CDI-väyrynen jäätyy?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

CDI-väyrynen jäätyy?

Viesti Kirjoittaja avvain »

Huomenta.

S210 vuodelta -03 ja kone cdi 270. Tammikuun kovat pakkaset tuli ja meni eikä mitään ongelmia, eeberi oli tosin käytössä päivittäin. Lauhtui pari viikkoa sitten miinus kymmeneen ja tuolloin aamulla kylmästä tallista ei luvannutkaan. Vedettiin paikallisen huoltamon talliin yöksi ja aamulla käyntiin hörähti kuin ei mitään. Tuossa vaiheessa pistin tankin täyteen ja Diesel100:sta perään. Homma toimi kunnes eilen lämpömittarissa -04 astetta ja sama juttu. Ei luvannutkaan. Varmaan tänään illalla taas lämpimään talliin yöksi. Onkohan kyse jäätymisestä vai voisko olla kyse jostain muusta? Nyt tankissa oli kunnolla polttoainetta, tosin ohjeeseen verrattuna liian vähän diesel100:sta.

Ensimmäisellä jäätymisellä mykistyi myös eeberi, siihen huolto vasta tulossa. Päästää vain pienen urahduksen ja muuta ei tapahdu.

Aki
Avatar
tomppajii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 10.01.2007 20:29
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja tomppajii »

Ettei olisi akku tulossa tiensä päähän, itselläni ainakin tuo 220 cdi ei lähde käyntiin alijännitteisellä akulla ja aika moni on tälle talvelle akkukaupoille joutunut. Veljen autossa (270cdi) herjasi ajotietokonekin tosta alijännitteestä.
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja avvain »

Ei ole se syynä, vaihdoin uuden akun kuukausi sitten. Myös polttoainesuodatin vaihdettu.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Uusi akkukin voi olla sökö, täällä foorumillakin on siitä kokemuksia :shock:
Avatar
tomppajii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 10.01.2007 20:29
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja tomppajii »

nh1131 kirjoitti:Uusi akkukin voi olla sökö, täällä foorumillakin on siitä kokemuksia :shock:
Ensimmäisenä tulee vaan tuo akku mieleen, kun nuo oireet on just passelit akkuvaivoihin. Eihän siellä penkin alla ole vaan joku Biltema/Sznajder?
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja avvain »

Sytkyttää se startata vaikka kuinka kauan kylmääkin konetta ja reipasta vauhtia pyörittää. ntinen oli jo selvästi laiska starttaamaan, eikä silloin kuitenkaan ollut mitään pulmia. En kyllä jaksa uskoa, että akusta voisi olla. Hankookki se on.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Onko O-renkaita vaihdettu polttoaineletkuihin.?
Onhan suodattimen kansi kunnolla kiinni.?

Haulla on näistä paljon juttua täällä.
Laita jokin oleellinen sana haku laatikkoon niin jopa tulee asiaa.
esim.sammui.
Tässä yksi juttu aiheesta. :wink:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=sammui

Aikalailla samanlainen järjestelmä on vaikka onkin eri auto kyseessä.

Linkin mukana kuvia josta näät missä O-renkaita on, noin 7 kpl :?:

Kokeile sitä lämmitintä heti ,kun auto on lämpimässä tallissa ollut ,että toimiiko lämpimänä?
Oisko kesälaatua tankissa ja se oireilee.
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja avvain »

Pitääpäs lukea nuo jutut, mutta sen verran kuittaan että o-renkaat on kaikki vaihdettu syksyllä. Mutta pitää tarkistaa se kansi, sillä se oli suodatinta vaihdettaessa niin hemmetin jäykkä että toisen kaverin piti naputtaa sitä ja toisen vääntää täysin voimin, että meni kiinni. Jos se vaikka meni väärille jenguille tai jotain...

Ajoa on tullut niin ettei kyllä voi kesälaatua olla enää, -32sta on esim nyt tankki täynnä. Eberi ei toiminut edes suorakäynnistyksellä ajon aikana, siis kun auto vielä suostui ajoon lähtemään :?. Kaukosäädinkin näyttää että tulilla on, mutta mitään ei tapahdu. Mainittakoon vielä, että Eberiin tehtiin kunnon huolto 10/09.
rintteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 23.09.2009 16:10
Paikkakunta: etelä-savo

Viesti Kirjoittaja rintteri »

avvain kirjoitti:Pitääpäs lukea nuo jutut, mutta sen verran kuittaan että o-renkaat on kaikki vaihdettu syksyllä. Mutta pitää tarkistaa se kansi, sillä se oli suodatinta vaihdettaessa niin hemmetin jäykkä että toisen kaverin piti naputtaa sitä ja toisen vääntää täysin voimin, että meni kiinni. Jos se vaikka meni väärille jenguille tai jotain...

