e10?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
nti_avuton
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 28.02.2010 16:51

e10?

Viesti Kirjoittaja nti_avuton »

hei taas,
yritin saitilta katsoa käykö minun kotterooni.
1999 SLK saksasta, 230 Kompressor A AMG-look
ei käy amg:hen, mutta eikö mun ole vaan ulkohilavitkumiltaan moinen... hei tietämätöntä auttakaa...?
voi äitee taas.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Jos vaan 95 oktaaninen piisaa niin lähes varmasti käy.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
nti_avuton
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 28.02.2010 16:51

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja nti_avuton »

Kiitos Jani! Tuota vaan sitten tankkiin, kun 95 sopii ihan ok tällä hetkellä.
tepa.la
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 30.12.2010 14:04

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja tepa.la »

Meillä MB SLK 200 kompressor vm 2000. Tähän saakka käytetty 95-bensaa. Kaipa se uusi laatu e10 sitten tässäkin toimii?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jani R-K kirjoitti:Jos vaan 95 oktaaninen piisaa niin lähes varmasti käy.
Oktaaneillahan ei ole tässä E10 asiassa mitään tekemistä. Tästä linkistä löytyy listaus josta voi tarkistaa asian:

http://www.e10bensiini.fi/files/172/E10 ... 2_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes-Benz

E10 soveltuu bensiinikäyttöisiin Mercedes-Benz henkilöautoihin vuoden 1990 malleista lähtien. Poikkeuksina ovat AMG-mallit sekä ensimmäisen sukupolven suoraruiskutteiset bensiinimallit C 200 CGI (W203) ja CLK 200 CGI (C209). Mainittuja CGI-malleja ei ole koskaan myyty uutena Suomessa, mutta käytettyinä niitä on tuotu maahan
eli SLK malliin kyllä käy, jos se siis ei vaadi oktaaneiltaan 98:a.

...ja esimerkiksi volkswagenin omistajille voi käydä hassusti, jollei tarkista asiaa huolella:
Volkswagen
E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Volkswagen-malleihin vuosimallista -92 alkaen lukuun ottamatta ensimmäisen sukupolven FSI-moottorilla varustettuja autoja.
-> Golf III: Kyllä käy
-> Golf IV 1598 BAD 2002 - 2004 : EI KÄY !
-> Bora 1598 BAD 2002 - 2005 : EI KÄY !
Lisää tietoa: www.skg.fi
tepa.la
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 30.12.2010 14:04

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja tepa.la »

Kiitos täsmävastauksesta minunkin puolestani!
Maratti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 05.12.2009 23:00

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Maratti »

Kuinkas toi E10-bensiini sitte noihin 80-luvun pikku-mersuinhin 190 lähinnä 2.0l koneella itellä on niitä muutama kappale. Pitääkö sitä alata käyttämään 98? Mitä arvon raati on tästä mieltä?
MB W201
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

-90 alkaen vasta E10
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jari N kirjoitti:-90 alkaen vasta E10
Uskoisin että jos autosta löytyy lambda säätöinen ruisku niin e10 voi käyttää melko huoletta...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Eipä ole tullut vielä vastaan 80-luvun autoa joka ei E10:llä kävisi. :roll:
Tosin kaksitahtisiin en kehoita laittamaan. Alkoholi liuottaa kakstahtiöljyä tehokkaammin kuin bensiini, joten voitelu jää tekemättä.

