Oikean kokoisen turbon mitoitus laskuri

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Oikean kokoisen turbon mitoitus laskuri

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

"Oikean kokoisen turbon mitoitus laskuri."

Oiskohan tuonkin voinut sanoa toisenlailla. :lol:

Anyway :arrow:

http://www.squirrelpf.com/turbocalc/
A170cdi-00 1999-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mikäs siinä, jos bensakonetta turvottaa.
Dieseliin ei taida päteä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kiitos vinkkilinkistä!
JarkkoN kirjoitti:Mikäs siinä, jos bensakonetta turvottaa.
Dieseliin ei taida päteä.
Niin, dieseliin on foorumilla valtava pätevyys ja salaseura jolta voi hattu kourassa käydä vikisemässä apua ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

JarkkoN kirjoitti:Mikäs siinä, jos bensakonetta turvottaa.
Dieseliin ei taida päteä.
Empä tiedä, mutta yhtä arvoa voi muuttaa tuossa eri moottoreiden mukaan
kohdassa BSFC: neljäs taulukko ylhäältä.
Viittais että sopii myös dieseleihin.
A170cdi-00 1999-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Totta, voisi toimia.

Tämmöisiä arvoja tarjotaan:

.36 BSFC - Turbocharged Intercooled Diesel
.38 BSFC - Turbocharged Non-Intercooled Diesel
.42 BSFC - Race Engine or Older Diesel Engine *
.47 BSFC - Hi Performance Engine *
.51 BSFC - Modern Stock Engine or Light Modifications Engine *
.55 BSFC - Supercharged / Turbocharged Non intercooled Engine
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vaikka en näistä turboista mitään tiedäkään, niin kokeilin tätä laskuria.

Näyttäisi kuitenkin jäävän bensamoottorin suositukset, vaikka tuota
BSFC-parametriä muuttaisikin. Kokelin oman 300 TDT:n moottorin arvoja
ja ilmamäärä oli lähellä 1 cfm per hevosvoima, kun dieselissä pitäisi olla
1,5-2 cfm per hevosvoima.

Mutta jos tavoitehevosvoimat kertoo 1,5:lla, niin pääsee kai aika lähelle.
Esim. omaan autoon haluaisin 220 hv @ 4400 rpm, huippukierrokset
5200 rpm, paras vääntö 2500 rpm, ahto alkaa 1600 rpm.
Sijoitan siis nämä lukemat ja BSFC=0,36 (välijäähdytin) sekä 330 hv.

Saan ilmavuoksi 344 cfm huipputehon kierroksilla 4400 rpm, mikä on
sopiva. Borg-Warner K26-1 näyttäisi osuvan täsmälleen keskelle, samoin
suurin Schwitzer.

http://www.squirrelpf.com/turbocalc/gra ... uct_id=104

Menikö oikein?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Löytyi laskuri moottorin pumppaamalle ilmamäärälle:

http://www.widman.biz/English/Calculators/CFM.html

Sijoittamalla 3000 cc, 4400 rpm ja 1.5 VE pääsee tulokseen 350 cfm,
jota vastaa 344 cfm edellä annetussa esimerkissä.

Palamiseen tarvittava ilmamäärä on noin 1,5 cfm per hevosvoima dieselille.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Kyllä tuo eka laskuri toimii ihan oikeen ku vähän miettii sen käyttöä..
Mutta ei kannata ihan silmät ummessa uskoa..
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Sergey kirjoitti:Kiitos vinkkilinkistä!
JarkkoN kirjoitti:Mikäs siinä, jos bensakonetta turvottaa.
Dieseliin ei taida päteä.
Niin, dieseliin on foorumilla valtava pätevyys ja salaseura jolta voi hattu kourassa käydä vikisemässä apua ;)

