C32 ja epätasainen tyhjäkäynti
C32 ja epätasainen tyhjäkäynti
Kyselläähän täältä välillä jos jollakulla olisi ollut samanlaisia ongelmia.
Ongelma alkoi ekan kerran viime talvena hyvin satunnaisesti liikennevaloissa seisoessani huomasin että auto välillä tärähteli. Ajattelin sen johtuvan satunnaisesta ajosta tai kosteudesta tankissa. Nyt kesää kohti kun on tultu niin vika on vaan pahentunut kokoajan. Auto tärisee välillä todella voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tuntuu että moottori heilahtaa ihan kunnolla aina tämän aikana. Jos tämän vian ollessa päällä autoa yrittää liu'uttaa d päällä eteenpäin auto nykii mutta ei sammu kuitenkaan. Tärinät eivät näy kierroslukumittarissa ja ei ole väliä onko auto p:llä, n:llä tai d:llä. Vika on satunnainen mutta on nyt puolessa vuodessa tullut viikottaisesta joka toiseen pysähdykseen. Välillä voi mennä monta kymmentäkin kilsaa ilman mitään ja välillä taas ei yhtään.
Käytin autoa mersukorjaamolla ja autosta luettiin vikakoodit. Mitään vikakoodeja ei löydetty, päästöt olivat kunnossa ja auton muistista ei löydetty edes mitään vikoja.
Autoon tehtiin iso B-huolto jossa vaihdettiin tulpat jos syy olisi ollut siinä mutta se vaan jatkui sen jälkeen.
Vika ei vaikuta ajamiseen, mutta alkaa pidemmän päälle rasittamaan nyt kun huollossa ei osata kuin arvailla mikä olisi vikana..
Ehdotuksia? Kokemuksia?
Ongelma alkoi ekan kerran viime talvena hyvin satunnaisesti liikennevaloissa seisoessani huomasin että auto välillä tärähteli. Ajattelin sen johtuvan satunnaisesta ajosta tai kosteudesta tankissa. Nyt kesää kohti kun on tultu niin vika on vaan pahentunut kokoajan. Auto tärisee välillä todella voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tuntuu että moottori heilahtaa ihan kunnolla aina tämän aikana. Jos tämän vian ollessa päällä autoa yrittää liu'uttaa d päällä eteenpäin auto nykii mutta ei sammu kuitenkaan. Tärinät eivät näy kierroslukumittarissa ja ei ole väliä onko auto p:llä, n:llä tai d:llä. Vika on satunnainen mutta on nyt puolessa vuodessa tullut viikottaisesta joka toiseen pysähdykseen. Välillä voi mennä monta kymmentäkin kilsaa ilman mitään ja välillä taas ei yhtään.
Käytin autoa mersukorjaamolla ja autosta luettiin vikakoodit. Mitään vikakoodeja ei löydetty, päästöt olivat kunnossa ja auton muistista ei löydetty edes mitään vikoja.
Autoon tehtiin iso B-huolto jossa vaihdettiin tulpat jos syy olisi ollut siinä mutta se vaan jatkui sen jälkeen.
Vika ei vaikuta ajamiseen, mutta alkaa pidemmän päälle rasittamaan nyt kun huollossa ei osata kuin arvailla mikä olisi vikana..
Ehdotuksia? Kokemuksia?
ML320 CDI W164
C220 W202
_________________
C220 W202
_________________
Lambda? Ilmamassa mittari?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Kovasti veikkaan että ilmamassamittari tulossa tiensä päähän.
Ei välttämättä näy vikakoodeissa. (ainakaan vielä)
Ite olen testannut IMM:n vikaa omista romuista näin: auto käymään sitä heiluvaa tyhjäkäyntiä ja nyppää ilmamassamittarista töpselin irti.
Jos tyhjäkäynti tasaantuu, vika on IMMittarissa.
ÄLÄ koske kaasuun silloin kun töpseli on irti IMMittarista, Muuten rikot katalysaattorin!
Ei välttämättä näy vikakoodeissa. (ainakaan vielä)
Ite olen testannut IMM:n vikaa omista romuista näin: auto käymään sitä heiluvaa tyhjäkäyntiä ja nyppää ilmamassamittarista töpselin irti.
Jos tyhjäkäynti tasaantuu, vika on IMMittarissa.
ÄLÄ koske kaasuun silloin kun töpseli on irti IMMittarista, Muuten rikot katalysaattorin!
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Su 01.08.2010 15:48
Re: C32 ja epätasainen tyhjäkäynti
winzard kirjoitti:Kyselläähän täältä välillä jos jollakulla olisi ollut samanlaisia ongelmia.
Ongelma alkoi ekan kerran viime talvena hyvin satunnaisesti liikennevaloissa seisoessani huomasin että auto välillä tärähteli. Ajattelin sen johtuvan satunnaisesta ajosta tai kosteudesta tankissa. Nyt kesää kohti kun on tultu niin vika on vaan pahentunut kokoajan. Auto tärisee välillä todella voimakkaasti tyhjäkäynnillä ja tuntuu että moottori heilahtaa ihan kunnolla aina tämän aikana. Jos tämän vian ollessa päällä autoa yrittää liu'uttaa d päällä eteenpäin auto nykii mutta ei sammu kuitenkaan. Tärinät eivät näy kierroslukumittarissa ja ei ole väliä onko auto p:llä, n:llä tai d:llä. Vika on satunnainen mutta on nyt puolessa vuodessa tullut viikottaisesta joka toiseen pysähdykseen. Välillä voi mennä monta kymmentäkin kilsaa ilman mitään ja välillä taas ei yhtään.
Käytin autoa mersukorjaamolla ja autosta luettiin vikakoodit. Mitään vikakoodeja ei löydetty, päästöt olivat kunnossa ja auton muistista ei löydetty edes mitään vikoja.
Autoon tehtiin iso B-huolto jossa vaihdettiin tulpat jos syy olisi ollut siinä mutta se vaan jatkui sen jälkeen.
Vika ei vaikuta ajamiseen, mutta alkaa pidemmän päälle rasittamaan nyt kun huollossa ei osata kuin arvailla mikä olisi vikana..
Ehdotuksia? Kokemuksia?
Selvisikö sulla mikä mersussa aiheutti tyhjäkäynnin epätasaisuuden?
Mun saksan mossessa nyt sama oire. Tosin mä huomaan sen epätasaisen tyhjäkäynnin ajossakin kaikilla kierrosalueilla. Esimerkiksi pimeällä ajovalot himmenee silloin, kun moottorissa tulee epätasaista käyntiä. Tyhjäkäynnillä sen sitten huomaa selvästi, kun kierrokset tippuu hetkellisesti 100 kierrosta ja palaa takaisin. Koko auto tärisee voimakkaasti.
Omassa laatu-mesessä tämä vika tuli vasta sitten, kun lisäsin tankkiin RedLinen RL-2 dieselin lisäainetta. Liekö se saanut sitten paskan liikkeelle ja tukkii kaikki paikat? En sitten osaa sanoa, onko RedLinen RL-2 dieselin lisäaineella ja tällä tyhjäkäynnin ongelmalla sitten syy-yhteys. Kokemuksia?
Yhtenä kauniina päivänä avasin vielä EGR:n imusarjan puolelta ja putsasin EGR venttiilin karsasta ja noesta. Imusarjan seinämät olivat sellaista kosteaa/tahmaista nokea täynnä....mahdotonta putsata. Liekö imusarjasta sitten se tahmea paska mene sitten suuttimiin ja tukkii ne lopullisesti?
tuo kuulostaa enemmän laturivialta
kun jännite tippuu, niin myös kaikki ecu:n tekemät asiat vaatii uudet "ajat" ja jos jännite vaihtelee jatkuvasti, ei ecu pysy enää perässä...
näin veikkauksena...

näin veikkauksena...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Su 01.08.2010 15:48
napa kirjoitti:tuo kuulostaa enemmän laturivialtakun jännite tippuu, niin myös kaikki ecu:n tekemät asiat vaatii uudet "ajat" ja jos jännite vaihtelee jatkuvasti, ei ecu pysy enää perässä...
näin veikkauksena...
Tarkennan vielä tätä ajovalojen himmenemistä. Eli pimeällä ajovalot tai pitkät päällä huomaa moottorin käyntihäiriön ajovalojen "räpsymisellä", tulee hetkeksi sellainen +10 W pudotus ajovaloihin, joka vastaa ajallisesti tyhjäkäynnin häiriötä. Eli sitä kautta uskoisin sen tyhjäkäynnin häiriön (ravistelun) tapahtuvan myös ajon aikana (kierroksilla).