W124 vikakoodien selvennykset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Voisiko joku asiasta tietävä kertoa -91 230i W124 vikakoodien luvuista enemmän. Löysin jotain foorumilta mutta en kunnon listaa koodeista ja miten ne luetaan. Yksi ohje oli auto käynnissä ja yleismittarilla % lukuja katsomalla. Siitä en löytänyt kuin muutaman vikakoodin, ja mihin nastoihin johdot kytketään kun luetaan, sitä en nähnyt. Onko jotain toistakin konstia, joku valohommeli virrat päälle ja jne... Täällä kun ei ole korjaamoa jossa vikakoodien luku onnistuisi ?!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei siihen ole varsinaisia vikakoodeja, olet sen varmaan haulla jo huomannutkin. Atlas tuolla toisaalla jo kertoikin että valokynällä niitä voi tutkia. Mutta ne tiedot on kyllä niin turhia TI-miehelle. Ei niil tee mitään yleensä :)

ASD:n koodeja: Linkki mese.fi:lle

sitten koitetaa ettiä viel vähä lisää. tämän löysit tältä foorumilta? tai tämän.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kyllä läysin nuo, mutta ohjetta olisinkin kaivannut. Tuossa ekassa kerrotaan, "testipistokkeen kolmosnavasta voi sopivalla mittarilla (kosketuskulma prosentteina) lukea" ei tuosta oikein saa selvää mitä pitää tehdä. Työntää toinen johto siihen kolmosnapaan, ja toinen minne ?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tossa viimisen linkin ketjussa oli muistaakseni lopussa se :) EN oo koskaan tota ite tehny ku se o ihan turhaa :D
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja napa »

helppo homma, jos vain omistaa sellaisen yleismittarin jossa on kosketuskulman mittaus vaihtoehto...

jos luet kolmos navasta vikakoodia, niin maajohto sinne 1 napaan, muistaakseni :roll: tai johonkin maihin kuitenkin...

sitten kun saat sieltä jotain lukemaa mittariin, niin vertaat vain niihin % lukuihin, mikä vika vois olla lähimpänä... aika hakuammuntaa tuo kuitenkin on, mutta usein antaa edes jotain osviittaa missä vois olla häiriön suuri aiheuttaja...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Nyt menee vaikeaksi. Mersussa on kuulema kaksi pistoketta josta mitataan. Pyöreä ja suorakaiteen muotoinen liitin. Molemmat löytyy myös minun autosta. Kummasta mitataan ? Kävisiköhän tuo linkissä oleva lukija myös tähän vanhempaan mersuun ? http://liikenetti.shop.wosbee.com/Publi ... roduct-675" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Saiskos tietoa ?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Eikö kokeilemalla muka selvinnyt?
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

jos luet kolmos navasta vikakoodia, niin maajohto sinne 1 napaan, muistaakseni tai johonkin maihin kuitenkin..

Voiko niitä vikakoodeja lukea muistakin navoista ?
En ole vielä kokeillut, kun vasta äsken sain mittarin jolla mitata !
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuolla mun laittamissa linkeissä ne ohjeet löytyy ;) Tai ainaki mä kuvittelen niin. Kokeile ny vaikka ensi siihe suorakaiteen muotoiseen... Kyl se siitä suttaantuu kun alat tökkimään reikiin mittaril.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Siitä suorakaiteen muotoisesta saa ASD-vikakoodit, ainakaan omassa sinne ei muihin napoihin tullut edes piuhoja. Siis siellä pelkääjän puolella akun edessä olevaan. Omassa on pyöreä testipistoke kuskin puolella sytkäyksikön vieressä, siitä ilmeisesti voi tarkastella moottorin tiedotuksia :roll:
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Tänään vaihdettu ilmamäärämittarin asentopotikka, yj-rele ja kertaalleen jakajan kansi ja pyörijä. Tyhjäkäynti parani aavistuksen mutta on vieläkin liian alhainen ja käy epätasaisesti. Kun vaihdoin sen asentopotikan yritin säätää sitä oikeaan asentoon, oliko se nyt 0,7v mutta lukema ylimmästä ja keskimmästä navasta liittimen ollessa paikallaan ja auton käydessä 0.00v. Kun liittimen ottaa irti ja mittaa liittimestä niin silloin näyttää 0.4v. Liittimen irrottaminen potikasta ei muuta auton käyntiä millään tavalla, eikä potikan säätökään. Mittasin kosketuskulmamittarilla auton käydesssä akkutilassa olvasta suorakaiteen muotoisesta liittimestä, navoista 1 ja 3 (muissa ei ole kuin muovia) ja mittari näytti 35,9. Siitä kuljettajan puolen pyöreästä liittimestä mittaustulokset seuraavat, musta maadoitettu runkoon:

1. 28
2. 90.1
3. 35.9
4. 10.0
5. 0
6. 0
7. 90.1
8. 90.1
9. 90.1

Joku viisas voi kertoa missä piilee vika, nyt loppui viimeinenkin ymmärrys ja vähäinenkin tieto... :(
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos potikan kääntely ei vaikuta käyntiin on jossain sähkövikaa.Ecu,yj-rele tai sen nastat ovat pohjasta etäällä,lamdakin voi olla pois pelistä.Paskamaista vaan kun ei kehtais sokkona ehdotella mitään ja jos se ei autakaan.
Saisitkohan joltain tutulta ecua,yj-relettä lainaksi niin voisit kokeilla?Käynnissä ollessa älä vaan ecua irroita.
Toisekseen voisit vilkaista ecun sisään näyttääkö se silmämääräisesti ehjältä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Jos potikan kääntely ei vaikuta käyntiin on jossain sähkövikaa.

Tämähän oli jo tiedossa aiemmassa viesteissä, ja tähän kysynkin neuvoa.

Ecu,yj-rele tai sen nastat ovat pohjasta etäällä,lamdakin voi olla pois pelistä.

Yj-rele siis vaihdettu tänään ! Ecuun ei ole koskettu. Miten lambdan voi todeta vialliseksi, näkyykö pakokaasutestissä ? Olisiko vika jossain anturissa, moottorin lämpötila tms. ?!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

9-pinnisestä mitataan myös moottorin käydessä. Tälläisia löysin:
0% ECM
10% CTP Switch
30% ECT sensor
40% VAF sensor
70% RPM sensor(tässä voi olla vikaa)
80% IAT sensor
100% O2S-control
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 vikakoodien selvennykset

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

rokka65 kirjoitti:9-pinnisestä mitataan myös moottorin käydessä. Tälläisia löysin:
0% ECM
10% CTP Switch
30% ECT sensor
40% VAF sensor
70% RPM sensor(tässä voi olla vikaa)
80% IAT sensor
100% O2S-control
Mitataan miten ?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Vastaa Viestiin