serkeillä on näköjään tääläkin herne nokas...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Stonehead kirjoitti:
Sergey kirjoitti:Kiitos vinkkilinkistä!
JarkkoN kirjoitti:Mikäs siinä, jos bensakonetta turvottaa.
Dieseliin ei taida päteä.
Niin, dieseliin on foorumilla valtava pätevyys ja salaseura jolta voi hattu kourassa käydä vikisemässä apua ;)

serkeillä on näköjään tääläkin herne nokas...
Meinasin kans kirijotella, että eikö tältä foorumilta oo ihan hyvin saanu neuvoo/kokemuksia eri ahtimista.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mynältä on ne tähän mennessä parhaat tulokset tullut ja täs lähiakoona on mennyt pumppuja usaha, ruattiin, italiaan joten miks vielä pitääs esitellä osaamistaan sielä jossain. ?
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Stonehead kirjoitti:mynältä on ne tähän mennessä parhaat tulokset tullut ja täs lähiakoona on mennyt pumppuja usaha, ruattiin, italiaan joten miks vielä pitääs esitellä osaamistaan sielä jossain. ?
Eiköhä ne tuu jatkosaki sieltä. Norjalaisia ollu kans yhteyes Mynä pumpun tiimoilta.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

puhutaanko tässä nyt yleisesti syöttöpumpuista, vai pelkästään vanhojen OM60X sarjan dieseleiden pumpuista :roll: että kuka tekee parhaat...

tractorpullinki piireissä liikuu sellaista huhua, että hollantilaiset on myös kovia myös tekemään pumppuja... ja eikös yksi suomenmestaruus tullut tänäkin vuonna hollantilaisten tekemällä pumpulla :wink:

ehkä muualla maailmassa ei vain olla niin kiinnostuneita vanhojen nokileka mersujen pumppujen manipuloinista ja se kategoria on siksi vähän jäänyt suomalaisten temmellyskentäksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Taisi tulla muitakin kuin yksi SM titteli hollantilaisten pumpuilla.
Holset siellä lukee..
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

JarkkoN kirjoitti:Kokelin oman 300 TDT:n moottorin arvoja... Sijoitan siis nämä lukemat ja BSFC=0,36 (välijäähdytin) sekä 330 hv.
No toi BSFC lukema on kyllä väärä esikammiolle. 0,42 olis lähempänä. Volsun vanhoista TDI moteista mitattu tollasia 0,35-0,36 lukemia.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Mikähän olis mun bensamottiin sopiva bsfc ja miten saisin sen laskettua?

http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_spec ... onsumption

Nojoo 0.5 Wikin mukaan suoraan jos laittaa....

Pakopaine vaikutta myös tuohon lukemaan. Vois laskiaki jos vihtis. Mun koneessa aivan varmasti reilusti alle ahtojen...
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Oikean kokoisen turbon mitoitus laskuri

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Turbocompound kirjoitti:"Oikean kokoisen turbon mitoitus laskuri."

Oiskohan tuonkin voinut sanoa toisenlailla. :lol:

Anyway :arrow:

http://www.squirrelpf.com/turbocalc/
Katselin tuolta mikä olisi lähinnä mosselmanin turbosarjan puhallinta. Kompurahyrrän numeron ja muiden ahtimesta löytyvien numeroiden perusteella kyseessä olisi K26-2664G:tä vastaava kapine.

Hmmm... 2.0l ja target 175hp antaisi 1.4bar abs painetta mikä on varsin lähellä mitä mossen sarjassa on aikanaan ollut (n 0.45-0.48). Menikö oikein se alimman kuvan tulkinta?

Polttoainesuhde taasen 12:1 ei liene paras tehon kannalta. Käppyrä meni keskemmälle ahtimen käppyröitä 14.7:1 asetuksella.

Mitä nuo muuta jutut tuossa laskurissa on? Mitäs painetta pitäis olla jotta sais tuolla irti 245hp mikä lienee maksimi minkä voi saada tenavassa kilpien väliin???
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin