Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Väsynyt penkki ryhditetään kuulemma kuvan mukaisin menetelmin:
http://s1204.photobucket.com/albums/bb4 ... noodle.jpg
Penkkiä ei tarvitse purkaa, profiili ujutetaan jousien väliin alakautta.
Mutta miksi tuota "makkaraa" kutsutaan ja mistä sitä saisi? Tuskasta googlettaa kun ei tiedä hakutermiä.
EDIT: Väärä kuvalinkki.
http://s1204.photobucket.com/albums/bb4 ... noodle.jpg
Penkkiä ei tarvitse purkaa, profiili ujutetaan jousien väliin alakautta.
Mutta miksi tuota "makkaraa" kutsutaan ja mistä sitä saisi? Tuskasta googlettaa kun ei tiedä hakutermiä.
EDIT: Väärä kuvalinkki.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
No toihan on selvästi uimaleluna käytettävä Lötköpötkö 

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
jep, urheiluvälinekaupoista vesiaerobic makkara tai lelukaupan lötkis. Meil uimahallilla myyvät noita vitosen kappale.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Etolasta saa myös kaikenlaisia putkieristeitä. Tai mikälienee Etra se onkaan nykyisin. Kummiskin siellä kehä-3:sen ja Bilteeman läheltä löytyy.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su 26.09.2010 19:56
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Käytä mieluummin vaahtomuovia, löytyy sieltä Lampputien Etra / Etola yläkerran myymälästä, saat kaistaletta leikattuna.
Tuo solumuovimakkara "uimamakkara" on vaahdotettua muovia ja kuoleutuu ajan mittaan, vaahtomuovi säilyttää kimmoisuutensa.
Tuo solumuovimakkara "uimamakkara" on vaahdotettua muovia ja kuoleutuu ajan mittaan, vaahtomuovi säilyttää kimmoisuutensa.
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
paras on kun hankkii apukuskin istuimen ja siirtää siitä lähes uudenveroiset osat kuskinpenkkiin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
35kg vaahtomuovi on hyvää noissa penkkien korjauksissa ja miksei muutenkin, jos haluaa tehdä penkit kokonaan uudestaan, kuten tein tuon Adenauerini kohdalla. Ohuempaa vaahtomuovia ei kannata käyttää, koska se ei ole riittävän kimmoisaa.Naftamaileri kirjoitti:Käytä mieluummin vaahtomuovia, löytyy sieltä Lampputien Etra / Etola yläkerran myymälästä, saat kaistaletta leikattuna.
Tuo solumuovimakkara "uimamakkara" on vaahdotettua muovia ja kuoleutuu ajan mittaan, vaahtomuovi säilyttää kimmoisuutensa.
Edullisimmin sitä saa muuten JYSK:stä kun nostaa patjan, josta sitten leikkaa sopivat palat.
Etolan/Etran hinta vaahtomuovista on pahimmillaan jopa 3 x kalliimpi, kuin JYSK.in tarjoushinta.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Tämän halusinkin tietää. Oli just epäilyksiä, että kuinkahan toi makkara pysyy muodossaan.Naftamaileri kirjoitti:Käytä mieluummin vaahtomuovia, löytyy sieltä Lampputien Etra / Etola yläkerran myymälästä, saat kaistaletta leikattuna.
Tuo solumuovimakkara "uimamakkara" on vaahdotettua muovia ja kuoleutuu ajan mittaan, vaahtomuovi säilyttää kimmoisuutensa.
Mä luulen, että mun taidot ei ihan noin suureen operaation riitä.adenauer300 kirjoitti: 35kg vaahtomuovi on hyvää noissa penkkien korjauksissa ja miksei muutenkin, jos haluaa tehdä penkit kokonaan uudestaan, kuten tein tuon Adenauerini kohdalla. Ohuempaa vaahtomuovia ei kannata käyttää, koska se ei ole riittävän kimmoisaa.
Edullisimmin sitä saa muuten JYSK:stä kun nostaa patjan, josta sitten leikkaa sopivat palat.
Etolan/Etran hinta vaahtomuovista on pahimmillaan jopa 3 x kalliimpi, kuin JYSK.in tarjoushinta.
Varmasti näin, mutta noita Coupen penkkejä ei ihan puussa kasva.Sergey kirjoitti:paras on kun hankkii apukuskin istuimen ja siirtää siitä lähes uudenveroiset osat kuskinpenkkiin.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Vaahtomuovin leikkely haluttuun muotoon on aika hankalaa...
Huomasin aikoinaan, että 80-luvun keittiökummajainen sähköllä toimiva leipäveitsi helpottaa kummasti leikkelyä. Siinä liikkuu kaksi sahalaitaista terää vastakkaisiin suuntiin.
Huomasin aikoinaan, että 80-luvun keittiökummajainen sähköllä toimiva leipäveitsi helpottaa kummasti leikkelyä. Siinä liikkuu kaksi sahalaitaista terää vastakkaisiin suuntiin.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su 26.09.2010 19:56