Mutta kun tuon E10:n energia sisältö on huonompi kuin vanhan bensan, niin sitä kuluu enemmän. (eli vaikka bensan hintaa "pudotettiin" niin kalliimmaksi se tuli silti per kilometri)
Kun taas 98 sisälsi jo aiemminkin enemmän energiaa kuin vanha 95, eli vaikka se 98 on litrahinnaltaan kalliimpaa kuin 95 niin sitä kuluu sen verran vähemmän että se saattaa tulla jopa halvemmaksi. (viime kesänä tuolla M104 koneellisellä väykällä tuli halvemmaksi ajaa 98:lla)

Ja muistetaan se että tuo vanhakin 95 oli siis 95E5 eli siinäkin oli jo 5% viinaa. Sinne kun kippasit vielä masoli-pullollisen mukaan, niin E10:ä oli tankissa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

näin on. pikkusen on liiallista hysteriaa. Ymmäärtäisin jos seos olisi yli e20 jolloin oikeesti kattiautot olisi helisemmässä kun lambda ei pystyisi kompensoimaan korkeilla kierroksilla ja menee laihalle.

esim. mun coupe ei tahtonu skulaa enää yli 25% seoksella e85/e95 mutta kun pudotti 20% seokseen, niin alkoi toimimaan kuin mitään ei olisikaan tapahtunut. Sitten kun se ei toimi, sen huomaa ihan selvästi puhdittomuudesta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Fenton »

JeremyH kirjoitti:Ja muistetaan se että tuo vanhakin 95 oli siis 95E5 eli siinäkin oli jo 5% viinaa. Sinne kun kippasit vielä masoli-pullollisen mukaan, niin E10:ä oli tankissa.
Ei ihan mutta lähelle. 50-60 litraa tankatessa päästään vasta n.7% tasoon.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja silti 0,5% syövyttää sopimattomia osia yhtälailla mitä 10% tai 85%.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Fenton kirjoitti:
JeremyH kirjoitti:Ja muistetaan se että tuo vanhakin 95 oli siis 95E5 eli siinäkin oli jo 5% viinaa. Sinne kun kippasit vielä masoli-pullollisen mukaan, niin E10:ä oli tankissa.
Ei ihan mutta lähelle. 50-60 litraa tankatessa päästään vasta n.7% tasoon.
Tuo E10 tarkoittaa, että alkomahoolia on MAX 10% siinä bensassa, oikea luku tulee vaihtelemaan 7-10% välillä. riippuen viina/bensa markkinahinnoista.

Esim. 1990 kaasari corolla, käy ihan hyvin 70%bensaa 10%diesel 10%masol ja 10% jäteöljyä (moottoriöljyä) eli turhaa pelotella ettei auto kävisi tuolla viina bensalla, joka on huomattavasti parempi laatuista kuin tuo minun tekemäni sotku.

Nuo tahot jotka ovat "tutkineet" mikä malli kestää E10:ä, eivät ole tarkistaneet mitään muuta kuin polttoaine järjestelmän tiivisteiden, letkujen yms. materiaalien soveltuvuuden ko. bensalle. Esim. nuo aikaisemmin mainitsemani kakstahtiset ei oikeasti kestä E10:ä vaikka tiedotteissa niin väitetäänkin.
Jos haluat että moottorisahasi tms. leikkaa kiinni niin käytä vaan E10:ä :wink:
Tiivisteet niissä kyllä kestää, mutta kone ei.

Nämä corolla ja kakstahti testaukset on kokeiltu ihan käytännössä, eikä vain tiivisteluetteloiden materiaaleja ihmettelemällä.
(myös mobilisti lehden jussinjorinoissa oli päästy samaan tulokseen kanssani tuosta kakstahdista)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Hokke »

JeremyH kirjoitti:Tosin kaksitahtisiin en kehoita laittamaan. Alkoholi liuottaa kakstahtiöljyä tehokkaammin kuin bensiini, joten voitelu jää tekemättä.
Esim 2-tahti Yamaha perämoottoriin uusi E10 ei käy, täytyy muistaa kun keväällä tankaa

http://www.yamaha-motor.fi/corporate/la ... :48-409002
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja napa »

2-t koneissa vaikuttaa paljon mitä 2-t öljyä käyttää :wink: onhan maailman sivu ajettu 2-t koneilla raakalla metanolilla, joka on varmasti paremmin pesevää/huuhtelevaa, kuin joku E10 bensa...

