauaa auttanut.

MUTTA PULTTIBOISISTA LÖYTYI SÖNDABÖCKEN :shock: . ÄLKÄÄ ANTAKO KENENKÄÄN PELLEPELOTTAMAN RUSIKOIDA AINAKAAN 8-REIKÄALUJA PAINEPYSSYLLÄ KIINNI. VANTEESSA PULTIN VASTAURA ANTAA MYÖTEN SEN VERRAN, ETTÄ PULTTI PAINUU PARISEN MILLIÄ LIIAN SYVÄÄN JA NIINPÄ PULTIN PÄÄ SITTEN ULOTTUU RAAPIMAAN RIPUSTUKSIA. EDESSÄ TÄTÄ EI TAPAHDU. Toki tämä ilmiö vaatii varmasti muutaman kymmenen kertaa vanteen irroituksen ja laiton, mutta ajan mittaan sekin sitten tapahtuu.

Nyt asia on omalla kohdalla korjattu, mutta näin voi siis käydä, eikä heti ensimmäisenä tarvitset alkaa purkaa jarruja tai saati takalaakeireita. Mutta tämä ilmiö esiintyy siis vain aluvanteiden ja painepyssyn vahingollisesta "yhteistyöstä" seuraten.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jamppav »

siitäkö se rahina johtuukin, luulin että jarrulevyt ja palat ois niin kuluneet että se rahisee. mulla on talvi sekä kesärenkaissa sama homma
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
raul
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja raul »

Huhhuh, aika uskomaton juttu.
Että tulisi tosiaan mb:n aluvannepultti liikaa ulos (=sisäänpäin) kun jurnuttaa tarpeeksi pulttipyssyllä... :roll: Jos vanne pari milliä antaa periksi niin silloin se on yhtä kuin paskana. Kokeile lyhyemmillä, esim. peltivanteen pulteilla...

Ja eikös ne pultinpäät kuitenkin sitten ota jarrukenkiin tai säätöosiin kiinni?

Niin ja yksi yleisimmistä "rohinan" aiheuttajista on vinoutunut / löysä / rikkinäinen jarrukilpi.
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Lyhennä niitä pultteja milli tai pari... :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
petska
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja petska »

Ota rengas irti ja poista levy ja kato mihin pultinpää pääsee ottaan veikkaan että rapsii seisontajarru kenkien kiinnitys jousten päihin pyöräytä ne 180 astetta ja laita ne niin paikalle että ei rapsi olen huomannut tälläisen vian joskus tuossa omassa tenava tähdessä...
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

petska kirjoitti:Ota rengas irti ja poista levy ja kato mihin pultinpää pääsee ottaan veikkaan että rapsii seisontajarru kenkien kiinnitys jousten päihin pyöräytä ne 180 astetta ja laita ne niin paikalle että ei rapsi olen huomannut tälläisen vian joskus tuossa omassa tenava tähdessä...
Minulle myytiin kakkosgolffiin Porissa aluvanteet sellaisilla pulteilla, jotka ottivat kiinni rumpujarrujen sisällä olevaan 'poikkirautaan' kun varrut olivat tietyssä säädössä. Hiljaa ajettaessa kuului sellainen klonk klonk. :x

Otin rälläkän ja viistin pari milliä pultin päästä pois.
Vastaa Viestiin