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Omastani hitsasin katkenneet jouset yhteen ja sulloin penkin sisään sopivan määrän vanhasta patjasta jäänyttä vaahtomuovia. Leipäveitsen tai vastaavan kun teroittaa kunnolla, niin leikkautuu aika hyvin.
Lopputulos miellyttää ainakin itseäni.
Lopputulos miellyttää ainakin itseäni.
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Istuinosan runko näyttäisi tosiaan olevan erilainen sedanissa ja coupessa. Sedanissa runko (prässätty peltiosa + jouset) on A1269101122 kun Coupessa se on A1239100522. Sekä kuskilla että apukuskilla on samat penkin rungot takapuolensa alla. Näistä osanumeroista voidaan muuten päätellä, että W126:ssa on samat etupenkkien istuinosat kuin W123:ssa, siis rungot.hismajestics kirjoitti: Varmasti näin, mutta noita Coupen penkkejä ei ihan puussa kasva.
Harmi, että naapurifoorumin tietopankki mekka on hukannut ohjeita viimeiseltä parilta vuodelta. Siellä olis ollu ohjeet noiden jousien vaihtamiseksi runkoon, siis ehjien jousien vaihtaminen rikkinäisten tilalle. Penkit on täysin purettavissa ja korjattavissa. Itse en virittelisi vaahtomuovia, rautalankaa, vaneria, hydrauliikkaputkea tai kalsareita penkkeihini, kuten moni opastaa. Näitä kaikkea niistä on löytynyt. Sillä samalla vaivannäöllä, jolla niihin tungetaan ties mitä ja lopputuloksesta ei voi olla varma, tekisin ne ihan originaaliosilla kunnollisiksi. Tarvitaan vain yksi istuinosa (rikkinäinenkin) varaosiks.
Veikkaanpa, että sedanin istuinosan jouset on kuitenkin coupen istuinosan jousien kanssa vaihtokelpoiset ja se ero noiden istuinosien välillä on siinä prässätyssä pohjalevyssä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
eikö noissa vanhemmissa se jousi ole nimenomaan sellaista S-muotoista ~3mm jousilankaa jota saa ostaa jopa metritavarana metalliliikkeestä? Vai onko niissä kierrejousiarsenaali tai näiden yhdistelmä??
mitä solukumin leikkaamiseen tulee niin mulla on fiskarsin villapuukko jonka toisella reunalla on tiheä hammastus, jota olen tehostanut karkealla tahkolla että saa aikaan paljon pieniä leikkaavia väkäsiä.
mitä solukumin leikkaamiseen tulee niin mulla on fiskarsin villapuukko jonka toisella reunalla on tiheä hammastus, jota olen tehostanut karkealla tahkolla että saa aikaan paljon pieniä leikkaavia väkäsiä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Komppan kyllä Sergeytä ja Sami H ta,enkä lähtisi penkkiä virittelemään.Toinen asia kokonaan jos orkkis ja tai korvaavaa materiaalia ei enään saa,tai alkuperäisen tekeminen on liian kallista tai ei enään järkevää!
Itse pystymetsästä kunnostin 123 kuskin penkin,käytin kahta varaosa penkkiä
uusin ja korjasin myös liukukiskot,ai että on herkkä ja mukava käyttää.Tuohon kuskin penkkiosaan vaihdoin kaikki jouset ja lisäsin vielä yhden jolle oli alustassa paikka,vaikka tehtaalla ei ollutkaan siihen laitettu jousta.
Samoin uusin istuimen ja selkänojan vaahtomuovi sivukaistaleet jotka olivat jo parhaat päivät nähneet,väitän että tuli kuin uusi ja on jämäkkä,mutta ei liian kovakaan sanotaanko jotta sopivan napakka.
Samalla vaihtui rikkinäisen päällisen tilalle uuden veroinen verhoilu,tosin väärää kuosia,mutta vaihtuu alkuperäiseen jahka ehjä ja hyvä kuntoinen sininen veluuri verhoilu löytyy!
Pari iltaa tuossa sai mukavasti menemään,kun kiirettä ei pitänyt.Otin eri vaiheista kuviakin,mutta taidot ei riitä liittämään tähän niitä..
Itse pystymetsästä kunnostin 123 kuskin penkin,käytin kahta varaosa penkkiä
uusin ja korjasin myös liukukiskot,ai että on herkkä ja mukava käyttää.Tuohon kuskin penkkiosaan vaihdoin kaikki jouset ja lisäsin vielä yhden jolle oli alustassa paikka,vaikka tehtaalla ei ollutkaan siihen laitettu jousta.
Samoin uusin istuimen ja selkänojan vaahtomuovi sivukaistaleet jotka olivat jo parhaat päivät nähneet,väitän että tuli kuin uusi ja on jämäkkä,mutta ei liian kovakaan sanotaanko jotta sopivan napakka.
Samalla vaihtui rikkinäisen päällisen tilalle uuden veroinen verhoilu,tosin väärää kuosia,mutta vaihtuu alkuperäiseen jahka ehjä ja hyvä kuntoinen sininen veluuri verhoilu löytyy!

