w124 230e autom. projecti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

w124 230e autom. projecti

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Tuli sit hommattua ekaks autoks 230. Auto on vuodelta -88 joten aika uudesta menopelistä on kyse.

Tarkkoja suunnitelmia auton suhteen ei ole. Aion ammattikoulussa tehdä perusteellisen remontin moottorille, ja tämän pitää olla valmiina ennen maaliskuuta 2011. Muuta deadlinea ei projektille ole, joten saa nähä millon tulee olemaan valmis :)

Jarruja ja pohjaa tuli alustavasti katteltua ja yllättävän hyvältä näytti ottaen huomioon sen että mese oli seissyt pari vuotta katoksessa ja edellinen katsastus on vuodelta 2007. Jarrujen osilta selviää todennäköisesti herkistelyllä ja takalevyjen sorvaamisella (eihän köyhällä opiskelijalla ole varaa ostaa uusia levyjä). Jouset olivat myös ehjät ja nivelet näyttivät suht jämäköiltä.

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1286730078

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1286730202

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1286730229

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1286730253

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1286730276

Tästä on hyvä lähteä etiäpäin
Avatar
leppä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: La 14.03.2009 21:04
Paikkakunta: suonenjoki

.

Viesti Kirjoittaja leppä »

koulussa hyvä viedä projektia eteenpäin, on aikaa ja työstökoneet.
vaihteeksi mersuton, 11 ollut ja tulee olemaan ...lukematon määrä
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

näyttäs olevan tiedossa ennemminki ruostehommia ku moottori...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Sergey kirjoitti:näyttäs olevan tiedossa ennemminki ruostehommia ku moottori...
noh ruostehommia ehtii tehä sitte myöhemminki. Moottori vaan on pakko tehä nyt ku viimeistä vuotta amiksessa viedään ja sen jälkeen se on mahdotonta. Paitsi isolla rahalla toki.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

miksi se moottori pitää avata ? meinaan kun se on vähintään sellainen muutaman satkun menoerä vaikkei mitään vikaa löydykkään. Jarru levythän ei nyt montaa kymppiä maksa joten asiat tärkeys järjestykseen ! ja jos todella tiukkaa tekee niin otat lahjoituksena hyvät käytetyt levyt, niitä kun itsekkin välillä heitän roskiin :D
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

epk kirjoitti:miksi se moottori pitää avata ? meinaan kun se on vähintään sellainen muutaman satkun menoerä vaikkei mitään vikaa löydykkään. Jarru levythän ei nyt montaa kymppiä maksa joten asiat tärkeys järjestykseen ! ja jos todella tiukkaa tekee niin otat lahjoituksena hyvät käytetyt levyt, niitä kun itsekkin välillä heitän roskiin :D
Moottorin avaan pelkästään siitä syystä että haluan tehdä sen. Sekä saan siitä samalla tehtyä näyttötyön. Ja siinähän mä säästän sen parikymppiä vaikka kannentiivisteeseen ku sorvaan levyt enkä osta uusia :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Vaion kirjoitti:
Moottorin avaan pelkästään siitä syystä että haluan tehdä sen. Sekä saan siitä samalla tehtyä näyttötyön. Ja siinähän mä säästän sen parikymppiä vaikka kannentiivisteeseen ku sorvaan levyt enkä osta uusia :D[/quote]

unohda ne levyjen sorvaukset ym. tyhmät korjaukset... jarrut on niin väärä paikka säästää, että huonompaa kohdetta on enää vaikea nimetä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

:shock:

Ostin motonetistä kalleimmat sopivat levyt, 25e/kpl.. Sun autoon näyttäisi saavan 15e hintaan, tuohon hintaan en jaksaisi nähdä sitä vaivaa mikä tulee levyjen sorvauksesta :lol:
Viimeksi muokannut nj^, Ma 11.10.2010 01:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jep, hölmöläisten hommaa, jarrulevyt ebaystä koko satsi jarrupaloineen varoitusjohtoineen 50 euroa... Satasel saa 24 ventiiliseenki kierroksen. Jos o satasesta kii, ni ei kyllä kannata tehä mitää sille autolle. Ruiskuki alkaa olee jo sellasta sorttia että uudelleen kasatessa se ei kuitenkaa enää toimi. parempi ku ei koske siihe :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Hehe, yhdyn edellisiin.