tosin moottorisahaan, raivaus sahaan jne. on huomattavasti parempaa muutenkin se 2-t pienkonebensiini, kun ei nämä nykyiset 95E ja 98E oikein muutenkaan sovellu enää oikein mihinkään muuhun, kuin matalaviritteisiin autoihin :evil:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Maratti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 05.12.2009 23:00

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Maratti »

Kiitoksia arvon raati selvensi hyvin asian nyt E10-bensiinistä.
MB W201
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mä luulen että mulla on varaa ostaa jatkossakin siihen mun pikku sthillin moottorisahaan 98:a kun sitä menee semmonen 5-10 litraa vuodessa :roll: Hätätapauksessa voi sitten imea golfin tankista E10:ä,jos sattuu bensa loppumaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja RH »

Meikä on aina tankannu shitliin jotain valmista tsydeemiä, jota saa ostaa ainakin oranssissa 5L kannussa. Ei tarvi läträtä öljyjen kanssa ja riittää mulla koko kesän. Onhan se arvokasta, jos litrahintaa tuijottaa, mutta, mutta...
Auton tankkaamisessa olen päättänyt siirtyä Shellin asiakkaaksi, jahka nuo 95E5:llä tankatut autot alkaa osoittaa tankin puolesta tyhjentymisen merkkejä. Vasta nyt olen antanut itseni ymmärtää, että se olisi aitoa tavaraa, ja että mua on jo pitkään kusetettu myymällä bensana jotain vain 95%:n osatotuutta... :evil:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl meilläki pienkoneet käy ihan sitävarten tehdyl aineil poislukien 15hv 4t briggstrattori joho menee pumpusta sitä halvinta mitä saa.

eikös se shell v-powerikin muutu 0,5% -> 5% etanolipitoisuudeksi, tämmöisen huhun kuulin. Alkoholitonta bensiiniähän ei ole ollut vuosikausiin edes saatavilla huiltoasemien regulaaripumpuista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1005
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Sergey kirjoitti: eikös se shell v-powerikin muutu 0,5% -> 5% etanolipitoisuudeksi, tämmöisen huhun kuulin. Alkoholitonta bensiiniähän ei ole ollut vuosikausiin edes saatavilla huiltoasemien regulaaripumpuista.
Muuttuu, tai siis muuttui, sillä kyseessä on Shellin henkilökunnalle jo syksyllä tiedotettu uusi politiikka joka astui voimaan vuodenvaihteessa. Varmasti kuka tahansa Shellin kassalla voi tämän tiedon vahvistaa.

Ikävää ettei holitonta bensaa enää saa. Omaan kärryyn joutuu alkaa 98:a tankkaamaan ja kun tosiaan V-Power tulee kanssa olemaan lantrattua litkua niin tuli tuossa jo ykspäivä hankittua st1:n alennuskortti...
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja napa »

jaa, nytkö ne on pilannu sitten tuon v-powerinkin :evil: ei mulla viinaa vastaan mitään muuten bensan seassa ole, mutta jos sitä sinne laitetaan, niin sitten kunnolla, eikä mitään 5-10% josta ei ole kuin haittaa... (tai siis siitä ei ole vielä mitään hyötyäkään, paitsi öljy-yhtiöille) eli joko E85 tai sitten ei ollenkaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Miten käy -88 300 CE malliin ?
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Lappeenrannan vahvistus kirjoitti:
Sergey kirjoitti: eikös se shell v-powerikin muutu 0,5% -> 5% etanolipitoisuudeksi, tämmöisen huhun kuulin. Alkoholitonta bensiiniähän ei ole ollut vuosikausiin edes saatavilla huiltoasemien regulaaripumpuista.
Muuttuu, tai siis muuttui, sillä kyseessä on Shellin henkilökunnalle jo syksyllä tiedotettu uusi politiikka joka astui voimaan vuodenvaihteessa. Varmasti kuka tahansa Shellin kassalla voi tämän tiedon vahvistaa.