Pari iltaa tuossa sai mukavasti menemään,kun kiirettä ei pitänyt.Otin eri vaiheista kuviakin,mutta taidot ei riitä liittämään tähän niitä..

Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Vanhimmissa penkeissä on etureunassa lähes samanlainen parilla mutkalla taivutettu jousi kuin takareunassa, mutta etureunassa taisi olla pari mutkaa enemmän. Yksi jousi on siis sellanen koko penkin levyinen taivuteltu metallilanka. Uudemmissa versioissa ihan etummainen jousi on sellanen kierrejousen tyyppinen. Etureunassa kai tarvitaan vähän enemmän tukea, joten siinä jäykemmät jouset ja vastaavasti takareunassa hieman löysemmät. Eli uudemmissa penkeissä taisi olla kolmea erilaista jousta siinä yhdessä ja samassa penkin rungossa, vanhemmassa vaan kahta. Kaikki jouset sopii keskenään paikoilleen ja on kiinnitetty puristusliitoksilla: jouset toisissaan kiinni puristetuilla pannoilla ja pohjalevyssä "slotissa", jonka voi avata ja sulkea. Ainoa työväline, jota näissä tarvii, on iso talttapäinen ruuvimeisseli.Sergey kirjoitti:eikö noissa vanhemmissa se jousi ole nimenomaan sellaista S-muotoista ~3mm jousilankaa jota saa ostaa jopa metritavarana metalliliikkeestä? Vai onko niissä kierrejousiarsenaali tai näiden yhdistelmä??
Jousilangan paksuus sinänsä taisi olla kyllä kaikissa sama. Itse en ehkä lähtisi ostamaan metritavaraa ja taivuttelemaan siitä. Sen verran lujaa oli se originaali tavarakin, että jos sen kotikonstein taivuttaa, ei se kyllä sitä kimmoisuuttaan pidä ja päin vastoin. Ne originaalit jouset on säännönmukasesti väsyny poikki ja on ehtaa jousiterästä.
W123:n penkin runko on kyllä kiitollisempi korjata kuin esim. W124:n juuri sen vuoksi, että ne kiskot saa ruuvattua irti, liotettua paljussa ja rasvattua, minkä jälkeen toimii vähän liiankin herkästi.
Sen verran vielä pitää muistaa mainita, että vaikka omassa W123:ssa jouset sinänsä onkin kaikki ehjiä, kuskin penkki tuntuu kummallisen luppanalta ja se johtuu siitä jousien ja verhoilun välissä olevan meriheinäpaalin kuoleentumisesta. Suomeksi, se on istuttu lyttyyn ja hierottu ahteria siinä niin pirusti. Sekin on kyllä helppo vaihtaa varaosapenkistä. Se meriheinälevy on vaan pujotettu siihen jousihässäkkään, joten lähtee verhoiluineen helposti irti. Verhoilu puolestaan lähtee 6-8 kpl isojen paperiniittien näkösten hakasten irrottamisella (pihdit).
Eli jos jouset on ehjät ja silti penkki tuntuu veltolta, fyllit vaihtoon.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
W123/124/126 Kuskin penkin korjaus
Laitetaas tähän nyt sitte se penkin korjauksen pitkä oppimäärä, jota ei enää taida muualta löytyä. Lyhyelti tämä löytyy kyllä tältäkin foorumilta täältä. Tämä ohje koskee pääasiassa W123 mallia, mutta on sovellettu sellaisenaan myös W124:ään. Hyvin todennäköisesti tämä on sovellettavissa myös W201:een, W126:een ja vanhempiin, W114/115:een, W116:een...
Kuvissa on W123:n 1. sarjan (1976-1979) penkki, jota kunnostetaan. Kohdassa 6 näkyy myös uudemman mallisen W123:n penkkiä (3. sarja), jossa etummaiset jouset on vähän vahvemmat. Vastaavaa designia käytettiin myös W124:ssä. W124:n kakkossarjaan (1. sarjan lopulla, 1989) tuli vahvikkeiksi T:n muotoiset vaahtomuovipalat 2 kpl / penkki, jotka pujotettiin 1. ja 2. jousen väliin kummallekin sivulle penkkiä.
Tarvittavat työvälineet:
1. Irrotetaan penkki autosta: kiskot on lattiassa kiinni neljällä 10 mm kantaisella ruuvilla. Lisäksi turvavyön vastakappaleen kisko takajalkatilan kardaanitunnelista irti (10 mm avainväli).
2. Irrotetaan penkin selkänoja: neljä 13 mm kantaista ruuvia, kaksi per puoli.
3. Otetaan istuinosa käsittelyyn ja asetetaan nurinpäin pöydälle (lattialle).

