W210 Automaattilaatikon öljy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Tammu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 15.02.2010 12:11

W210 Automaattilaatikon öljy

Viesti Kirjoittaja Tammu »

Olen kuullu että Noissa on huoltovapaa laatikko, onko näin?
Tikkua en ole tavannut, joten miten sen öljymäärän saa mitattua?

Onko kokemuksia laatikoiden kestävyydestä ja huolloista?
* MB R129 500SL -90*
* MB W163 ML430 -99*

ex. MB W210 320CDI -01
ex. MB W202 220 -96
ex. MB W123 240 Diesel -84
ex. MB W124 250 Diesel TE -86
ex. MB W124 300 TE -87 (Automaatti)
ex. MB W201 190 2,5D -87
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Perimätietoa. Nykyään ne öljyt kuuluu taas vaihtaa. Mittaus joko testerillä tai sitten korjaamotyökalulla (="mittatikku"), jonka voi ostaa esim. KL-varaosista.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 Automaattilaatikon öljy

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tammu kirjoitti:Olen kuullu että Noissa on huoltovapaa laatikko, onko näin?
Tikkua en ole tavannut, joten miten sen öljymäärän saa mitattua?

Onko kokemuksia laatikoiden kestävyydestä ja huolloista?
Jep jep huolto vappa(eihän mitään ole pakko huoltaa) on sillä tappaa että jos ei huolla niin hetken päästä on oikeesti huolto vapaa kun joutuu tekemään laatikko remontin, niin ei tarvii tehdä huoltoa(laitta koko laatikon uusiksi)

Öljyn pinnan voi mitatta vaikka 4mm nailoniletkulla tms vastaavalla

pinnan taso 64,4mm pohjasta ylös +80c

lisää juttua löytyy kun teet haun CDI203
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

Ja kun sitä pintaa mitattiin pitää moottorin olla käynnissä!

Ja jos ei kyvyt riitä "Tein itse ja säästin" mitta-tikun tekoon, niin autovaraosa liikkeistä niitä saa ostaa, maksaa n.20 euroa.
Huom! On tarjolla kahta eri mallia tikkua, eli hyvä ottaa laatikon tyyppinumero selville ennekuin menee kauppaan.
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

Siinä mittatikun putkenkorkissa on sitten sellainen rikottava muovinen sinetti, joka kannattanee hankkia myös etukäteen. Ilman sitä korkki on aika heppoisesti kiinni, vaara korkin hukkumiseen on olemassa.
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
Avatar
Tammu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 15.02.2010 12:11

Viesti Kirjoittaja Tammu »

Laatikko pelaa kyllä normaalisti, ei nyvi eikä ääntele ja vaihtaa nätisti.
Olen vain miettinyt kun en noihin huoltovapaisiin oikein usko, eikä kukaan ole puhunut automaattilaatikon huollosta.
Pitää jostain hommata mittatikku ja tarkistaa.

...tai tietenki jos soittais Maaningan automaattilaatikko -ammattilaiselle Siekkiselle. Tuttu mies entisen auton kautta. :D
* MB R129 500SL -90*
* MB W163 ML430 -99*

ex. MB W210 320CDI -01
ex. MB W202 220 -96
ex. MB W123 240 Diesel -84
ex. MB W124 250 Diesel TE -86
ex. MB W124 300 TE -87 (Automaatti)
ex. MB W201 190 2,5D -87
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Vaihda öljyt ja suodatin.
On halpa homma siihennähden mitä laatikko maksaa.
Siekkinen taitaa nämä asiat.

tässä yksi juttu.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... c&start=30
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

nautseri kirjoitti:Vaihda öljyt ja suodatin.
On halpa homma siihennähden mitä laatikko maksaa.
Siekkinen taitaa nämä asiat.

tässä yksi juttu.

