Lokasuojien "tapetointi" kumibitumisella kattolaat
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
Lokasuojien "tapetointi" kumibitumisella kattolaat
Talon rakentamisesta jäi hieman yli määräistä kumibitumista kattolaattaa. Ajattelin kokeilla "tapetoida" lokasuojat sisäpuolelta sillä.
Kuvittelen ainakin sen antavan hyvän suojan vettä ja irtokiviä vastaan sekä lisäävän äänieristystä. Samalla voi testata kuinka hyvää tavaraa tuli laitettua talon katolle...
Kuvittelen ainakin sen antavan hyvän suojan vettä ja irtokiviä vastaan sekä lisäävän äänieristystä. Samalla voi testata kuinka hyvää tavaraa tuli laitettua talon katolle...
Mie uskaltaisin kanssa veikata, että tuon tehokkaampaa ruostuttajaa tuskin löytyy.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
onkohan nyt mietitty ihan loppuun asti vai onko tämä vitsi?
tuolla alla häviää suhinalla lokari :S
tuonnehan on olemassa kivenisku massa (jos on peltiä mihin lähmiä sitä) ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää. voihan se olla että tästä tulee hotrod ku häviää loksut
tuolla alla häviää suhinalla lokari :S
tuonnehan on olemassa kivenisku massa (jos on peltiä mihin lähmiä sitä) ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää. voihan se olla että tästä tulee hotrod ku häviää loksut
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Aivan oikea ratkaisu!
Bitumia on käytetty vedeneristeenä n. 10 000 vuotta. Varmasti toimii!
Joskus tullut itsekin pursoteltua bitumimassaa auton pohjaan.
Bitumia on käytetty vedeneristeenä n. 10 000 vuotta. Varmasti toimii!
Joskus tullut itsekin pursoteltua bitumimassaa auton pohjaan.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinä esimerkkeinä ainaski 80-lukulaiset Volvot ja Saabit; niitten pohjatha ei oo juuri lainkaan ruostuneet siellä bitumin allaTimo999 kirjoitti:Aivan oikea ratkaisu!
Bitumia on käytetty vedeneristeenä n. 10 000 vuotta. Varmasti toimii!
Joskus tullut itsekin pursoteltua bitumimassaa auton pohjaan.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
Kuten tiedämme jos pellin eripuolilla on lämmin ja kylmä puoli kuten autossa on talvisin, niin ilmasta alkaa tiivistyä kosteutta peltiin lämpimällä puolella, eli auton sisällä. Se vaan ei ole hyvä asia jos siinä on vielä joku matto imemässä kosteutta itseensä. Tarvitsee tosi hyvän ilmanvaihdon, jota ei useimmissa autoissa ole, jos märkiä mattoja pitää kuivatella auton rakenteiden sisällä.tovayryn kirjoitti:... ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Niin, jos sinne vetää jotain paksua massaa kaiken vanhan päälle, mutta öljy, kotelosuoja, vaseliini eivät varmaankaan pahenna tilannetta.cuuno kirjoitti: ...yleensä kun vanhaa autoa alkaa ruostesuojata jos sitä ei uudesta asti ole tehty ...on varma että tilanne pahentaa ruostumista pohjassa
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
jos aatellaan vaikka takalokasuojan ja takaoven ala kulumaa ja laitetaan sinne öljyä ja se ei pääsekkään pois sieltä ja perrään mennee vettä no öljy nouseekin veden pinnalle ja vesi jääkin sitten nalakkiin sinne öljyn alle eikä pääse etes haihtumaan pois sieltä ja tietähän ei sitten olekkaan kun alaspäin, elikkä pohjasta läpi, mutta kotelosuoja on hyvää se ei tehe tällästä edellämainittua "temppua"Heavy kirjoitti:Niin, jos sinne vetää jotain paksua massaa kaiken vanhan päälle, mutta öljy, kotelosuoja, vaseliini eivät varmaankaan pahenna tilannetta.cuuno kirjoitti: ...yleensä kun vanhaa autoa alkaa ruostesuojata jos sitä ei uudesta asti ole tehty ...on varma että tilanne pahentaa ruostumista pohjassa
mullon pelkkiä romuja vaan
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
googletahan nyt eka mimmosta mattoo se tuo dynamatti on ei se nyt oo mikää eteisen matto, ei se ime mitään itseensä ja se laitetaan täysin ilmatiiviisti paikalleen siihen tarkoitetuilla työkaluillamika4matic kirjoitti:Kuten tiedämme jos pellin eripuolilla on lämmin ja kylmä puoli kuten autossa on talvisin, niin ilmasta alkaa tiivistyä kosteutta peltiin lämpimällä puolella, eli auton sisällä. Se vaan ei ole hyvä asia jos siinä on vielä joku matto imemässä kosteutta itseensä. Tarvitsee tosi hyvän ilmanvaihdon, jota ei useimmissa autoissa ole, jos märkiä mattoja pitää kuivatella auton rakenteiden sisällä.tovayryn kirjoitti:... ja sitte sinne kontin/konehuoneen puolelle kuivalle ehjälle puhtaalle pellille dynamat/focusmattia jos tarve kerta äänieristää...
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
Eihän siinä asennuksessa mitään salaista ole.touhottaja kirjoitti:...eihän sitä tiijä jos vaikka parin vuuen päästä itte kukin kyselee sallaa mika4maticilta että mistäs sitä mattoo saikaan millä sää aikonaan tapiseerasit sen autos alustaa
Ensiksi kumibituminen kattolaattaa lämmitettään kuumailmapuhaltimella taipuisaksi. Sen jälkeen kevyesti sulatettaan mahdollinen hitsausliimapinta ja levitetään kumibitumiliima niihin kohtiin joissa liimauspintaa ei ole valmiina. Asennetaan paikalleen voimakaasti painaen ja lämmitetään lisää asennuksen aikana, että saadaan laatta muotoutumaan lokasuojan kaarevaan pintaan. Jatketaan painamista ja voidaan myös rullata kovalla telalla, itse käytin vanhaa laakeria, että saadaan ilmakuplat pois laatan ja pellin välistä.
Kun kaikki laatan palat on asennettu, sulatelaan laatan reuna toisiinsa, että saadaa saumoista varmasti tiiviit. Katso kuva alla. Sauma erottuu heikosti vaakasuorana.
Asennettujen laattojen ja laatoittamattoman pinnan reuna tiivistetään kumibitumiliimalla tai ruosteenestomassalla. Katso kuva alla. Reuna erottuu heikosti pystysuorana karhean ja sileän pinnan välissä.
Asennus viimeistellään levittämällä ruosteenestomassa laatoittamattomaan pintaan.
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
Perskules! Niinpä tietysti!mika4matic kirjoitti:[myös rullata kovalla telalla, itse käytin vanhaa laakeria, että saadaan ilmakuplat pois laatan ja pellin välistä.
Eipä ole toi tullut mieleen kun on tarvinnut saada jotain liimailuja paineltua! Toi pitää lähettää Niksi Pirkkan.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)