W124:ää hankkimassa - moottorineuvoja vailla 250D/300D

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

W124:ää hankkimassa - moottorineuvoja vailla 250D/300D

Viesti Kirjoittaja Finn »

Moro.

Tarttis hankkia luotettava käyttöauto useammaksi vuodeksi. Olen päätynyt hankkimaan W124:n luokkaa -89...-93. Kun en näitten(kään) moottoreista mitään tiedä kysyisin, että onko 250D tai 300D toistaan "parempi" moottorina? Tarkoitan tällä lähinnä sen luotettavuutta tai lastentauteja.

Onko noiden välillä minkäsuuruinen kulutusero? Mulla on päivittäistä työmatkaa yhteensä 120 km ja tuokin tekijä alkaa vaikuttaa vuositasolla.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

200, 250D ja 300D ovat periaatteessa samat motit, sylinterien määrä vaan kasvanut. Kaikki ihan perusluotettavia moottoreita. Vapareiden kulutus lienee hieman suurempi kuin turbomallien, mutta omassa om602:sessa tuo kulutus pyörii tuossa 6.3-7l/100km paikkeilla. Tämä siis n. 60-70% maantieajoa ja tuostakin saisi varmaan tingattua :)

om602 on siis 250D ja omassa turbomalli
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Ulvila kiittää. :wink:
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ei kai lähes 20 vuotta vanhoissa autoissa ole enää lastentauteja vaan
voisi jopa puhua viosta :) .
Yksilöitä ovat tuonikäiset auton ja varmasti kaikki jo vähintään lähemmäs 500 tkm ajettuja. Osta sellain missä on huoltoja sekä korjauksia tehty. Eli ollut pitkään samalla omistajalla.

Mieti kuitenkin vielä jos hommaisit cdi-koneella olevan mersun jossa ilmastointi sekä vakionopeuden säädin niin sillä työmatkasi taittuisi ehkä jopa mukavammin?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Semmosta olis tehny mieli mutta yks 2000-mallinen väyrynen ruostui taannoin käsiin eikä toista tee mieli.

Päk tu peisiks eli taisin äsken ostaa -92 250D:n, jolla ajettu 200 tkm. :D Tarttee hakea se tänään töitten jälkeen ja ruveta opettelemaan sen saloja.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

tuo kalantissa oleva?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Joo. Toivottavasti ei ole mikään yleisesti tunnettu miina. Ainakin ajoltaan tuntui varsin hyvältä näin maallikon persauksiin.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tuommoinen lankku menee sitten todella tasaisesti eikä kitise natise tai kolise, siis kunnossa ollessaan. Kannattaa olla tarkkana :wink:

Tai no pientä natinaa voi sisustan osat pitää kun on iän saatossa vähän elänyt, mutta ei mitään isoa.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18019
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

onko 250D tai 300D toistaan "parempi" moottorina? Tarkoitan tällä lähinnä sen luotettavuutta tai lastentauteja.
Samanlaisia kuten edellä kerrottu.
Onko noiden välillä minkäsuuruinen kulutusero? Mulla on päivittäistä työmatkaa yhteensä 120 km ja tuokin tekijä alkaa vaikuttaa vuositasolla.
Ostat kumman tahansa niin säädätä pumppu ammattilaisella, kulutus saadaan alhaiseksi ja kulku niin hyväksi kuin vanhalla vaparidieselillä voi olla.

Meidän 300D -88 manuaali kuluttaa 6,2-7,0 paikkeille ja 250D -88 kulutti suunnilleen saman verran.
Käsittääkseni kolmisatasen matalammat kierrokset matka-ajossa tasaavat kulutuslukemat samoihin.
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Kiitokset kommenteista.

Ihan hyvältä tuo tuntuu vaikka alla onkin ihan loppuunajetut renkaat. Tarttee hommata pikimmiten uudet ja käydä Järvisen Akilla tarkistuttamassa pyöränkulmat.
dealer kirjoitti:Ostat kumman tahansa niin säädätä pumppu ammattilaisella, kulutus saadaan alhaiseksi ja kulku niin hyväksi kuin vanhalla vaparidieselillä voi olla.
Tässä Länsirannikolla Mynädiesel taitaa edelleen olla se paikka missä homma osataan? Vai onkohan muita osaavia tällä ilmansuunnalla?