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... c&start=30
Onko joku vaihtanut öljyt E320cdi vm 2000 laatikkoon. Hinta kiinnostaisi koska kuulemma nyrkkipajat ei osaa sitä ees tehdä. Itse epäilen n 250e.
Mersumiehet on varmaan saaneet kaikki Mersedes Benz lehden. Siinä on bonusseteli 50e yli 200e menevästä huolto tai korjaustyöstä valtuutetulla MB huollolla. Veholla voi siis vaihtaa automaattiöljyt.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Veholla kallis. Oikee hinta on alle puolet tosta 250 €:sta. Olen vaihdattanut.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

masaf1 kirjoitti:Veholla kallis. Oikee hinta on alle puolet tosta 250 €:sta. Olen vaihdattanut.
Vaihtaako kahvimaan auto Nummelasta automaattilaatikon öljyjä.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Laatikon öljyt

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Huoltoväli 00 E320 cdi olisi kai joka toisessa huollossa. näin ainakin minulle sanottiin Toivalan autossa, joka huoltaa vaan marsuja. niinollen 70-75 000 välein olisi hyvä vaihtaa.

peräöljystä en tiijä. nyt vaihettiin eli kahet laatikkoöljyt ja yhet perät...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Laatikon öljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Potifaari kirjoitti:Huoltoväli 00 E320 cdi olisi kai joka toisessa huollossa. näin ainakin minulle sanottiin Toivalan autossa, joka huoltaa vaan marsuja. niinollen 70-75 000 välein olisi hyvä vaihtaa.

peräöljystä en tiijä. nyt vaihettiin eli kahet laatikkoöljyt ja yhet perät...
Huolto ohjelman mukaan, yksityis ajossa olevat autot kerran 60000tkm kohdalla sen jälkeen erikseen tilattava lisä työ
taxsi huolto ohjelman mukaan 60000tkm välein
näin lukee tuolla huolto kirjassa/ohjelmassa

eli kannatta vaihtaa ainakin 60000tkm välein tai useammin (sinne kun jää aina sitä vanhaa öljyä jos ei tee huuhtelu vaihtoa)

aika yleinen hinta tarvikeille öljy~10€L suodatin+ tiiviste ~25€
eli ei ole kallista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

tempera kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:Veholla kallis. Oikee hinta on alle puolet tosta 250 €:sta. Olen vaihdattanut.
Vaihtaako kahvimaan auto Nummelasta automaattilaatikon öljyjä.
Kyllähän ne vaihtaa, vaan en ole itse siellä viittinyt vaihdattaa, koska siellä maksaa (tai 2 vuotta sitten maksoi) osat 80 € ja työ 90 € => 170 € yhteensä. Ei toi nyt oikeasti ole 1,5 tunnin homma ellei pidä välissä tunnin ruokista?
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Tein talvella täyden öljynvaihdon tommoseen 722.6-lootaan. Turbiinissa ei ollut proppua ja halusin vaihtaa kaikki, joten meni huuhteluhommiksi. Öljyä meni kaikkiaan 14 litraa ja aikaa ensikertalaisella semmoset neljä tuntia.

Suurin ongelma oli askarella lauhduttajan putkeen letku, millä sai öljyn kierrosta edes suunnilleen nätisti ulos. Vaikka mitä virityksiä kokeiltiin (puutarhaletkulla), niin aina jonnekin roiskui. Siinä sitten valutettiin ohjeen mukaisesti kolme litraa kerrallaan ja välissä siivottiin paikkoja sekä paranneltiin letkun kiinnitystä. Mutta harrastajallahan on aikaa...!

Muistaakseni Vehon tarjous samanlaiselle täydelle öljynvaihdolle oli vaivaiset 800 euroa.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
MarcoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 31.05.2008 22:03

Viesti Kirjoittaja MarcoS »

Mulla on W210 200 cdi automaatti. Auton ostaessani annoin heti vaihtaa Veholla sekä laatikon että perän öljyt. Viime vaihdosta oli tuolloin melkein 100 tkm. Kaikkine töineen ja tiivisteineen ja öljyineen 245 euroa. Olen ajatellut niin, että 60 tkm välein olis hyvä vaihtaa nuo öljyt, niin varmasti kestää laatikko, kun vielä käyttö on asiallista.
Avatar
Tammu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 15.02.2010 12:11

Viesti Kirjoittaja Tammu »

Maaningalla siekkisellä maksais laatikon koko huolto kaikkineen öljyineen ja suodattimet + muut (mitä nyt tulis) n. 200e. suositteli huoltoa 80 000 km välein.

...mie tos mietin kun mulla on ollu toi väykky reilun vuoden ja ajoa tulee vuodessa n. 40 000km.. eikä ole hajuakaan millon siihen on vaihdettu öljyt kun on uitettu auto vielä..
huoltokirjastahan sen näkee mut saksaa en ymmärrä mut puhun kyllä humalassa :D
* MB R129 500SL -90*
* MB W163 ML430 -99*

ex. MB W210 320CDI -01
ex. MB W202 220 -96
ex. MB W123 240 Diesel -84
ex. MB W124 250 Diesel TE -86
ex. MB W124 300 TE -87 (Automaatti)
ex. MB W201 190 2,5D -87
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Itsekin sain Veholta aluksi jonkun 250 euron hinta-arvion. Myöhemmin tajusin, että he vaihtavat pyytämättä vain puolet öljyistä. Kun kysyin tarkemmin, perusteluna sanottiin, että "tehdas hyväksyy tällaisen menettelyn".

Niinpä niin. Samainen tehdas oli alun perin sitä mieltä, ettei öljyjä tarvitse vaihtaa ikinä.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Tur_o kirjoitti:Itsekin sain Veholta aluksi jonkun 250 euron hinta-arvion. Myöhemmin tajusin, että he vaihtavat pyytämättä vain puolet öljyistä. Kun kysyin tarkemmin, perusteluna sanottiin, että "tehdas hyväksyy tällaisen menettelyn".

Niinpä niin. Samainen tehdas oli alun perin sitä mieltä, ettei öljyjä tarvitse vaihtaa ikinä.
Tänään taas yksi Mersumies kaupungilla meinasi että automaattilootaan ei tarvitse vaihtaa periaatteesta koskaan öljyjä. Jos vaihtaa niin vaihtaa sitten kun puoli miljoonaa km on ajettu. :evil:
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tempera kirjoitti:
Tur_o kirjoitti:Itsekin sain Veholta aluksi jonkun 250 euron hinta-arvion. Myöhemmin tajusin, että he vaihtavat pyytämättä vain puolet öljyistä. Kun kysyin tarkemmin, perusteluna sanottiin, että "tehdas hyväksyy tällaisen menettelyn".

Niinpä niin. Samainen tehdas oli alun perin sitä mieltä, ettei öljyjä tarvitse vaihtaa ikinä.
Tänään taas yksi Mersumies kaupungilla meinasi että automaattilootaan ei tarvitse vaihtaa periaatteesta koskaan öljyjä. Jos vaihtaa niin vaihtaa sitten kun puoli miljoonaa km on ajettu. :evil:
Niin ei tarvii öljyjä vaihtaa, vaihtaa sitten vaan laatikkoa :lol:
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

tempera kirjoitti:Tänään taas yksi Mersumies kaupungilla meinasi että automaattilootaan ei tarvitse vaihtaa periaatteesta koskaan öljyjä...
Tämmöisiä asiantuntijoita vaan lisää, niin ei ole ihme, että kylillä aina puhutaan että automaatit eivät kestä sen siunattua hetkeä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesedesi kirjoitti:
tempera kirjoitti:Tänään taas yksi Mersumies kaupungilla meinasi että automaattilootaan ei tarvitse vaihtaa periaatteesta koskaan öljyjä...
Tämmöisiä asiantuntijoita vaan lisää, niin ei ole ihme, että kylillä aina puhutaan että automaatit eivät kestä sen siunattua hetkeä.
taitaa huomattava osa nykyautoilijoista olla aika vieraantuneita itse autojen tekniikasta nykyään :? (vaikka samaa se kai on aina ollut...) navikaattoreiden ja stereoiden toimintaa vain vertaillaan ja ehkä osataan vähän rengasta potkia, mutta siihen se sitten usein jääkin...

perustekniikan vaatimat huollot ja niiden laitteiden toiminta edellytykset, kun ei ole muuttuneet miksikään sitten auton keksimisen, eli ilman öljyä toimivaa moottoria/vaihteistoa ei olla vielä keksitty...

moniko oikeasti tarkistaa edes viikottain moottorin öljymäärän ja jäähdysnesteen määrän uudehkosta autosta :roll: luotetaan vain siihen ajotietokoneeseen, jos edes ymmärretään mitä se haluaa välillä kertoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Lootaöljyt 100 000 km välein

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Ite olen kuvitellut (jostain foorumilta tai sitten jostain muualta tai jotain), että 100 000 km välein kun vaihtaa, niin se riittäs. Nyt on mittarissa 330 000 km. Ostaessa kilsoja 160 000. Huoltokirjassa oli maininta, että vaihdettu joskus 90 000 km paikkeilla ekan kerran. Jossain 200 000 km paikkeilla vaihdatin (tais olla viimenen Vehon huolto, missä käytin, kun alkoi mielestäni olla sen verran vanha vehje, ettei huoltokirjan pito maksa vaivaa) ja sitten seuraavan kerran 300 000 km. kohdalla.