4. Irrotetaan penkin kiskot (etäisyyssäätökiskot). Ristipääkantaiset ruuvit, 3 kpl / kisko. Kiskot kannattaa puhdistaa liuottimella ja/tai pesuaineella huolella, nitkutella edestakaisin, jos ovat kovasti jumissa ja rasvata huolellisesti.

Penkin istuinosa ilman kiskoja. Istuinosat ovat sekä matkustajalla että kuljettajalla identtiset.

5. Irrotetaan penkin verhoilu. Verhoilu lähtee painamalla penkkiä kasaan ja ujuttamalla verhoilua pois urasta, tarvittaessa vaikka ruuvarilla avittaen.


6. Nyt koko verhoilu meriheinäisen pohjaosan kanssa voidaan pujottaa penkin rungon päältä pois. Kuvassa näkyy hakasia, jotka pitävät verhoilun tuossa meriheinäisessä täytteessä. Näitä ei tarvitse irrottaa, jos entrataan vain jousia. Kuvasta näkee, miten jouset menee tuonne meriheinän sisään. Ujutetaan siis meriheinäpaali pois jousien päältä varovasti takareunasta eteenpäin.

Päällinen ja meriheinäpaali irrotettu jousista.

Penkin runko näyttää tältä. Huomaa katkenneita jousia

Uudemmassa penkissä jouset saattaa olla pikkusen erinäköisiä, etenkin etureunassa. Kaikki jouset on silti vaihtokelpoisia.

6 b. Jos verhoilu pitää irrottaa meriheinäpaalista (yleensä vain, jos meriheinäpaali on veltostunut), avataan hakaset pihdeillä ja otetaan verhoilu irti. Hakaset pitänee hieman suoristella ennen meriheinäpaaliin takaisin pujottamista.
7 a. Jos varaosapenkissä on ehjä runko (ehjät jouset), vaihdetaan ehjään runkoon juuri irrotetut meriheinä + verhoilu ja kasataan penkki (kohta
. Jos sen sijaan vaihdetaan jousia, jatketaan seuraavaan kohtaan.
7 b. Jousien irrotus rungosta. Jouset on kiinnitetty toisiinsa ja yläreunan metallikehykseen puristetuilla pannoilla. Talttapäisellä isolla ruuvimeisselillä hahlosta kääntämällä saadaan panta aukeamaan. Avataan pantaa niin paljon, että se saadaan pujotettua pois. Takaisin asennus tapahtuu pihdeillä puristamalla.




