Lokasuojien "tapetointi" kumibitumisella kattolaat

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Lokasuojien "tapetointi" kumibitumisella kattolaat

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Talon rakentamisesta jäi hieman yli määräistä kumibitumista kattolaattaa. Ajattelin kokeilla "tapetoida" lokasuojat sisäpuolelta sillä.

Kuva

Kuvittelen ainakin sen antavan hyvän suojan vettä ja irtokiviä vastaan sekä lisäävän äänieristystä. Samalla voi testata kuinka hyvää tavaraa tuli laitettua talon katolle...
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ja sinne kun pääsee kosteus väliin.. :lol:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mie uskaltaisin kanssa veikata, että tuon tehokkaampaa ruostuttajaa tuskin löytyy.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Käytä mielummin hitsattavaa kumibitumikermiä. Se hitsaantuu kosanilla tai kuumailmapuhaltimella justiinsa tasan kauttaaltaan - jos sen laittaa sinne oikein.

En itsekkään laittaisi palahuopaa.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ihanaa kun ne palaset sitten tippuu tuolta renkaan väliin...Itse laittaisin ihan vain siveltävää alustamassaa.
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Arto N kirjoitti:Käytä mielummin hitsattavaa kumibitumikermiä. Se hitsaantuu kosanilla tai kuumailmapuhaltimella justiinsa tasan kauttaaltaan - jos sen laittaa sinne oikein.

En itsekkään laittaisi palahuopaa.
Se on kauttaaltaan liimattu kermiliimalla. Katsotaan ensi talven jälkeen miltä se näyttää.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

onkohan nyt mietitty ihan loppuun asti vai onko tämä vitsi?

tuolla alla häviää suhinalla lokari :S

tuonnehan on olemassa kivenisku massa (jos on peltiä mihin lähmiä sitä) ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää. voihan se olla että tästä tulee hotrod ku häviää loksut :D :D
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Aivan oikea ratkaisu! :wink:

Bitumia on käytetty vedeneristeenä n. 10 000 vuotta. Varmasti toimii!

Joskus tullut itsekin pursoteltua bitumimassaa auton pohjaan.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Timo999 kirjoitti:Aivan oikea ratkaisu! :wink:

Bitumia on käytetty vedeneristeenä n. 10 000 vuotta. Varmasti toimii!

Joskus tullut itsekin pursoteltua bitumimassaa auton pohjaan.
Hyvinä esimerkkeinä ainaski 80-lukulaiset Volvot ja Saabit; niitten pohjatha ei oo juuri lainkaan ruostuneet siellä bitumin alla :roll:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Sen verran täytyy vielä tarkentaa, että pellin ja bitumin välissä on tehtaan suojamassa jonka suojelemiseen tuon bitumin laitoin.
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

tovayryn kirjoitti:... ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää...
Kuten tiedämme jos pellin eripuolilla on lämmin ja kylmä puoli kuten autossa on talvisin, niin ilmasta alkaa tiivistyä kosteutta peltiin lämpimällä puolella, eli auton sisällä. Se vaan ei ole hyvä asia jos siinä on vielä joku matto imemässä kosteutta itseensä. Tarvitsee tosi hyvän ilmanvaihdon, jota ei useimmissa autoissa ole, jos märkiä mattoja pitää kuivatella auton rakenteiden sisällä.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2272
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...yleensä kun vanhaa autoa alkaa ruostesuojata jos sitä ei uudesta asti ole tehty ...on varma että tilanne pahentaa ruostumista pohjassa :evil:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

äläkää ny het tuomokko tätä matto hommaa, eihän sitä tiijä jos vaikka parin vuuen päästä itte kukin kyselee sallaa mika4maticilta että mistäs sitä mattoo saikaan millä sää aikonaan tapiseerasit sen autos alustaa :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

cuuno kirjoitti::D ...yleensä kun vanhaa autoa alkaa ruostesuojata jos sitä ei uudesta asti ole tehty ...on varma että tilanne pahentaa ruostumista pohjassa :evil:
Niin, jos sinne vetää jotain paksua massaa kaiken vanhan päälle, mutta öljy, kotelosuoja, vaseliini eivät varmaankaan pahenna tilannetta.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Heavy kirjoitti:
cuuno kirjoitti::D ...yleensä kun vanhaa autoa alkaa ruostesuojata jos sitä ei uudesta asti ole tehty ...on varma että tilanne pahentaa ruostumista pohjassa :evil:
Niin, jos sinne vetää jotain paksua massaa kaiken vanhan päälle, mutta öljy, kotelosuoja, vaseliini eivät varmaankaan pahenna tilannetta.
jos aatellaan vaikka takalokasuojan ja takaoven ala kulumaa ja laitetaan sinne öljyä ja se ei pääsekkään pois sieltä ja perrään mennee vettä :roll: no öljy nouseekin veden pinnalle ja vesi jääkin sitten nalakkiin sinne öljyn alle eikä pääse etes haihtumaan pois sieltä ja tietähän ei sitten olekkaan kun alaspäin, elikkä pohjasta läpi, mutta kotelosuoja on hyvää se ei tehe tällästä edellämainittua "temppua"
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

mika4matic kirjoitti:
tovayryn kirjoitti:... ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää...
Kuten tiedämme jos pellin eripuolilla on lämmin ja kylmä puoli kuten autossa on talvisin, niin ilmasta alkaa tiivistyä kosteutta peltiin lämpimällä puolella, eli auton sisällä. Se vaan ei ole hyvä asia jos siinä on vielä joku matto imemässä kosteutta itseensä. Tarvitsee tosi hyvän ilmanvaihdon, jota ei useimmissa autoissa ole, jos märkiä mattoja pitää kuivatella auton rakenteiden sisällä.
googletahan nyt eka mimmosta mattoo se tuo dynamatti on ;) ei se nyt oo mikää eteisen matto, ei se ime mitään itseensä ja se laitetaan täysin ilmatiiviisti paikalleen siihen tarkoitetuilla työkaluilla ;)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Vois olla aika monta talon kattoo märkänä jos tuo jotain imis itteensä
Merseedespents
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

toki, mutta kyllä se kosteus sinne taakse pääsee :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja taloissa on tuuletusrako...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

touhottaja kirjoitti:...eihän sitä tiijä jos vaikka parin vuuen päästä itte kukin kyselee sallaa mika4maticilta että mistäs sitä mattoo saikaan millä sää aikonaan tapiseerasit sen autos alustaa :lol:
Eihän siinä asennuksessa mitään salaista ole.

Ensiksi kumibituminen kattolaattaa lämmitettään kuumailmapuhaltimella taipuisaksi. Sen jälkeen kevyesti sulatettaan mahdollinen hitsausliimapinta ja levitetään kumibitumiliima niihin kohtiin joissa liimauspintaa ei ole valmiina. Asennetaan paikalleen voimakaasti painaen ja lämmitetään lisää asennuksen aikana, että saadaan laatta muotoutumaan lokasuojan kaarevaan pintaan. Jatketaan painamista ja voidaan myös rullata kovalla telalla, itse käytin vanhaa laakeria, että saadaan ilmakuplat pois laatan ja pellin välistä.

Kun kaikki laatan palat on asennettu, sulatelaan laatan reuna toisiinsa, että saadaa saumoista varmasti tiiviit. Katso kuva alla. Sauma erottuu heikosti vaakasuorana.

Kuva

Asennettujen laattojen ja laatoittamattoman pinnan reuna tiivistetään kumibitumiliimalla tai ruosteenestomassalla. Katso kuva alla. Reuna erottuu heikosti pystysuorana karhean ja sileän pinnan välissä.

Kuva

Asennus viimeistellään levittämällä ruosteenestomassa laatoittamattomaan pintaan.
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

tovayryn kirjoitti:...googletahan nyt eka mimmosta mattoo se tuo dynamatti on ;) ...
Ilmeisesti tarkoitat tuota alumiinifoliolla päälystettyä butyylimassaa?

Täällä raati on vähän sitä mieltä, että vesitiiviin massan tai laatan alla rupeaa teräs ruostumaan alta aikayksikön.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

mika4matic kirjoitti:[myös rullata kovalla telalla, itse käytin vanhaa laakeria, että saadaan ilmakuplat pois laatan ja pellin välistä.
Perskules! Niinpä tietysti!
Eipä ole toi tullut mieleen kun on tarvinnut saada jotain liimailuja paineltua! Toi pitää lähettää Niksi Pirkkan. :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Vastaa Viestiin