Vänttisellä Tampereella oon viimiset reilut 100 000 km hoidattanu. Täytyy kysästä kun vien ens kerran huoltoon, että mitäs suosittelee vaihtoväliksi.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

722.0 - 722.5 laatikoiden öljynvaihtoväli on tehtaan huolto-ohjelman mukaan 60 tuhatta kilometriä, mutta itse olen vaihdatellu 40 tuhannen välein.

Tällähetkellä Mesedesin kellaripajassa on levällään 722.4 josta kitkalevyt lopussa ja pari neulalaakeria sulanut K2:sen rumpuun kiinni. Öljynvaihdot on tuohon suoritettu asianmukaisesti, mutta ilmeisesti vuotanut jossainvaiheessa senverta kuiviin, että koko voimansiirtolinjan takimmaisin neulalaakeri menny silpuksi.

Joo...ei tarvii vaihtaa öljyjä...

On muuten loppujenlopuksi se 6 litraa - joka tuossakin mehustimessa linkoontuu ajossa ympäri laatikkoa - aika pieni määrä nestettä, josta reilu 20% on kokoajan turbiinissa, 10% jäähdytyksessä ja loput venttiilikoneistossa ja mekaanisissa osissa. Sitten niillä liemilläkö pitäisi myllätä miljoona, tai edes kymmenesosa siitä? ...hohhoijaa...terveisiä Esson baariin. :roll:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
pekkavee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 28.04.2004 09:14

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

napa kirjoitti: moniko oikeasti tarkistaa edes viikottain moottorin öljymäärän ja jäähdysnesteen määrän uudehkosta autosta :roll: luotetaan vain siihen ajotietokoneeseen, jos edes ymmärretään mitä se haluaa välillä kertoa...
Onko alle kymmenvuotiaissa (eli jo aika vanhoja) Mersuissa muuta tapaa tarkistaa öljyt kuin ajotietokone?
Tai kai periaattessa voisi repiä moottorisuojamuovit pois ja öljynvaihtoaukosta jollain tikulla arvioida öljyn määrää...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pekkavee kirjoitti:
napa kirjoitti: moniko oikeasti tarkistaa edes viikottain moottorin öljymäärän ja jäähdysnesteen määrän uudehkosta autosta :roll: luotetaan vain siihen ajotietokoneeseen, jos edes ymmärretään mitä se haluaa välillä kertoa...
Onko alle kymmenvuotiaissa (eli jo aika vanhoja) Mersuissa muuta tapaa tarkistaa öljyt kuin ajotietokone?
Tai kai periaattessa voisi repiä moottorisuojamuovit pois ja öljynvaihtoaukosta jollain tikulla arvioida öljyn määrää...
kyllä tuosta työmaan w211 320 cdi mersusta ainakin löytyy moottoriöljyn mittatikku :shock: ja se tais olla 2004 mallia, eli ei vielä kymmentäkään vuotta vanha...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Helppoa kuin heinänteko

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Tur_o kirjoitti:Tein talvella täyden öljynvaihdon tommoseen 722.6-lootaan. Turbiinissa ei ollut proppua ja halusin vaihtaa kaikki, joten meni huuhteluhommiksi. Öljyä meni kaikkiaan 14 litraa ja aikaa ensikertalaisella semmoset neljä tuntia.

Suurin ongelma oli askarella lauhduttajan putkeen letku, millä sai öljyn kierrosta edes suunnilleen nätisti ulos. Vaikka mitä virityksiä kokeiltiin (puutarhaletkulla), niin aina jonnekin roiskui. Siinä sitten valutettiin ohjeen mukaisesti kolme litraa kerrallaan ja välissä siivottiin paikkoja sekä paranneltiin letkun kiinnitystä. Mutta harrastajallahan on aikaa...!