Ikävää ettei holitonta bensaa enää saa. Omaan kärryyn joutuu alkaa 98:a tankkaamaan ja kun tosiaan V-Power tulee kanssa olemaan lantrattua litkua niin tuli tuossa jo ykspäivä hankittua st1:n alennuskortti...
Siinähän se tankkauspistoolin kahvassakin lukee että 99E5.

Nyt talvella, kun ei ole muita bensan kuluttajia kuin carina, niin ryssäbensa on riittänyt, eikä ole joutunu ajamaan huonollasuomalaisella. :mrgreen:

Sahaan ostan sitä 5l kannussa myytävää valmista kakstahti-bensaa, se kun pysyy bensanakin pidempään. Noin kannullinen sitä näyttäisi kuluvan vuodessa tuossa huskissa.
Mutta aika kalliiksi tulisi nuo valmis kannut jos olisi esim. poika jolla 2-t mopo. :roll:
kttopar kirjoitti:Miten käy -88 300 CE malliin ?
Tuolla koneella tulee todennäköisesti halvemmaksi ajaa 98:lla. (aiheesta tuolla aiemmin)
Ja tuota konettahan tehtiin vielä 1993 ja niihin annetaan lupa, joten eiköhän samaan koneeseen sovi samat säännöt.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja mc »

Vaikka se E10 taulukoiden mukaan käy niin se ei sitä takaa etteikö syöpymiä tulisi. Autotekniikan ammattilaisten lausuman mukaan on siinä ja siinä että tuota ainetta voi käyttää 1990 luvun autoissa, eli riski on olemassa. Jos rivien välistä lukee juttuja niin ei 2000 luvun autotkaan ole kummemmista materiaaleista tehty. Tämä 10% etanolipitoisuus jakelun osalta pystytään vielä "juuri ja juuri" toteuttamaan nykyisellä polttaine verkostolla ja järjestelmillä mutta seuraava lisäys vaatii jo niidenkin uudistamisen materiaalien osalta, että syövyttävää on.

Vaikka soveltuvuustaulukot on tehty niin kukaan muu kuin auton omistaja itse ei ole vastuussa jos auto hajoaa. Minä en tule käyttämään yhdessäkään autoistamme tuota 10% seosta vaikka taulukoiden mukaan sopisi :idea: Täysin järjenvastainen uudistus koko homma. Tuolla ei tehdä kun kiusaa ja kalliimpia polttoainekuluja autoilijoille. Ulkoisen syöpymisen suomalaisissa autoissa hoitaa mallikkaasti suola, sisältäpäin etanoli ja vaihtoautokanta tulee ainakin "paranemaan" kun ajellaan vanhemmillakin autoilla millä laadulla sattuu?. Etanoli on helposti "kulkeutuva" liuotin joka myös syrjäyttää öljyä ja vahingoittaa voitelua jos jostakin vähän pääsee falskaamaan.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kttopar kirjoitti:Miten käy -88 300 CE malliin ?
oon omal 24v ajellu melko vahval seoksel useampia tuhansia kilometrei ruottis ilman oireita. tänääki valutin 15l e85 ja 60l 95e10 tankkiin. täl kertaa autona tosin audi a4.

btw, e85 oli 90c/l ja 95e10 1,21e/l ja diesel 1,41e/l Tukholman Brommassa Preem ja JET asemilla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
keijoallu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 04.01.2011 19:30

Re: e10?

Viesti Kirjoittaja keijoallu »

Kuinka paljon se halvensi bensan hintaa ????? EI YHTÄÄN,Bensan hinta nousi joulukuussa ja se lisää maailman saasteisuutta kun se viina tuodaan brasiliasta saakka suomeenkin. politiikkojen hörhöilyä No joskus ajettiin pohjaan palaneella pontikalla opel kadetilla kun sitä ei pystynyt juomaan kukaan ja myös samassa autossa oli puolet naftaa kerran ,rupes jo vähän yskiin ja paukuttaan !!
Vastaa Viestiin