Ajoa on tullut niin ettei kyllä voi kesälaatua olla enää, -32sta on esim nyt tankki täynnä. Eberi ei toiminut edes suorakäynnistyksellä ajon aikana, siis kun auto vielä suostui ajoon lähtemään :?. Kaukosäädinkin näyttää että tulilla on, mutta mitään ei tapahdu. Mainittakoon vielä, että Eberiin tehtiin kunnon huolto 10/09.

aika varmasti jäätää.mulla on tehnyt samoja oireita sprintterissä jääti välillä kans sitten annoin auton 4 päivää sisällä niin rupes pelittämään ihan normaalisti.kuulema se diesel 100 aine rupee vasta sitten vaikuttamaan kun polttoaine on sulannut tankissa kokonaan.
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja avvain »

Sitä toisaalta ihmettelen, ettei ole mitään oiretta ollut koskaan ajossa. Ei nykimistä tai muuta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eipä nuo yleensä jäädy, putsari on lämpöisessä paikassa. Ilmavika melko varmaan, o-renkaissa sanomista, vaikka olisi juuri vaihdettu. Mun entiseen C220 cdi:hin piti vaihtaa kuulemma o-renkaat jo vuoden jälkeen uudestaan, kun ei enää lähtenyt käyntiin. Oisko jotain italialaista koppurakumia ollut?

Voi olla myös suutinvika tai commonrailputken anturivika yms. Kannattas katsoa testerissä, mitä vikakoodia näyttää.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kyllä suodattimen kansi pitää mennä aika helpasti muutama kierros
kiinni .
On aika tarkka juuri alku ,että lähtee oikeille kierteille.
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja avvain »

Testeeriin pitänee viedä jos vielä uusii. Tuolta lämpöisestä tallista kävin tänä aamuna starttaamassa, ekalla käyntiin ilman mitään viivettä.

Av
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja avvain »

Kerronpa lisää tapahtumia pällisteltäväksi. Eberin huolto oli ja meni, vikatilaan oli mennyt - useampia ylikuumenemissuojan laukeamisia. Oikeasti ei ylikuumenemista ollut tapahtunut, joten nyt epäillään Eberissä lämpöanturivikaa. Seuraillaan. Nyt toimii kuitenkin .

Sen sijaan auton suhteen kaikki auki. Eilen aamulla taas turha toivo -13 asteessa, kolme tuntia lämminta tallia ja sitten lähti käyntiin. Tänään kun Eberi jo toimi, 15 minuuttia esilämmitystä ja ei mitään pulmaa käyntiin lähdössä. Pakkasta kuitenkin -20. Ei sittenkään liene jäätymisestä kysymys? Ajossa kaikki sujuu, ei nyi, ei mitään oireita. Nyt Volvo-mies ja Eberi-mies epäilevät, että tässä voisi olla taas moottorin lämpöanturin toiminnasta kysymys.

Oisko muuta ehdottaa, jos jätetään se jäätyminen pois laskuista?

Av
Avatar
Kai_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 07.02.2005 21:33
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja Kai_L »

Suutin vika voisi olla myös mahdollinen vaihtoehto.
Kannattaisi tarkistaa suuttimien ohivuodot.
S202 -00 200cdi
W203 -00 220cdi
S203 -07 200cdi
S211 - 06 320cdi
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja avvain »

Kiitos, lisään ehdokaslistaan vielä nämä. Yhdessä suuttimessa oli ollut aiemmin ohivuotoa, mutta ei vaikuttanut nyt olevan. Pitää tsekkauttaa vielä sekin.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Eikös tuossa mallissa ole vielä se matalapaineinen(1350bar) kp-pumppu niin se antaa kans tuollasia oireita kun sen O-renkaat on vaihtokunnossa.

Onko yhtään kosteuden merkkejäkään korkeapainepumpun pinnalla?
Ei saisi olla.
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja avvain »

barton kirjoitti:Eikös tuossa mallissa ole vielä se matalapaineinen(1350bar) kp-pumppu niin se antaa kans tuollasia oireita kun sen O-renkaat on vaihtokunnossa.

Onko yhtään kosteuden merkkejäkään korkeapainepumpun pinnalla?
Ei saisi olla.
Laitan myös tämän listalle. Tarkastellaan asiaa viikon kuluttua, jahka saan auton pajalle. Kiitos tästäkin.
Av
avvain
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.08.2009 21:51
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja avvain »

Noniin, syy kenties selvisi. Alkutalvesta ennen pakkasia meni hehkutulppa + rele. Vaihdettiin. Sen jälkeen pakkasilla tuli mainitut mystiset ongelmat. Nyt vein siis pajalle ja aloiteltiin ohivuotojen tarkistuksella ym. Kaikki ok. Sitten kaveri huomasi että testeri näyttää edelleen hehkuvikaa. Oli jäänyt kuittaamatta. Kuitattiin se pois, mutta ei osannut sanoa vaikuttaisiko kuittaamatta jääminen jotenkin hehkun toimintaan.

Joka tapauksessa tuon jälkeen on lähtenyt käyntiin mm. miinus 15 pakkasella kylmiltään. Osaako joku varmentaa, voiko huono käynnistyvyys johtua tuosta "kuittaamisen" unohtumisesta?
Av
Vastaa Viestiin