Ehkä joku 127 laiska fiude olis ollu parempi ensiauto: ei muutakuin ajaa ja laittaa paaliin ku rupee kyllästyttää = maailma pelastuu.

Uudet lokarit motonetista 45€/kpl, sillä rahalla ei saa edes maaleja noihin ruostuneisiin :wink:

Ja ne jarrulevyt.. jooh, kukin tyylillään :D ennemmin noi ruosteet on semmoset mistä OIKEESTI kandee aloittaa :arrow:
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Nyt on keretty tätäkin jatkamaan. Takajarrut alkaa olla pikkuhiljaa kuosissaan
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1287074449

Mese tällä hetkellä perse pystyssä tallissa, toiselle puolelle vielä sylinteri takas paikoilleen
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1287074567

Täytyy varmaankin niitä ulkopintojen ruosteita alkaa korjailemaan jarrurempan jälkeen kun syyslomaa pukkaa päälle eikä koululle voi autoa vielä viedä. Ja vielä näillä näkymin on talliin tulossa pukin mihin voi autoa ajaa. Eipähän tarvitse lattialla maata jos alustaan täytyy jotain tehä 8)
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Nyt tulee ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä noille takajarruille on tehty? Otettu rengas irti? :shock:
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

sorvattu sileeks ilmeisesti :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Kovasti on tätäkin rojektia vedetty eteenpäin, en ole vain jaksellut tänne kirjoitella. Moottorihomma viivästyy joten täytyi ottaa hitsipilli käteen ja lähteä kohti tuntematonta. Tai no, eihän se kovin tuntematonta ollut :roll:

Alkuun näytti siltä että mese on pohjasta yllättävän kova, mutta todellisuus iski lopulta. Ruostetta löytyi ja löytyy edelleen. Aluksi piti taiteilla uudestaan ojanpuolen helmankärki: http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1288539389

Tämän jälkeen aloin helmaa naputella lisää ja kappas, molempien tunkinkohtien ympäriltä oli pelti hävinnyt. Ei muutakuin hitsaamaan ja massat päälle: http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1288539527

Oikean puolen helmaan tuli lopulta neljä eri paikkaa ja apukuskin jalkatilan kohalle yksi iso paikka. Oli muuten aika karua katseltavaa apukuskin jalkatila kun otti matot pois edestä. Siellä ei tervettä peltiä näkynyt :D Näiden paikkojen lisäksi pissapojan säiliön letkusta oli ilmeisesti jo pidemmän aikaa vuotanut nestettä ja iso reikähän siihenkin oli ilmestynyt. Lopulta meni 11 pellinpalaa tähän kulmaan: http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1288539845

http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1288539869 <-- siinä on oikea kaunokainen :D

Pientä tyyninkiäkin tuli tehtyä maskin verkon maalaamisen muodossa. On ilmeisesti aika yleinenkin homma maalata maski mutta ei se mitään http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1288539948

Ja älkää noista sorvatuista jarrulevyistä pulttia ottako, eiköhän tähän ihan uudet osat tule kun tämä joskus sitten ajoon saa :)
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Perde »

Hyvän näköstä työskentelyä hitsausvermeiden kanssa. Onnea hienosta autosta.
Nyt vaan ne jarrut kuntoon.. :wink:
-91. 190E 2.3
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