Muistaakseni Vehon tarjous samanlaiselle täydelle öljynvaihdolle oli vaivaiset 800 euroa.
Ei mennyt varmaan kuin tunti näin:

Kolme etummaista pohjamuovia pois.
Öljyt pois laatikon tyhjennystulpasta.
Laatikon öljypohja pois.
Suodattimen vaihto ja öljypohja paikalleen uudella tiivisteellä.
Sama määärä öljyä laatikkoon kuin tuli ulos.
Öljyletku irti jäähdyttäjän oikean kulman alta. Ota se moottorin oikealta tuleva, niin öljy tulee letkun puolelta, eikä jäähdyttäjältä.
5 litran kannuun merkki 3 litran kohdalle ja em letku kannuun. Sormi jäähdyttäjältä tulevaan avoimeen liitokseen.
Apumies käynnistää auton ja käyttää niin kauan, että 3 litraa öljyä kannussa. Kesti minulla tasan 45 sek. Moottori seis.
Täytä 3 litraa laatikkoon mittatikun putkesta.
Toista sama kunnes olet käyttänyt 13 litraa öljyä. Kannuun tulevan öljyn pitäisi jo olla puhtaan väristä.
Liitä irrottamasi letku takaisin paikalleen. Ole varovainen. Metalliputket ovat ruostuneet tod.näk. haperoksi.
Pohjamuovit paikoilleen.
Mittaa öljymäärä auton käydessä vaihde P -asennossa työkalumittatikulla. Pinnan oltava 20mm - 40mm tikun kärjestä = öljytilan pohjasta.
Aja moottori kunnolla lämpimäksi.
Mittaa öljytaso ja täytä pinta 63mm mittatikun kärjestä.
Muista laittaa korkki ja vaikka jälkitarkista öljypinta päivän kuluttua.
Sinetti / korkin lukitus paikoilleen.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helppoa kuin heinänteko

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

pekkali kirjoitti:Öljyletku irti jäähdyttäjän oikean kulman alta. Ota se moottorin oikealta tuleva, niin öljy tulee letkun puolelta, eikä jäähdyttäjältä.
Otin WIS-ohjeen mukaisesta paikasta eli vaihteiston kyljestä paluuputki irti. Yritin puutarhaletkun kiinnittää siihen nippusiteellä, mutta ei tullut pitävää liitosta. Sen putken päässähän on semmoset T-haaraiset reiät.

Jos jäähdyttimen kautta saa öljyt siististi ulos, kannattaa ilman muuta ottaa sieltä.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: W210 Automaattilaatikon öljy

Viesti Kirjoittaja tempera »

Tammu kirjoitti:Olen kuullu että Noissa on huoltovapaa laatikko, onko näin?
Tikkua en ole tavannut, joten miten sen öljymäärän saa mitattua?

Onko kokemuksia laatikoiden kestävyydestä ja huolloista?
Tosta huoltovapaudesta en tiedä mutta käyn Veholla vaihdattamassa Automaattilootan öljyt. On ainakin ammattimiehet asialla vaikka vähän enemmän maksaakin. :P :D
Vasemmalla on mun keksintö ruostevapaana vm 2000.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kyllä ne öljyt ja suodatin on syytä vaihtaa.
Oma mutu -tuntuma on, että noin 100 000 km välein, väykkyyn siis.
Jos vaihdot alkaa tuntua töksähteleviltä, niin öljynvaihdon jälkeen enää ei.

Kerran vaihdatin Veholla ja toisen kerran Siekkisellä.
Ja Siekkiselle palaan taas, jos autoa vielä pidetään.
Matkaa on, mutta eipä tarvitse arpoa onko hommat tehty kunnolla vai ei.

Kahvimaan Autollakin homma tosiaan hoituu.
Kustannuksista en tiedä kun en ole vaihdattanut siellä, muuta remppaa/huoltoa sitten on tehty siellä enemmältikin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Nostetaas vanhaa aihetta...
Onko nämä nyt ne viralliset öljytikun mitat?

Kylmänä (25 astetta C) Min 10.5 mm Max 20.8mm
Kuumana(80 astetta C) Min 54.4 mm Max 64.5mm.
Vastaa Viestiin