Alaosastaan jouset on kiinni pohjalevyssä niinikään puristusliitoksella, joka aukeaa myös ruuvimeisselillä. Takaisin puristaminen kannattaa suorittaa huolella, jotta liitoksesta tulee kireä. Samaa ruuvimeisseliä käytin tähänkin kohtaan.



Jousia kannattaa irrottaa vain ne, jotka vaativat vaihtoa. Samaten varaosapenkistä kannattaa irrottaa vain tarvitsemansa.

Irtojousiakin on sitten useaa sorttia, joten kannattaa katsoa varaosapenkistä, millaisia jousia on irrottamassa. Penkin takaosan jousissa mutkia on vähemmän kuin etuosassa. Ja tosiaan, uudemmissa penkeissä etummaiset jouset on kierrejouset.

Ehjä runko valmiina penkin kasaukseen.

8. Kun jouset on vaihdettu, kasataan penkki päinvastaisessa järjestyksessä:

Kuvissa on W123:n 1. sarjan (1976-1979) penkki, jota kunnostetaan. Kohdassa 6 näkyy myös uudemman mallisen W123:n penkkiä (3. sarja), jossa etummaiset jouset on vähän vahvemmat. Vastaavaa designia käytettiin myös W124:ssä. W124:n kakkossarjaan (1. sarjan lopulla, 1989) tuli vahvikkeiksi T:n muotoiset vaahtomuovipalat 2 kpl / penkki, jotka pujotettiin 1. ja 2. jousen väliin kummallekin sivulle penkkiä.
Tarvittavat työvälineet:
- 10 mm hylsy + jatkovarsi + räikkä penkin irrottamiseen autosta
- 13 mm hylsy penkin irrottamiseen autosta ja selkänojan irrottamiseen istuinosasta
- iso ristipääruuvimeisseli kiskojen irrottamiseen penkin istuinosasta
- Iso talttapäinen ruuvimeisseli jousien irrottamiseen ja kiinnittämiseen
- varaosapenkki, josta otetaan joko ehjä istuinosan runko tai vain tarvittavat jouset. Matkustajan penkki, jossa yleensä on istuttu vähemmän (saattaa olla ehjä), on oikein oivallinen varaosapenkki
1. Irrotetaan penkki autosta: kiskot on lattiassa kiinni neljällä 10 mm kantaisella ruuvilla. Lisäksi turvavyön vastakappaleen kisko takajalkatilan kardaanitunnelista irti (10 mm avainväli).
2. Irrotetaan penkin selkänoja: neljä 13 mm kantaista ruuvia, kaksi per puoli.
3. Otetaan istuinosa käsittelyyn ja asetetaan nurinpäin pöydälle (lattialle).

4. Irrotetaan penkin kiskot (etäisyyssäätökiskot). Ristipääkantaiset ruuvit, 3 kpl / kisko. Kiskot kannattaa puhdistaa liuottimella ja/tai pesuaineella huolella, nitkutella edestakaisin, jos ovat kovasti jumissa ja rasvata huolellisesti.

Penkin istuinosa ilman kiskoja. Istuinosat ovat sekä matkustajalla että kuljettajalla identtiset.

5. Irrotetaan penkin verhoilu. Verhoilu lähtee painamalla penkkiä kasaan ja ujuttamalla verhoilua pois urasta, tarvittaessa vaikka ruuvarilla avittaen.


6. Nyt koko verhoilu meriheinäisen pohjaosan kanssa voidaan pujottaa penkin rungon päältä pois. Kuvassa näkyy hakasia, jotka pitävät verhoilun tuossa meriheinäisessä täytteessä. Näitä ei tarvitse irrottaa, jos entrataan vain jousia. Kuvasta näkee, miten jouset menee tuonne meriheinän sisään. Ujutetaan siis meriheinäpaali pois jousien päältä varovasti takareunasta eteenpäin.

Päällinen ja meriheinäpaali irrotettu jousista.

Penkin runko näyttää tältä. Huomaa katkenneita jousia

Uudemmassa penkissä jouset saattaa olla pikkusen erinäköisiä, etenkin etureunassa. Kaikki jouset on silti vaihtokelpoisia.

6 b. Jos verhoilu pitää irrottaa meriheinäpaalista (yleensä vain, jos meriheinäpaali on veltostunut), avataan hakaset pihdeillä ja otetaan verhoilu irti. Hakaset pitänee hieman suoristella ennen meriheinäpaaliin takaisin pujottamista.
7 a. Jos varaosapenkissä on ehjä runko (ehjät jouset), vaihdetaan ehjään runkoon juuri irrotetut meriheinä + verhoilu ja kasataan penkki (kohta

7 b. Jousien irrotus rungosta. Jouset on kiinnitetty toisiinsa ja yläreunan metallikehykseen puristetuilla pannoilla. Talttapäisellä isolla ruuvimeisselillä hahlosta kääntämällä saadaan panta aukeamaan. Avataan pantaa niin paljon, että se saadaan pujotettua pois. Takaisin asennus tapahtuu pihdeillä puristamalla.




Alaosastaan jouset on kiinni pohjalevyssä niinikään puristusliitoksella, joka aukeaa myös ruuvimeisselillä. Takaisin puristaminen kannattaa suorittaa huolella, jotta liitoksesta tulee kireä. Samaa ruuvimeisseliä käytin tähänkin kohtaan.



Jousia kannattaa irrottaa vain ne, jotka vaativat vaihtoa. Samaten varaosapenkistä kannattaa irrottaa vain tarvitsemansa.

Irtojousiakin on sitten useaa sorttia, joten kannattaa katsoa varaosapenkistä, millaisia jousia on irrottamassa. Penkin takaosan jousissa mutkia on vähemmän kuin etuosassa. Ja tosiaan, uudemmissa penkeissä etummaiset jouset on kierrejouset.

Ehjä runko valmiina penkin kasaukseen.

8. Kun jouset on vaihdettu, kasataan penkki päinvastaisessa järjestyksessä:
- Meriheinäpaali ja verhoilu rungon päälle
- Verhoilun reunat pujotetaan rungon reunan alle
- Kiskot, korkeudensäätökahva ja muovisuojukset paikoilleen
- Selkänoja kiinni
- Penkki kiinni autoon

Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Great! Erittäin havainnollistava opas, kiitos.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
kyllä, upea ohje. Ja muistutti että millainen systeemi se siellä on
oha mul noi levällään ollu mutta mä en vaihtanu ikinä jousia, vaan pelkän heinäpaalin.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Jätin "vaahtomuovimakkarat" pois harkinnasta kun osoittautui, että Coupen penkissä on (lähes) umpinainen, kiinteä pohjalevy. Sieltä ei siis pääse mitään kunnostamaan. Soittelu muutamaan verhoiluliikkeeseen opetti, että penkissä on myös kierrejouset. Niitä ei kuulemma ihan "silleen vaan" vaihdetakaan mikäli tarve olisi.
Käytin hieman harkintaa punniten omat taitoni ja päädyin Sisustuexperttiin Helsingin Kumpulassa. Hyvä päätös. Penkistä tuli kunnostuksen jälkeen hyvän jämäkkä ja ovenpuoleinen tere tuli korjattua samalla. Hinta €150 ja sen arvoista.
Taitaa olla mm. pk-seudun taksikuskien ykköspaikka ja mersupenkkien erikoismies.
Käytin hieman harkintaa punniten omat taitoni ja päädyin Sisustuexperttiin Helsingin Kumpulassa. Hyvä päätös. Penkistä tuli kunnostuksen jälkeen hyvän jämäkkä ja ovenpuoleinen tere tuli korjattua samalla. Hinta €150 ja sen arvoista.
Taitaa olla mm. pk-seudun taksikuskien ykköspaikka ja mersupenkkien erikoismies.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
löytynee mersun orginaalikuosia varastosta?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Ei tullut tarvetta kysyä, mutta soittamalla saanet selville, 09 7570339.Sergey kirjoitti:löytynee mersun orginaalikuosia varastosta?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Väsähtäneen penkin korjaukseen "vaahtomuovimakkara".
Ohjeet on kyllä erinomaiset ja niille tulee hyötykäyttöä tuon minun projektin kanssa mutta mahtaisiko mistään saada uusia jousisarjoja ja nuita heinäpaaleja? Verhoilukin pitäisi uusia ainakin kuskin penkkiin ja melkeimpä hantinkin penkkiin, takapenkistä tuli puhdas kertapesulla mutta etummaiset täytynee pestä vielä pariin kertaan...
KL-Varaosat ei tuntenut penkkien osia...
KL-Varaosat ei tuntenut penkkien osia...
