Jäärata w201 2.5ST turbo kokeilut alkaa...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Jäärata w201 2.5ST turbo kokeilut alkaa...

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

tuli tuommonen ostettua ku halavalla sain ja talvi kun tekee tuloaan niin tosta tulee ny sitte jäärata auto.projektihan on jo ihan hyvällä alulla turbo paikollaa pumpusa isot elementit kaipaa vielä säätöä, sisusta purettu pitää vielä ylimääräsiä peltejä leikellä ja laittaa pleksit lasien tilalle ja alustapuolta alkaa tekehen mut joo kuvia on linkin takana ja päivittelen ku jotai tapahtuu.
http://tdtleka.kuvat.fi/kuvat/J%E4%E4rata+ST/
Viimeksi muokannut tdt leka, La 12.02.2011 17:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Mikäs on moottorin resepti?
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

moottoriin ei tällä hetkellä ole kerenny muuta tekeen kun mitä kuvisa näkyy, olen omistanu auton viikon verran
kansi ois ainaki tarkotus avartaa ja venttiilit isontaa ja nokka hiotuttaa riippuu ny kauanko pysyy nipusa tommosenaa.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

vapaastihengittävän alakerralla ajattelit kuitenki lähteä kokeileen? Turbon speksit?
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

näillä mennää ku ei muuta ole :D jonkun jontikan 56/66
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ahtopaineiden kanssa ei kannata hullutella. Kone on tosi kovilla jääradalla. Oma OM601 kone on kestänyt kuitenkin hyvin, kun paineet on alle kilon. Noillakin paineilla ilman öljynjäähdytintä öljyt kuumenevat niin, että huohottimesta alkaa puskea kuumana öljyä...keräyssäiliö on välttämätön varuste.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

ei kärsikkään hullutella siksi yritän pienillä paineilla ja hyvällä hengityksellä ottaa voimoo.
ookko mitää race öljyä ajatellu/käyttäny? ite kokeilen olikoha se 20/50 jotaki race öljyä, melko liisteriä et joutuu pari tuntia pitää roikasa ku pakasella lyö tulille.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Juurikin 20w50 raceöljyä käytettiin. Se pysyy vähän paremmin koneessa kovassa käytössä. Öljynjäähdytin olisi melko välttämätön kuitenkin jääradalla, ei ne turhaan niitä tehtaalla ole turboihin laittaneet näköjään.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ainakin tuo valvolinen VR1 20W-50 tuntuu hyvin pysyvän tuolla oman 300E:n 500 000 km ajetussa koneessa :D talvella varmaan aika jytkyä, mutta katsotaan nyt koska pitää vaihtaa lievempää öljyä, vai ehdinkö saada ducaton talveksi ajoon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Ota sen verran öljypohjaa pois että vaihdat kiertokangen laakerit, kuullostaa kilokin aikakovalta vapari alakerralle, jääradalla .
Vois kannattaa laittaa lisähukkaportti , sais pakopaineet pienemmäksi jos toi alkuperäinen ei riitä .
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

ei tossa ahtimessa ole porttia, tulee erillinen 50mm venttiilillä oleva portti.
pitääkös vaihtaa turbon suodattimen jalka et saa lauhuttimen?
räjäytän ensin tuon vaparin ja vaihan sitte turbon alakerran, olen realisti :D
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

sielois ny savu kuvaki en vaa saa sitä suoraa ruutuun mut kuitennii
http://tdtleka.kuvat.fi
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

koe ajo suoritettu, ahdin herää hyvin ja painettakin on n.2bar :lol: täytyy se portti laittaa.huomena pitää alkaa parempaa cuuleria tekeen.
Late S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 22.02.2010 19:02
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Late S »

Mulle kelpais ihan kadulle tuollasilla virittelyillä oleva,vaa jätkä rupiaa jäällä ajelee,oot nää hurja kaveri :D
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

on toi kilvissä ja ens kesänä jos kävis muutoskatastaa turbolle...nii jos ei kovin montaa kertaa kaaru :D
totta nää tuut lauantaina käymää, näät livenä ton kikottimen?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

http://tdtleka.kuvat.fi/kuvat/J%E4%E4rata+ST/

tänää sain kivasti aikaan kun cuulerin hitsausta oottelin ja huomiselle se jääkin.
eli lisä iskarit laitoin eteen, pystykallistumia vähä eteenpäin sääjin ja camperia vähä lisää ja sitte syöttöpumpum sain ny lopultaki säätöihin.
ny pääsis kunnolla testaan ku sais cuulerin.
jotaki kuvatuksiaki otin.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

jokkisradalla käyty testaan ja oli positiivinen kokemus ajettavuuden suhteen, käänty niinku pitiki ja sladissa käyttäyty rauhallisesti, maksi missaan puolenkierroksen ratin liike riitti.voimaaki on jo nyt ettää suttaa vaan.
mutta kappas kannentiiviste antautu eli pääsee viritteleen sisäpuoleltaki mikä sekin on jo alotettu :wink:
kannen ku saan vinkutettua ja nokan teetettyä nii käytän penkisä.
mistäs noihin sopii teräs kanget vai joutuukoi teettään?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Jos en ihan väärin veikkaa niin kestävämpiä kankia ottavat turbo mallista, ja olikohan 606 koneesta?
teräskangista ei ossaa sanoa. ja nuokin mitä sanoin kannattaa tarkistaa, että passaako :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

joo niihän ne turbon kanget ois kestävämmät mutta ei tarpeeksi, ei vihti koko aikaa aukoa konetta :wink:
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vaparimäntiin ei käy turbonkanget. Yläsilmä isompi turbossa. Vai olikos tässä jo turbon alakerta?Ne öljyruiskutkin olisi kohtuu tarpeen turbon umpinaisilla kangilla ja muutenkin.

Käsityksen mukaan cdi:n kangista saisi vahvat veivit, paksummat, kuin om 606 turbossa. Miten lie sitten pituus ja männäntapin halkaisija passaisivat käytännössä?
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: Jäärata w201 2.5ST

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

pitäsköhän päivittää vähä.auto alkaa oleen valmis vielä jotai pientä näpertelyä ois luvassa mutta viikonloppuna pitää jo jääradalla käydä.
kaikkkiahan sitä tuli tehtyä mm turbon kanget, öljysuihkut, tasapainotukset, kannen avarrukset ymsyms
kuviaki ois jotain tarjolla ja jos joku osais kertoa tosta penkkilapusta et mistä johtuu kun tuo käyrä alkaa tuollalailla "väriseen"?

http://tdtleka.kuvat.fi/kuvat/J%E4%E4ra ... G_0208.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://tdtleka.kuvat.fi/kuvat/J%E4%E4ra ... G_0187.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://tdtleka.kuvat.fi/kuvat/J%E4%E4ra ... G_2479.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://tdtleka.kuvat.fi/kuvat/J%E4%E4ra ... G_0191.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Eikhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 31.07.2009 19:01
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Jäärata w201 2.5ST

Viesti Kirjoittaja Eikhi »

Luulis tehon jääraalle riittävän :D
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
MAMBO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: To 19.11.2009 09:47
Paikkakunta: rutalahti

Re: Jäärata w201 2.5ST

Viesti Kirjoittaja MAMBO »

komeet on teholukemat! paljonko oli ahtopaine ?
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: Jäärata w201 2.5ST

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

tehojen osalta tuo ei ole vielä valmis yli 400 pitää löytyä mutta jää rajalle saa rajottaakki tehoja.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Jäärata w201 2.5ST

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Rallirenkaalla 2-vetosessa kaikki yli 300hv on turhaa, nopea kaasuun vastaaminen ja hyvä väääntö, niistä on apua.
se jää on kuiteskin pirun liukasta ja siihen kertyy aina irtolunta .
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Jäärata w201 2.5ST

Viesti Kirjoittaja napa »

sunbeam kirjoitti:Rallirenkaalla 2-vetosessa kaikki yli 300hv on turhaa, nopea kaasuun vastaaminen ja hyvä väääntö, niistä on apua.
se jää on kuiteskin pirun liukasta ja siihen kertyy aina irtolunta .
taitaa olla jo kaikki yli 200 heppaa aika haitallista :wink: varsinkin jos ne tehot tulee aasinpotkuna... no, ehkä se 300 hp vielä menee, jos alusta on oikein hyvä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: Jäärata w201 2.5ST

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

juu ei tosiaan tarvii kaasupohjasa ajaa mut etenee ihan kivasti kuitenki ja on josai tilanteisa hyvä kun on kaasusa vielä varaa.toi on ny aika mukava n.3500 lähtee vetään ja vetoja löytyy aivan 6500rpm asti pitää linkittää videota radalta kuhan saisin koneelle laitettua ne.oli vaa teknisiä murheita viikonloppuna nii ei oikee tosi pätkiä saanu mut kuitenki ja niitä perus murheita kytkimen poljin sylinteri hajos jne.
kukaan ei siis osaa sanoa mitää siihen tehokäyrän väpäjämiseen?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Jäärata w201 2.5ST

Viesti Kirjoittaja napa »

tdt leka kirjoitti: kukaan ei siis osaa sanoa mitää siihen tehokäyrän väpäjämiseen?
voisko loppua polttoaine kesken :roll: onko siirtopumppu millainen, onko välisäiliötä käytössä jne. onko auto alkperäinen diese vai bensasta tehty (pahinta kai on tehdä bensa kaasarillisen tankilla olevasta) onhan näitä syitä... tuossa nyt muutama alkuun...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: Jäärata w201 2.5ST

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

napa kirjoitti:
tdt leka kirjoitti: kukaan ei siis osaa sanoa mitää siihen tehokäyrän väpäjämiseen?
voisko loppua polttoaine kesken :roll: onko siirtopumppu millainen, onko välisäiliötä käytössä jne. onko auto alkperäinen diese vai bensasta tehty (pahinta kai on tehdä bensa kaasarillisen tankilla olevasta) onhan näitä syitä... tuossa nyt muutama alkuun...
mullon pa-painemittari ja se ei ainakaa tippunu yhtään rykäsyssä, alkuperänen siirtopumppu ei säiliöitä ja alkuperänen diiseli.
moottorin äänestä vedon aikana ei huomannu mitään noin suurta uupumista ainoastaan alko ihmetyttään ku kahtelin tota lappua.
voisko olla kun tuo ahdin on john deerestä ja raktorithan ei kierrä paljoa et ahdin alkas sakkaan tai jotain kun pienensin ahtopainetta niin tuntu et ois alkanu herkemmin kiertään nyt isommilla kierroksilla :roll:

täsä ei enää kytkin irrota ollenkaa sen takia noin vaisua menoa.
http://www.youtube.com/watch?v=EjccZeDvNLI" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Vastaa Viestiin