Minkä hintaisesta operaatiosta tuossa on kyse noin suurin piirtein?
1991 W140 300 SE
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Mynä ja PP-diesel taitaa ne yleisimmät ja parhaimmat huoltomestat olla. Vai että menit sitten jo ostamaan sen, joko saadaan hyviä kuvia? Pyöritkö täällä Porin suunnalla paljon?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Tämmösestä vanhasta ruojasta taida kehtaa kuvatuksia ottaa...

Silloin tällöin Tiilimäjellä poikkean aamusumpilla muitten vanhojen äijien kanssa puhumassa potaskaa. :D

Öö...kun ei foorumilla ole varmaan kertaakaan kysytty öljyistä niin jos mä vaikka aloittaisin :mrgreen:

Onko havaintoa, että Teboil Gold S 5W-40 toimisi tarkoituksenmukaisesti koko 10 tkm öljynvaihtovälin ajan? Vai pitäisikö sen sijaan ottaa Teboil Diamond tai Diamond Diesel?
1991 W140 300 SE
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Osaisiko joku kertoa mulle että minkäköhän takia Teboil suosittelee -92 250D:hen 5W-40 Diamondia eikä Diamond Dieseliä? :?:
1991 W140 300 SE
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

300D:ssä on todella makeat äänet. Jo sillä perustein se.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Finn kirjoitti:Tämmösestä vanhasta ruojasta taida kehtaa kuvatuksia ottaa...

Silloin tällöin Tiilimäjellä poikkean aamusumpilla muitten vanhojen äijien kanssa puhumassa potaskaa. :D

Öö...kun ei foorumilla ole varmaan kertaakaan kysytty öljyistä niin jos mä vaikka aloittaisin :mrgreen:

Onko havaintoa, että Teboil Gold S 5W-40 toimisi tarkoituksenmukaisesti koko 10 tkm öljynvaihtovälin ajan? Vai pitäisikö sen sijaan ottaa Teboil Diamond tai Diamond Diesel?
Ihan perus 5/40-synteettisillä taitaa täälä useimmat ajella, merkki voi olla Teboil tai Shell tai Mobil tai Neste tai Valvoline, tuntuvat kaikki pelaavan.
Itsellä rouskuttaa Valvolinen liemillä moitteitta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

...Teboil suosittelee...

Viesti Kirjoittaja geoman »

Teboil Diamond Diesel 5W-40 on ilmeisesti tarkoitettu uusiin pakokaasunpuhdistusjärjestelmillä oleviin dieseleihin (MB 229.51-luokitus). Ero on varmaan hyvin pieni öljyn ominaisuuksissa. Tavallinen Diamond luokitus MB 229.31 ja W124-diesli on suunniteltu tääkin vanhemmalle ölyluokalle.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Matalatuhkaisia öljyjä ovat sekä 229.51 että 229.31, hiukkassuodattimilla varustettuja autoja varten.

Diamondia tai D-Dieseliä, ihan samalla lailla ne käy vanhaan moottoriin.
S204
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Joo, katselin ajatuksella noita samoja luokitusasioita ja päättelin että se Gold S 5W-40 taitaa olla oikein passelia tähän vehkeeseen - sama luokitus 229.3 kuin mm. 5W-50 RF:llä.
1991 W140 300 SE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18019
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihan perus 5/40-synteettisillä taitaa täälä useimmat ajella, merkki voi olla Teboil tai Shell tai Mobil tai Neste tai Valvoline, tuntuvat kaikki pelaavan.
Itsellä rouskuttaa Valvolinen liemillä moitteitta.
Olen käyttänyt OM601-602-603 koneissa TB, ELF, Total, Mobil, Castrol jne...
Kaikki ovat toimineet yhtä hyvin.
Useimmiten 5w40, joskus 10w40.
Avatar
Finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 10.06.2010 09:20

Viesti Kirjoittaja Finn »

Väsyy aina ittekin noihin öljyasioihin joka kerta kun hommaa seuraavan auton - tuon uudemman Vetten kanssa meni jo farssin puolelle kunnes päädyin Red Lineen. :oops:

Enivei, filtterit meni tänään kaikki uusiksi ja Gold S:ää kaadettiin koneeseen. Öljynpaineet kuumana tyhjäkäynnillä tasan 2 eli lienee OK?

Auto kulku tuntuu paranevan mitä enemmän sillä ajaa. Taisi olla hiukan tukossa tms.
1991 W140 300 SE
Vastaa Viestiin