On unohtunut mainita (leveillä) että koko auto maksoi 450e joka on minusta ihan hyvä hinta toimivasta automaatti-johtotähdestä.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

säähä se hitsari oot :lol:
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Vaion kirjoitti:On unohtunut mainita (leveillä) että koko auto maksoi 450e joka on minusta ihan hyvä hinta toimivasta automaatti-johtotähdestä.
jep, tuo on ainakin minusta ihan normaali hinta yleensä tuollaisesta 20 vuotta vanhasta autosta... jos oikein hyväkuntoisen löytää, niin voi jopa paria sataa siihen lisäksi harkita, mutta alle tonnin pitää kuitenkin hinta pysyä... manuaalissa sitten saa olla se 500 € hintakatto korin kunnosta riippumatta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Tiistaina saatiin auto ammattikoululle ja siitä alkoikin moottorin purkaminen. Kovin pitkälle ei vielä ehditty mutta tässä vaiheessa näyttää siltä, että ei remontti täysin turha ole.

Aluks otin mielenkiinnosta pakokaasut ja ne olivatkin sallituissa rajoissa. Kuitenkin yllätys tuli kun otin jäähdytinnesteitä pois. Aluksi valui ihan normaalin näköistä tavaraa, kunnes alkoi tulla ripulin näköistä mönjää. Oli ''hieman'' öljyä päässyt jähdytinnesteiden sekaan http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1290179413

Jäähdytintäkin sai huuhdella vaikka kuinka kauan ja silti tuota paskaa vain tuli ulos. Mukavan ryönänen koko moottori muutenkin on. Ihan kuin koko moottoritilaan olisi viskelty öljyä http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1290179549
http://i1112.photobucket.com/albums/k49 ... 1290179612

Noh, ensi viikolla jatkuu...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

aika vähän tota ruskeeta mähnää tullu... olisko siihe jo kannentiiviste ja ventiilinkumit vaihettu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Sergey kirjoitti:aika vähän tota ruskeeta mähnää tullu... olisko siihe jo kannentiiviste ja ventiilinkumit vaihettu.
Mönjää tuli paljon enemmän kun tuossa kuvassa näkyy. Räpsäsin kuvan aika nopeesti kun sitä paskaa alko tulemaan. Kannentiivisteestä tai mistään muistakaan aiemmista remonteista ei mitään tietoa.
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Tuli viesti näköjään kahteen kertaan
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Siitä se remppa lähtee hyvin käyntiin. Tsemppiä vaan niin Mersu tulee tutuksi.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5715
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onhan tuossa laiteltavaa, mutta nuo jarrut kyllä kannattaa laittaa kunnolla, niistä saattaa olla jokun henkikulta kiinni, pelin tuossa vaiheessa kannattaa avata satulatkin ja uusia kumit ja poistaa satulasta ruosteet ja muutenkin herkistellä kaikki paikat :wink:
mites se lootan irrotus, jätikkö turbiinin paikalleen vai lojuuko jossakin pöydällä, taikka kammen päässä paikallaan :roll:
nyt kun se on siellä koululla, kannattas kyllä kunnostaa tuo taka-akselisto oikein olantakaa, ja uusia kaikki kumit, ja samalla kun kelekka on pois paikaltaan on myös heleppo uusia polttoaine putket sekä jarruputket, kun näyttävä olevan hiukan tuleentuneen, mutta kaikinpuolin kiva rojekti :D
ps. pistä kärry seisontaan rojektin ajaksi ettei tartte maksaa vakuutus maksua :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo ja väliaikainen liikennekäytöstäpoisto ni verojakaa ei tuu.

tosiaan jarruputket o 100x helpomppi fiksaa kunnolla ku o kelkka irti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5715
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Sergey kirjoitti:joo ja väliaikainen liikennekäytöstäpoisto ni verojakaa ei tuu.

tosiaan jarruputket o 100x helpomppi fiksaa kunnolla ku o kelkka irti.
samaten polttoaine putket ja ei sitten mittään letku juttuja vaan kannattaa tehä oikein metallista ja tullee vielä halavemmaks mitä letulla :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuli tässä vain mieleen, kun tämä on kerran kouluprojekti, niin onko laskettu asianmukaista budjettia, kirjataanko kaikki kulut ja käytetty aika, vai ollaanko täs vaa ny jotai heilumassa ja tehää sitä mikä parhaalta tuntuu?

EDIT typo
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5715
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Sergey kirjoitti:tuli tässä vain mieleen, kun tämä on kerran kouluprojekti, niin onko laskettu asianmukaista budjettia, kirjataanko kaikki kulut ja käytetty aika, vai ollaanko täs vaa ny jotai heilumassa ja tehää sitä mikä parhaalta tuntuu?

EDIT typo
niin, tuossa on kyllä vinha perä, tuli tässä mieleen kun itte olin koulussa -69 ja pajottelin siihen aikaan opel kapitania -62 hieno kärry :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Vaion »

touhottaja kirjoitti: mites se lootan irrotus, jätikkö turbiinin paikalleen vai lojuuko jossakin pöydällä, taikka kammen päässä paikallaan
Loota kuten myös koko moottori on vielä paikallaan. Tuosta onkin pitänyt kysellä kun ei ole automaateista juuri yhtään aikaisempaa kokemusta. Eli tarkoitushan on ottaa moottori pois, mutta jättää vaihteisto kiinni. Kun motin ottaa pois, tippuuko sieltä saman tien jotain syliin? Eli siis mitä ylipäätään on moottorin ja vaihteiston välissä? Tuo turbiini ilmeisesti ainakin.
nyt kun se on siellä koululla, kannattas kyllä kunnostaa tuo taka-akselisto oikein olantakaa, ja uusia kaikki kumit, ja samalla kun kelekka on pois paikaltaan on myös heleppo uusia polttoaine putket sekä jarruputket, kun näyttävä olevan hiukan tuleentuneen, mutta kaikinpuolin kiva rojekti :D
ps. pistä kärry seisontaan rojektin ajaksi ettei tartte maksaa vakuutus maksua :wink:
Tuota taka-akselin kunnostusta en olekaan kovin paljon miettinyt. Täytyy pistää mietintään. Mitä kaikkea siihen kannattaisi uusia sitten? Rahastahan se suurimmaksi osaksi on kiinni, tekemisen intoa kyllä löytyy. :wink:
Mese laitettiin toki heti ensi töiksi seisontaan kun sen hankin.
tuli tässä vain mieleen, kun tämä on kerran kouluprojekti, niin onko laskettu asianmukaista budjettia, kirjataanko kaikki kulut ja käytetty aika, vai ollaanko täs vaa ny jotai heilumassa ja tehää sitä mikä parhaalta tuntuu?
Toki budjetti o tehty ja kaikki kulut lasketaan. Opiskelijan rahatilanteella ei oikein voi alkaa tekemään hutiloiden ja ostella osia silloin kun huvittaa.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5715
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ite kyllä ehdottaisin koneen irrotusta autosta, että nosta se kone pois lootan kanssa ja vasta lattialla aski pois, kunhan ensin irrotat turbiinin vetolevystä ja sitten vasta laatikon :wink: sillon lootaan ja turbiiniin ei pääse menee paskaa missään vaiheessa ja lootan paikalleen laitossakaan ei ole mitään ongelmaa ja se on vielä helepompi ottaa poiskin lootan kanssa :D
ja aina kannattaa kysellä jos ei satu jottain asiaa tietää ettei sillai tuel vahinkoo, kyllä täällä aina joku neuvvoo kuka sattuu ny foorumilla ollee :D
sitten kannattaa ittelle kuvata joitakin paikkoja mikkä omasta mielestä näyttää kimurantilta, on sitten helepompi jälestäpäin kassailla kun on kuva ittellä konneella :)
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin